Gå til innhold

Spise skorper i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør ett- og toåringer presses til å spise opp skorpene før de får ny skive i barnehagen?

Kjør debatt! :)

Anonym poster: 53325453aae4d7014deee721ca3440df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal foreldre skjære av skorpene til ungene når de spiser brød? Barn klarer å tygge skorper så lenge de har tenner, noe de aller fleste ett og toåringer har.

Så ja, la dem spise opp skorper i barnehagen. Hvorfor skal vi lære barn at det er greit å sløse med mat fra de er helt små??

Skrevet

*tusler stille ut ; er godt voksen og liker ikke skorpe...*

• Liker 6
Gjest Violetta
Skrevet

Min datter har alltid spist hele brødskiven. Siden hverken jeg eller barnehagen har skåret av skorpene har hun ikke visst om noe annet, så det har aldri vært noen diskusjon.

Jeg skjønner rett og slett ikke poenget med å skjære av skorpene.

• Liker 10
Skrevet

Jeg har skjært av skorpene og lagt de ved siden av, både med mine barn og ett og toåringene jeg har vært pedleder for, de har spist skorpene alle sammen, - gjerne først! Etterhvert gidder vi ikke å skjære de av, men deler skiva i 4 biter og skorpa er jo fin å holde i.

Har aldri trengt å presse noen til å spise skorter, bortsett fra mild press til noen få barn i tre- fireårsalderen som enda har fått skorper skjært av hjemme.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Har aldri tatt av skorpene på brødskivene til snuppa jeg. Hvorfor gjør man det egentlig?

Ser ingen grunn til at de ikke skal spises på lik linje som resten av skiven.

• Liker 5
Skrevet

Ingen bør presses til noe som helst.

Anonym poster: 9161a7358b7a27c4b3966cc765650d1d

• Liker 2
Skrevet

Ingen bør presses til noe som helst.

Anonym poster: 9161a7358b7a27c4b3966cc765650d1d

enig. ungene bør ikke presses. guttungen vår spiser hele skiva, men i mndsbrevet vi fikk fra bhg står det at de skal øve seg på å spise skorper... vet ikke om det er noen som legger skorpa igjen i matboksen jeg. men å tvinge mat i unger og nekte neste skive før skorpa er spist blir feil for meg iallefall.

Skrevet

Tørr skorpe er kjedeleg. Men med pålegg på blir det god mat. Iallfall om eg er svolten.

Skrevet

Det heter ikke skorpe. Det heter "resten av skiva". Hvis det er litt tørt, får han mer pålegg på. Jeg tvinger han ikke til å spise opp skiva si. Men han får ikke en ny skive før den første er spist opp.

Det blir naturligvis noe annet dersom barnet spiser veldig lite og har problemer med å holde vekten/veksten oppe. Da må man jo gjøre tiltak slik at barnet får i seg nok mat.

• Liker 7
Skrevet

Er de sultne nok så spiser de skorpa.

• Liker 2
Skrevet

Tips ti de som sliter med å få spist skorpene: En stripe majones på skorpen er deilig :)

• Liker 2
Skrevet

enig. ungene bør ikke presses. guttungen vår spiser hele skiva, men i mndsbrevet vi fikk fra bhg står det at de skal øve seg på å spise skorper... vet ikke om det er noen som legger skorpa igjen i matboksen jeg. men å tvinge mat i unger og nekte neste skive før skorpa er spist blir feil for meg iallefall.

Så om ungen spiser en kvart skive og ikke vil ha mer leverpostei, smører vi en ny skive med syltetøy, og når ungen ikke vil ha den etter noen biter kjører vi på med en ny med ost??? Om ikke ungen spiser skorpa er den ikke mer sulten. Så greit er det og da blir det vel ikke noe ny skive..

Anonym poster: 99e6f1bf21fd5b69a5643eb0a45c43b4

• Liker 7
Skrevet

Jenta vår spiste hele skiva frem til hun begynte i barnehagen, de har vist tatt av skorpa i kanskje 6 måneder uten å fortalt det til oss.... Kjente jeg ble litt irritert ja. Hun begynte å bli vanskelig med skorpe hjemme også, men hun fikk aldri mer skive før den var spist

Skrevet

Barna mine spiser stort sett skorpene sine. Men er det en dag de ikke vil ha, så lager jeg ikke noe styr rundt det. Det kan henne de har en blemme i munnen, har bitt seg i tunga eller er såre i tannkjøttet pga av at de får nye tenner. Kunne ikke falle meg inn å nekte dem mer mat bare fordi de ikke ville spise skorpene.

• Liker 1
Skrevet

Hm... Her spiser lillegutt bare skorpene... :)

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Hm... Her spiser lillegutt bare skorpene... :)

:ler: så søtt. Du skulle hatt en til som ikke spiste skorper.

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen til nevøen min var de helt nazi på skorpespising. Han brakk seg av skorper, men de tvang han til å spise de. Det endte med at han ikke rørte maten sin, fordi han var redd for å bli tvunget til å spise skorper. Hjemme la han bare skorpene til side, og ingen reagerte på det. Han turte ikke si noe om skorpene og tvangen, men mamman hans mistenkte jo at noe var galt da han vegret seg for å gå i barnehagen, og hun etter hvert fant skorper inni genserermene hans da han kom hjem derfra.

Herregud, velg nå kampene med omhu. Det går seg til. Der viktigste at ungene spiser og trives, og jeg har aldri opplevd å se et skolebarn nekte å spise skorper.

Anonym poster: f55b693bde68e847911891934c79356c

• Liker 3
Skrevet

Jeg kaster ikke halve skiver verken på jobb eller hjemme. Datteren min har spist hele skiva siden hun var 9-10 mnd, og ungene på jobb spiser også hele skiva (jobber på småbarnsavdeling).

Må si at det på ingen måte er snakk om å tvinge ungen til å spise opp maten sin, men at de ikke får ny skive før hele den gamle er borte.

Når det er sagt, så har vi en unge på avdelingen som sliter med å gå opp i vekt, og henne skjærer vi vekk skorpene til. Hadde en annen unge reellt faktisk brekt seg av skorpene, eller andre virkelige "problemer" i forhold til dem, så er det også noe annet! Og et barn som alltid spiser hele skiva og plutselig en dag eller to kvier seg for skorper skjønner man så klart at har vondt i munnen!

Men friske barn med tenner og ingen andre problemer heller kan fint spise hele skiva istedenfor å kaste halve!

Skrevet

Her kommer matboksen tilbake fra barnehagen hver dag med skorpene liggende igjen, i en ellers tom matboks. Så de er nok ikke så nøye på det i barnehagen til jenta vår. Hjemme er vi litt mer nøye på slikt, så det blir ofte litt krangel rundt matbordet, dessverre...

Anonym poster: f189349f502038bac4f7820192523314

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...