Gå til innhold

Skal skaffe meg hund!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg vet ikke så veldig mye om hunder, så jeg kunne tenkt meg og fått litt hjelp med hvilken rase jeg skal velge.

Jeg er ikke et friluftsmenneske, ergo jeg vil ikke ha en hund som trenger mye mosjon. Størrelse har ingenting å si. Rasen kan heller ikke være veldig dyr. Og siden jeg er nybegynner må hunden være lett å trene. Er også et stort pluss om hunden er kosete. :hug:

Noen forslag? Gjerne skriv litt om rasen med det samme!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sjekket litt selv og keeshond ser ut som en hund som kan passe meg godt! Noen som har erfaringer med denne rasen? :)

Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel er en fin nybegynner hund. De er familievennlige og tilpasser seg fort miljøet rundt. Den trenger nok litt mosjon både fysisk og mentalt, men jeg mener også at alle hunder uansett størrelse og rase burde være mye aktiv. Labrador er også en kjempefin hund. Jeg har selv en Border Collie å det er en litt krevende rase ettersom at de fort kan bli agressive vist de ikke får nok fysisk og mental trening, så den fraråder jeg som en nybegynnerhund.

Skrevet

Har sjekket litt selv og keeshond ser ut som en hund som kan passe meg godt! Noen som har erfaringer med denne rasen? :)

Keeshond kan også passe, men de trenger mye pelsstell. Det som er pluss med dem er at de er lett å dressere, men de kan også bjeffe en god del.

Skrevet

Keeshond kan også passe, men de trenger mye pelsstell. Det som er pluss med dem er at de er lett å dressere, men de kan også bjeffe en god del.

Ja, det vet jeg. Pelsstell er ikke noe problem for meg, men bjeffinga kan bli et stort problem... Går det an å dressere de slik at de bjeffer mindre?

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Å skaffe en hund er en stor omveltning i livet, uansett hvilken rase du velger. Du skal forplikte deg for femten år framover. Ville anbefalt deg å lese deg opp om hunder generelt, også passet hunder for venner/naboer, så du får se åssen det er å ha hund i det daglige. Det fins også oppdrettere der ute som er villig til å låne ut en hund som du kan passe for en periode så du kan se hvordan det er å ha hund. En liten eller mellomstor hund er kanskje det beste, siden de ikke eter så mye som en stor hund gjør.Husk også på forsikring og årlige vaksiner/diverse veterinærbesøk. Valpekurs og oppfølgingkurs er også en fordel, spesielt hvis du har hatt lite erfaring med hund.

Selv slår jeg et slag for whippet- lettlærte og intelligente hunder, de kan og være rolige innendørs, men trenger å kunne løpe fritt innimellom. De elsker å bli kost med og de er ekstremt lettstelte, lukter lite og pelsen deres er kort, så røyting er ikke noe problem. Har selv en italiensk mynde (slektning av whippeten) men ville ikke anbefalt den til nybegynnere, da de kan være krevende som valper. Dvergpuddel er også et godt alternativ hvis du ikke er redd for pelsstell.

Men uansett hvilken rase du velger, valpekurs og kunnskap om hund før dyret er i hus bør være et must

Endret av pærecider
Skrevet

Går du på skole eller jobber du?

Anonym poster: 11805b500f9cc36f17f62eea1da89217

Skrevet

Slik som TS beskriver seg selv og hva vedkommende vil ha i en hund, så er svaret ingen hund overhode!

Anonym poster: e3b33b91e22d4153e4473af301261338

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil si dvergpuddel. Intelligente, bråker ikke, lite styr med pelsen deres, ikke ekstremt sta slik terriere er og utrolig gode familiehunder. Og ikke er de av sorten som krever mest mosjon heller.

Bruk tid, snakk med oppdrettere, få lov å besøke dem, kanskje hør om du kan få lånt en hund en dag for å finne ut hvordan de er.

Skrevet

Ja, det vet jeg. Pelsstell er ikke noe problem for meg, men bjeffinga kan bli et stort problem... Går det an å dressere de slik at de bjeffer mindre?

Det går alltids ann å dresere de til at de bjeffer mindre, vist du gjør det fra starten av og er konsekvent med det. Men for en nybegynner kan det være litt utfordrene, så da bør du absolutt gå på valpekurs osv. så du burde sette av god tid til dressur av hunden. Men vær helt sikker før du skaffer deg en hund, du knytter deg til den i ca 12 år fremover. så les godt på de ulike rasene og hundebøker sånn som flere har nevnt over hær, å prøv deg som en hundepasser for en helg for å se om det virkelig er noe for deg.

Skrevet

Begynn å les deg opp på hunder og hundehold allerede nå :) husk at hunder kan leve i 12-15 år (som allerede er nevnt), om om du ender opp med å skaffe deg en, så anbefaler jeg på det sterkeste at du går kurs, da lærer du mye og får råd fra flinke hundefolk. Og det er veldig gøy!

Angåenge keeshond, så har jeg ikke førstehåndserfaring, men kjenner noen som har rasen. De sier at det er intelligente hunder med behov for å få brukt hjernen litt i tillegg til fysisk mosjon.

Gjest Kimkat
Skrevet

Hei! Sett seg GODT inn i rasen du tenker å anskaffe. Ikke velg utifra utseende, men egenskaper. Kjøp eller lån en god bok om hunderaser og les! En hund kan trenes til det meste, men det krever noen kunnskaper. Det er mye lettere å lære en hund noe, enn å fjerne en adferd den har lært seg. Det er lett å gjøre feil når man er nybegynner. Uansett hvordan utfallet blir, er det aldri hundens feil, men eiers. Gå derfor for all del på valpekurs og basic lydighetskurs som minimum. Husk at de fleste hunderaser er skapt for et formål. Ikke kjøp en vakthund og forvent at den skal være stille når noen går forbi huset eller parkerer i oppkjørselen. Dens oppgave er, og vil alltid være, å si ifra. Utifra dine beskrivelser vil jeg anbefale deg å gå for en hund i kategorien "selskapshund". Disse er avlet for nettopp å være selskap, og har ikke så mye "bagasje" i form av rasebetinget adferd.

Skrevet

Å ha hund er en livsstil og ikke en hobby du kan sette av en time eller to om dagen til. Det er heller ikke noe du kan legge på hylla når du er sliten, syk, har mye å gjøre på jobben, skal på ferie osv. Det innebærer masse kos, hygge og glede å ha hund, men som hundeeier må du være innstilt på at det som er kos og hygge for deg skal sammenfalle sånn noenlunde med hva hunder kan være med på og synes er meningsfylt.

Og trives du ikke i skog og mark, bør du stille spørsmål ved om du bør ha hund i det hele tatt. Selv de aller minste selskapsrasene er absolutt hunder og de trives aller best når de kan få strekke på beina i naturen. Nå trenger man ikke nødvendigvis stå opp kl. 05.00 og beine rundt til tunga henger, men ut må man! Til sammen gjerne minst et par timer hver dag i gjennomsnitt avhengig av temperatur og årstid.

Selve valpekjøpet er også den minste kostnaden ved å ha hund, så hva valpen koster bør ikke være interessant. Ikke at det er noe mål å kjøpe en så dyr valp som mulig, for de sykeste rasene, har også de dyreste valpene... Men vanlig pris for en rasehund fra en seriøs oppdretter ligger pr. i dag på 10 - 15.000 kroner. Og det er ikke dyrt med tanke på hvor mye arbeid som ofte ligger bak!

Og selv om du gjør alt riktig, kan det bli dyrt! Jeg fikk en valp i høst som det viste seg hadde en alvorlig defekt (Uvanlig på rasen og ingen kan si om den er medfødt eller har oppstått som følge av en skade). Valpen kunne heldigvis opereres med gode utsikter til å få et helt normalt hundeliv, men forsikringen dekker svært lite ut over selve operasjonen. Og til sammen kommer nok den hunden til å kostet en god del titalls tusen før h*n er voksen... Jeg kunne selvfølgelig ha valgt å avlive, men slike ting kan være verdt å tenke på! Forsikring må du i hvert fall ha råd til hvis du ikke har penger å sette av til veterinærbehandling ved sykdom og skader.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Keeshond er superpene hunder og veldig fin størrelse. Vanligvis er de vel ganske friske også. At det er pelsstell er jo ikke noe vanskelig, det er mer jobb men ikke man trenger erfaring for å gjøre.. litt ekstra stress når det er mye regn og søle, for om de går med våt pels kan de få eksem (som alle langhårede hunder antar jeg). At de er lette å dressere er jeg litt uenig i.. ja de er intelligente hunder, men de er også veldig sta og egne, og kan være veldig bestemte og sære + at de krever en del mosjon og hjernetrim. Fordi de er vakthund slipper du sterkt jaktinnstinkt, men de kan være høylydte...de har veldig høy stemme. De snakker også gjerne en del (piper osv). De kan være litt reservert ovenfor fremmede. De er veldig lite væravhengige da, pelsen isolerer mot både kulde og varme og de jeg kjente hadde ikke noe imot regn osv. Som med alle raser er det såklart individforskjeller :)

Anonym poster: 446634f9dd42811d49e87437b74a57f9

Skrevet (endret)

*slettet*

Endret av Leo
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale basset hound!

En hund som ikke krever alt for mye tur, men som allikevel kan henge med på lengre turer også.

Er VELDIG koster og rolige inne.

Kjempe søte og snille hunder! :)

Anonym poster: 71457338d9cc0875c1039911f4a2fbaa

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men det virker jo som om du ikke kan noen ting om hunder?! Hvorfor i all verden sjekker du ikke opp dette FØR du bestemmer deg for å kjøpe hund? Du vet jo ikke hva en hund krever, hvordan du skal oppdra den, eller noen ting! Dessuten har du ikke en livsstil som passer for en hund.....

Fortell meg, hva er greia ? Hvorfor ønsker du hund egentlig??

Anonym poster: da3c52a402e1cd88c23c6be769cbbd6e

• Liker 2
Gjest Kimkat
Skrevet

Ikke kjøp en basset. De er svært utsatt for øyeproblemer og får veldig lett både sopp og andre infeksjoner i huden under hudfoldene. Kan bli dyrt i lengden. Ser mange av disse hundene på klinikken...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...