Gå til innhold

chiweenie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Skal etter mye planlegging få meg hund. Så da lurte jeg litt på chiweenie. Er det noen som vet noe om denne rasen? Hvor kan man få tak i den? Er det noen oppdrettere her i norge som en kan snakke med? Har tidligere hatt cocker spaniel og labrador. Og har litt lyst tiø å prøve noe nytt. :)

Anonym poster: a878ea6117d9369dabaf184d3e1669a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager for at dette kanskje ikke er det svaret du ønsker deg, men jeg syns at det er helt tåpelig å blande en Chihuahua (selskapshund) og en Dachs som gjerne brukes til jakt!

Hva i all verden har disse to hunderasene til felles?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en egen registrert rase, bare en mix mellom chihuahua og "wiener dog".

Anonym poster: 6b3743c2cb3e3ce559506dc5d6ee4f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Er klar over det. Synes også at det er en merkelig blandonh, så lurte derfor på hvordan gemyttet er på dem?De er små, de jeg har sett har kort pels og de ser litt sjarmerende ut. MEN, hvordan er de å ha i hus? Jeg føler mef litt usikker på komboen, så tenkte å høre litt med erfaringer rundt denne hundetypen. Ender sikkert opp med cocker spaniel igjen ;)

Anonym poster: a878ea6117d9369dabaf184d3e1669a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding

Meg

Ja. Skriver på telefon. Så beklager skrivefeil.

Anonym poster: a878ea6117d9369dabaf184d3e1669a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderpig

Ja. Er klar over det. Synes også at det er en merkelig blandonh, så lurte derfor på hvordan gemyttet er på dem?De er små, de jeg har sett har kort pels og de ser litt sjarmerende ut. MEN, hvordan er de å ha i hus? Jeg føler mef litt usikker på komboen, så tenkte å høre litt med erfaringer rundt denne hundetypen. Ender sikkert opp med cocker spaniel igjen ;)

Anonym poster: a878ea6117d9369dabaf184d3e1669a7

Hvordan denne blandingen vil bli er det umulig å vite. Fordi det er en blanding. Du kan få en bikkje som har et jaktinnstingt som bare det og som smetter ut dører for å ta nabokatta, eller du kan få en med mindre instinkter. Selv mener jeg at det er en dårlig kombinasjon og jeg er heller ingen fan av planlagt blandingsavl. Har møtt et par stykker, og de har vært gneldrete drittbikkjer som stikker av på tur, og som krever mye. Den ene hadde ryggproblemer pga den lange og lille kroppen.

Blanding mellom Chihuahua og Dachs er en såkalt "design"-blanding og det er stor sannsynlighet for at valpen vil komme fra noen som vil tjene noen raske kroner. Og det gir skjeldent en frisk hund mentalt og fysisk.

Ville heller satset på en renraset hund hvor du "vet" hva du får, og hvor du kan sjekke bakover i familien på helsa dens. Du har over 400 raser som er godkjente av FCI. Du finner GARANTERT en hund som passer deg og ditt behov der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at folk som planlegger blandingsavl ikke bryr seg møkka om genteknikk, helse eller gemytt, men synes at sin egen hund er scheeeempesøøøt å fortjeeeener å puuule for de er sååååå forelskaaa.

Altså, en Dachs er en jakthund, og en Chihuahua er en vakthund. Så, hva annet enn en sirene vil en frem til med den blandingen?

Anonym poster: 10fdb567ff32882b9342591a744dee0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Du vet aldri hva du får når du kjøper en blanding. Noen får verdens beste gemytt og har arvet det beste fra begge sider, mens andre får alt det verste. Nå har jeg ingenting imot blandingshunder, sitter her med verdens herligste gateblanding av chihuahua og prazsky krysarik, men det er kun flaks, han har det beste fra prazskyen og det beste fra chihuahuaen, men han har også arvet viljestyrken og tøffheten fra begge rasene, så man må være streng med ham.

Men planlagt blanding er en annen sak. Uansett om man kaller bikkja for chiweenie, chickapoo, goldendoodle, bullshit, whatever, så er det fremdeles en blanding. Men hvis du absoulutt vil ha en chiweenie, så bør du forlange å møte begge foreldredyrene, så du har en ide om gemyttet til avkommet. Spiderpig har et poeng, de som med vilje lager slike blandinger er sjelden seriøse, og det er ikke sikkert at de går inn for å gi valpene de beste vilkårene de første ukene i livet deres, de er ute etter lettjente penger, og da er de ikke alltid villig til å betale de kostnadene som faktisk går med å ha valper i hus, som veterinærsjekk, registrering i NKK og vaksiner, bare for å spare penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar jeg ender opp med en cocker spaniel igjen. Jeg var bare nysgjerrig på chiweenie, da jeg ikke vet om noen som har det. Men går nok tilbake til cockeren. Da vet jeg mer hva jeg får. :)

Takk for hjelpen!

Anonym poster: a878ea6117d9369dabaf184d3e1669a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Er klar over det. Synes også at det er en merkelig blandonh, så lurte derfor på hvordan gemyttet er på dem?De er små, de jeg har sett har kort pels og de ser litt sjarmerende ut. MEN, hvordan er de å ha i hus? Jeg føler mef litt usikker på komboen, så tenkte å høre litt med erfaringer rundt denne hundetypen. Ender sikkert opp med cocker spaniel igjen ;)

Anonym poster: a878ea6117d9369dabaf184d3e1669a7

Så det du går etter er basicly utseendet, bare? Jeg har heller ingen erfaring med denne rasen, men jeg foreslår, som et tips, at du ser etter mer enn bare utseendet og at du forholder deg svært kritisk til slike blandinger. Dachsen har et ganske sterkt instinkt, og er derfor genial å bruke til f.eks. jakt. Hvordan er Chihuahuaen blandet med det? Ikke vet jeg, men jeg er ikke optimistisk.

Vær oppmerksom på at såkalte "oppdrettere" som skaper "morsomme" blandinger av hunder som ikke har noe til felles, gjør det bare av èn grunn og det er å skape søte valper som selger. Sånn at de kan tjene penger. De bryr seg særdeles lite om hunden faktisk blir en stabil hund med god fysisk og psykisk helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic;

Nå er ikke jeg spesielt interessert i hunder, men jeg vet at chihuahua'en i renraset form har et velutviklet jaktinstinkt.

Den ble brukt til å jakte små mårdyr i søramerika i lange tider før den ble en veskehund, og det er fremdeles mange chihuahuaer som elsker å jakte på alt mulig, til tross for at rasen er på vei til å avles ihjel inn i vesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Dagens chihuahuaer er vel mer selskapshunder og kan gjerne bo sammen med andre dyr uten problemer.

Bra, TS, gå for en cocker du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du går etter er basicly utseendet, bare? Jeg har heller ingen erfaring med denne rasen, men jeg foreslår, som et tips, at du ser etter mer enn bare utseendet og at du forholder deg svært kritisk til slike blandinger. Dachsen har et ganske sterkt instinkt, og er derfor genial å bruke til f.eks. jakt. Hvordan er Chihuahuaen blandet med det? Ikke vet jeg, men jeg er ikke optimistisk.

Vær oppmerksom på at såkalte "oppdrettere" som skaper "morsomme" blandinger av hunder som ikke har noe til felles, gjør det bare av èn grunn og det er å skape søte valper som selger. Sånn at de kan tjene penger. De bryr seg særdeles lite om hunden faktisk blir en stabil hund med god fysisk og psykisk helse.

Nei. Jeg går ikke etter utseende. Jeg skal ha ny hund, og hadde bestemt meg for en cocker spaniel. Det har jegvhatt før og jeg kjenner flere som har den rasen.

Hunden min kan være grønn og ha antenner, det spiller ingen rolle så lenge den er grei og ha i hus og å lære oppdragelse. Men jeg kom over noen bilder av en chiweenie og lurte på hvordan gemyttet egentlig var. Hjelper ikke at den er søt hvis man ikke kan være i samme hus som den.

Anonym poster: a878ea6117d9369dabaf184d3e1669a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...