Gå til innhold

brun mensen etter p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har nå min første pillefrie uke med oralcon. Mensen kom ikke før i dag, som er tre dager etter jeg begynte med pillefri uke, noe jeg har forstått er normalt. Men jeg lurer på om det er normalt at mensen er litt brun. Det er litt rødt og litt brunt liksom. Har like menssmerter som jeg pleier å ha, men det er mindre blod og det er brunt. Har tatt pillene til omtrent samme tidspunkt hver dag og har hatt sex uten annen beskyttelse.

Så jeg lurer på om dette er normalt.. Er redd jeg kan være gravid selvom jeg har vært forsiktig..

Anonym poster: 0fb2057367c9299336149f3a2e4c7b09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt å blø mindre og i kortere perioder når du går på p-piller. Jeg tror ikke det er noen fare for at du er gravid siden du har tatt pillene til omtrent samme tid.

Siden du sier det er første pillefrie uke, regner jeg med at du begynte på pillene for en liten måneds tid siden. Det er veldig vanlig å ha spotting og "rar" mens de første tre-seks månedene etter at man har begynt på p-piller, det tar litt tid før kroppen venner seg til den spesifikke hormonmengden.

Skrevet

Jepp, helt normalt. Hvis du har tatt pillene riktig er sjansen for graviditet minimal. Mine blødninger ble redusert til én dag med moderate mengder friskt blod, pluss et par dager med hovedsakelig brun utflod. Veldig praktisk, det reduserer jo tampongbudsjettet kraftig :) Det er jo ikke ekte menstruasjon du har, men en bortfallsblødning. Jeg har aldri funnet en skikkelig forklaring på hva bortfallsblødningen egentlig skyldes (noen som vet?) - men jeg har forstått det omtrent slik: P-pillene demper oppbygningen av livmorslimhinnen som skal være grobunn for et eventuelt befruktet egg, men de greier ikke å hindre det helt, selv om de altså hindrer et egg i å feste seg. Denne mini-versjonen av dét som vanligvis kommer ut som menstruasjon, utgjør bortfallsblødningen. Det er mindre blod, så det varer kort, og restene kommer ut såpass langsomt at det enten rekker å bli brunt på veien, eller det ser brunt ut fordi det er små mengder blod blandet med gul utflod.

Skrevet

Jepp, helt normalt. Hvis du har tatt pillene riktig er sjansen for graviditet minimal. Mine blødninger ble redusert til én dag med moderate mengder friskt blod, pluss et par dager med hovedsakelig brun utflod. Veldig praktisk, det reduserer jo tampongbudsjettet kraftig :) Det er jo ikke ekte menstruasjon du har, men en bortfallsblødning. Jeg har aldri funnet en skikkelig forklaring på hva bortfallsblødningen egentlig skyldes (noen som vet?) - men jeg har forstått det omtrent slik: P-pillene demper oppbygningen av livmorslimhinnen som skal være grobunn for et eventuelt befruktet egg, men de greier ikke å hindre det helt, selv om de altså hindrer et egg i å feste seg. Denne mini-versjonen av dét som vanligvis kommer ut som menstruasjon, utgjør bortfallsblødningen. Det er mindre blod, så det varer kort, og restene kommer ut såpass langsomt at det enten rekker å bli brunt på veien, eller det ser brunt ut fordi det er små mengder blod blandet med gul utflod.

Ja, det er riktig :)

Anonym poster: bf7df3838d6747ccb607555d36372b1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...