AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #1 Skrevet 27. februar 2013 Kan noen forklare hva det betyr og hvorfor det er viktig å være en sånn Jeg ble ikke noe klokere av diskusjonen om "mannemenn" Anonym poster: 118b0c6b5c8d4de70d348c6bd350cfa4
Gjest Gorgonzola Skrevet 27. februar 2013 #2 Skrevet 27. februar 2013 (endret) I drømmen om likestillingsnirvana i rød-grønt land er det både umulig og ikke minst utidig å forsøke å fremheve det feminine og det maskuline i positive vendinger eller søke å påpeke/forklare kjønnsforskjeller og roller i lys av sosiale konstellasjoner og relasjoner. Heretter er det "hen" som gjelder så vi slipper de fæle kjønnsstereotypiske båssettingene. Det gjelder (selvsagt) spesielt kvinner som til stadighet blir satt i undertrykkende og diskriminerende båser må vite. Endret 27. februar 2013 av Gorgonzola
Alina X Skrevet 27. februar 2013 #3 Skrevet 27. februar 2013 Jeg tror definisjonene er det som GJØR en person til mann eller kvinne, altså maskuline/feminine egenskaper. Ikke misforstå, det er ikke slik at om en kvinne liker å jekke på biler så er hun ikke en kvinne eller om en mann liker å se på realityshows så er han ikke en mann altså... Men man kan si at det er hva slags egenskaper som gjør en mann maskulin feks trygghet,ansvarsfølelse,empatisk,lederevner,litt dominant,tar ansvar,snill,grei,beskyttende,forsørger osv og hva slags "kunnskap": kan fikse ting/er handy, har interesser som er litt mannete(fotball feks)osv. Men utseende har NADA med det å gjøre. Om en mann er tynn eller kraftig har lite å si om han er maskulin.Men i klesveien kan man unngå skinnyjeans og veske.... Feks med kvinner er kvinnelige feminine egenskaper: omsorg, kjærlighet,ømhet,raus,liker å dele,empatisk,god lytter,litt submissiv/underdanig,snill osv og "kunnskap": kan bake/lage mat,sy knapper og kvinnelige interesser.Og igjen har utseende ingenting med det å gjøre annet enn feks klesstil. Mer kvinnelig med kvinneklær enn å gå i shabby joggebukse og oversiza gensere... IGJEN, ingenting GALT å ha mer kvinnelige eller mannelige interesser, elementer i klesstilen etc, men hvis det TAR OVER blir det too much feks en mann som bruker litt sminke, kler seg i skinny jeans og går med veske, som elsker å shoppe og lese interiørblogger og som er veldig opptatt av kjendissladder vs en kvinne som går shabby og sjuskete kledd, bruker lite sminke, spytter og raper, peller seg i nesa, skrever med beina på bussen, oppfører seg mannete med banning og vulgært språk osv. Alle skal ha sine interesser, vi er tross alt individer, derfor betyr det ikke at alle menn må elske fotball og aldri lese om kjendiser, men hvis man har ekstremt mange feminine sider ved seg, så blir man liksom ikke så mannete hvis du skjønner. 3
Cathrine88 Skrevet 27. februar 2013 #4 Skrevet 27. februar 2013 Det brukes oftest for å rakke ned på menn og kvinner som ikke passer inn i ens egen definisjon av den perfekte mann eller kvinne. For eksempel: "Æsj, hun er et beinrangel! Ekte kvinner har former!" eller "Æsj, han bruker sminke! Jeg vil ha en ekte mann!" 13
Alina X Skrevet 27. februar 2013 #5 Skrevet 27. februar 2013 Det brukes oftest for å rakke ned på menn og kvinner som ikke passer inn i ens egen definisjon av den perfekte mann eller kvinne. For eksempel: "Æsj, hun er et beinrangel! Ekte kvinner har former!" eller "Æsj, han bruker sminke! Jeg vil ha en ekte mann!" Ja men det er jo LITT spess med menn som bruker sminke da.... og ekte kvinner har former er brukt av spekkhoggere med dårlig selvtillit. Kroppsfasong har jo ingenting å si. Er mer egenskaper/kunnskap/interesser som avgjør....for min del ihvertfall.
anora Skrevet 27. februar 2013 #6 Skrevet 27. februar 2013 Jeg tror definisjonene er det som GJØR en person til mann eller kvinne, altså maskuline/feminine egenskaper. Ikke misforstå, det er ikke slik at om en kvinne liker å jekke på biler så er hun ikke en kvinne eller om en mann liker å se på realityshows så er han ikke en mann altså... Men man kan si at det er hva slags egenskaper som gjør en mann maskulin feks trygghet,ansvarsfølelse,empatisk,lederevner,litt dominant,tar ansvar,snill,grei,beskyttende,forsørger osv og hva slags "kunnskap": kan fikse ting/er handy, har interesser som er litt mannete(fotball feks)osv. Men utseende har NADA med det å gjøre. Om en mann er tynn eller kraftig har lite å si om han er maskulin.Men i klesveien kan man unngå skinnyjeans og veske.... Feks med kvinner er kvinnelige feminine egenskaper: omsorg, kjærlighet,ømhet,raus,liker å dele,empatisk,god lytter,litt submissiv/underdanig,snill osv og "kunnskap": kan bake/lage mat,sy knapper og kvinnelige interesser.Og igjen har utseende ingenting med det å gjøre annet enn feks klesstil. Mer kvinnelig med kvinneklær enn å gå i shabby joggebukse og oversiza gensere... IGJEN, ingenting GALT å ha mer kvinnelige eller mannelige interesser, elementer i klesstilen etc, men hvis det TAR OVER blir det too much feks en mann som bruker litt sminke, kler seg i skinny jeans og går med veske, som elsker å shoppe og lese interiørblogger og som er veldig opptatt av kjendissladder vs en kvinne som går shabby og sjuskete kledd, bruker lite sminke, spytter og raper, peller seg i nesa, skrever med beina på bussen, oppfører seg mannete med banning og vulgært språk osv. Alle skal ha sine interesser, vi er tross alt individer, derfor betyr det ikke at alle menn må elske fotball og aldri lese om kjendiser, men hvis man har ekstremt mange feminine sider ved seg, så blir man liksom ikke så mannete hvis du skjønner. enig, men skinny jeans er jo sexy da<3;) 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #7 Skrevet 27. februar 2013 enig, men skinny jeans er jo sexy da<3;) Nei. Anonym poster: e5decec8ef039432d839474a3c3af87e 10
AnonymBruker 42 Skrevet 27. februar 2013 #8 Skrevet 27. februar 2013 Det brukes oftest for å rakke ned på menn og kvinner som ikke passer inn i ens egen definisjon av den perfekte mann eller kvinne. For eksempel: "Æsj, hun er et beinrangel! Ekte kvinner har former!" eller "Æsj, han bruker sminke! Jeg vil ha en ekte mann!" Godt skrevet ++
Gjest Riskjeks Skrevet 27. februar 2013 #9 Skrevet 27. februar 2013 Jeg synes ikke noe om slike kategorier. 2
Cathrine88 Skrevet 27. februar 2013 #10 Skrevet 27. februar 2013 Ja men det er jo LITT spess med menn som bruker sminke da.... og ekte kvinner har former er brukt av spekkhoggere med dårlig selvtillit. Kroppsfasong har jo ingenting å si. Er mer egenskaper/kunnskap/interesser som avgjør....for min del ihvertfall. Jeg kunne like gjerne ha skrevet "Æsj, han er sykepleier!" eller "Æsj, han liker ballett!" Jeg har sett disse og hundrevis av andre eksempler bli brukt for å beskrive hvorfor en mann ikke er 'ekte.' For meg har verken kroppsfasong, klesstil, eventuell sminke, egenskaper, kunnskap eller interesser noe å si. Jeg har selvsagt preferanser, men menn som faller utenfor disse er ikke mindre ekte. 6
Gjest Gentleman Skrevet 27. februar 2013 #11 Skrevet 27. februar 2013 Jeg tror definisjonene er det som GJØR en person til mann eller kvinne, altså maskuline/feminine egenskaper. Ikke misforstå, det er ikke slik at om en kvinne liker å jekke på biler så er hun ikke en kvinne eller om en mann liker å se på realityshows så er han ikke en mann altså... Men man kan si at det er hva slags egenskaper som gjør en mann maskulin feks trygghet,ansvarsfølelse,empatisk,lederevner,litt dominant,tar ansvar,snill,grei,beskyttende,forsørger osv og hva slags "kunnskap": kan fikse ting/er handy, har interesser som er litt mannete(fotball feks)osv. Men utseende har NADA med det å gjøre. Om en mann er tynn eller kraftig har lite å si om han er maskulin.Men i klesveien kan man unngå skinnyjeans og veske.... Feks med kvinner er kvinnelige feminine egenskaper: omsorg, kjærlighet,ømhet,raus,liker å dele,empatisk,god lytter,litt submissiv/underdanig,snill osv og "kunnskap": kan bake/lage mat,sy knapper og kvinnelige interesser.Og igjen har utseende ingenting med det å gjøre annet enn feks klesstil. Mer kvinnelig med kvinneklær enn å gå i shabby joggebukse og oversiza gensere... IGJEN, ingenting GALT å ha mer kvinnelige eller mannelige interesser, elementer i klesstilen etc, men hvis det TAR OVER blir det too much feks en mann som bruker litt sminke, kler seg i skinny jeans og går med veske, som elsker å shoppe og lese interiørblogger og som er veldig opptatt av kjendissladder vs en kvinne som går shabby og sjuskete kledd, bruker lite sminke, spytter og raper, peller seg i nesa, skrever med beina på bussen, oppfører seg mannete med banning og vulgært språk osv. Alle skal ha sine interesser, vi er tross alt individer, derfor betyr det ikke at alle menn må elske fotball og aldri lese om kjendiser, men hvis man har ekstremt mange feminine sider ved seg, så blir man liksom ikke så mannete hvis du skjønner. Veldig godt beskrevet. Jeg singerer denne!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2013 #12 Skrevet 27. februar 2013 Det verste er når det å lese bøker og å være kunnskapsrik blir betraktet som mindre mandig, eller endog kvinnelig. Hahaha! Menn skal liksom like fotball, øl, jakt, bil, damer. Har du interesser ut over å dekke visse basalbehov er du ikke ekte mann. Men det er jo ingen grunn til å la noen primitive, lavpanna skruller bestemme hva som er mannlig eller ei. For primitive er de. Apekatter.
Alina X Skrevet 27. februar 2013 #13 Skrevet 27. februar 2013 Jeg kunne like gjerne ha skrevet "Æsj, han er sykepleier!" eller "Æsj, han liker ballett!" Jeg har sett disse og hundrevis av andre eksempler bli brukt for å beskrive hvorfor en mann ikke er 'ekte.' For meg har verken kroppsfasong, klesstil, eventuell sminke, egenskaper, kunnskap eller interesser noe å si. Jeg har selvsagt preferanser, men menn som faller utenfor disse er ikke mindre ekte. Ja, jeg skrev jo bare hva jeg synes. Betyr ikke at du må mene det samme. Om en fyr liker ballett eller jobber som sykepleier gjør han ikke mindre mandig(i mine øyne)men han blir mindre mandig om han bruker maskara og g streng....tror nok at de fleste oppegående mennesker skjønner hva jeg mener. Men ja,kroppsfasong,yrke,musikksmak etc er jo ikke mandig eller kvinnelig bestemt.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #14 Skrevet 27. februar 2013 Ikke noe fan av "ekte mann/kvinne" det impliserer jo at det er noen menn/kvinner som ikke er ekte menn/kvinner. Anonym poster: de4f7539efaa322e01d78ca6886a5229
Cathrine88 Skrevet 27. februar 2013 #15 Skrevet 27. februar 2013 Ja, jeg skrev jo bare hva jeg synes. Betyr ikke at du må mene det samme. Om en fyr liker ballett eller jobber som sykepleier gjør han ikke mindre mandig(i mine øyne)men han blir mindre mandig om han bruker maskara og g streng....tror nok at de fleste oppegående mennesker skjønner hva jeg mener. Men ja,kroppsfasong,yrke,musikksmak etc er jo ikke mandig eller kvinnelig bestemt. At noen er mindre mandige i dine øyne betyr fortsatt ikke at de ikke er ekte menn. Forresten: tror nok at de fleste oppegående mennesker skjønner hva jeg mener. 5
Alina X Skrevet 27. februar 2013 #16 Skrevet 27. februar 2013 At noen er mindre mandige i dine øyne betyr fortsatt ikke at de ikke er ekte menn. Forresten:
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #17 Skrevet 27. februar 2013 Er det ikke kromosomer som gjør oss til menn eller kvinner da? Ikke egenskaper Anonym poster: 118b0c6b5c8d4de70d348c6bd350cfa4
skreppamedleppa Skrevet 27. februar 2013 #18 Skrevet 27. februar 2013 (endret) Har du vagina? Gratulerer du er en ekte kvinne Har du penis? Gratulerer du er en ekte mann Ekte men og ekte kvinner er for meg et uttrykk brukt av de menneskene som ser ut til å tilbringe tiden sin litt for mye på voksmuseet Madame Tussauds og ikke klarer å skille kjøtt og blod fra voks figurer. Eventuelt at når man må understreke sitt eget kjønn ved å si ekte fremfor tenker jeg at det utviser usikkerhet på kjønnsidentiteten sin. At summen av forventningene knyttet til å være mann eller kvinne gjør noen ekte og noen uekte virker helt fjernt midt sagt. At cupcakes er en muffins med en dott på seg, kjøkkenet mitt kom med huset, klærne mine kan leveres inn til en syerske, og at jeg ikke ser på raping som verken en mannlig eller kvinnelig fritids syssel men noe mennesker gjør på samme måte som å spise som jeg forøvrig heller ikke ser på som noe enten ekte menn eller ekte kvinner gjør, gjør meg muligens av noen i tråden til en svært så uekte kvinne, likevel har jeg registrert at jeg har pupper, smalere skuldre enn typen og mindre kroppshår. Jeg er et menneske, ikke et hen, men jeg går heldigvis ikke rundt i hverdagen og tenker at jeg ikke kan gjøre ting, ha hobbyer eller gud forby la være å sitte å strikke, være underdanig og lese se og hør fordi jeg er kvinne, så usikker på kjønnet mitt kommer jeg aldri til å bli. Jeg er en kvinne, det er jeg når jeg sløyer fisk, er med samboeren på fotball kamp eller tar ansiktsmaske, og lakker neglene, og selvsagt er jeg ekte, Endret 28. februar 2013 av skreppamedleppa 2
Steinar40 Skrevet 28. februar 2013 #19 Skrevet 28. februar 2013 Ekte menn og ekte kvinner er folk som er til å stole på i alle vær. 1
Gjest fjols til fjells Skrevet 28. februar 2013 #20 Skrevet 28. februar 2013 Det brukes oftest for å rakke ned på menn og kvinner som ikke passer inn i ens egen definisjon av den perfekte mann eller kvinne. For eksempel: "Æsj, hun er et beinrangel! Ekte kvinner har former!" eller "Æsj, han bruker sminke! Jeg vil ha en ekte mann!" Enig, og det er ikke bare kvinner som definerer hva som er en ekte mann, denne vurderingen blir også utført av menn mot menn. Det samme gjelder kvinner, det er ikke bare menn som definerer hva som er ekte kvinner, det gjør også kvinner seg i mellom. Så det er sant som du sier, det brukes for å rakke ned på kvinner og menn som ikke passer inn i ens egen definisjon av mann og kvinnerolle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå