Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som singel jente over mange år, er det alltid kjekt å bli invitert i bursdager og andre formelle og uformelle sammenkomster. De fleste i vennegjengen er gift eller samboer, og det kommer ofte opp spørsmål om spleising av gaver. Hver gang blir jeg usikker når jeg sier at det er naturlig at jeg betaler halvparten av det par gjør.. Noen ganger har det også blitt litt reaksjoner ...

Er det jeg som er gjerrig... Eller bør vi betale pr husstand?

Anonym poster: 485e1f76192815ff9ea45ec3c2e93ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg og synes det er rimelig å dele kostnaden per person. Dette praktiseres blant de jeg eventuelt spleiser med.

• Liker 14
Skrevet

Kommer litt an på tenker jeg. Spørs litt om begge i "parene" kjenner den som det gis til, eller om navnet kommer med på kortet kun for syns skyld.

• Liker 5
Skrevet

Kommer litt an på tenker jeg. Spørs litt om begge i "parene" kjenner den som det gis til, eller om navnet kommer med på kortet kun for syns skyld.

Hvorfor har dette betydning? Er det to som går i selskap , må vertskapet betale mat til begge. Dette er satt på spissen.

Anonym poster: 485e1f76192815ff9ea45ec3c2e93ee5

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det skal deles på antall personer. Men min erfaring er at det aaaldri skjer i praksis.

Hvis min søster og jeg skal spleise på julegave til mamma, så deles beløpet på 2. Men på til/fra lappen står det fra 6 personer: søster, svoger, 3 tantebarn og meg. Ikke mye rettferdig det. Greit nok at ungene ikke betaler, men i mitt hodet burde vi delt på 3. Og det er derfor jeg kjøper egne gaver som kun er fra meg...

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det skal deles pr "husstand". For meg så blir det feil om kjæresten min skal betale for gave til venner/familiemedlemmer av meg. Det samme andre veien, jeg betaler ikke for gaver til kjærestens venner og familie.

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det skal deles pr "husstand". For meg så blir det feil om kjæresten min skal betale for gave til venner/familiemedlemmer av meg. Det samme andre veien, jeg betaler ikke for gaver til kjærestens venner og familie.

Hvorfor skal han gi gave, men ikke betale for den?

Anonym poster: 2ea88c0100f6cdffb8bb4f6f1e5cd5fa

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor skal han gi gave, men ikke betale for den?

Han "er" med på gaven i form av navn. Ren formalitet.

La oss ta julegaver da feks. Han betaler for gavene til sin familie, men skriver på mitt navn. Samme andre veien. Synes det er helt fair.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det skal deles på antall personer. Men min erfaring er at det aaaldri skjer i praksis.

Hvis min søster og jeg skal spleise på julegave til mamma, så deles beløpet på 2. Men på til/fra lappen står det fra 6 personer: søster, svoger, 3 tantebarn og meg. Ikke mye rettferdig det. Greit nok at ungene ikke betaler, men i mitt hodet burde vi delt på 3. Og det er derfor jeg kjøper egne gaver som kun er fra meg...

Det ville jeg protestert på for det virker helt urimelig.

• Liker 5
Skrevet

Han "er" med på gaven i form av navn. Ren formalitet.

La oss ta julegaver da feks. Han betaler for gavene til sin familie, men skriver på mitt navn. Samme andre veien. Synes det er helt fair.

Du synes det er fair ja. Men har du tenkt på at de single som du evt spleiser med ikke synes det er så fair?

• Liker 7
Skrevet

Du synes det er fair ja. Men har du tenkt på at de single som du evt spleiser med ikke synes det er så fair?

La oss si at jeg og ei venninne+hennes kjæreste er invitert i en bursdag. Kjæresten min er ikke invitert da han ikke kjenner denne personen, så han er utelukket fra dette. Vi bestemmer oss for å spleise på gave, og da synes jeg det er rett og rimelig at gavne deles i TO selv om jeg er en, og de er to. De telles liksom som en person synes jeg.

Så ja, jeg synes det er fair som singel også:)

• Liker 6
Skrevet

La oss si at jeg og ei venninne+hennes kjæreste er invitert i en bursdag. Kjæresten min er ikke invitert da han ikke kjenner denne personen, så han er utelukket fra dette. Vi bestemmer oss for å spleise på gave, og da synes jeg det er rett og rimelig at gavne deles i TO selv om jeg er en, og de er to. De telles liksom som en person synes jeg.

Så ja, jeg synes det er fair som singel også:)

Da er jo kjæresten til venninnen din invitert i bursdag fordi han kjenner bursdagsbarnet. Men gave skal han altså ikke betale for. Ikke helt logisk, men men...

• Liker 10
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Jeg er for å dele på antall personer.

• Liker 3
Skrevet

Altså, man MÅ jo ikke spleise om man ikke vil.. ;)

Anonym poster: b4381d74862ed3d0e2b58cafb964522a

• Liker 2
Skrevet

Vi betaler er person, så klart.

• Liker 1
Skrevet

Da er jo kjæresten til venninnen din invitert i bursdag fordi han kjenner bursdagsbarnet. Men gave skal han altså ikke betale for. Ikke helt logisk, men men...

JEG synes det er mest fair på den måten, altså å dele pr husstand og ikke pr person:) Sikkert flere som gjør det på samme måten, akkurat som mange gjør det på andre måten!

• Liker 2
Skrevet (endret)

xx slettes xx

Endret av Lemuren
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det der er vanskelig, syns jeg. Ser man på situasjonen separat er det jo ganske klart at det er rettferdig å betale per person og ikke per husstand. MEN, som samboer ser jeg jo at vi har dobbelt så mange gaveanledninger som mine single venninner. Vi har dobbelt så stor familie som skal ha bursdagsgaver og julegaver. Vi har dobbelt så mange venner. Vi blir invitert i dobbelt så mange bryllup og barnedåper og konfirmasjoner og bursdager. Men jeg har ikke dobbelt så god råd som single - VI sammen har dobbelt så god råd som single...Og jeg har rett og slett ikke råd til å doble gavebudsjettet mitt hvert år bare fordi samboer plutselig er invitert som følge i mammas 50-årsdag, eller jeg er med i dåpen til hans kusines barn. :sjenert:

Edit: Så jeg ender nok opp med at jeg syns det er fair å dele på antall husstander så lenge den ene i paret ikke hadde vært invitert eller kjøpt gave hvis det ikke hadde vært for statusen som den andres partner. Hvis begge hadde vært invitert om de ikke var et par (felles venner f.eks.) er jeg mer åpen for å dele på antall personer.

Endret av juliane
  • Liker 6
Skrevet

Det der er vanskelig, syns jeg. Ser man på situasjonen separat er det jo ganske klart at det er rettferdig å betale per person og ikke per husstand. MEN, som samboer ser jeg jo at vi har dobbelt så mange gaveanledninger som mine single venninner. Vi har dobbelt så stor familie som skal ha bursdagsgaver og julegaver. Vi har dobbelt så mange venner. Vi blir invitert i dobbelt så mange bryllup og barnedåper og konfirmasjoner og bursdager. Men jeg har ikke dobbelt så god råd som single - VI sammen har dobbelt så god råd som single...Og jeg har rett og slett ikke råd til å doble gavebudsjettet mitt hvert år bare fordi samboer plutselig er invitert som følge i mammas 50-årsdag, eller jeg er med i dåpen til hans kusines barn. :sjenert:

Men man velger da uansett gaver etter hva man har råd til? Når jeg kjøper gaver ser jeg selvfølgelig på hva jeg har råd til, spleiser jeg med andre så regner jeg med at de faktisk velger en sum som de har råd til å betale. Men jeg ser fortsatt ikke hvorfor jeg skal betale halvparten av en gave som er fra tre personer?

Heldigvis ser min bror og hans samboer det på samme måten, og det har aldri vært noe problem.

• Liker 5
Skrevet

Det kommer ann på situasjonen. Ofte spleiser venninegjengen, og gutta er gratispassasjer. Er vi invitert i en finere middag eller lignende i venninnegjengen pleier jeg å ta med en liten ting fra bare meg og mannen i tillegg. Som en god flaske vin, blomster, bakst eller lignende. Er vi invitert som par spleiser vi ofte bare med andre par, eller kjøper noe eget.

Til foreldre deler vi på antall søsken i søskenflokken, partneren blir dermed gratispassasjer.

Husk at vi som er i par ofte har dobbelt så mange gaver å gi, dobbelt så mange fester og dobbelt så mye familie.

Man står jo fritt til å ikke delta på spleisegave, dersom man synes dette blirnveldig urettferdig.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...