AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Eksen min gidder ikke bruke barnesete når han har barnet vårt på samvær. Han kjører og med henne i forsetet. Hun er 9 år, og ikke så stor, 1.38 høy og 28kg. Trodde det var lovpålagt å feste barn forsvarlig i bil? Har selv sete til henne (sånn pute med rygg og nakkestøtte der du kan regulere ryggen), og har sagt til han mange ganger at han er hjertelig velkommen til å låne det jeg har hvis det er det at han ikke vil bruke penger på et sete. Men siden han henter og leverer henne på skolen så orker han ikke kjøre innom meg å hente det (tar 4min ekstra å kjøre). Det er heller ikke aktuelt at jenta bærer med seg setet på skolen de gangene hun skal til faren, da setet er stort, litt tungt og uhåndterelig. Jeg husker ikke helt hva reglene er, men jeg er egentlig ganske sikker på at hun er for liten til å bare sitte med vanlig bilbelte som en voksen. Kan jeg på noen måte trumfe igjennom at han fester henne forsvarlig i bilen?? Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Høydemessig er hun lang nok til å sitte uten sete/pute. Men ikke vektmessig. http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Sikring_av_barn_4_-_10_ar/ Anonym poster: 780e225c8b1ada8bee6fc8a4026913c9
Marsipan Skrevet 24. februar 2013 #3 Skrevet 24. februar 2013 Er det nyere bil med airbag på passasjersiden skal ikke en niåring sitte foran verken med eller uten sete. Det skulle ikke være nødvendig, men kanskje du rett og slett kan kjøpe ei bilpute som hun kan ta med seg til faren? (Biltema har til 119,- kroner) Da har han ihvertfall ingen grunn til ikke å sikre barnet. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #4 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har ikke så veldig lyst at hun skal gå og bære på ei bilpute de gangene hun skal til faren.... synes det er nok med den bagen med klær hun tar med seg på skolen de helgene hun skal dit.. (ts) Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2013 #5 Skrevet 24. februar 2013 Du gir klar beskjed til han at han ikke får kjøre med jenta før han har skaffet barnesete til henne og/eller setter henne i baksetet. Ellers får du bare melde han for brudd på vegtrafikkloven. Det er tross alt ungen din det dreier seg om.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #6 Skrevet 24. februar 2013 Kjøp en bilpute som han kan ha i sin bil hele tiden. Som en sa over her, kr 119,-. Kjipt å bruke penger på noe som din eks burde kjøpe men noen ganger bare må man. Anonym poster: 011e885ebd01f7bfbc088bd87af3cfaa 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #7 Skrevet 24. februar 2013 Kjøp en bilpute som han kan ha i sin bil hele tiden. Som en sa over her, kr 119,-. Kjipt å bruke penger på noe som din eks burde kjøpe men noen ganger bare må man. Anonym poster: 011e885ebd01f7bfbc088bd87af3cfaa Ts; Ja, jeg kan gjøre det. Så får jeg håpe han gidder å bruke den. Han er litt typen som ikke har helt sansen for sånt, f.eks har hun sykkel til han, men sykkelhjelm er ikke så nøye. Ei heller hjelm på skøytebanen. Da hun var mindre så hadde han heller ikke ei eneste barnesikring. Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2013 #8 Skrevet 24. februar 2013 Mener å ha hørt/lest en plass at det ikke er anbefalt med bilpute (uten rygg), og at det faktisk er tryggere for barnet å sitte helt uten noe enn å sitte med pute. Dette fordi ved en kollisjon er det stor sannsynlighet for at puten forsvinner fremover.
Marsipan Skrevet 24. februar 2013 #9 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har ikke så veldig lyst at hun skal gå og bære på ei bilpute de gangene hun skal til faren.... synes det er nok med den bagen med klær hun tar med seg på skolen de helgene hun skal dit.. (ts) Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c Jeg mente at puta kunne ligge igjen hos han, ikke at hun skulle bære den fram og tilbake. Du har jo sete i din bil.
Claudette Skrevet 24. februar 2013 #10 Skrevet 24. februar 2013 Det er bilførers ansvar at mindreårige er forsvarligt sikret i kjøretøyet. Jeg ser ofte at mange tar lett på slikt og jeg synst det er rart at de tørr.
frøkna Skrevet 24. februar 2013 #11 Skrevet 24. februar 2013 Ta en skikkelig prat med han. Hva om datteren deres skadet seg skikkelig eller verre på grunn av at han ikke gadd å sikre henne ordentlig? Helt bak mål å la henne sykle uten hjelm og kjøre uten sete.. Datteren din kan også få inntrykket at det er greit siden hun får lov av han. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #12 Skrevet 24. februar 2013 Ta en skikkelig prat med han. Hva om datteren deres skadet seg skikkelig eller verre på grunn av at han ikke gadd å sikre henne ordentlig? Helt bak mål å la henne sykle uten hjelm og kjøre uten sete.. Datteren din kan også få inntrykket at det er greit siden hun får lov av han. Ts; Jeg har pratet med han MASSE om dette, men det går dessverre inn det ene øret og ut det andre. Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c
Claudette Skrevet 24. februar 2013 #13 Skrevet 24. februar 2013 Ts; Jeg har pratet med han MASSE om dette, men det går dessverre inn det ene øret og ut det andre. Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c Gjør han då klar over det strafferettslige ansvaret. Barn under 36 kilo skal sikkrest med pute eller sete om ikke slikt er fastmontert i kjøretøyet fra før av. Blir han stoppet i kontroll så blir han bøtelagt, og om barnet blir skadet i en ulykke hvor de kan påvise manglende sikkring som bakgrunn i skade så vil han ha en tiltale ganske fort. 1
Eliza Doalot Skrevet 25. februar 2013 #14 Skrevet 25. februar 2013 Så vidt jeg kan se gjør ikke faren noe ulovlig ved å la datteren sitte i bilen uten annen sikring enn bilbelte. Så lenge hun er over 135 cm er kravet at sikringsutstyr skal benyttes om dette er tilgjengelig i bilen. http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/ Når det gjelder å sitte i forsetet er anbefalingen at barnet er høyere enn 140 cm. http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2013 #15 Skrevet 26. februar 2013 Det er vanlig at barn i den høyden sitter uten sete. Det er like trygt uten så lenge hun er sikret riktig med bilens egne seler. Kan ikke skjønne hvorfor en på 9 år må ha barnesete fortsatt? Velg dine kamper med omhu, barnet ditt er mer en lang nok til å sikres trygt uten barnesete! Husk at hun ikke er så liten lenger, og selv om det til syvende og sist er tryggest med sete til små barn. (Noe barnet ditt ikke er), Hun er jo lang utifra det du skriver. Skjønner at du vil ditt barns beste, men du bør vel stole på at pappaen tar sikre og riktige valg for deres barn. Selv om det ikke alltid samsvarer med det du mener er best
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #16 Skrevet 26. februar 2013 Det er vanlig at barn i den høyden sitter uten sete. Det er like trygt uten så lenge hun er sikret riktig med bilens egne seler. Kan ikke skjønne hvorfor en på 9 år må ha barnesete fortsatt? Velg dine kamper med omhu, barnet ditt er mer en lang nok til å sikres trygt uten barnesete! Husk at hun ikke er så liten lenger, og selv om det til syvende og sist er tryggest med sete til små barn. (Noe barnet ditt ikke er), Hun er jo lang utifra det du skriver. Skjønner at du vil ditt barns beste, men du bør vel stole på at pappaen tar sikre og riktige valg for deres barn. Selv om det ikke alltid samsvarer med det du mener er best Ts; Ifølge den linken lengre oppe, så er hun ikke vektmessig tung nok til å sitte som vanlig med bare bilbelte i bil, hun er bare 28kg. En annen ting er at han siden hun sluttet med det forrige barnesetet da hun var ca 4-5 så har han kjørt rundt med henne usikret. Ser jo og at beltet går over ansiktet hennes, og hun må ta det under armhulen for at det ikke skal irritere henne. Ergo passer det ikke. Jeg gidder ikke mase og kicke på alt, og velger absolutt mine kamper med omhu. Trafikksikkerhet er en av de tingene jeg ikke lar gli mellom fingrene. Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c 2
xinnia Skrevet 27. februar 2013 #17 Skrevet 27. februar 2013 Ts; Jeg gidder ikke mase og kicke på alt, og velger absolutt mine kamper med omhu. Trafikksikkerhet er en av de tingene jeg ikke lar gli mellom fingrene. Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c Du har jo tydeligvis gjort det da.. i 4-5 år.. så hvorfor bråke ekstra nå liksom? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #18 Skrevet 27. februar 2013 Du har jo tydeligvis gjort det da.. i 4-5 år.. så hvorfor bråke ekstra nå liksom? Såklart jeg maser om bilsikkerhet! For meg så er det viktig å sikre både barn og voksne i bil, trodde det var en selvfølge for de fleste. Småting gidder jeg ikke mase om, som jeg skrev, men sikkerhet er ikke småting, så kanskje prøve å lese hva som står? Ts Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c 1
Malum Skrevet 27. februar 2013 #19 Skrevet 27. februar 2013 Han gjør jo ikke noe ulovlig, i og med at reglene kun sier at barn mellom 135 og 150 cm, og under 36 kg, skal bruke barnesikringssutstyr dersom det er tilgjengelig, men jeg skjønner at du reagerer. Vi bruker ikke sete eller pute til vår elleveåring, og har ikke gjort det på et par år. Har ikke orket å krangle med en stor gutt som nekter å bli behandlet som et lite barn, rett og slett. Nå er han 140 cm og veier 32 kg. Han sitter aldri foran, og bilbeltet i baksetet kan stilles ned slik at han ikke får det over hals eller ansikt. Før hadde vi ikke bilbelte som kunne stilles inn, så da brukte vi en sånn dings til å feste på, sånn at det satt der det skulle på ham. Kan du ikke kjøpe en sånn en til eksen din, så vet du at hun sitter trygt? Det er litt styrete å ta den av og på, så antagelig kommer han ikke til å gidde å fjerne den. http://www.sikkerheten-selv.no/product/377/sikkerhetsbelte-for-barn-3-14-år
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #20 Skrevet 27. februar 2013 Han gjør jo ikke noe ulovlig, i og med at reglene kun sier at barn mellom 135 og 150 cm, og under 36 kg, skal bruke barnesikringssutstyr dersom det er tilgjengelig, men jeg skjønner at du reagerer. Vi bruker ikke sete eller pute til vår elleveåring, og har ikke gjort det på et par år. Har ikke orket å krangle med en stor gutt som nekter å bli behandlet som et lite barn, rett og slett. Nå er han 140 cm og veier 32 kg. Han sitter aldri foran, og bilbeltet i baksetet kan stilles ned slik at han ikke får det over hals eller ansikt. Før hadde vi ikke bilbelte som kunne stilles inn, så da brukte vi en sånn dings til å feste på, sånn at det satt der det skulle på ham. Kan du ikke kjøpe en sånn en til eksen din, så vet du at hun sitter trygt? Det er litt styrete å ta den av og på, så antagelig kommer han ikke til å gidde å fjerne den. http://www.sikkerhet...or-barn-3-14-år Ts; Hun er bare 28kg, så hun er ikke tung nok til å sitte som en voksen i bilen. Dessuten sitter hun ofte i forsetet også, og det er ny bil mtp airbager. Hun er 9 nå, og han har kjørt sånn siden hun vokste ut av det setet han hadde før. Uansett; jeg har kjøpt bilpute til han, så neste gang hun skal til han så kjører jeg innom med puten så kan han få den. Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå