Gå til innhold

Munnsår uten prikking?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle ta på pomade idag og kjente at det var en slags "klump" på overleppa. Sjekket og syntes at det så ut som en liten blemme, hvilket skulle vel sies at det ville være i munnsårstadium 2. Men jeg hadde ikke dette i går, så må ha kommet over natten. :( Hvilket får meg til å lure på om det egentlig er et munnsår fordi jeg har ikke kjent noen som helst prikking...

Spørsmål 1. Kan egentlig munnsår oppstå uten noen prikking i det hele tatt? :-o

Jeg har hatt munnsår 2 ganger før og da har det vært skikkelig sjenerende prikking.

De to gangene før har fortrinnsvis vært utløst av ekstremt stress, utslitthet, søvnmangel, og forkjølelse. I det siste nå så har stresset vært EKSTREMT, samt at jeg har skikkelig pms. :(

Jeg tok sporenstreks på et Compeed Munnsårplaster.

Spørsmål 2. Lurer på hvor mange dager jeg bør ha dette på?

Anonym poster: c75b6cf9a31e9a5b2013a52c12ded34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg har prikkingen i forbindelse med utbrudd av munnsår avtatt veldig. De første gangene prikket det mye, og jeg fikk store blemmer. De senere årene prikker det ikke i det hele tatt, jeg våkner opp med en liten blemme på leppa og er like forundret hver gang. Heldigvis skjer det ikke ofte. Kan tenke meg at det er fordi kroppen begynner å kjenne igjen viruset, og selv om ikke immunforsvaret kan forhindre utbruddet, så reduseres symptomene og varigheten.

Så hvis jeg kan få munnsårblemmer uten prikking på forhånd, så kan sikkert du også det.

Jeg bruker compeed munnsårplaster til blemmen er borte. Nå for tiden tar det ca 5-8 dager før det gror, mens i begynnelsen tok det 10-12 dager. En ting er at det gror fortere og bedre (for meg) med munnsårplaster. Det viktigste er nok at det holder smittestoffene inne under plasteret, og det da er mye mindre sjanse for å smitte meg selv andre steder, eller å smitte andre. Bruker heller munnsårplasteret en dag ekstra for å være på den sikre siden, enn å ta noen sjanser.

Håper det forsvinner fort hos deg, munnsår er noe herk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg tok på det Compeed plasteret så prikket det litt svakt og da jeg skulle skifte plaster for en liten stund siden var det fullt av små blemmer litt nedenfor den "klumpen". Så tok på en sånn Compeed Natt. Men sånt plaster skal fungere?

En annen ting, jeg leste i brosjyren på nattplasteret at man ikke skulle ta seg til øynene under hele utbruddet...men jeg kom til å gjøre det fordi jeg tørket vekk noen tårer idag. Løp og vasket meg etterpå. Men, er det farlig?!? :(

Anonym poster: c69bd6c31098baf0f935e8aaecafa8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: jeg hadde på meg Compeed dagplaster da jeg kom til å gni meg i øynene. Er det farlig likevel?

Jeg ble vettskremt og er passe redd nå- hjelp? :(

Anonym poster: c69bd6c31098baf0f935e8aaecafa8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner aldri prikking før blemmen(e) er der. Fryktelig irriterende, for man skal helst begynne behandlingen så tidlig som mulig. Tidligere har jeg brukt Zovirax krem, men den sluttet å virke. Jeg var plaget med mange utbrudd, begynte å registrere dem, og telte til 18 utbrudd på ett år. Da fikk jeg Zovirax tabletter 400 mg, de hjelper veldig bra, og jeg bruker dessuten (alternerende) Compeed plaster og Prolip salve.

Det med å ikke "smitte seg selv" med herpesvirus er en seiglivet myte. Når du først har fått viruset i deg, har det tilgang til hele kroppen. Dessuten er 95% av den voksne befolkningen allerede smittet, men får ikke symptomer.

Du kan uansett ikke spre sårvæske når du har på plasteret. Det er helt tett når det sitter skikkelig og dekker hele såret/blemmen. Og man er ikke smittefarlig lenger når det ikke væsker, selv om såret ikke er helet. Men fordi det hjelper såret til å gro, bør du ha det på helt til såret er helet. Og det kan plutselig sprekke opp og blø selv om det ser OK ut.

Compeed plaster er helt fantastisk. Jeg pleide å få tykke kakete oransje(!) skorper hver gang jeg hadde herpesutbrudd. Men ikke når jeg bruker plasteret, da gror det også kjappere, og det gjør mindre vondt. Jeg tror faktisk, i ettertid, at de skorpene rett og slett var brennkopper, slik som barn i barnehagen får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere spørsmål; Når man har fått munnsår på overleppa et sted, kan det da spre seg til å bli et enda større munnsår?

Jeg har på Compeed nå og syntes at det nesten virket som det ble MER blemmer etter natten (etter bruk av Compeed Natt) og også nå synes jeg at det virker som det er mer (med bruk av Compeed Invisible). :(

Det ser gult ut under plasteret nå da og det er litt sånn lett prikking ennå.

Kan man ha på flere plastre av gangen? Og, hvor mange dager varer det med kun bruk av plaster? Bør jeg forresten skifte plaster hver kveld og morgen eller kan det sitte på til det løsner? :-o

Anonym poster: c69bd6c31098baf0f935e8aaecafa8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan komme flere blemmer på samme sted mens utbruddet "er i oppbyggingsfasen", eller du kan få et utbrudd til samtidig (jeg har hatt tre samtidig, ikke bra). Du kan bruke så mange plastre som du trenger. Utbruddet varer kanskje kortere, men tilhelingen går ihvertfall fortere med plaster enn uten. Det er lurest å la plasteret sitte på til det begynner å løsne (ikke til det faller av).

Det pleier å kile (synes jeg, men andre kan sikkert kalle det prikking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda noen spørsmål. Ved en av plasterkantene så har det oppstått en slags gulaktig skorpe... Da er det "bra" ikke sant?

Sånne utbrudd, kan de spre seg til andre deler av kroppen samtidig?

Og, det er ikke farlig å for eksmpel gni seg i øynene eller vasker seg nedentil, putter inn tampong eller lignende etter at man har vasket hendene sine med masse såpe (og vann)? :-o

Anonym poster: c69bd6c31098baf0f935e8aaecafa8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker Vectavir om dagen og Compeed om natten og når man går ut- vil det gå over fortere da? Og skal det klø? :(

Anonym poster: c69bd6c31098baf0f935e8aaecafa8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får best effekt av kun å bruke Compeed munnsårplaster helt fra jeg først merker prikking eller ser en blemme og helt til det har grodd helt. Har forsøkt forskjellige varianter og forskjellige remedier, men ingen ting er bedre for meg enn munnsårplaster døgnet rundt. Jeg bytter plaster morgen og kveld (eller oftere om plasteret begynner å løsne), og vasker forsiktig over med klorhexidin eller pyrisept når jeg skifter for å rense hudoverflaten så det nye plasteret skal sitte bedre.

Noen kan kanskje ha bedre effekt av Vectavir-salve, men for meg er det å føle meg så mye mindre smittefarlig så utrolig mye mer verdt, at jeg heller bruker plaster 1-2 dager ekstra enn salve o.l. Det er så fort gjort å komme borti såret, enten med fingre, tunge, leppe, så tryggheten plasteret gir gjør at jeg får større sjelero. Jeg er uansett nøye med håndvask, men var mye mer stressa da jeg brukte salve. Ikke minst i forhold til om jeg kom borti flaske/kopp/glass/bestikk når jeg skulle spise/drikke.

Det er normalt at det kiler/klør under plasteret, det betyr at det gror. Gulaktige skorper ved plasterkanten ville jeg tatt som tegn på at det var på høy tid å bytte plaster. Om du har sterke utbrudd kan det være nødvendig å skifte plaster flere ganger pr. dag for at det skal gro raskere.

Skjønner at det er stressende å skulle lære seg å forholde seg til herpes. Det vil bli bedre, du lærer deg mer hvordan du skal takle det og utbruddene vil også reduseres i hyppighet og intensitet etter hvert for de aller, aller fleste. Så lenge du unngår å smitte deg selv på et annet sted så blir det bedre med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til. Halsen min føles liksom litt "merkelig" og jeg tror det har sammenheng med at jeg har munnsår nå. Det er liksom en slags "light sensation" oppi ganen bak. Noen som aner hva i huleste dette er? :(

Anonym poster: c69bd6c31098baf0f935e8aaecafa8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen?

Anonym poster: c69bd6c31098baf0f935e8aaecafa8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det å lukte på Vectavir når man har det på munnen føre til at man føler en slags "light sensation" oppi ganen bak? Jeg fikk dette kun etter å bruke Vectavir... :(

Anonym poster: c69bd6c31098baf0f935e8aaecafa8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...