Gå til innhold

Har tatt MR, nødvendig med CT?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har slått hodet mitt to ganger, og har tatt MR for å berolige meg selv om at jeg ikke har fått noe skader, etter at jeg hadde litt hodepine og angst i etterkant. Men i det siste har det komme litt hodepine tilbake, og dermed også angsten.. Jeg har lest diverse steder at på MR undersøkelser så ser du bare det indre av hjernen, som bløtdeler osv, men på CT så ser du mest bein osv, altså "utsiden" av hjernen. Så jeg er redd for at jeg kanskje kunne ha fått noe skade på beinene osv i hodet. Tror dere det er nødvendig for meg å ta CT, eller er dette bare unødvendige bekymringer? Tror dere legene hadde sett på MR'en om det hadde vært noe galt med benene og knoklene i hodet? Det skal sies at jeg ikke har kjempevondt i hodet, men litt avogtil. Men mer enn nok til at jeg skal bekymre meg.

Anonym poster: 1de9565c625ca204e98ffac6906c8f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg i det hele tatt, du ville merket det om du hadde skallebrudd :)

Det er helt vanlig å ha litt hodepine en stund etter å ha slått hodet, uten at det trenger å være farlig. De tingene man er bekymret for, er uansett synlig på MR, og dersom det hadde vært noe virkelig galt, ville du ha merket det for lengst.

Dersom du ikke blir kvitt tankene rundt at det fremdeles kan være noe galt, ville jeg tatt kontakt med fastlegen, og snakket direkte med h*n. Han kan gi deg en liten ekstra undersøkelse, og en god samtale. Det er viktig å få jobbet med angsten, og det er helt vanlig å oppleve perioder med angst etter skader.

Jeg ville ikke regnet med at fastlegen ønsker å henvise deg til CT, fordi det er svært dyre undersøkelser, i tillegg til at du (ifølge det du skriver) ikke har noen tegn på skallebrudd el.

God bedring med hodepinen :)

Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg i det hele tatt, du ville merket det om du hadde skallebrudd :)

Det er helt vanlig å ha litt hodepine en stund etter å ha slått hodet, uten at det trenger å være farlig. De tingene man er bekymret for, er uansett synlig på MR, og dersom det hadde vært noe virkelig galt, ville du ha merket det for lengst.

Dersom du ikke blir kvitt tankene rundt at det fremdeles kan være noe galt, ville jeg tatt kontakt med fastlegen, og snakket direkte med h*n. Han kan gi deg en liten ekstra undersøkelse, og en god samtale. Det er viktig å få jobbet med angsten, og det er helt vanlig å oppleve perioder med angst etter skader.

Jeg ville ikke regnet med at fastlegen ønsker å henvise deg til CT, fordi det er svært dyre undersøkelser, i tillegg til at du (ifølge det du skriver) ikke har noen tegn på skallebrudd el.

God bedring med hodepinen :)

Hei TS her. Takk for fint og utfyllende svar :) Det fikk meg til å roe meg litt mer ned... For jeg regner med at man ser vertfall litt av benene når man tar MR :)

Anonym poster: 1de9565c625ca204e98ffac6906c8f4c

Skrevet

Bare hyggelig:)

Kan jo legge til at det finnes flere ulike MR-typer (i samme maskin), de kan velge "oppløsning" slik at de ser ulike materialer (bløtvev/bein) bedre eller dårlig. Så regner med at du har fått en god sjekk, og kan slappe av.

Og, ikke at jeg tror det er sannsynlig i det hele tatt, men dersom hodepinen varer ville jeg tatt en prat med legen, selv om du roer deg nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...