Gå til innhold

Brystreduksjon -konsultasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Første gjest
Skrevet

Onsdag ble jeg operert, og her følger en liten rapport for dem som er interesserte:

Før operasjonen var jeg i grunnen helt rolig, jeg var forferdelig sulten fordi jeg måtte faste fra morgenen av, og gledet meg til å bli ferdig.

Legen tegnet opp på brystene mine hvordan snittene skulle gjøres, jeg ble vasket og lagt på operasjonsbordet.

Omtrent to timer etter våknet jeg, litt omtåket, men så å si smertefri (hadde fått to Pinex Forte like før operasjonen). Resten av kvelden var jeg i grunnen i ok form, litt omtåket.

Det er litt verre å sove om natten (må ligge stivt på ryggen). Jeg har ikke tatt noe smertestillende siden operasjonsdagen, selv om jeg har blitt vel utstyrt med Pinex Forte. Så fremt jeg ikke føler stort behov, klarer jeg meg best uten kodeinen.. Føler meg litt mørbanket i brystene, men ikke mer enn man får regne med. Jeg kan imidlertid ikke løfte armene særlig, og har problemer med bl.a. å sette en strikk i håret. Klarte dog å vaske håret med hånddusjen i dag- herlig! Jeg får ikke dusje hele kroppen før om to dager.

Det er vanskelig å se noe resultat foreløpig. Jeg har fremdeles pupp igjen (ønsket meg til C-cup), men i øyeblikket har jeg bandasje og en stor sports-BH, og det er en viss hovenhet, så størrelsen vil riktigere om 2-3 uker. Det jeg kan se, er at de er betydelig mindre enn de var, og at de sitter et helt annet sted. Fra oversiden ser de faste og runde ut. Skal ta av bandasjen lørdag eller søndag, og da får jeg nok tatt dem i nærmere øyesyn.

Jeg kjenner faktisk allerede mindre vekt (merker det mellom skulderbladene). Jeg er dog litt redd for at de ikke fjernet nok (det ble tatt noe over 300 g fra hvert bryst). Mannen min sier at hele jeg ser mye mindre ut, noe som vel er en naturlig konsekvens av å ikke ha pupp til navlen :wink:

Nå gjenstår en treukers sykemeldingsperiode. Hvis det ikke skjer noen dramatiske endringer, regner jeg med å være i fin form godt før de tre ukene er omme.

Lykke til dere andre; hvis dere vil kan jeg supplere med mer info ettersom jeg får sett mer av resultatet.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Sina! Det var da voldsomt! Ingen her kan si noe om hva som er riktig for deg! Jeg vet om folk med din størrelse som har fått konsultasjon og reduksjon. Selv er jeg 180 cm høy, og kan da bære større pupper enn en på si 167. SÅ var jeg deg ville jeg uasett gått til legen og fått hjelp der. Men gode bh'er må du ha uansett om du opererer eller ikke. Du får gode bh'er fra 300 kroner og oppover, og med "riktig" behandling holder de lenge, mye lengre enn billige Bh'er. Ønsker deg uansett lykke til!

Klem fra Glammy

Skrevet
Greit at det finnes bra BH'er (som fattige studenter ikek har råd til uansett)

Dette er det verste tullet jeg har lest på lenge! :frustrert:

Er du plaget med store og tunge bryst MÅ du kunne investere 400 kroner i eget kroppslig velvære (som en riktig bh vil være) uansett hvor mye student du er. DET klarer du!

Her forsøker jeg å gi gode råd og fortelle deg at du kanskje HAR større enn D-kopp (og derfor kan ha rett på operasjon), men får beskjed om at jeg er opptatt av å fortelle at jeg er større enn deg.... Hvor mye er det mulig å misforstå??? Jeg prøver å veilede og hjelpe deg - det var jo nettopp det du ba om! :sjokkert:

Dessuten forteller jeg deg noe som kirurgen vil si uansett, nemlig at et eventuelt vekttap bør gjøres unna FØR en operasjon...

Jeg har alltid trodd jeg har vært tykk (barne skolen og ungdommskolen og litt videregående)' date=' men når jeg har sett på bilder så er jo det helt feil, men jeg har alltid hatt store bryst[/quote']

Først skriver du at du er 167 cm høy og veier 80 kilo - og mener du må gå ned i vekt - så skriver du at du ikke er tjukk og vi andre er slemme fordi vi sier at det å gå ned i vekt kan hjelpe på størrelsen din!!!! :roll:

Jeg vet hva det vil si å ha store pupper. Jeg er like høy som deg sånn ca og jeg plages også med smerter osv.

Jeg sier ikke at tiltakene som jeg foreslår vil hjelpe 100%, men de kan kanskje gjøre noe og det må det da være verdt å vurdere før man vil legge seg under kniven????

MEN jeg gir opp! :murvegg::sur:

Mur deg inne, vær sur, syns synd på deg sjøl og ikke finn på å lytte til råd om bedring av egen situasjon... ikke rør på deg, kjøp møkkabh'er på Hennes og Mauritz slik at du er sikker på at det er ekstra ubehagelig å bære på puppene dine og du ALDRI finner ut hvor store de egentlig er...

For all del... :roll:

Skrevet

Første gjest:

Takk for at du holder oss oppdaterte!

Fortsett gjerne med det. Jeg er så spent på å høre om du er fornøyd osv... :-)

Gjest glamourgirl
Skrevet

8) Suz, rolig nå :trøste:

Men som vanlig tok du ordene ut av munnen min. Tror mange jenter hadde fått masse ryggproblemer, og såre skuldre unngått hvis de visste mer om kroppen sin. Bare at bh'en skal sitte "lavt" bak på ryggen, eller jevnt hele veien rundt. Ytterste hakk når du kjøper den, sånn at den kan strammes når den ikke er helt ny, at det finnes silikonputer til å ha under stroppene som "letter på trykket" osv. Dessverre er det sånn at når vi prøver å hjelpe noen er vi "besserwissere" og skryter av våre store bryst :roll:

Skrevet

:flau:

Det ble kanskje litt mye det der... men jeg står for mesteparten (bortsett fra at jeg var sur)

Unnskyld Sina.. :oops:

Jeg skjønner hva du sliter med, prøver og ønsker oppriktig å hjelpe --- og får kjeft og beskyldninger om å skryte av mine egne pupper...

Da blir jeg gretten... :-?

Skrevet

:blomst_opp: det er greit. Jeg er syk om dagen.. ikke så veldig forutsigbar da.... beklager? Jeg vet det høres dumt ut. men jeg har ikek råd til å kjøpe BH til 400 kr.. kan jo spare, har også gode bh'er.. men sliter med det psykisk...

Gjest Poirot
Skrevet
Greit at det finnes bra BH'er (som fattige studenter ikek har råd til uansett), MEN DE ER DER FORTSATT!! Og de skal bort, på den ene eller andre måten. Ikke snakk om at de skal få ødlegge livet mitt mer. Jeg har alltid trodd jeg har vært tykk (barne skolen og ungdommskolen og litt videregående), men når jeg har sett på bilder så er jo det helt feil, men jeg har alltid hatt store bryst. men dere som har større er jo så opptatt av å få frem det.Så da beklager jeg at jeg kom hit med mitt "lille" problem. Jeg kan heller ikke trene som jeg vil, ikke jogge f.eks. Lykke til alle dere osm er store nok til å få det slik dere ønsker. Jeg unner dere det. :)

*tusler ut av KG igjen....*

Makan til syting! Du ba om info, og det har du fått.

BH kan man ønske seg til jul og bursdag om man ikke har råd. Selv hadde jeg en lengre periode med kun 2 bh'er, og jeg var student.

Ingen her kan si at du kan få betalt en operasjon av det offentlige, selv har jeg ikke hørt om noen med D som har fått det dekket. Ikke dermed sagt at det gjelder deg, hvis dine bryst egentlig er større og du har mye plager. Det er derfor ejg sier : Spør en lege!!

Og uansett kan du betale en operasjon selv, da får du det som du vil.

Gjest Første gjest
Skrevet

Her er nyeste oppdatering fra meg:

I går tok jeg av jeg bandasjen og fikk ta resultatet i nærmere øyesyn. Den første a-ha-opplevelsen var da jeg løsnet bh’en – og det var ingenting som falt ut! Ingen tunge, hengende ”lodd” som dro skuldrene mine framover- bare faste, små bryster som står akkurat samme sted som med bh på. Det kjentes fantastisk!

Jeg var forberedt på ”frankensteinpupper”, men de ser overraskende fine ut allerede. Mannen min var også svært positivt overrasket, han turte først knapt nok se, men jeg var så glad at han ble overbevist. Den ene er litt hoven på undersiden, og de er også litt gule (blodutredelse), men dette regner jeg med justerer seg. Jeg har helt fin følelse i hele brystet, inkludert brystvortene.

Jeg har forbausende lite vondt, men merker jeg blir fort sliten, og må hvile middag. Det har nok også med at jeg fremdeles må sove på ryggen, noe som ikke passer meg så godt. Det er også litt slitsomt å gå med bh hele tiden, og det var skjønt å løsne den en times tid da jeg lå på sofaen i går kveld.

Jeg var redd de ikke hadde tatt nok, men nå syns jeg størrelsen er akkurat passe. I øyeblikket sitter 75c helt perfekt, noe jeg håper vil fortsette.

De er altså mye mindre, og ikke minst- de er festet til brystkassen. Jeg hadde egentlig ikke forstilt meg at de kunne bli så lette og struttende, og de minner meg om hvor ”lett” livet var i begynnelsen av tenårene (i puppemessig perspektiv :wink: ). Jeg gleder meg til å ta en joggetur uten frontaltyngden jeg er vant med!

Nå har jeg selvfølgelig fremdeles ingen formening om hvordan arrene vil bli. Teipen skal sitte i fire uker, og det vil ta mange måneder før arrene blir bleke. I øyeblikket bryr jeg meg overhodet ikke om det, så lenge det ikke blir ekstremt galt, kan jeg vanskelig forestille meg at jeg skal bli skuffet. Bare formeningen om at jeg snart faktisk kan gå uten bh når det er andre mennesker tilstede, langt oppveier frykten for stygg arrdannelse.

Som dere forstår, er jeg strålende fornøyd hittil, og jeg ønsker dere andre lykke til med deres avgjørelse.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Første gjest!!

Takk for oppdateringene. Det er så godt å høre at du har bare positive erfaringer fra operasjoen og tiden etterpå. Jeg skal sjøl opereres om bare to dager og merker at det er veldig godt for "psyken" å høre om dine erfaringer. Ikke det at jeg gruer meg så fælt til selve operasjoen, men det blir nå en del tanker rundt temaet om dagen.

Hvor lenge måtte du forresten vente med å dusje etter operasjonen? Hvordan er formen din nå? Følte du deg raskt i forholdvis god form? Jeg tenker bare på om du nå føler deg i form til små turer ut og slike ting?

Og hvilke gjøremål og bevegelser må jeg regne med blir litt vanskelige/vonde den første tiden?

Håper du kan hjelpe meg med disse "småtingene" jeg lurer på.

Fortsatt god bedring!! :)

Hilsen spent gjest

Skrevet

Hei Første gjest!!!

Så spennende å høre at det går bra! Jeg er virkelig glad det har gått fint med deg.

Klarer egentlig ikke å forestille meg hvordan det er med "små" (altså normale) bryst.. Det er liksom helt utopisk. Gøy :-)

Gjest nummer 2 - oppdater gjerne med hva som skjer med deg også. Jeg er veldig spent på alle erfaringer som jeg kan få høre om.

Gjest Poirot
Skrevet

Supert med oppdatering!

Hørtes jo fantastisk ut!

Lurer også på funksjonen din nå i etterkant. Er de vonde å komme borti? Holder på å sy en kjole og skal jo jevnlig til sydame for å prøve den uten bh. Tror du det går et par uker etter operasjonen?

Har selv operert annet sted før, og arret jeg har fra da blir bare lysere og lysere, så det utseendet arret har om 6 mnd kan allikevel blir bedre med tiden.

Gruer meg litt, hvordan er det med sprøyter og sånn? Eller venter de med det til etter narkosen? Går det greit å gå og sånn etterpå, eller er det også vondt?

Gjest Første gjest
Skrevet

Hei igjen!

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan:

Hvor lenge måtte du forresten vente med å dusje etter operasjonen?  

Dusjet hele kroppen når jeg tok av bandasjen, etter fire dager. Men dusjet underkropp og vaket håret med hånddusjen dagen etter operasjonen.

Hvordan er formen din nå? Følte du deg raskt i forholdvis god form? Jeg tenker bare på om du nå føler deg i form til små turer ut og slike ting?

Er ganske fin form nå, har ikke vondt. Men jeg blir fort sliten og er generelt litt trett. Har vært på småturer til butikken osv fra to dager etter operasjonen, men tror jeg skal vente noen dager før jeg er borte hjemmefra i timesvis.

Og hvilke gjøremål og bevegelser må jeg regne med blir litt vanskelige/vonde den første tiden?

Jeg har delegert bort støvsuging og sånn, og får ikke ryddet vekk ting fra oppvaskmaskinen som skal høyt opp. Generelt ting som gjør at jeg må løfte armene over hodet er ikke særlig gunstig. Er mest i et "ta-det-ro-modus", men føler meg absolutt ikke syk.

Fortsatt god bedring!!  :)  

Takk, og lykke til du også.

Er de vonde å komme borti?  

Litt ømt og sårt, ja. Er ikke i form til en bjørneklem, men går bra når man passer på.

Holder på å sy en kjole og skal jo jevnlig til sydame for å prøve den uten bh. Tror du det går et par uker etter operasjonen?  

Prøving skulle jeg tro går bra. Problemet kan være hvis du må strekke armene over hodet for tilpasning. Så lenge det rekker å holde armene i nitti grader fra skuldrene ville jeg hvertfall vært ok med det. Har allerede prøvet litt klær hjemme for å sjekke hvordan de ser ut.

Gruer meg litt, hvordan er det med sprøyter og sånn? Eller venter de med det til etter narkosen?  

Sprøyter? Vet ikke om jeg fikk noe sprøyter, jeg. I så fall må det ha vært under narkosen. narkosen var forøvrig det jeg gruet meg mest til, syns hele den falle-i-søvn-greia er litt skremmende. Det hjalp at jeg sa fra om dette til han som satte narkosen, og jeg hadde overhodet ikke noe ubehag.

Går det greit å gå og sånn etterpå, eller er det også vondt?  

Jeg lå og hvilte en halvtime etterat jeg våknet fra narkosen. Ble hentet på sykehuset. Det var absolutt ikke vondt å gå, men jeg var litt omtåket. Tror de anbefaler at man enten blir hentet eller får betilt en drosje og drar hjem.

Klarer egentlig ikke å forestille meg hvordan det er med "små" (altså normale) bryst.. Det er liksom helt utopisk. Gøy  

Jepp, presis den følelsen hadde jeg for en uke siden. Hadde tenkt å kjøpe en bh på H&M bare på gøy, men da jeg fant en der i 75c trodde jeg ikke det var mulig å få hele meg inn i noe sånt noe. Jeg dro med uforrettet sak. Lørdag dro jeg tilbake og kjøpte en bikini der i samme størrelse. Vel? It's a miracle :ler:

Bortsett fra dette- det var vært veldig ok å ha dere KG-jenter med som moralsk støtte, og jeg håper dere blir like fornøyde som jeg er!

Skrevet

Bortsett fra dette- det var vært veldig ok å ha dere KG-jenter med som moralsk støtte, og jeg håper dere blir like fornøyde som jeg er!

Det håper jammen jeg og - OM jeg bestemmer meg for å ta operasjonen.

Vil gjerne høre mer om hvordan det går med deg etterhvert...

Så godt at du har det bra!! :wink:

Gjest Ikke symentrisk
Skrevet

Jeg har en pupp som er str B og en som er str C. Dette er ganske plagsomt og ser merkelig ut. Vanskelig å finne bh-er som passer også.Kan staten dekke dette ?

Annonse
Gjest Poirot
Skrevet
Jeg har en pupp som er str B og en som er str C. Dette er ganske plagsomt og ser merkelig ut. Vanskelig å finne bh-er som passer også.Kan staten dekke dette ?

Noen ganger, så det er verdt å sjekke ut.

Skrevet

Hei!!

Jeg er den "andre gjesten" på denne tråden som skulle få utført brystreduksjon. Tenkte det var like greit å registrere meg som bruker her også.

Nå er i allefall min operasjon gjennomført og alt står bra til :P

Jeg ble opererert på onsdag og har egentlig følt meg i overraskende bra form.

Selve operasjonen gikk veldig greit. Jeg møtte opp på klinikken kl 08.30. Kirurgen fortalte litt om inngrepet, svarte på de spørsmålene jeg hadde og tegnet opp på brystene mine hvor han senere skulle skjære. Så ble jeg fulgt ned på operasjonsstua, skiftet om til "nattskorte" og fikk noen smertestillende tabletter (tror jeg det var). Deretter fuglte en av sykesøstrene meg inn på operasjonssalen, jeg ble koblet til en del overvåkkningsutstyr og fikk sovemedisiner gjennom en kanyle i hånda.

Og vips husker jeg ikke mer før jeg ble vekket av en hyggelig søster litt etter kl 12. Jeg kjente ingen smerter og ble trillet inn på et eget rom hvor jeg kunne slappe av litt. Ganske raskt fikk jeg vann og noen tørre kjeks og jeg fikk lov å ringe kjæresten min og fortelle at alt var gått bra.

Og rundt kl 15 fikk jeg lov å reise hjem. Kan vel ikke si at den bilturen var den mest behagelige jeg har vært med på, men det gikk nå greit.

I dagene etterpå har jeg tatt noe Pinex Forte og Paracet, men har aldri hatt plagsomt vondt. Det sprenger litt i brystene de førstee dagene, men når man har fjernet over 900 gr på begge bryst må man vel regne med at det kjennes? (Har gått fra str. E til C)

Nå i helga har jeg forsøkt å ta det med ro, men det er ikke lett for en rastløs person. Jeg klarer nå fint kle på meg sjøl, men det har værtveldig greit å bruke skjorter noen dager og å ha litt hjelp til å f.eks få på sokkene.

Dusjing er ikke lov før på onsdag og da skal jeg samtidig skifte tapen på sårene. Det er sydd med innvendige sting og tapet utenpå. Det har blødd overraskende lite. Var forresten tilbake på klinikken på kontroll dagen etter operasjonen og alt så bra ut da. Nå har deler av brystene blitt skikkelig blå og gule, men det må man visst bare regne med.

Vel, dette ble kanskje langt og rotete, men det er i allefall det jeg husker å fortelle i farten. Bare spør hvis det er noe dere lurer på.

Hvordan går det forresten med deg "Første gjest"? Går alt etter "skjema"?

Gjest Poirot
Skrevet

Supert med oppdatering! Høres jo veldig greit ut.

Bryster må være veldig ulike, for jeg har str E/F og skal ned i C, og da snakket kirurgen om å fjerne 4-500 g på hvert.

Venter spent på tilbakemeldign fra Suzy som er til konsultasjon i dag...

Gjest Første gjest
Skrevet

Fint det går bra med deg, Frk. Pepper!

Her er alt i rute. Hevelsene er nesten helt borte, og jeg er frisk og fin. Har begynt med lett trening (gåturer, ergometersykkel), og sover ikke lenger på ryggen. Det er ikke lenger så vanskelig å strekke seg etter ting, men jeg er forsiktig med å ikke løfte for tungt. Tror nok jeg må vente litt med jogging og andre hoppende aktiviteter.

Jeg hadde vel egentlig forventet at brystene skulle se rimelig maltrakterte ut den første tiden, men de er kjempefine allerede. Er litt øm de stedene som fremdeles er blå, men det blir bedre for hver dag. Brystvortene, derimot, er supersensitive! Jeg har forresten også begynt å bruke vanlig

BH (uten spiler).

Alt i alt er jeg kjempefornøyd. Det er utrolig deilig å slippe tyngden foran, og det er selvfølgelig herlig at helingsprossessen går så fint.

Bryster må være veldig ulike, for jeg har str E/F og skal ned i C, og da snakket kirurgen om å fjerne 4-500 g på hvert.

Dette tror jeg kommer an på om det mest kjertelvev, fett eller hud som skal fjernes. Hos meg tok de litt over 300 g på den ene og litt under 300 på den andre. I brystreduksjon-sammeheng er ikke det så mye, men det er enorm forskjell, både visuelt og på følelsen av tyngde. Jeg har gått fra DD/E (asymmetri) til C.

Forskjellen fra en cupstørrelse til en annen avhenger forresten også av omkretsen. (puppestørrelsen skal teknisk sett være lik på 70E, 75DD og 80D f.eks. Dette regner jeg med der kan alt om :ler: ). Dermed vil hvor mye vekt som fjernes for å gå fra en cupstørrelse til en annen, også avhenge av størrelse på omkretsen på BHen.

Skrevet

Da var min konsultasjon unnagjort.

Møtte opp klokka ti i dag og ble vist inn til ei sjukepleierske. Hun stilte meg endel spørsjmål om allergier, tidligere operasjoner, helsetilstand osv. Så tok hun bilde av meg forfra og fra siden.

Jeg stilte henne en haug med spørsmål - hadde med meg ark med ting jeg lurte på og som jeg stort sett fikk svar på.

Hun sender dataene om meg til kriurgen som skal stå for inngrepet også får jeg tilbakemelding om ei drøy uke eller noe sånt om jeg er kvalifisert for et inngrep (på statens regning).

To ting er jeg IKKE fornøyd med:

Kirurgen får jeg snakke med på operasjonsdagen - før inngrepet - men jeg skulle gjerne ha snakket med ham før den tid.

Og sjukepleieren antyda at jeg kunne få en B-cup etter operasjonen - det syns jeg høres veldig lite ut. Jeg er trossalt en G-cup nå og er redd det vil bli veldig rart.

Får vel uansett smøre meg med tålmodighet og vente på svar fra legen... :-?

Er litt sliten og lei meg nå - føler at jeg ikke har fått avklart noe (selv om jeg har fått mange svar) og det er frustrerende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...