Gå til innhold

Liv-hofte ratio?


Gjest entotrefir

Anbefalte innlegg

Gjest entotrefir

Hei, er det noen som vet om liv-hofte-ratio egentlig er til å stole på, og hvordan man korrekt måler denne ratioen?

Jeg ble skremt når jeg sjekket min. Avhengig av hvordan jeg måler ligger jeg på 0,86 som visstnok er i risikosonen! Jeg er høy og ganske tynn, men har litt mage.

Det står at man skal måle livvidden i navlehøyde (eller mellom hoftekam og nederste ribbein - som også blir rett ved navlen på meg). Der er jeg 80 cm. Da har jeg altså målt rett over/på selve navlen.

Hoftene skal måles der man er størst over rumpa (så altså ikke på selve hoftebeina men gjerne litt nedenfor). På det breieste er jeg da 93 cm.

Med disse målene får jeg altså 0,86, som indikerer bukfedme, og tilsier at jeg bør gå ned i vekt. Kan dette stemme? Eller har jeg målt feil?

En annen plass har jeg lest at man skal måle livvidden der man er smalest, uavhengig av hvor langt ovenfor navlen det blir. På meg blir det ca. der ribbeina starter, der er jeg 70 cm. Om jeg bruker dette målet istedenfor, er liv-hofte-ratioen 0,75 - og da er det ikke farlig lenger..

Hvilke av disse målene er riktig? Blir så forvirra her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal måle der midjen er smalest.

Mål igjen!

Anonym poster: 311605efb509460753bcd91d6097bfa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest entotrefir

Du skal måle der midjen er smalest.

Mål igjen!

Anonym poster: 311605efb509460753bcd91d6097bfa5

Ok, så da er det altså 70 cm som er det riktige målet for livvidden hos meg, selv om det er ganske langt opp på kroppen? Jeg har som sagt litt mage, så føler det er "juks" å måle lenger opp, og dermed unngå å måle selve magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest entotrefir

Har funnet mange artikler nå, og 90% av de sier at midjemålet skal måles på nivå med navlen eller 1-2 cm over..

Ifølge artikkel på NRK.no:

"Det finnes mange forskjellige kroppsfasonger. Noen har brede hofter og smal midje, andre har stor rumpe og «håndtak» i siden. Uansett hvordan du ser ut skal midjen måles på samme måte. Stå oppreist uten å hverken trekke inn eller blåse ut magen. Legg et målebånd rundt midjen, én cm over navlen."

http://www.nrk.no/he...sstil/1.7924723

Ifølge Fedon Lindberg: "Ta fram et målebånd og mål ved navlenivå."

http://www.klikk.no/...ticle777454.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da lov til å bruke en viss grad av øyemål, vekt og sunn fornuft også. Jeg er som Gisele Bündchen, helt rektangulær, men jeg tror ingen av oss kommer til å dø spesielt tidlig. Bukfedme er generelt farlig, men det er ikke sånn at alle med litt lovehandles lever farlig, mens alle med deigræv ikke gjør det. :) Noen har genetikk for en liten pute, og det ville jeg ikke sett på som annet enn en estetisk utfordring. Faren er når eplefasongene legger på seg relativt mye, og alt legger seg rundt magen.

Anonym poster: 9fac55dfd4c4ae39f98bcc64a9b7ddf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest entotrefir

Øyemål, vekt og fornuft tilsier at jeg ikke egentlig er i faresonen, og jeg har lav BMI. Men jeg har lagt på meg litt det siste halvåret og virker som ALT har havnet på magen - så derfor er jeg likevel redd for at jeg har lagt på meg på en veldig usunn måte og nå har farlig bukfedme.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...