Gå til innhold

Selge borettslagsleilighet til familiemedlem - hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Eier en borettslagsleilighet. Borettslaget praktiserer ikke forkjøpsrett, men skal ha beskjed ved salg/overragelse av andelen.

Ønsker å selge denne til min far, som allerde står som medlåner på lånet i banken, men har ikke hatt noe å gjøre med nedbetaling av lån/betaling av felleskostnader etc.

Er usikker på hvordan vi skal gå fram for at salget skal gjøres juridisk riktig, og lurer på om noen her inne kan komme med råd/tips?

Ser for oss at prosessen forløper slik;

- Han skal kjøpe leiligheten for like mye som jeg ga for den noen år tilbake. Jeg har betalt ned deler på lånet, så vil komme ut av det med gevinst, men trenger ikke skatte av dette, da jeg får like mye som jeg ga -- stemmer dette??

- Vi tar kontakt med banken, og gir beskjed om at min far kun skal stå som lånetaker. Ergo har ikke jeg mer med dette lånet å gjøre. (dette blir jo det samme som at jeg betaler ned lånet, og han tar opp ett nytt lån?)

- Jeg gir beskjed til borettslaget at jeg ønsker å overdra min andel til min far

- Vi skriver under "Hjemmelsoverføring, borettsandel" og sender dette til tinglysing.

Er det noe vesentlig vi har gått glipp av/ikke har tenkt på? Setter stooor pris på innspill/tanker, vil gjerne at dette skal gjøres riktig! :)

Anonym poster: ef0f734cc76d81d8b87731874ca0eef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. Må legge til at jeg ikke har bodd i leiligheten selv de siste tre årene (derav kommentar om skatt)

Anonym poster: b81d0f5563991898a3fef2c0636528ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...