Gå til innhold

Allergisk mot alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan ha utviklet allergi mot alkohol.. Greit at få føler seg på topp dagen derpå, men jeg er fullstendig ødelagt i flere dager etterpå, selv om jeg begrenser inntaket og slutter tidlig å drikke. Jeg blir ikke kvalm eller noe (kun hvis jeg ikke har begrenset meg), men jeg er fullstendig tappet for krefter og greier rett og slett ikke å stå opp dagen etter - uansett hvor mye jeg måtte ønske. Hvis jeg ikke har vært flink og stoppet tidlig å drikke en lørdagskveld, kommer jeg meg ikke opp før tirsdag.. Og da kjenner jeg det naturligvis fortsatt, for man blir jo slapp og redusert av å ligge så lenge. Men om jeg begrenser meg, kommer jeg meg opp utpå dagen mandag..

Vanskelig å forklare, men jeg er helt tom, gelè i kroppen, voldsomt trøtt men får ikke sove godt, får småangst og blir deprimert - selv om jeg ikke har gjort/sagt noe som helst som skulle tilsi at jeg skulle få angst. Jeg kan få det selv om jeg har sittet hjemme helt alene og drukket 3 glass vin.

Jeg er 36 år, og dette har kommer med årene og blitt bare værre og værre, Jeg spiser godt før jeg legger meg, drikker masse vann, og nå sist spiste jeg i tillegg masse tomat og banan, fordi jeg har lest at det skal være bra før man legger seg, men likevel greide jeg ikke stå opp før i ettermiddag (mandag).

Er det flere som har det sånn? Hva kan det være? Er det noe jeg kan/bør gjøre, eller er det bare å kutte alkohol helt?

Anonym poster: 69e5801ab49765451920bb332cb2d65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kalles å bli eldre.

Man restituerer seg ikke like bra når man blir eldre i motsetning til når man var 18.

Du kan også ha bygd opp en intoleranse, ikke helt det samme som allergi.

Allergi merker du med engang du tar første drinken.

Anonym poster: 6a56279c7f556d2a1c6e94a223284fa5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å detoxe kroppen og vær helt alkoholfri i noen måneder.

Anonym poster: 716a1eac0323948eff30129cdee0bf04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette har noe med alder å gjøre. Jeg var 20 år før jeg smakte alkohol.

Har prøvd div sorter,men det ble like ille. I dag er jeg godt voksen,og det er sånn nu også.

Jeg får i tilegg vondt i alle ledd av alkohol.

Om jeg eks tar to trinker, så føles neste dag......forferdelig. Uansett hva jeg drikker, så jeg tror det er noen som ikke tåler alkohol

Det er vel strengt tatt ingen som tåler alkohol egentlig, det går utover noe uansett.

Folk reagerer på at jeg sier at jeg ikke tåler det. Så kuttet jeg helt ut i 5 år, selv om jeg sjeldent drakk. Samme greiene da jeg prøvde igjen.

Så jeg lever et alkoholfritt liv

Anonym poster: d3de860b74a0f78deb10a1396ac9e636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte! Drakk ca 2 dl øl her om dagen. Kjente meg nesten akutt "rar", dvs ekstremt trøtt på en sånn veldig ubehaglig måte som gjør at jeg ikke får sove.

Hvis jeg drikker mer enn to-tre enheter blir jeg full og dermed ekstremt dårlig dagen etter og dagen etter...tar kjempelang tid å komme seg opp til et normalt nivå igjen.

Men jeg blir ikke sånn hvis jeg drikker sprit. Lurer kanskje på om det kan ha noe med gjærinnhold å gjøre? (jeg drikker ikke ting med gluten da jeg ikke tåler det)

Anonym poster: 4bdeb520ff9fbda545eaf499194d2f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FiskenBlub

Jeg har det på samme måte! Drakk ca 2 dl øl her om dagen. Kjente meg nesten akutt "rar", dvs ekstremt trøtt på en sånn veldig ubehaglig måte som gjør at jeg ikke får sove.

Hvis jeg drikker mer enn to-tre enheter blir jeg full og dermed ekstremt dårlig dagen etter og dagen etter...tar kjempelang tid å komme seg opp til et normalt nivå igjen.

Men jeg blir ikke sånn hvis jeg drikker sprit. Lurer kanskje på om det kan ha noe med gjærinnhold å gjøre? (jeg drikker ikke ting med gluten da jeg ikke tåler det)

Anonym poster: 4bdeb520ff9fbda545eaf499194d2f79

Du sier jo det selv, du tåler ikke øl (som har gluten.) p Gjelder sikkert TS også. Finnes glutenfri øl også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo det selv, du tåler ikke øl (som har gluten.) p Gjelder sikkert TS også. Finnes glutenfri øl også

Jojo. Men det er ikke gluten i vin. Får samme symptom av det. Og ølen jeg drakk var glutenfri. Ergo kan det ikke være glutenet som ga den effekten.

Anonym poster: 4bdeb520ff9fbda545eaf499194d2f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FiskenBlub

Jojo. Men det er ikke gluten i vin. Får samme symptom av det. Og ølen jeg drakk var glutenfri. Ergo kan det ikke være glutenet som ga den effekten.

Anonym poster: 4bdeb520ff9fbda545eaf499194d2f79

Gjær da? Dra til legen og få sjekket mat allergi (alt gir ikke alltid utslag, så er litt vanskelig det da). Letteste er å slutte å drikke eller bare holde seg til sprit hvis man absolutt vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være sannsynlig at det har noe med gjæren å gjøre.

Ja, det letteste er jo bare å la vær, og jeg for min del drikker maks en enhet i måneden ellernoe :P

Men det er jo det at det å være allergisk mot alkohol ikke er noe man hører om og aner om faktisk går an, så derfor er det jo litt spennende å diskutere det på forumet, for å høre om andre har det likedan.

Anonym poster: 4bdeb520ff9fbda545eaf499194d2f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det likt som deg. Drikker jeg to glass vin, så ligger jeg rett ut dagen etter. Drikker jeg tre eller flere glass, ja.. Da må jeg dra hjem fra byen fordi jeg blir dårlig. Har prøvd å drikke alt fra kun øl, cider og vin. Jeg tåler virkelig ingenting. Det beste for meg et egentlig å være edru :-) Er kun 23, så tviler på at det har noe med alder å gjøre altså.

Endret av nuggets
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke øl. Tenker at det har noe med gjæringsprossesen å gjøre. Kan drikke maks en halv øl før jeg er kvalm og dårlig. Dette kom plutselig, og har ikke blitt bedre.

Ellers kan jeg drikke alt, men i begrenset mengde ettersom jeg sjeldent drikker. Men jeg har psoriasis som blomstrer opp nermest umiddelbart dersom jeg drikker.

Anonym poster: 8e5911c2d243e001a0c9bf81c2ab6fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat likedan, og jeg har bare sluttet helt å drikke mer enn 2 glass. Over 2 glass og jeg er helt ubrukelig i dagevis etterpå :( Jeg blir helt kraftløs, klarer ikke stå opp, kvalm, angst, hjerteklapp, deprimert... you name it. Det er bare ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var som å lese om meg selv. Jeg var ute og tok noen pils rett etter jobb på fredag. Var hjemme før kl 20, drakk masse vann og spiste mat, og var fullstendig ødelagt på lørdag. Det var så vidt jeg fikk kreket meg på butikken før den stengte. Kjente det godt på søndag også. Dette var første gang jeg drakk på tre måneder. For min del tror jeg det er alderen. Jeg er i 40-årene og dette blir bare verre og verre. Drikkingen har blitt redusert til spesielle anledninger. Jeg er veldig glad i å sitte og nye noen øl på uterestaurant om sommeren, men jeg får nok bare innse at den tiden er over. Eller bare ta de de fæle dagene etterpå på kjøpet.

Anonym poster: fe1d19e5602abd997ba1364598fc89e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo. Men det er ikke gluten i vin. Får samme symptom av det. Og ølen jeg drakk var glutenfri. Ergo kan det ikke være glutenet som ga den effekten.

Anonym poster: 4bdeb520ff9fbda545eaf499194d2f79

Var det Coronoa? For det er mange cøliakere som reagerer på den.

Jeg tåler ikke øl. Tenker at det har noe med gjæringsprossesen å gjøre. Kan drikke maks en halv øl før jeg er kvalm og dårlig. Dette kom plutselig, og har ikke blitt bedre.

Ellers kan jeg drikke alt, men i begrenset mengde ettersom jeg sjeldent drikker. Men jeg har psoriasis som blomstrer opp nermest umiddelbart dersom jeg drikker.

Anonym poster: 8e5911c2d243e001a0c9bf81c2ab6fad

Cøliaki

Dette var som å lese om meg selv. Jeg var ute og tok noen pils rett etter jobb på fredag. Var hjemme før kl 20, drakk masse vann og spiste mat, og var fullstendig ødelagt på lørdag. Det var så vidt jeg fikk kreket meg på butikken før den stengte. Kjente det godt på søndag også. Dette var første gang jeg drakk på tre måneder. For min del tror jeg det er alderen. Jeg er i 40-årene og dette blir bare verre og verre. Drikkingen har blitt redusert til spesielle anledninger. Jeg er veldig glad i å sitte og nye noen øl på uterestaurant om sommeren, men jeg får nok bare innse at den tiden er over. Eller bare ta de de fæle dagene etterpå på kjøpet.

Anonym poster: fe1d19e5602abd997ba1364598fc89e0

Cøliaki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også stive/vonde ledd når/etter jeg har drukket alkohol. Er redd for at dette er psoriasis, da pappa har dette. Kan disse stive leddene være tidlige tegn på psoriasis?

Anonym poster: 8e90a3b644abef43bb75346ed3980052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cøliaki

Nei, jeg har ikke cøliaki. Det finnes ikke en type cøliaki hvor man ikke reagerer på noe annet enn øl.

Anonym poster: fe1d19e5602abd997ba1364598fc89e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke cøliaki. Det finnes ikke en type cøliaki hvor man ikke reagerer på noe annet enn øl.

Anonym poster: fe1d19e5602abd997ba1364598fc89e0

Har du testet deg? For i såfall kan du ikke si at du ikke har det. Du kan helt fint å cøliaki uten å mistenke det eller ha de klassiske symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet deg? For i såfall kan du ikke si at du ikke har det. Du kan helt fint å cøliaki uten å mistenke det eller ha de klassiske symptomene.

Jøss, så påståelig du er, da? Fått cøliaki på hjernen? Jeg blir like slått ut uansett hva slags alkohol jeg drikker,men jeg får aldri problemer med magen.

Anonym poster: fe1d19e5602abd997ba1364598fc89e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...