AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #1 Skrevet 27. februar 2013 Hei! Har nå kommet i en situasjon hvor det viser seg at en jeg kjenner snylter. Han er ufør på grunn av vond rygg, men den siste tiden har han drevet med tungt gårdsarbeid hos en nabo i flere timer hver dag. Når han kan gjøre så fysiske jobber, er det vel ingenting som tilsier at han ikke kunne hatt en deltidsjobb for eksempel? Bør jeg si ifra til NAV? Uff, jeg vet jo egentlig svaret på dette allerede, men jeg tror jeg trenger å få det bekreftet. Anonym poster: 9073a72c5ac0acba5162c4b18a6d237d Anonym poster: 9073a72c5ac0acba5162c4b18a6d237d
Gjest Badebuksa Skrevet 27. februar 2013 #2 Skrevet 27. februar 2013 Tjæ.. Vet du akkurat hva han gjorde da? Det kan jo være at det ikke finnes jobber som tilrettelegger godt nok. Og at han f. eks kan gjøre noe slikt, men så må'n ha pause på 2-3 uker? Mye rart. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #3 Skrevet 27. februar 2013 Hei! Har nå kommet i en situasjon hvor det viser seg at en jeg kjenner snylter. Han er ufør på grunn av vond rygg, men den siste tiden har han drevet med tungt gårdsarbeid hos en nabo i flere timer hver dag. Når han kan gjøre så fysiske jobber, er det vel ingenting som tilsier at han ikke kunne hatt en deltidsjobb for eksempel? Bør jeg si ifra til NAV? Uff, jeg vet jo egentlig svaret på dette allerede, men jeg tror jeg trenger å få det bekreftet. Anonym poster: 9073a72c5ac0acba5162c4b18a6d237d Anonym poster: 9073a72c5ac0acba5162c4b18a6d237d Hvor gpdt kjenner du han og hva har han fortalt deg om diagnosen sin? Det er vel egentlig avgjørende her syntes jeg. Anonym poster: 44f199e0a135bd87bcf06ef7df4a4407 4
Drizzt Skrevet 27. februar 2013 #4 Skrevet 27. februar 2013 Ja. Så er det opp til NAV å bestemme om det er noe som ikke stemmer. Lar du det være og det viser seg at personen virkelig får penger han eller hun ikke har krav på, da er det det samme som å godta at han eller hun stjeler også fra deg. Hvis du tar feil, det blir ikke noen konsekvenser. 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #5 Skrevet 27. februar 2013 Tjæ.. Vet du akkurat hva han gjorde da? Det kan jo være at det ikke finnes jobber som tilrettelegger godt nok. Og at han f. eks kan gjøre noe slikt, men så må'n ha pause på 2-3 uker? Mye rart. Han har hugget ved, ryddet skog og snekret på uthus blant annet. Dette er visst noe han har holdt på med i flere måneder, og han fremstiller det som at det er morsomt å være i aktivitet og føle på at han kan bli litt sliten. Hvor gpdt kjenner du han og hva har han fortalt deg om diagnosen sin? Det er vel egentlig avgjørende her syntes jeg. Anonym poster: 44f199e0a135bd87bcf06ef7df4a4407 Jeg har kjent ham godt i over ti år, og han har vært ufør i rundt 20. Helsen har han vært veldig åpen om, han har blant annet påpekt at han ikke kan løfte tungt. Det er derfor jeg stusser sånn over at han plutselig kan lempe tømmerstokker... Anonym poster: 9073a72c5ac0acba5162c4b18a6d237d 1
Gjest Badebuksa Skrevet 27. februar 2013 #6 Skrevet 27. februar 2013 Det virker jo litt rart at han ikke kan arbeide vanlig da, ja... Kanskje høre med ham først, om hvordan han klarer det når han ikke kan arbeide vanlig? (På en hyggelig og ikkeutspørrende måte, såklart)
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #7 Skrevet 27. februar 2013 Hvor gpdt kjenner du han og hva har han fortalt deg om diagnosen sin? Det er vel egentlig avgjørende her syntes jeg. Anonym poster: 44f199e0a135bd87bcf06ef7df4a4407 Hva en forteller til andre om diagnosen sin spiller ingen rolle. Ikke alle vil fortelle hva som feiler en. Noen sier en annen diagnose enn det man har. Jeg er ufør og kunne ikke tenke meg å legge ut om min sykdom. Det er ikke noe jeg ønsker andre skal vite. Og - jeg er ikke psykisk syk (ikke at det er noe værre eller bedre). Ingen har noe med det og ingen kan se det på meg. HVORFOR BRY SEG med andres sykdom? Det er mye bedre å jobbe og tjene gode penger. Det sosiale med å jobbe forsvinner også. Man blir isolert og uglesett. Forstår at det er lett å uglese andre, men man bør passe på seg selv. Vil bare si at jeg har gått fra jobb, sykmeldt, attføring, rehabillitering, midlertidig ufør og nå ufør. Hele prosessen har tatt 8 år ( i mai ). For min egen del må jeg si at jeg har vært gjennom en lang prosess med mye papirer og legebehandling. Jeg har hele tiden ønsket å være i jobb, men det gikk ikke. Det er faktisk mye sorg ang dette, men som syk og ufør må man innfinne seg med det. Jeg har blitt utrolig forbannet om jeg har blitt mistenkt for å tilrane meg penger. Det er vanskelig nok å ikke bidra nok til familieinntekta pga av sykdom. Anonym poster: d8cc3eddb9f834f4fc74f0e458d2a2e2 10
Gjest Jepp123 Skrevet 27. februar 2013 #8 Skrevet 27. februar 2013 Meld ifra. Og har en ikke gjort noe galt så har en ingenting å frykte hvis en blir kontrollert. 3
Emas Skrevet 27. februar 2013 #9 Skrevet 27. februar 2013 Du er pliktig å melde i fra til nav om du mistenker trygdesvindel... 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #10 Skrevet 27. februar 2013 SI FRA! Dersom han kunne ha jobbet så svindler han jo staten dobbelt, både ved å jobbe svart, og ved å motta trygdeytelser han ikke skulle hatt. De pengene kunne gått til barnevern, skoler, eldresenter, veier-... Snylting og svart arbeid er tyveri fra felleskassa, og alle bør si fra om de vet om noe. Vi er avhengige av at folk ikke snylter hvis vi skal kunne ha et godt velferdssystem slik vi har i dag, se bare på Hellas hvordan det har gått når folk jobber svart og får masse trygdeytelser. Anonym poster: 45ef9f505935c3a1881568dae7d70992 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #11 Skrevet 28. februar 2013 Til TS: Fei for din egen dør du! Du lurer på om du skal si ifra? Jisses!!! Bry deg om ditt eget liv du og ikke om naboens. Anonym poster: 8411c88a691b12445632d54b92916843 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #12 Skrevet 28. februar 2013 Til TS: Fei for din egen dør du! Du lurer på om du skal si ifra? Jisses!!! Bry deg om ditt eget liv du og ikke om naboens. Vi som betaler for naboens liv har all rett til å bry oss. Anonym poster: 7efae32eaf17af8344da08d1b11ff39f 9
Krysopras Skrevet 28. februar 2013 #13 Skrevet 28. februar 2013 Hvis du misliker vedkommende, eller føler for å hevne noe, bør du si ifra. Hvis du liker vedkommende, eller er likegyldig til han, bør du la være. Hadde ikke satt pris på å bli angitt for noe slikt av en jeg stoler på. Ikke kjenner du alle fakta, og muligens er det vanskelig å legge fram håndfaste bevis. Synes ikke du skal ha samvittighetskvaler for dette. Lojalitet mot bekjente er alltid viktigs, synes ihvertfall jeg selv.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #14 Skrevet 28. februar 2013 Vi som betaler for naboens liv har all rett til å bry oss. Anonym poster: 7efae32eaf17af8344da08d1b11ff39f Nå må du gi deg, jeg gir F om naboen min sitter på nav eller ei, hans sitt liv, ikke mitt. Bare glad jeg har en jobb, og ikke snylter på noen eller er på nav, hva andre gjør bryr ikke meg. Alle har sine liv og sine problemer, og skulle bare mangle at jeg følger med på om naboen snylter eller ikke. Man har bare et liv, og burde leve det til syvende og sist, og slutte å bry seg om andre sine liv. Anonym poster: 8411c88a691b12445632d54b92916843 1
super-s Skrevet 28. februar 2013 #15 Skrevet 28. februar 2013 Det er jo ikke sikkert at han jobber svart. Kanskje er dette noe han har avtalt med nav. Mange uføre jobber litt selv om de mottar penger fra nav. Man har lov til å tjene en viss sum i tillegg til trygda. Det er jo dessuten bare positivt at han jobber litt, både for å gi ham selvtillit og mestringsfølelse, og fordi det kan være et lite steg på veien mot å komme seg tilbake i vanlig jobb. Der han jobber nå er det sikkert tilrettelagt for ham, så han kan ta så mange pauser han trenger, og møte opp bare når han er i form til det. Det er ikke lett å få det like mye tilrettelagt på en vanlig jobb. Jeg vet ikke hva som er tilfelle for ham, men det tror jeg ikke du heller vet heller. Det er det bare han, arbeidsgiveren, legen og nav vet. 12
Thumbeline Skrevet 28. februar 2013 #16 Skrevet 28. februar 2013 Syns du heller skal spørre denne personen, og si at du føler deg forpliktet til å melde ifra hvis det er sånn at han faktisk snylter..
Gjest navnelapp Skrevet 28. februar 2013 #17 Skrevet 28. februar 2013 Eg ville varsla. Er det ok så er det ok, då har jo ingen skade skjedd. Han skal ikkje ha sponsa fritid og evnt. svart arbeid på toppen av fellesskapet viss han ikkje har krav på det. 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #18 Skrevet 28. februar 2013 Dersom du VET det er slik det foregår kan du varsle, hvis ikke ville jeg latt være. Et eksempel - min mann er sykemeldt i påvente av en operasjon. Han klarer ikke å jobbe, men sitter ikke hjemme hele dagen. Han blir som en løve i bur uten noe å gjøre. Han sysler ikke med tunge ting. Han kan være hele dagen ute av huset, og jeg har tenkt at han gjør alt for mye. Men så viser det seg at han kanskje har hjulpet noen med å brøyte snø, for så å stukket innom bekjente på kaffebesøk resten av dagen. Selv jeg som bor sammen med han har vært sint, fordi jeg har fått inntrykk av at han gjør så mye. Men så viser det seg når jeg ser det jeg trodde han hadde gjort er bare noen prosenter i omfang i forhold til mine tanker. I begynnelsen var han også ofte å se på arbeidsplassen, men han drakk kaffe og spiste gjerne lunsj med dem. Det er så lett å tro det blir gjort masse, helt til man faktisk obeserverer hva som blir gjort. Anonym poster: f28da1ff721ca56fe670e18a05840a93 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #19 Skrevet 28. februar 2013 Eg ville varsla. Er det ok så er det ok, då har jo ingen skade skjedd. Han skal ikkje ha sponsa fritid og evnt. svart arbeid på toppen av fellesskapet viss han ikkje har krav på det. Det som er problemet er at det har jo skjedd "en skade". Tror du ikke at det er en påkjenning å oppleve at man blir gransket for snylting på fellesskapet? Det blir det samme som om man jobbet i en bedrift og blir anklaget for å ha underslått penger, man skal ha ganske sterke bevis før man varsler til sjefen. Jeg er ikke totalt imot varsling når man mistenker snylting, men jeg syntes folk her på KG har et veldig svart\hvit syn på sykdom. Enten er man fysisk syk, altså har smerter osv eller man er psykisk syk og klarer ikke å bevege seg utenfor døren. Kognitive problemer, fatigue eller bivirkninger fra behandling har flertallet svært liten innsikt i. Anonym poster: 44f199e0a135bd87bcf06ef7df4a4407 5
Gjest navnelapp Skrevet 28. februar 2013 #20 Skrevet 28. februar 2013 Det som er problemet er at det har jo skjedd "en skade". Tror du ikke at det er en påkjenning å oppleve at man blir gransket for snylting på fellesskapet? Det blir det samme som om man jobbet i en bedrift og blir anklaget for å ha underslått penger, man skal ha ganske sterke bevis før man varsler til sjefen. Jeg er ikke totalt imot varsling når man mistenker snylting, men jeg syntes folk her på KG har et veldig svart\hvit syn på sykdom. Enten er man fysisk syk, altså har smerter osv eller man er psykisk syk og klarer ikke å bevege seg utenfor døren. Kognitive problemer, fatigue eller bivirkninger fra behandling har flertallet svært liten innsikt i. Anonym poster: 44f199e0a135bd87bcf06ef7df4a4407 Nei, men det har forhåpentlegvis både legen og NAV, så viss ein person med den typen lidelsar vert "meldt" så blir det ikkje ei stor sak, sidan sjukmeldinga er reell. Men å bli ufør pga. rygg for 20 år sidan og no jobbe med tømmerhogst er noko heilt anna enn fatigue. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå