Gå til innhold

jeg vil ikke dra alene i bryllup:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

En god venninne gifter seg i høst, og jeg er invitert. Jeg er singel dessverre, og har ovderhode ikke lyst å dra alene. Jeg kjenner kun bruden! Det er forsåvidt greit å være alene mens man sitter til bords, men så begynner folk å bevege seg rundt, danse ol, og jeg får helt panikk ved tanken på dette. Aner ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Erafringer med å være uten følge i bryllup?

Anonym poster: b5424a2ee155ee0c98c94bef0d6cbfb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke? Spør venninnen din om du kan ta med en venn/venninne som ditt følge, så du slipper å føle deg så alene? Kjente jeg tenkte at hvis du var en venninne av meg, hadde jeg ønsket du fortalte meg hvordan du følte det. Jeg ville mer enn gjerne latt deg ta med noen som ditt følge; for jeg skjønner så godt at du syns det er litt ugreit å komme helt alene og bare kjenne bruden.

Jeg har vært uten følge i flere bryllup, men da har jeg kjent flere enn bruden. Eller... kjent og kjent - iallfall møtt noen av gjestene tidligere. Det har nå vært greit nok, men jeg har reist tidlig hjem de gangene jeg har følt at jeg ikke "passer inn", hvis du skjønner hva jeg mener.

Anonym poster: 41325af96c565a50bfadbd3c60837b9b

• Liker 3
Skrevet

Gjester i bryllup pleier å være såpass i godt humør og sosiale, at jeg vil tro at du klarer deg fint alene! Jeg ville ikke spurt bruden om å få ta med meg en ekstra (som hun ikke kjenner), da må du jo sitte og passe på at "gjesten" din koser seg og, i tillegg til å sosialisere. Og får du kjærest innen den tid, så får du vel lov til å ta ham med deg:)

• Liker 6
Skrevet

Spør bruden om det er noen andre i din situasjon og hør om kanskje de kan være interesserte i å møtes før bryllupet eller om dere kan sitte sammen under middagen. Da har du iallfall en som er i samme båt som deg.

Anonym poster: 053bd65d68c9570d99f34d92ef33b84e

• Liker 2
Skrevet

Arrangeres det ikke utdrikningslag? I de fleste bryllup jeg har vært i har jeg fått nye venninner i utdrikningslaget, og snakker ofte like mye med nye bekjente fra utdrikningslaget som med gamle venninner i selve bryllupet. Det er en ypperlig mulighet for å bli kjent med nye mennesker i en uformell setting.

Om ikke er det jo bare å mingle i vei. Man finner alltid noen man klaffer med. Heng litt ved gavebordet, sett deg ned ved et tilfeldig bord. Slå gjerne av en spøk om at du ikke kjenner noen. Er kjemien dårlig mingler man bare videre. Man treffer garantert noen man er på nett med. En gang ble jeg sittende med brudgommens lillesøster som jeg aldri hadde møtt før i over en time, og vi har fortsastt sporadisk kontakt.

Se på det som en mulighet for å få nye bekjentskaper, i stedet for en hindring for å dra. Og funker det ikke i det hele tatt kan du jo bare få "migrene" kort tid etter middagen.

Skrevet

Det er ikke alle som syns det er enkelt og greit å bare "mingle" med fremmede mennesker ;) Og det er jo fordi ts uttrykker en form for angst for å sosialisere med fremmede mennesker at mitt forslag om å spørre om å ta med en venn/venninne dukket opp - slik at ts kan sosialisere med denne vennen/venninnen, og de evt sammen kan mingle med andre. Litt lettere å sette seg ned ved et bord der det allerede sitter andre om man ikke er mutters aleine liksom. Selv om det selvsagt finnes de som har null problemer med å mingle med nye mennesker de ikke kjenner - men sitter ikke med inntrykket at ts er en sånn person.

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke alle som syns det er enkelt og greit å bare "mingle" med fremmede mennesker ;)

Og da hjelper det kanskje at jeg understreker hvor normalt og ventet det er å mingle på den måten? Det er jo ikke akkurat ingen rasjonell frykt. Mitt poeng til TS var at gjester i et bryllup er imøtekommende og hyggelige, og at dette kanskje er en anledning til å være litt tøffere enn hun vanligvis er.

• Liker 3
Skrevet

Det ville ikke hjulpet meg, men så er jeg heller ikke ts. For å dra en sammenligning: hvis man har edderkoppfobi hjelper det fint lite om velmenende mennesker sier at edderkopper ikke er farlige, og at edderkoppen er mer redd deg enn du er den. Man er like forbanna redd. Det er heller ikke en rasjonell frykt, men en frykt likevel.

Nå mener jeg ikke å dra konklusjonen at ts har sosial angst, men dersom hun har det, hjelper det ikke å si til henne at hun er irrasjonell ;)

• Liker 9
Skrevet

Det ville ikke hjulpet meg, men så er jeg heller ikke ts. For å dra en sammenligning: hvis man har edderkoppfobi hjelper det fint lite om velmenende mennesker sier at edderkopper ikke er farlige, og at edderkoppen er mer redd deg enn du er den. Man er like forbanna redd. Det er heller ikke en rasjonell frykt, men en frykt likevel.

Nå mener jeg ikke å dra konklusjonen at ts har sosial angst, men dersom hun har det, hjelper det ikke å si til henne at hun er irrasjonell ;)

Jeg synes det er synd at du skal kritisere svaret mitt når jeg gir velmenende svar til TS.

Kommentaren om at frykten ikke var rasjonell var til deg, og ikke en del av hovedinnlegget mitt. Mitt innlegg fokuserte på de muligheten utdrikningslaget gir, og på hvilke arenaer hun kan være sosial i bryllupet. Hun har på ingen måte sagt at hun har sosial angst, men at det er ubehagelig å møte i en slik setting uten å kjenne noen. Da ser jeg ikke problemet med å svare henne at jeg har gjort dette mange ganger, og det går helt fint fordi mennesker stort sett er imøtekommende i bryllup.

• Liker 4
Skrevet

Du får la være å dra, da.

Ta med følge når man er singel. Dummeste jeg har hørt på ganske lenge.

Anonym poster: 26a177cd9d7c24d9351700063adcffbc

• Liker 4
Skrevet

Du får la være å dra, da.

Ta med følge når man er singel. Dummeste jeg har hørt på ganske lenge.

Da har du ikke hørt mye dumt, på ganske lenge.

• Liker 6
Skrevet

Vi hadde en sånn situasjon i vårt bryllup. En venninne av fruen sa at hun veldig gjerne ville komme, men at hun syns det var litt skummelt. Vi foreslo at hun kunne ta med søsteren sin, og det gikk strålende. Snakk med venninnen din, si at du syns det er litt skummelt. Kanskje hun har noen gode råd. :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en venninne som kjenner nesten bare meg, dvs hun kjenner noen andre såvidt fra barndommen som hun ikke har beholdt kontakten med. Jeg tenkte å spørre henne når vi sender ut invitasjonene i mai om det er noen hun ønsker å ha med og at hun bare kan gi beskjed litt før om det er det(gifter oss i september).

Og om det ikke er det om hun vil sitte på bord med de hun ikke har kontakt med mer eller på mix-vennebordet, begge deler er like naturlig. Mer enn det får jeg ikke gjort(tror jeg?)men om hun takker nei så må jeg faktisk si at jeg skjønner hvorfor.

AnonymBruker
Skrevet

Og dette er min barndomsvenninne med støttekontakt. :sprettoy:

Skrevet

Man har alltid et valg. TS kan:

a) velge å ikke gå og derved med et par enkle "nei takk" ord, trylle bort all form for potensielle ubehageligheter ved å gå alene

b) gå og snakke med, og møte nye mennesker

Erfaringsmessig kan jeg si at jeg aldri har hatt noen utfordringer med å gå alene i bryllup eller andre sosiale sammenkomster. Folk er folk. Noen er hyggelige, noen kommer man overens med, noen gjør man det ikke med. Det er selvfølgelig umulig si på forhånd. Men jeg vil påstå at hvis man ikke finner ett eneste menneske å ha en nogenlunde god dialog med - så er det veeeeldig spesielt. Faktisk så spesielt at man bør spørree seg selv om det var "meg" eller "de" ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Og dette er min barndomsvenninne med støttekontakt. :sprettoy:

Det der derimot, er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Tenk å være så navlebeskuende at man ikke innser at det finnes mennesker der ute som ikke er akkurat som en selv. Det er mennesker som deg det er synd på, som ikke eier virkelighetsoppfatning overhodet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med ordet "panikk" er det folk ikke forstår?! :klo: Her er det ikke snakk om noen som syns det er lett ubehagelig å være i denne situasjonen - det er snakk om noen som syns det er særdeles ukomfortabelt. Hva bakgrunnen for dette er, er det kun TS som vet. Det er utrolig ufint av fremmede mennesker å gå utfra at ts er ute av stand til å være sosial, eller at det er noe "galt" med henne. Er det så forbanna vanskelig å innse at det finnes forskjellige mennesker her i verden? Og at for enkelte, så er det å måtte gå i selskapeligheter alene faktisk utrolig vondt og vanskelig. Det er heller ikke alltid så lett å bare si nei, for man føler noen ganger forventninger om at man skal stille opp. Er det da så forbanna ille om en gjest har med seg en søster/bror/venn/venninne istedenfor en kjæreste? Virkelig? Spiller det overhodet noen rolle for noen som helst - annet enn denne personen selv - hvem de har med seg? I don't think so!

Prøv å hopp ned fra den høye hesteryggen i noen sekunder, og forstå at det finnes noe som heter sosial angst for eksempel. Alle er ikke som deg :scorpis:

Ja, dette er et sinna innlegg, for jeg blir så utrolig provosert av alle de som har null gangsyn for at det finnes andre mennesketyper der ute enn deres egen. Så da blir jeg overengasjert og forbanna. Sorry.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner bekymringene til TS godt, men begriper ikke hvordan noen kan være så frekke at de nærmest stiller krav om å ta med seg følge for å komme i bryllup. "Be om å få ta med en venn!" "Hvis du får kjæreste før før bryllupet får du vel lov å ta ham med deg!"

Nei, det kan man slett ikke regne med!!!

Bryllup er dyre, og bare en kuvert ekstra kan fort koste et par tusen kroner. Kan vi virkelig forvente at brudeparet går med på det?

TS: Snakk med venninna di, og fortell at du er redd for å bli ensom på festen.

Grunnen til at man setter opp bordkart er ikke bare skikk og bruk slik mange tror, men også for å plassere folk som passer sammen i lag.

Om vertskapet er oppegående sørger de for at folk som kan ha det trivelig sammen på festen kan bli kjent under middagen.

Anonym poster: b9009af54725994d7dfa6761367672af

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...