Gå til innhold

Ung, og i ønonomisk uføre..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt meg skikkelig fast. Etter at jeg ble skilt, ble det veldig tøft økonomisk. Jeg skaffet meg to kredittkort., og satt til slutt med en kredittgjeld på 40.000. Jeg har en del andre smålån, så jeg fikk et forbrukslån fra banken for å få slettet litt av gjelden. Jeg har nå kredittgjeld på rundt 9000,- Ellers har jeg et privat lån (fra familiemedlem) på 10.000,-

Jeg har sperret meg for å få nye kredittkort, så går ikke i den fella igjen, men sitter fortsatt med studielån, 9000,- i kredittlån, privatlånet og forbrukslånet (som jeg blir trekt 1500,- i mnd for). Til høsten skal jeg begynne å studere, å er veldig spent på hvordan det skal gå økonomisk. Med stipend å lån har man jo så vidt penger til husleie, og dersom jeg blir trekt 1500,- pr mnd for forbrukslånet mitt i tillegg, sliter jeg. Er det noen som vet om jeg kan få "fryst" forbrukslånet mitt mens jeg er student?

Råd anyone? Noen som vet hvordan man kan tjene penger, raskt?

Anonym poster: d712a808947379706d90424f2ec51e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får nok ikke fryst forbrukslånet fordi du er student, dessverre. Om du lar være å betale vil jo bare rentene løpe og det vil gå til inkasso.

Jeg ville forberedt meg på å jobbe mye under studiene og spart inn på alt jeg kunne for å betale ned raskest mulig. Kan du ta en ekstrajobb allerede nå kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får ikke fryst et forbrukslån. Jobb mye nå og betal ned gjelden før du starter med studiene, det er en såpass liten sum at det bør gå helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å skyve studiestart frem til neste vår eller høst? Så kan du jobbe for fullt frem til da og få nedbetalt all gjeld. Kanskje til og med få spart litt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så fikk jeg et forbrukslån for å betale ned på både kredittgjelden og diverse andre lån. Så det er på kanskje 80-90 tusen. Tror ikke får betalt det ned til høsten akkurat. Nå jobber jeg 80%, men har ikke fastlønn, så den månedlige inntekten min varierer fra mnd til mnd. Jeg har vel i gjennomsnitt utbetalt 14 - 15 tusen i mnd. Noen ganger mer, andre ganger mindre. Jeg har to barn (delt omsorg), så med barnehage, sfo, husleie, bil (fikk nettopp veiavgift, OG må sende bilen på verksted pga feil på bremsene), strøm, tlf, tv, forsikringer osv, sitter jeg ikke igjen med noe som helst ekstra, og har ikke mulighet til å betale med på lånet mitt enn det jeg allerede gjør. Jeg skal prøve å skaffe meg en ekstrajobb i tillegg til studiene, men jeg kan ikke jobbe hver helg feks, mtp ungene. Vanskelig dette! :(

Anonym poster: d712a808947379706d90424f2ec51e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kom dårlig frem at det dreide seg om så mye penger. Her vil det desidert smarteste vært å utsette studiene ett år til, slik at du får kvittet deg med gjeld.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg helt ærlig jeg hadde valgt å vente med studiene til du har betalt ned alt av lån, hvis ikke kan det bli vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, du har rett og slett ikke råd til å studere mens du har denne gjelden. Bruk et år på å betale ned alt, der du kutter ned på absolutt alt unødvendig og jobber mer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den jobben jeg har nå, har jeg ikke mulighet til å betale ned så mye mer. Måtte evt fått meg ny jobb da, men det florerer ikke av jobbtilbud her jeg bor akkurat. Jeg har ingen utdanning, da jeg la alt dette på is da jeg ble gravid i tidlig alder. Føler nå at tiden er inne for å skaffe meg en skikkelig utdanning, så jeg kan får en bra jobb i fremtiden. Den lokale banken har vært veldig hjelpsom og forståelsefull, så kanskje jeg får ta en prat med dem. Har ikke lyst til å bli værende i denne jobben i 1 1/2 år til for å si det sånn.

Anonym poster: d712a808947379706d90424f2ec51e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Som student kan du mange steder få familiebolig og plass i studentbarnehage, det kan hjelpe på de utgiftene, dersom det er mulig å flytte inn et slikt sted uten at det lager problemer i forhold til den som går på skole. Vurder alternativt om det går an å finne bolig i gang/sykkelavstand til skolebarnehage slik at du kan kvitte deg med bilen - det er det mye å spare på. (Jeg går ut i fra at du skal studere i minst tre år)

Mulig du også kan få ekstra økonomisk støtte som student med barn?

Be om et møte med rådgiveren i banken din, og se om ikke du kan få noen tips til hvordan du kan planlegge økonomien, og hva som er gunstigst å betale på først.

Ta også kontakt med studentsamskipnaden der du skal studere og spør hva de har å tilby studenter med barn.

Til sist vil jeg bare råde deg til å planlegge studiedagene dine godt, slik at du får maks ut av tiden du har til rådighet uten å havne på etterskudd i studiene, siden det nok vil være vanskeligere for deg å finne rom for superskippertak før eksamen og lignende. Snakk også med barnefar om hvordan ting vil gå opp i forhold til når han har barna, passer det for eksempel at han har de hos seg, eller passer de hos deg en eller to faste dager i uken, slik at du kan ha en deltidsjobb disse kveldene?

Lykke til med studiene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student kan du mange steder få familiebolig og plass i studentbarnehage, det kan hjelpe på de utgiftene, dersom det er mulig å flytte inn et slikt sted uten at det lager problemer i forhold til den som går på skole. Vurder alternativt om det går an å finne bolig i gang/sykkelavstand til skolebarnehage slik at du kan kvitte deg med bilen - det er det mye å spare på. (Jeg går ut i fra at du skal studere i minst tre år)

Mulig du også kan få ekstra økonomisk støtte som student med barn?

Be om et møte med rådgiveren i banken din, og se om ikke du kan få noen tips til hvordan du kan planlegge økonomien, og hva som er gunstigst å betale på først.

Ta også kontakt med studentsamskipnaden der du skal studere og spør hva de har å tilby studenter med barn.

Til sist vil jeg bare råde deg til å planlegge studiedagene dine godt, slik at du får maks ut av tiden du har til rådighet uten å havne på etterskudd i studiene, siden det nok vil være vanskeligere for deg å finne rom for superskippertak før eksamen og lignende. Snakk også med barnefar om hvordan ting vil gå opp i forhold til når han har barna, passer det for eksempel at han har de hos seg, eller passer de hos deg en eller to faste dager i uken, slik at du kan ha en deltidsjobb disse kveldene?

Lykke til med studiene!

Tusen takk! :)

Jeg bor i en liten tettbygd, så for å gå på høyskole må jeg flytte/pendle ca 12 mil herfra. Jeg og barnefaren har heldigvis et utrolig godt samarbeid, og vi er enige om at vi ikke vil at barna skal "rives løs" fra hjemstedet sitt, hvor de har alle venner og familie. Så de vil fra høsten av bli registrert i folkeregisteret hos faren sin, og bo der i ukedagene mens jeg er på skolen. Jeg vil prøve å komme hjem så ofte som mulig for å være sammen med dem, så helger og ferier vil bli prioritert slik. Jeg kommer til å søke praksisplass i hjembygda mi, mtp barna. Tror nok ikke jeg har rett på økonomisk støtte når barna er folkeregistrert hos far? Kanskje pendlerstipend? Jeg må undersøke litt.

Jeg er veldig innstilt på å utnytte de dagene jeg er på skolen godt, slik at jeg faktisk kan ha lesefri på helgene. Jeg vil prøve å skaffe meg en jobb i byen hvor jeg skal studere, hvor jeg kan ta på meg vakter på ettermiddager/kveld, og kanskje en helg i mnd, men vet ikke hvor attraktiv jeg blir som arbeidstaker når jeg ikke kan steppe inn på kort varsel i helger etc. Jeg vil virkelig få dette til å fungere!

Skal snakke med rådgiveren min i banken, å høre om hun har noen råd til meg. Jeg er vant til å leve nøkternt, så det ser jeg ikke på som noe problem. Men når du er student, er 1500,- i mnd veldig mye penger..

Anonym poster: d712a808947379706d90424f2ec51e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte liksågodt i samme post som deg jeg mari kontrari... :)

Anonym poster: d712a808947379706d90424f2ec51e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om du vil, så kan du kontakte meg på pm, så kan jeg prøve å sette opp et budsjett for deg?

Ja takk, gjerne det! Sender deg en PM når jeg kommer hjem i kveld.. :)

Anonym poster: d712a808947379706d90424f2ec51e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke smart ut å folkeregistrere barna på hans adresse mtp å få de tilbake igjen "fulltid" når du er ferdig å studere. Da vil han være vant til å ha barna og kommer ikke til å ville gi de fra seg.

Anonym poster: c944d47517111098b78c557d6ea7ad89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får noe ekstra i stipend når du har barn hvis du har dem over 40%, men det er ikke snakk om mange kronene i mnd. Jeg er deltidsstudent og mener det er snakk om ca 1000,- /mnd.

Skriv en ordentlig avtale på det rundt registrering av barna. I vår avtale står det at så lenge far bor der han bor skal sønnen være registrert der pga skoletilhørighet, om jeg også flytter inn til skolekretsen igjen skal han registreres hos meg igjen. (dette er fars forslag forresten, før noen beskylder meg for å være en eiesyk mor)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få penger kjapt og enkelt ville jeg rett og slett hørt litt rundt om noen trenger vaskehjelp eller en voksen og pålitelig barnevakt. Det er jo typisk tenåringsjobber, men det er også veldig praktisk når man sliter med økonomien fordi man får penger med en gang og må ikke drive og søke nye 'ordentlige' jobber. Mine foreldre ville ha en voksen, norsk dame når de skulle ha noen som vasket hos seg, og hun fikk 500 kr per gang. Det hjelper jo veldig på det du må betale på forbrukslånet.

Anonym poster: 5e6f90f1e79a9d39c488ebe35b7b0733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke smart ut å folkeregistrere barna på hans adresse mtp å få de tilbake igjen "fulltid" når du er ferdig å studere. Da vil han være vant til å ha barna og kommer ikke til å ville gi de fra seg.

Anonym poster: c944d47517111098b78c557d6ea7ad89

Takker for svar, men du tar nok feil. Vi har som sagt et utrolig godt samarbeid, det eneste vi begge vil er det beste for barna. Jeg kan med største sikkerhet si at han aldri ville "frarøve" barna tid med meg, vi stiller opp for hverandre i tykt og tynt, og er sjeldent heldig med hvordan vi har fått til å løse skilsmissen. Han er som en bror for meg, og jeg vet at han også ser på meg som familie. Han er den jeg ringer om det skulle være noe, og omvendt. Han støtter meg fullt mtp å starte å studere, så dette er jeg ikke bekymret for i det hele tatt. Jeg skal komme hjem å være sammen med ungene mine så ofte jeg kan, helger, ferier og forhåpentligvis i praksisperioder.

Anonym poster: d712a808947379706d90424f2ec51e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd :) Jeg håper og tror at dette skal ordne seg, jeg skal ihvertfall gjøre en skikkelig innsats for å få det til å gå i rundt.

Anonym poster: d712a808947379706d90424f2ec51e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...