Gå til innhold

Zaphiras vei til en sunn kropp og sjel


Zaphira

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Denne boken skal motivere meg til å trene mer, spise mer sunt og få en glad og fornøyd kropp på alle mulige måter.

Hovedmålet mitt er å holde meg frisk og sunn rett og slett. Kostholdet er det jeg virkelig vil ta tak i, samt at jeg gjerne skulle trent mer og jeg ønsker å være litt mindre stresset og bekymret. Jeg jobber fullt og har egen hest, og tiden strekker ikke alltid til. Men med litt vilje og god planlegging skal dette gå fint.

Nå har jeg nettop kommet hjem fra en fantastisk fjelltur, og jeg er superstøl etter tre dager med langrenn. Natur og trening på likt er absolutt en favoritt, og nå begynner jeg til og med å like å stå på ski. Rett og slett en skikkelig motivasjonsboost, så nå gleder jeg meg til å gripe fatt på hverdagen igjen i morgen.

Avslutter dagen med litt meditasjon. Det er nyttig å bare puste og stilne tankene. Gode helsemessige fordeler skal det også ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo starte med å fortelle litt om meg selv.

Er 26 år, 173cm høy og veier 54kg. Med andre ord litt for lett. Skulle gjerne hatt litt mer fett og muskler på kroppen, men stresser ikke med det.

Har trent litt til og fra de siste årene i tillegg til hesten. Er veldig glad i å løpe i skogen men får litt for raskt vondt i knærne (feilbelaster nok). Nå er jeg mest ivrig på å tøye og trene meg til riktig bevegelse slik at jeg kan begynne å løpe med bedre resultat når snøen forsvinner igjen. I tillegg går jeg til naprapat med jevne mellomrom for å holde meg rett og fin i kroppen. Var med på et helgekurs i yoga i vinter og det falt absolutt i smak.

Treningen fremover blir nok mye egentrening hjemme. Tøying, yogaøvelser og enkle styrkeøvelser, gåturer etc. Vi får se hvor dette bærer rett og slett. Har mulighet til å trene gratis på treningssenter, så kanskje jeg kan komme i gang med det også igjen. Det viktigste er i alle fall å være i bevegelse så kroppen er sunn og frisk. Det må være målet mitt. Kjenner meg selv så godt at jeg får større mål etterhvert, men det får vi ta når den tid kommer.

Må også nevne at jeg i et års tid har prøvd å "trene bort" at jeg er plattfot, og det begynner å vise resultater. Kjempeartig. Jeg har alltid trodd at det ikke var noe å gjøre noe med ut over såler, men det er bare tull!

På kostholsfronten røyker jeg ikke og har ikke drukket brus på snart et år. Bortsett fra det har jeg mye jeg kan forbedre meg på, og det skal få hovedfokus fremover. Matdagbok skal føres, og jeg tar mer enn gjerne mot tips og råd! Jeg vil gjerne legge på meg, men ikke ved å spise usunt. Har et mål om å bli bedre til å lage mat fra grunnen av.

Denne boken er rett og slett veien til å bli en person som stråler sunnhet. Så får vi se hvordan det går... ;)

Endret av Zaphira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig lang dag i dag. Jobb fra 08:00 til 20:00. Rett etter jobb vasket jeg bad, la på plass rent tøy, støvsuget og skiftet på seng og nå steker jeg vafler. :fnise:

Ingen trening i dag med andre ord. Kun tøying av skuldre, men helt ok med tanke på at jeg er ganske støl etter tre dager med skigåing.

I dag har jeg vært oversulten i hele dag. Helt forferdelig. Begynner heldigvis å bli mett nå.

Frokost

- 1 neve mandler, smoothie med appelsinjuice (100% juice uten sukker), jordbær og banan og et stort glass vann med limebit.

Mellommåltid: Pære og glass vann.

Lunsj: 1 kalkunfilet med potetstappe med soltørkede tomater og rotgrønnsaker med gulrot og kålrot ved siden av. (får alltid varm mat på jobb). Glass vann

Mellommåltid: Klementin og en halv S (bakverk - klarte ikke å dy meg når det stod fremme)

Middag: Kyllingfilet, ovnsbakte poteter, rødvinsaus med cherrytomater, paprika, stangselleri og løk. Stort glass vann.

Kveldsmat: 2 vaffelplater

Usj, ikke den sunneste dagen men har i alle fall fått i meg nok kalorier vil jeg tro. Kroppen har vært helt desperat i dag. Bakverk er min største fiende.

Nå roer jeg ned med Enya, vafler og vann. Snart legge meg, meditere og få 7-8 timers søvn. Vel så viktig som trening etter en lang dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens lille økt: Vanlig planke, sideplanke og masse tøying. Tidligere har jeg aldri klart å ta i bakken men etter noen måneder med litt tøyetrening klarer jeg nå å ta i bakken. Til å begynne med bare 1 sekund. Nå kan jeg stå slik i 10 sekunder. Neste mål må være å få håndflaten nedi.

Blir superinspirert av alle treningsdagbøkene her inne og gleder meg bare til å begynne å løpe igjen. Men ok å ha fokus på å få orden på stiv og øm skrott også. Ingen ting er som en tøyeøkt etter en lang dag. Men ingen ting slår en joggetur i skogen heller!

Frokost: 1 neve mandler, grapefruktjuice og en vaffel

Mellom: Pære

Lunsj: Fire grove halve rundstykker med to kalkunskinker på hver og paprika, løk og sylteagurk.

Mellom: Eple

Middag: Taco (tre lefser) :plystre:

Kveld: Vaffel igjen... Nå må det snart være slutt på den vaffelrøra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting å si på søvnen i alle fall. De tre siste nettene har jeg fått 7, 8 og 8 timers søvn. Deilig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen:

En halvtimes ryggøvelser og tøying. Før det ble det en dressurøkt med hesten.

Frokost: 1 smoothie med kun appelsin og jordbær. 1 neve mandler

Mellom: Pære

Lunsj: Form med kjøtt, løk og poteter og en liiten kanelsnurr til dessert. Salat ved siden av.

Mellom: Eple

Mellom: En halv ostebriks med smør

Middag/kvelds: Fersk fullkornspasta tagliatelle med kalkun piknikskinke og salat til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal fortelle å finne frem noen linker jeg. Kjempespennende! Nå vet jeg ikke om det gjelder alle, men tror det i alle fall gjelder de fleste som er plattfot.

I går var jeg på tur med hesten i 1 time og 10 minutter. Siden det kun var skritteføre hoppet jeg av etter 20 minutter og gikk resten av turen. Greit å slå to fluer i en smekk. Var ekstra god trening å gå i den tunge snøen.

Etterpå gikk jeg gjennom ryggøvelsene og diverse tøyeøvelser. Fikk skikkelig tak i brystmuskelen slik at jeg fikk til å strekke skuldrene tilbake.

Frokost: 1 smoothie med jordbær, appelsinjuice og banan. 1 neve mandler

Mellom: 1 neve blåbær, en stor neve nøttemiks og en gulrot

Mellom: Eple

Lunsj: Fiskegryte. Laks og en type hvit fisk. Passet på å ta ekstra mye fisk.

Mellom: Pære

Mellom: To grove rundstykker med smør

Sen middag: Rester fra gårsdagen

Har fått åtte timer søvn hele uken. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en økt i går også. Tøye, planken to minutter, sideplanken 45 sek på hver side, div. ryggøvelser etc. Fikk enda mer tak i brystmusklene under tøyingen så nå begynner skuldrene å komme seg tilbake på plass. Håper virkelig naprapaten min ser forskjell om to uker!

Leide også hesten min en 45 minutters tur i skogen, blant annet opp en sykt lang og bratt bakke. Gleder meg til snøen smelter og jeg kan løpe rundt i skogen igjen.

Gårsdagens kosthold som ikke var så mye å skryte av:

Frokost: Banan og en neve mandler

Mellom: En stor neve blåbær, stor neve nøtteblanding og en halv gulrot.

Lunsj: Vi hadde club sandwich til personalmat med pommer frites. Var utrolig godt og jeg forspiste meg noe helt forferdelig!

Sen middag: Samboer hadde kjøpt biff og pommes frites. Jeg var flink og spiste kun svinebiff med stekt løk og masse salat. 1 øl til maten.

Dessert: Sjokolade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å skrive litt om hvordan man kan trene bort plattfot og linke til en god film.

Denne filmen viser hvordan man skal stå korrekt og er til veldig god hjelp.

http://www.mobilitywod.com/2012/05/torque-and-trunk-stability-part-1-how-to-stand.html

Må i samme slengen si at denne nettsiden har mange gode filmer.

Det jeg startet med var å stå rett opp og ned og se ned på føttene mine. Jeg kan se at knærne peker innover og at ankelleddet faller innover istedenfor å være en rett linje. Leddene er rett og slett ikke stablet oppe på hverandre. Det er heller ingen mellomrom mellom fotblad og gulv.

Man må prøve å rette opp denne linjen og denne bevegelsen må starte i hofteområdet og så bygge seg videre nedover. Det jeg tenkte først på var å stramme rompemusklene og på en måte få denne følelsen nedover i beina. Rett og slett tenke litt "cowboybeint" og overdrive den følelsen at jeg skal stå på utsiden av føttene.

Får du rettet opp leddene og får du litt luft mellom fotbladet og gulvet? DU kjenner det kanskje i musklene under fotbladene? Der ble jeg veldig sliten i begynnelsen.

Dette er veldig slitsomt i begynnelsen men nå gjør kroppen det mer av seg selv, og jeg begynner å gå riktig når jeg går også (noe jeg syntes er ekstremt vanskelig og bare får til innimellom og mest når jeg går uten sko).

Det som er så kjipt med å være plattfot er at det ødelegger for hele kroppsholdningen. Det er vanskelig å få et velfungerende hofte/rygg parti etc. når vinkelen på beina er feil. Når jeg retter opp i dette har jeg på sikt også klart å få en bedre holdning i ryggen, skuldre etc. :)

Nå er ikke jeg noe ekspert på dette, og dette er kun basert på egne erfaringer og tips fra andre. Om dette fungerer på alle som er plattfot er ikke godt å si. Håper du kommer med en tilbakemelding! Det krever lang tid og masse tålmodighet for å få til dette i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...