Gå til innhold

Sjåfører som får grønt som ikke forstår at fotgjengere også har det. Hvordan er det mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidligere i dag holdt jeg på å bli overkjørt i et fotgjengerfelt i Oslo sentrum. Krysset er lysregulert, og jeg var på vei ut i mitt gangfelt på grønn mann i normalt tempo. Plutselig kommer en bil inn fra venstre side og tvinger meg til å bråstoppe. Den er rett ved å treffe meg og presser seg forbi meg når jeg prøver å fortsette å gå. Sjåføren har fått grønt lys og skal svinge til venstre, men har da selvfølgelig vikeplikt for meg som har fått grønt i fotgjengerfeltet.

Dette gjorde jeg klart for sjåføren ved å gestikulere mot den grønne mannen som lyser klart og tydelig. Imidlertid gestikulerer hun surt tilbake og forstår tydeligvis ikke prinsippet med vikeplikt slik det fungerer i disse lyskryssene.

Det er ikke første gang jeg opplever dette, og jeg må si jeg er overrasket over det lave kunnskapsnivået blant enkelte sjåfører. Én ting er ikke å se fotgjengeren med en gang og så stoppe i det man blir klar over vedkommende. Det er imidlertid verre å kjøre inn uten overhodet å være klar over at man har viteplikt for gående og i tillegg kjefte på fotgjengeren!

Til dere som føler dere truffet: Vurder å ta noen kjøretimer med litt grundig opplæring.

Anonym poster: ff02819232242a92d99a474de25f3444

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som yrkessjåfør må jeg si meg enig i at veldig mange i trafikken ikke burde være der. Anbefaler deg å se deg godt for. Regler, lover og vikeplikt betyr lite om du dauer fordi en eller annen tulling ikke kan kjøre.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig helt uforståelig at man ikke må ha en årlig test/oppkjøring for å få ha førerkort, men får det på livstid om man først har fått det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg heldivis ikke truffet av det TS snakker om :P

Men så er det ikke så fryktelig mange steder i Bergen med slike gangfelt og lyskryss, det er noen men de vet jeg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg heldivis ikke truffet av det TS snakker om :P

Men så er det ikke så fryktelig mange steder i Bergen med slike gangfelt og lyskryss, det er noen men de vet jeg om.

Puddefjordsbroen ftw. Også er det kanskje på Nestun og det mellom Paradis og Nestun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Tidligere i dag holdt jeg på å bli overkjørt i et fotgjengerfelt i Oslo sentrum. Krysset er lysregulert, og jeg var på vei ut i mitt gangfelt på grønn mann i normalt tempo. Plutselig kommer en bil inn fra venstre side og tvinger meg til å bråstoppe. Den er rett ved å treffe meg og presser seg forbi meg når jeg prøver å fortsette å gå. Sjåføren har fått grønt lys og skal svinge til venstre, men har da selvfølgelig vikeplikt for meg som har fått grønt i fotgjengerfeltet.

Dette gjorde jeg klart for sjåføren ved å gestikulere mot den grønne mannen som lyser klart og tydelig. Imidlertid gestikulerer hun surt tilbake og forstår tydeligvis ikke prinsippet med vikeplikt slik det fungerer i disse lyskryssene.

Det er ikke første gang jeg opplever dette, og jeg må si jeg er overrasket over det lave kunnskapsnivået blant enkelte sjåfører. Én ting er ikke å se fotgjengeren med en gang og så stoppe i det man blir klar over vedkommende. Det er imidlertid verre å kjøre inn uten overhodet å være klar over at man har viteplikt for gående og i tillegg kjefte på fotgjengeren!

Til dere som føler dere truffet: Vurder å ta noen kjøretimer med litt grundig opplæring.

Anonym poster: ff02819232242a92d99a474de25f3444

det er verre i mange andre land.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er verre i mange andre land.

Og da behøver vi ikke bry oss om hva som foregår i vårt land, eller..?

Anonym poster: 687dd39664bd3930d3ba82409a768b95

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vet dere hva som irriterer meg veldig? Sjåfører som IKKE blinker, når det ikke er andre bilder til stedet.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet hoppe i grøfta fordi biler ikke har blinket at de skal kjøre inn til siden. ARG!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåfører som ikke blinker burde blitt fratatt lappen ei uke for hver hendelse. Minst. Uansett når de lar være å blinke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåfører som ikke blinker burde blitt fratatt lappen ei uke for hver hendelse. Minst. Uansett når de lar være å blinke.

Jeg har hatt lappen i 2 år, eneste gangene jeg ikke bruker blinklys er når det er ingen rundt, typ landeveier og utkjørsel der. Det verste er at jeg ofte blinker da også.

Hvorfor bruker ikke billister blinklyset, skjønner jeg ikke, det er jo en indikator på hvor man skal, skulle tro man likte å gjøre seg forstått i trafikken.

Anonym poster: 9c5c6421ef542671040ef76324ff8fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være trøndere som gjør dette? Jeg la merke til da jeg var i Trondheim at de ikke har systemet med grønt to veier samtidig der. Til gjengjeld måtte jo vi som fotgjengere vente i evigheter på grønt lys. :jolie:

Anonym poster: 3ca74251b56e0fe8d23e12029a75c2ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får ikke en verden der alle bilførere vil følge reglene til punkt og prikke.

Noen regler er greit å ha, det mest elementære og nødvendige liksom

Anonym poster: 9c5c6421ef542671040ef76324ff8fd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Noen regler er greit å ha, det mest elementære og nødvendige liksom

Anonym poster: 9c5c6421ef542671040ef76324ff8fd1

jojo men det sier seg selv at jo mer man kjører jo mer uvaner og skippertak drar man inn i kjøringa fordi det pleier jo å gå bra...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bli omtrent meir ned hver dag i krysset ved der jeg bor, nå er jeg oppmerksom på det sånn at jeg hopper unna og peker på den grønne mannen - men en dag vil det gå liv der, det tviler jeg ikke på. Småunger feks, de går jo bare og tenker nok ikke på at det kan komme biler når det er grønn mann...

Anonym poster: d9c8e455213420e509fea1598def53ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den teorien jeg har mest tro på er at de skjønner det, men uten å bry seg. På samme måte som når man står og venter ved et fotgjengerfelt uten trafikklys. Bilistene vet nok at de skal stoppe, likevel må man nesten hive seg uti før de bremser. Hvis en bil først kjører, så følger alle de andre etter. Hvis en faktisk stopper, blir han nesten kjørt ned bakfra og iltert tutet på av andre.

Anonym poster: 3ca74251b56e0fe8d23e12029a75c2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke inntrykk av at det er så ille her i Bergen som du skriver, AB2ef. Det finnes folk som ikke legger merke til det. Men jeg har aldri opplevd folk som tuter osv om man går uten at bilisten er klar over, eller bryr seg om, at han ikke har lov til å kjøre. Ei heller fra de bak ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lappen i 2 år, eneste gangene jeg ikke bruker blinklys er når det er ingen rundt, typ landeveier og utkjørsel der. Det verste er at jeg ofte blinker da også.

Hvorfor bruker ikke billister blinklyset, skjønner jeg ikke, det er jo en indikator på hvor man skal, skulle tro man likte å gjøre seg forstått i trafikken.

Anonym poster: 9c5c6421ef542671040ef76324ff8fd1

Du burde alltid bruke blinklys, for jeg som myk trafikant liker å se hvor du skal... Spesielt når jeg går tur med bikkje i langline. Da er det greit for meg å vite om du skal inn til høyre eller rett frem der jeg står.

Det koster deg jo null å skru på blinklys, og er en greit vane å ha uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest made4u

Jeg er oppmerksom på fenomenet, men som bilist så blir jeg ofte usikker på bløte trafikkanter. Spesielt på lørdagskvelder i et slikt kryss jeg tidvis passerer, like ved gangfeltet er det et utested hvor folk står og røyker. Å vite hvem som skal over veien og ikke er alltid spennende å gjette på. Kjører alltid sakte mot krysset, slepper de som begynner å gå over mens en gjeng står igjen utenfor utestedet og røyker. Tidvis opplevd at når man har stoppet og sluppet fem stk over og skal til å kjøre, så finner en etternøler ut at det er grønt lys og hiver seg ut i veien og vil over og blir sur på meg som bilist fordi han/hun har grønn mann. I det krysset kan man kjøre så bevisst og hennsynsfult man klarer, slike situasjoner oppstår tidvis uansett i utestedets åpningstid og når det er mest folk der. Om noen buser ut i krysset like før grønn mann blir rød og når alle andre er sluppet over, da er den gående problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...