JeanMan Skrevet 25. februar 2013 #1 Skrevet 25. februar 2013 Noen som har prøvd den selv? Tok testen i helga og fikk påvist positivt svar, så det betyr at jeg har gluten allergi. Har bestilt time hos legen, men tar jo så lang tid før man får time derfor ville jeg sjekke med den hjemmetesten, Blir vel å ta en ny blodprøve hos legen og henvisning for å ta gastroskopi på sykehuset.
up! Skrevet 25. februar 2013 #2 Skrevet 25. februar 2013 Bare for alt i verden ikke begynn å spise glutenfritt før du har konstatert cøliaki gjennom gastroskopi 4
Gjest WendyClear Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Har du testet deg for cøliaki eller glutenallergi? Det er nemlig en forskjell. Og det er riktig som Up! sier, ikke slutt å spis gluten før du er ferdig med testene hos legen. 1
JeanMan Skrevet 25. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2013 Har du testet deg for cøliaki eller glutenallergi? Det er nemlig en forskjell. Og det er riktig som Up! sier, ikke slutt å spis gluten før du er ferdig med testene hos legen. https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=30395 Denne testen har jeg tatt, den er for cøliaki.
JeanMan Skrevet 26. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2013 Jeg spiser enda noe mat med gluten, men blir helt slått ut av det. Skikkelig slitsomt å gå med så stor mage så jeg ser høygravid ut og hyppigere turer på toalettet. Skal til legen på fredag og ta en blodprøve så får jeg nok henvendelse videre til sykehuset. Noen som kan fortelle meg cirka hvor lang ventetid det var fra henvisning til time for gastroskopi på sykehuset?
Gjest på besøk Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 Det kommer helt an på ventetiden på ditt sykehus. DU kan kanskje få det utført privat med mye kortere ventetid, men da er prisen en helt annen
JeanMan Skrevet 26. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 26. februar 2013 Ok, takk for svar Gjest_på_besøk. Tror nok jeg bare må holde ut, har ikke råd til noe undersøkelse på privatklinikk.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Jeg mistenker at jeg kan være sensitiv for gluten selv. Hvordan utfører man en slik hjemmetest, slik du linket ovenfor her? Anonym poster: 20dff96818af6154bfedb55d7183fc6a
JeanMan Skrevet 27. februar 2013 Forfatter #9 Skrevet 27. februar 2013 Jeg mistenker at jeg kan være sensitiv for gluten selv. Hvordan utfører man en slik hjemmetest, slik du linket ovenfor her? Anonym poster: 20dff96818af6154bfedb55d7183fc6a Du kjøper den på apoteket. Du tar ett stikk i fingeren med engangslansett, så fyller du tynne kapillarrøret med blod, og setter den oppe den lille beholderen med væske og rister godt, så setter du teststrimmelen oppi og venter i 5-10 minutter. Viser den to streker har man glutenallergi, viser den bare en har man ikke det. Den tester ved å se om man har IgA cøliaki antistoffer i blodet.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #10 Skrevet 27. februar 2013 Det går også an å ha intoleranse for gluten. Man får da en litt annen reaksjon enn cøliakere. Jeg har selv testet meg for cøliaki både ved blodprøve og gastroskopi, men de fant ikke noe. Jeg hadde allikevel symptomer som vondt i magen, forstoppelse, konsentrasjonsvansker, irritabilitet etc. som nå er forsvunnet etter at jeg fikk bekreftet min intoleranse for gluten. Denne testen viste at jeg ikke tåler gluten, kan anbefales hvis man mistenker intoleranse etter å ha testet seg for cøliaki: http://www.neurozym.com/default.asp?gruppe=500 Anonym poster: 39eccd6d38f14b209cea4298926c736f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #11 Skrevet 23. oktober 2015 Hvordan endte det, Jeanman? Fikk du påvist cøliki hos legen/sykehuset også? Anonymous poster hash: b4205...dda 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå