AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #1 Skrevet 24. februar 2013 Hei! Vi er en mor og en datter i 50- og 20-årene som skal to og en halv uke til Thailand til sommeren. Ingen av oss er spesielt reisevante, og ingen av oss har vært utenfor Europa før. Flybillettene er tur-retur Bangkok, og er foreløbig det vi har booket. - Vil ihvertfall ha noen av dagene i Bangkok for shopping, aklimatisering osv. - Vi er litt nervøse av oss begge to, og ønsker derfor fortinnsvis trygge steder, gjerne som er godt utbygde slik at man har mulighet for engelskspråklig assistanse om det blir behov. - Er som sagt ikke så reisevante, så opplegg med masse lokalbusser og båter blir litt voldsomt første gangen så langt hjemmefra. - Ønsker mulighet for å oppleve mye ved dagsturer og slikt utifra kanskje en eller to basesteder underveis. - Vil gjerne ha ihvertfall en uke ved strand og sol, med litt bra standard på hotell. Noen som har vært i Thailand, og kan komme med litt forslag til hvor vi kan reise? Er klar over at det er regntid, og at vi kan risikere en del regn på denne tiden av året. Alle andre slags tips tas også gjerne imot! Anonym poster: 50f82f86ebd2d4870595c764940dbe41
Gjest LonelyAngel Skrevet 24. februar 2013 #2 Skrevet 24. februar 2013 Jeg tror dere kommer til å få en kjempe bra ferie. Jeg har selv vært med min mor i Thailand på sommeren og været var nydelig! (Det regnet litt på nettene). Vi var på Phuket og det var kjempe flott, var heller ikke så mange turister der akkurat på den årstiden så det var ikke noe sild i tønne:) 2
caroprins Skrevet 25. februar 2013 #3 Skrevet 25. februar 2013 Etter noen dager i Bankok så ville jeg reist enten til Hua hin eller tatt fly ned til Phuket. I Bankok ville jeg valgt dette hotellet http://no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g293916-d301808-Reviews-Royal_Orchid_Sheraton_Hotel_Towers-Bangkok.html På dette har du det meste dere trenger og her kan man bestille henting og bringing til og fra flyplassen så slipper dere å tenke på den transporten selv. En annen ting er at her kan man bestille arrangerte utflukter og da blir man hentet på hotellet og har med guide hele tiden. Veldig greit når man er ukjent og litt engstelig. Etter noen dager i Bankok så ville jeg valgt meg enten å dra ned til Hua hin eller ta flyet ned til Phuket. Både Hilton og Sheraton har bra hotel i Hua hin og fordelen med denn byen er at det visstnok regner mindre her om sommeren enn i Phuket. Men uansett så regner det masse en times tid ca og så skinner solen igjen. og regnet er så varmt at du kan ta med shampoo og vaske håret i det om du vil. Jeg blir i bassenget selv om det kommer en skur jeg. Også her nede hadde jeg booket arrangerte turer så får dere opplevd masse på en trygg måte. Velger dere Phuket så kan jeg i alle fall anbefale Merlin beach resort. Rolig og fint anlegg å bo på. Eneste er at den stranden der er helst for snorklere, men Patong beach er 10 minutter unna ( hotellet har gratis skyss) og man kommer enkelt med taxi til de andre strendene. Vil man bo rett ved stranden så er kamala beach og kata beach roligere steder og av de vil jeg nok foretrekke Kata da det nesten ikke er noe rundt kamala beach på utsiden da. Mest boder og slikt langsmed stranden der mens på Kata er det mere et koselig sentrum med butikker og restauranter og slikt. Patong er større og mere masete men har et stort shoppingsenter og bor man litt utenfor så merker man ikke nattelivet på hotellområdet i alle fall. I Phuket er det massevis av utflukter man kan booke og jeg vil anbefale en tur til Pang Ngha? Provinsen. Nydelig der. Også nattmarked i Phuket, Elefantridning, kanopadling i grotter og laguner, båtturer langs kysten og til Phi phi og et besøk i parken Phuket Fantasea med det flotte showet er verdt å få med seg. Maten er rimelig. Ofte rundt 40 kroner for en middag. Folket et smilende og blide og temperaturen er deilig. Pruting er vanlig og gjøres med et smil. Maten kan være noe sterk så si fra at dere vil ha en mildere variant om dere ikke er så glad i for sterk mat. Husk flaskevann, også til tannpuss. Flyplassen i Phuket er liten og enkle å forholde seg til. Bankok er jo mye større da men det går helt sikkert fint. Det er alltid godt skiltet og så kan man jo spørre. Hvis det er mere en 10 år siden revaksinering av kikhoste/ difteri og stivkrampevaksinen så sørg for ny dose. Også hepatitt A bør være på plass og ta drikkevaksinen dulcoral mot kolera. Denne beskytter også ca 60 prosent mot slemme magebakterier. Regntid kan bety myggi Thailand så ta med myggmiddel til beskyttelse. Mot kløende myggbitt selger de en god salve. Jeg kjøpe mye av den da myggen liker bena mine og smørte på hver gang jeg fikk ett bitt og jeg fikk sikkert 100 minst sist vi var det. Da gikk de ganske raskt bort av seg selv. Har sett folk som ikke har smurt og begynt å klø på de. Folk som har fått skikkelig betennelser i myggstikk så det fornuftig å ta dette på alvor med en gang. Så var det solkrem. 50 pluss. Du blir brun og fin på det. Vær nøye ellers blir man raskt brent under solen i Thailand. Vel dette var noen råd og vink fra meg. Jeg synes Thailand er et deilig land å besøke og skal heldig vis selv en tur dit igjen i løpet av dette året også. 1
Lumos Skrevet 25. februar 2013 #4 Skrevet 25. februar 2013 Koh Samui har godt klima når vi har sommer i Vesten, Phuket og lenger sør er det mer utrygt for regn. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #5 Skrevet 25. februar 2013 Var i Thailand i juni 2012, både på øst- og vestkysten (Koh Samui og Phuket). På Samui var det kjempefint med bra vær og kun noen regnskurer på ettermiddagen, mens i Phuket regnet det hver dag og vi brukte stort sett dagene på halvdårlige kjøpesenter. Derfor ville jeg satset på øst-siden på sommeren. (Selv om man jo hører om de som er heldige og har 3 uker med solskinn på vestsiden også i juni/juli.) Ett tips: Jeg ville ikke booket hotell for lengre perioder på forhånd; det er masse ledig på sommeren, så det er ingen vits i å binde seg for ei uke på et hotell som kanskje ikke er så bra som det ser ut som på nettsidene. Anbefaler agoda.com for hotell: som regel mye billigere enn andre hotellnettsteder. Anonym poster: 99253126113f20a6801e425d44d851b7 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 TS her! Tusen takk for masse flotte tips! Jeg synes det virker skummelt å ikke ha bestilt hotell på forhånd. Hva om det er fullt, og hvordan gjør man det når man ankommer, og ikke har en adresse man skal til? I Bangkok tør vi ihvertfall ikke gjøre det, der må vi ha et hotell før vi drar. Men kan kanskje booke hoteller sørover etter hvordan været ser ut til å bli etter at vi har ankommet Bangkok? Hvilket område (evt hotell) bør man bo i Bangkok, sånn at man lett kommer seg rundt (vi går mye, så gjerne et sted som er i nærheten av shopping og severdigheter), og som er relativt trygt? Kata på Phuket virker bra, har hørt at Patong kan være litt lugubert...? Men ser det er på motsatt side av øya fra flyplassen, er det greit å komme seg til og fra (uten å bli rundlurt, hehe)? Koh Samui virker også som et sted for oss. Noen som har vært begge steder, og kan si litt om trygghet og hvor enkelt det er å komme seg til, fra og rundt, Phuket vs Koh Samui? Nå ble det mange spørsmål på en gang her. Anonym poster: 50f82f86ebd2d4870595c764940dbe41
Eiil Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 Koh Samet og Phi Phi øyene er utrolig fine plasser å besøke!
Rosenrød Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Jeg har vært to somre på Koh samui og en i Hua Hin, og likte best Koh Samui. Stranden er finere på Koh Samui, og for meg som er et strandmenneske, betyr det ganske mye:-)
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 TS her! Tusen takk for masse flotte tips! Jeg synes det virker skummelt å ikke ha bestilt hotell på forhånd. Hva om det er fullt, og hvordan gjør man det når man ankommer, og ikke har en adresse man skal til? I Bangkok tør vi ihvertfall ikke gjøre det, der må vi ha et hotell før vi drar. Men kan kanskje booke hoteller sørover etter hvordan været ser ut til å bli etter at vi har ankommet Bangkok? Hvilket område (evt hotell) bør man bo i Bangkok, sånn at man lett kommer seg rundt (vi går mye, så gjerne et sted som er i nærheten av shopping og severdigheter), og som er relativt trygt? Kata på Phuket virker bra, har hørt at Patong kan være litt lugubert...? Men ser det er på motsatt side av øya fra flyplassen, er det greit å komme seg til og fra (uten å bli rundlurt, hehe)? Koh Samui virker også som et sted for oss. Noen som har vært begge steder, og kan si litt om trygghet og hvor enkelt det er å komme seg til, fra og rundt, Phuket vs Koh Samui? Nå ble det mange spørsmål på en gang her. Anonym poster: 50f82f86ebd2d4870595c764940dbe41 Det var jeg som skrev det om å ikke booke hotell: Da jeg var der, gjorde vi det sånn at vi bestilte rom for den første natta og heller booket videre om vi trivdes evt. byttet hotell dersom vi ikke likte beliggenhet/rommene ikke svarte til forventningene osv. På feriestedene i Thailand er det VELDIG mange hoteller, og om sommeren er det LITE folk, så at det blir fullt er ikke noe problem. Vi reiste litt rundt og hadde aldri problem med å finne hoteller, men brandt oss på at vi hadde booket for hele første uka til å starte med: Hotellet hadde vært veldig flink til å ta gode bilder og det de mente med "strand" var ikke det samme som en strand som var mulig å bruke til å hverken sole seg eller bade ved. Det er ikke noe problem å finne fram og å komme seg rundt. På flyplassene er det enten satt opp busser eller så er det billig med Taxi. Fra Patong til Phuket flyplass tok det ca 1,5 time med taxi og vi betalte så og si ingenting. Når du kommer til Bangkok så må du huske å bestille en pre-paid/forhåndsavtale pris på taxi. Dette gjelder generelt: forsikre dere om prisen de oppgir gjelder for en eller for begge FØR dere setter dere inn. Når man tar taxi/tuk-tuk gjelder deg å være litt hard og ikke la seg overtale til å betale mer enn det avtalte (de prøver seg alltid!). Dessuten er det lurt å spørre en tredjepart hva turen dere skal ta omtrent vil koste, sånn at dere vet hvilken pris dere ca skal betale (spør gjerne i hotellresepsjonen, hos reisebyrå eller bare i en butikk). Om dere tenker å reise rundt når dere er kommet dit, så kan mye ordnes gjennom hotellet. Vi reiste fra Koh Samui til Krabi med minibuss, ferge, buss og tuk-tuk og betalte 50-100 kr for hele reisa, og alt ble ordnet av de hotellansatte slik at vi ble plukket opp ved hotellet og satt av ved hotellet i Krabi. Det er altså utrolig lett å komme seg rundt i Thailand! Men; hvis dere skal reise rundt med annet enn fly der nede, anbefaler jeg å reise med ryggsekk! Det er mye inn og ut av ymse kjøretøy. Synes ikke det var noen forskjell på å komme seg rundt i Phuket og Koh Samui, men vi gikk stort sett overalt vi skulle. Når det gjelder trygghet, så vet jeg ikke helt hvordan forskjellene er. Men jeg følte meg trygg overalt i Thailand, men passer så klart på veske, lommer og drinken. Og til slutt ang. hotell i Bangkok. Vi sa vi IKKE skulle ende opp i Khao San i Bangkok (festeområde), men likevel endte vi der (prøvde først et hotell på andre siden av elva, men der var det ingenting å gjøre), og var veldig fornøyd med det! Det er litt feststøy, men vi gikk så og si overalt vi skulle (så klart med gode sandaler!). Anbefaler å booke hotell med basseng dersom dere skal være i Bangkok over flere dager: utrolig deilig å komme tilbake til hotellet for å slappe av litt når en er lei bylarmen. Når det gjelder dagsturer og aktivieteter så er det mye å gjøre på begge sidene av landet. Dersom dere drar til Koh Samui anbefaler jeg en dagstur til Ang Thong National Marine Park - dette må være et av de nydeligste stedene jeg har sett! Om dere drar på Vestsiden så er det fint med dagsturer ut til øyene, hvor dere kan snorkle og bade. Dere må bare glede dere til Thailand! Det er et helt herlig land! Var der i fjor for føste gang, og skal snart tilbake! Men må si jeg sliter med å velge om jeg skal til Koh Samui/Koh Tao, Krabi eller Phuket. Puh, dette ble langt! Anonym poster: 99253126113f20a6801e425d44d851b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå