AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #1 Skrevet 26. februar 2013 Jeg og min ekshar bodd fra hverandre siden våren 2011. I den tiden har barnet vårt som nå er fem bodd annenhver uke hos hver av oss. Dette har fungert godt, han har ingen plager som vi ser, og også i følge bhg er han en tilfreds gutt. Vi har delt foreldreomsorg og delt fast bosted, dog er gutten folkeregisrert hos sin far pga kommunegrenser og bhgtilhørighet. Far har ikke kommer med noen indikasjon på at noe er galt, og det har heller ikke bhg, vi hadde foreldresamtale bare for noen få uker siden. I dag mottar jeg en mail, hvor far sier han ønsker en "vanlig deling", dvs annanhver helg og en dag i uka samvær med meg, mens han har hovedomsorgen. Dette fordi (direkte sitat) : "Jeg tor det er best for X siden du enda er student at han bor mest hos meg, du skal slippe å betale bidrag så klart. Jeg har snakket med en advokat, og han skulle finne en dato for et møte" For det første studerer jeg deltid, som ikke går ut over samværet med barnet i det hele tatt da alt av samlinger er mens han er hos faren, og lesing gjør jeg på kveldene når barnet sover, for det andre er jeg ferdg med studiene om 2 mnd. Jobben min går heller ikke ut over barnet på noen annen måte enn andre foreldre som jobber 8-4. Det finnes ingen konflikt om noen ting, vi har vært enige om alle punkt på alle mulige avtaler og i det hele tatt siden 2011, så dette kommer helt fra klar himmel for min del. Spørsmålet mitt er - hva gjør jeg nå? Jeg tenker at å ta en samtale på Fvk kan være vesentlig mer hensiktsmessig enn å involvere advokater, og tenker å foreslå dette. Om far ønsker å ha samtale med meg med en advokat til stede,har jeg da noe krav på advokat dekket, eller må jeg evt dekke det selv? Jeg vil ikke ha diskusjon runtt om 50/50 er riktig, jeg vil vite hvordan jeg skal forberede meg videre i forhold til dette. Anonym poster: 226c04b6e3b0431e55f21b6fe82ecbe9
Britt Banditt Skrevet 26. februar 2013 #2 Skrevet 26. februar 2013 Ta kontakt med familievernkontoret. Kan det tenkes at far ønsker dette pga det økonomiske aspektet (han får stønader (evt. overgangsstønad, skattefradrag, dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn etc)? Syns nemlig at fars grunnlag for å ønske hovedomsorgen var tynn, og kan ikke se at han skal kunne få det igjennom på det grunnlaget, så hvis du bekymrer deg for det så syns jeg ikke du skal det. Du er da virkelig ikke noen dårligere omsorgsperson selv om du studerer deltid, noe som dessuten er over om to mnd. 3
123bell Skrevet 26. februar 2013 #3 Skrevet 26. februar 2013 (endret) Det skal ganske mye til før de endrer fast bosted for et barn. Men mindre det er grov omsorgssvikt hos den som har hovedomsorgen, så skjer ikke det. Du får nok gratisk advokat, ta kontakt med en så forteller vedkommende deg hvordan du skal søke om det. Når det gjelder 50/50 deling så anbefales ikke det av de fleste sakkyndige, hvertfall ikke for så små barn. Når du skal formulere deg, så er det viktig å prate ut i fra hva som er til barnets beste, hvorfor han/hun har det best hos deg. Det er veldig mange som kun er opptatt av at det skal være rettferdig for en selv som forelder, og det er ikke positivt. Jeg er deltidsstudent, og har akkurat vært gjennom en rettsak. Far ønsket å overta hovedomsorgen, evt 50/50 deling(han bor i en annen kommune.) Det endte med at jeg beholdt omsorgen, og far fikk enda mindre samvær enn han hadde i utgangspunktet. Nå er han over gjennomsnittet uansvarlig da. Send Gjerne en PM om du lurer på mer Endret 26. februar 2013 av *ShellaBella*
Kontormus Skrevet 26. februar 2013 #4 Skrevet 26. februar 2013 Ut fra det jeg har erfart selv får far allerede dobbel barnetrygd og skatteklasse 2 hvis han er enslig. Du må først få høre grunnen til at han ønsker at du skal ha så lite samvær plutselig, og en samtale med hans advokat før dere har redet ut grunnen er en ren overkjøringstaktikk. Støtter forslaget med Familievernkontor FØR dere trekker inn jurister.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #5 Skrevet 26. februar 2013 Ut fra det jeg har erfart selv får far allerede dobbel barnetrygd og skatteklasse 2 hvis han er enslig. Du må først få høre grunnen til at han ønsker at du skal ha så lite samvær plutselig, og en samtale med hans advokat før dere har redet ut grunnen er en ren overkjøringstaktikk. Støtter forslaget med Familievernkontor FØR dere trekker inn jurister. De har Delt fast bosted, da skal hver av foreldrene ha 1/2 barnetrygd hver + 1/2 utvidet barnetrygd hver. De skal også ha skatteklasse 2 annethvert år. At barnets adr er hos far har ingen ting å si så lenge avtalen er delt fast bosted. Anonym poster: c97ca2e78c9904668a0b471b34c02934
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 Hvor langt unna bor du fra far? Jeg forstår det slik at far er den som bor i barnets nærmiljø? Det kommer selvsagt an på hvor du bor, men slik jeg ser det ut i fra opplysningene har far en sterk sak om han ønsker å dra dette hele veien til rettsapparatet. Sett deg grundig inn i lovverket, søk og les på nettet er mitt råd. Hyr en advokat til å tale for deg men sørg for at du kan snakke for deg selv også, og bygg opp under det du sier med lovverk og paragrafer i hånd. Har vært i noe lignende selv, vi har delt fast bosted men den ordningen er ikje lett å gjøre om på når tingene ikke fungerer så bra lenger og foreldrene ikke er enige. Sett deg inn i alt du kan og få hjelp av advokat! Anonym poster: c97ca2e78c9904668a0b471b34c02934
Gjest gjest Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 Tror ikke du skal bekymre deg. Med mindre det er snakk om omsorgssvikt, noe det åpenbart ikke er, er far til barnet mer eller mindre bra sjanseløs mot deg i en rettssak. Er vel ca 1 av 10 saker som går i favør far i slike saker. Så på dette området er det heldigvis fortsatt noe fornuft i et stadig mer korrupt rettsvesen.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Tror ikke du skal bekymre deg. Med mindre det er snakk om omsorgssvikt, noe det åpenbart ikke er, er far til barnet mer eller mindre bra sjanseløs mot deg i en rettssak. Er vel ca 1 av 10 saker som går i favør far i slike saker. Så på dette området er det heldigvis fortsatt noe fornuft i et stadig mer korrupt rettsvesen. Dersom mor ikke bor i barnets nærområde/ miljø mens far gjør det og som hun sier de har delt fast bosted har faktisk far en ganske sterk sak her. Hvor mor bor er egentlig viktig her. Dersom mor ikke bor langt unna kan også retten se på en evt sak far går til retten med som "krangling" fra fars side og dermed dømme i favør mor. Men som sagt, bor mor et stykke unna har far en sterk sak og mor har bevisbyrden ift hvorfor det er best for barnet at barnet bor fast hos henne. Anonym poster: c97ca2e78c9904668a0b471b34c02934
Kontormus Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 De har Delt fast bosted, da skal hver av foreldrene ha 1/2 barnetrygd hver + 1/2 utvidet barnetrygd hver. De skal også ha skatteklasse 2 annethvert år. At barnets adr er hos far har ingen ting å si så lenge avtalen er delt fast bosted. Anonym poster: c97ca2e78c9904668a0b471b34c02934 Skjønner. Men hvis den som har barnet på sin adresse motsetter seg deling, for det er vel noe man må ordne seg i mellom? Litt på siden av tema men jeg lurer...
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 Skjønner. Men hvis den som har barnet på sin adresse motsetter seg deling, for det er vel noe man må ordne seg i mellom? Litt på siden av tema men jeg lurer... Nei dette søker foreldrene om hver for seg til nav, man må bare krysse av riktig på skjemaet og legge ved dokumentasjon (kopi av avtalen om delt fast bosted). Nav etterbetaler fra inntil 3 år tilbake i tid dersom man har vært sent ute med å søke. Om den andre uriktig har mottatt hele barnetrygden + full utvidet som om den var aleneforsørger må vel dette betales tilbake. Jeg har akkurat vært igjennom dette selv og gjort det på denne måten og jeg har ikke barnets adr reg hos meg. Anonym poster: c97ca2e78c9904668a0b471b34c02934
Kontormus Skrevet 26. februar 2013 #11 Skrevet 26. februar 2013 Nei dette søker foreldrene om hver for seg til nav, man må bare krysse av riktig på skjemaet og legge ved dokumentasjon (kopi av avtalen om delt fast bosted). Nav etterbetaler fra inntil 3 år tilbake i tid dersom man har vært sent ute med å søke. Om den andre uriktig har mottatt hele barnetrygden + full utvidet som om den var aleneforsørger må vel dette betales tilbake. Jeg har akkurat vært igjennom dette selv og gjort det på denne måten og jeg har ikke barnets adr reg hos meg. Anonym poster: c97ca2e78c9904668a0b471b34c02934 Høhh! Da må jeg sjekke hva som står i avtalen NAV brukte når de sendte utvidet barnetrygd til min eks. som ikke hadde barnet hos seg overhode, bare proforma. Faens NAV altså, en får like mange svar som antall mennesker en spør der!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #12 Skrevet 26. februar 2013 Vi bor under fem minutter unna hverandre i bil. Kommunegrensene er tette. Anonym poster: 226c04b6e3b0431e55f21b6fe82ecbe9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #13 Skrevet 26. februar 2013 Høhh! Da må jeg sjekke hva som står i avtalen NAV brukte når de sendte utvidet barnetrygd til min eks. som ikke hadde barnet hos seg overhode, bare proforma. Faens NAV altså, en får like mange svar som antall mennesker en spør der! Ja det bør du gjøre! Har erfart selv at selv de på nav sliter med å forstå dette regelverket men det er nå en gang sånn det er. Jeg fikk knallgod hjelp av en til slutt der likevel. Det vikige er uansett at man må ha skriftlig avtalt delt fast bosted (ikke "delt omsorg"/ "50/50", "delt foreldreomsorg" etc men delt fast bosted), og kryss av for at man har delt fast bosted på skjemaet for barnetrygden og fra hvilken dato det gjelder (de etterbetaler som sagt inntil 3 år tilbake i tid). Når det gjelder skatteklasse to gjør man det samme men det må gjøres hvert år ifm skatteoppgjøret sånn vi har gjort det i hvertfall, og sende kopi av avtalen hver gang. Anonym poster: c97ca2e78c9904668a0b471b34c02934
Gjest Regine Skrevet 26. februar 2013 #14 Skrevet 26. februar 2013 For all del: ikke gå på et møte med hans advokat. Det er, som en annen sa, ren overkjøring. Du skal og være klar over at det er vanskelig å endre status quo, sånn at far i dette tilf må ha mye mer tungtveiende grunner for endring enn at du er student. Svar han med å si at du ser ingen grunn til å endre avtalen, da barnet trives, men du kan godt ta et møte med han på famvernkontret hvis han mener dette er noe dere må prate om. Så venter du på om han tar initiativ til det. Det er han og ikke du som vil ha endring, ergo lar du han kjøre saken. En avtale kan uansett ikke endres kun etter den enes forgodtbefinnende, her må dere enten bli enige om endring, eller så må far gå til sak. En sak som synes veldig dårlig, og som garantert ikke engang er berammet før du er ferdig studert.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2013 #15 Skrevet 27. februar 2013 Jeg og min ekshar bodd fra hverandre siden våren 2011. I den tiden har barnet vårt som nå er fem bodd annenhver uke hos hver av oss. Dette har fungert godt, han har ingen plager som vi ser, og også i følge bhg er han en tilfreds gutt. Vi har delt foreldreomsorg og delt fast bosted, dog er gutten folkeregisrert hos sin far pga kommunegrenser og bhgtilhørighet. Far har ikke kommer med noen indikasjon på at noe er galt, og det har heller ikke bhg, vi hadde foreldresamtale bare for noen få uker siden. I dag mottar jeg en mail, hvor far sier han ønsker en "vanlig deling", dvs annanhver helg og en dag i uka samvær med meg, mens han har hovedomsorgen. Dette fordi (direkte sitat) : "Jeg tor det er best for X siden du enda er student at han bor mest hos meg, du skal slippe å betale bidrag så klart. Jeg har snakket med en advokat, og han skulle finne en dato for et møte" For det første studerer jeg deltid, som ikke går ut over samværet med barnet i det hele tatt da alt av samlinger er mens han er hos faren, og lesing gjør jeg på kveldene når barnet sover, for det andre er jeg ferdg med studiene om 2 mnd. Jobben min går heller ikke ut over barnet på noen annen måte enn andre foreldre som jobber 8-4. Det finnes ingen konflikt om noen ting, vi har vært enige om alle punkt på alle mulige avtaler og i det hele tatt siden 2011, så dette kommer helt fra klar himmel for min del. Spørsmålet mitt er - hva gjør jeg nå? Jeg tenker at å ta en samtale på Fvk kan være vesentlig mer hensiktsmessig enn å involvere advokater, og tenker å foreslå dette. Om far ønsker å ha samtale med meg med en advokat til stede,har jeg da noe krav på advokat dekket, eller må jeg evt dekke det selv? Jeg vil ikke ha diskusjon runtt om 50/50 er riktig, jeg vil vite hvordan jeg skal forberede meg videre i forhold til dette. Anonym poster: 226c04b6e3b0431e55f21b6fe82ecbe9 Skal saken i retten må den som bringer den dit ha meklingsattest fra godkjent mekler som f.eks.familievernkontoret i kommunen. Jeg har erfart at det godt kan gå i fars favør her,. Grunnen er at barnet har tilhørighet der som du skriver. Dette er et viktig kort for far. Dere har delt bostedavtale? Hva står det i kontrakten/avtalen? Delt bosted eller 50/50 samvær. Står det samvær 50/50 har far barnet boende hos seg og vil mest samsynlig få bosted framover. Har dere 50/50 delt bosted er det mere likt. Men om du og far ellers stiller likt vil jeg tro far har den lille fordelen om barnet går i barnehage skole i hans kommune. Hør med din advokat.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #16 Skrevet 27. februar 2013 Du har fått mange gode råd her. Men det ble nevnt at du "sikkert får gratis advokat". Det er ikke så sikkert. Det går først og fremst på inntekt, og flere av fri rettshjelps organisasjoner påtar seg ikke familierettsaker. Innkall han til fvk etter barneloven.Da får du fornyet meklingsattest. Hva du enn gjør: IKKE møt uten advokat selv iKKE begi deg ut på en drittslengingskonkurranse. Frem barnets behov og hva du kan tilby fremfor hva han evt ikke kan tilby. Å være student er jo bare et pluss. En nysgjerrig, ambisiøs kvinne og god mor! Good for You og lykke til. det kan nok bli tøft. Anonym poster: 0effcdc72aaa3e67aa5b7cbbf1e88bcd 1
Sulosi Skrevet 27. februar 2013 #17 Skrevet 27. februar 2013 Jeg tror neppe far har noen god sak her i og med dere allerede praktiserer 50/50. Å frata en forelder deler av omsorgen skal det veldig mye til. En venninde av meg var nettopp i retten for noe liknende, hun og far hadde delt 50/50 og far tok seg til rette med mere og mere. Dommen ble satt til at det innen høsten skulle være tilbake til slik det var før med en gradvis opptrapping i forkant men også at det skulle skje så fort som mulig dersom barnet ytret ønske om det selv.
xinnia Skrevet 28. februar 2013 #18 Skrevet 28. februar 2013 For all del: ikke gå på et møte med hans advokat. Det er, som en annen sa, ren overkjøring. Du skal og være klar over at det er vanskelig å endre status quo, sånn at far i dette tilf må ha mye mer tungtveiende grunner for endring enn at du er student. Svar han med å si at du ser ingen grunn til å endre avtalen, da barnet trives, men du kan godt ta et møte med han på famvernkontret hvis han mener dette er noe dere må prate om. Så venter du på om han tar initiativ til det. Det er han og ikke du som vil ha endring, ergo lar du han kjøre saken. En avtale kan uansett ikke endres kun etter den enes forgodtbefinnende, her må dere enten bli enige om endring, eller så må far gå til sak. En sak som synes veldig dårlig, og som garantert ikke engang er berammet før du er ferdig studert. Enig i dette.. Det er han som vil gjøre endringer, da får han gjøre "jobben". Vær høflig og saklig når du sender svar, ta vare på all kommunikasjon mellom dere, prøv å få all kommunikasjon vedrørende dette skriftlig.. Kan være greit å ha liksom;-) Tror ikke du har noe frykte.. så sant dere bor slik at barnet kan gå på samme skole etc..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå