Gå til innhold

Falsk anmeldelse - straffes det vanligvis?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er i den ulykkelige situasjonen at jeg er blitt falskt anklaget for voldtekt. Det er ingen beviser, ingenting, kun en rekke sms-er som faktisk viser til frivillig seksuell kontakt, i likhet med en del mailer som viser det samme.

Når voldtektssaken mot meg henlegges, er jeg da avhengig av at den henlegges som "intet straffbart forhold" for at det skal være mulig å i det hele tatt forestille seg at den som kom med den falske anmeldelsen kan straffes?

Hvor ofte skjer det uansett? Virker som det er ofte at noen blir falsk anklaget for voldtekt, men at politiet da i media bare "vurderer" å gå til sak mot de falske anmeldelerne. Er det vanlig at politiet er så tafatte her, eller kan det være annerledes om den som er utsatt for den falske anmeldelsen purrer på, skaffer advokat og insisterer på at den falske anmelderen må straffes?

Det er jo en meget alvorlig anklage, og det føles naturlig at den som har kommet med denne falske anklagen må ta sin straff for å forsøke å ødelegge et uskyldig menneske og dennes families liv.

Hva skal egentlig til for å å noen dømt for falsk anmeldelse?

Anonym poster: 313113efa5ff9f14da6486b56343b600

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du mener deg falskt anklaget for voldtekt må du vel anmelde det. Men siden alle menn er voldtektsmenn i enkeltes øyne kan det forsåvidt gjøre saken din vanskelig.

Skrevet

Gud jeg blir rasende på falske voldtektsanmeldelser! Jaggu meg ikke noe som skader troverdigheten til dem som faktisk HAR blitt voldtatt, mer enn det!

Så jeg synes du skal anmelde det, selv falske anmeldelser kan dessverre gi konsekvenser for deg i livet, f.eks i jobbsammenheng. Om du får en dom på "din side" så hjelper det sikkert en hel masse.

Anonym poster: a552284648ea0a4411287492d93dab9d

• Liker 8
Skrevet

Gud jeg blir rasende på falske voldtektsanmeldelser! Jaggu meg ikke noe som skader troverdigheten til dem som faktisk HAR blitt voldtatt, mer enn det!

Så jeg synes du skal anmelde det, selv falske anmeldelser kan dessverre gi konsekvenser for deg i livet, f.eks i jobbsammenheng. Om du får en dom på "din side" så hjelper det sikkert en hel masse.

Anonym poster: a552284648ea0a4411287492d93dab9d

Gikk til politiet og leverte en motanmeldelse dagen etter at jeg ble informert om voldtektsanmeldelsen, så sånn sett har jeg hittil gjort det riktige. Fikk beskjed om at jeg etterhvert blir innkalt til avhør, men de sa samtidig at de ikke prioriteter denne saken. Antar det er gode nyheter for meg, men samtidig litt redd for at den ender opp som henlagt pga. bevisets stilling eller henlagt pga. mangel på kapasitet hos politiet. Dette er alvorlig, og vil ha den henlagt som intet straffbart forhold.

Anonym poster: 313113efa5ff9f14da6486b56343b600

Skrevet

Må si meg eng med at falske voldteksanmeldelser er syyyyyykt provoserende!

Var ikke lenge siden jeg leste om en som ble dømt for akkurat dette, og straffen var noe slikt som 6mnd betinget fengsel.

Problemet med voldtekt er at det ofte ikke anmeldes i frykt for å ikke bli trodd, og derfor er man også veldig forsiktige med å tå ut tiltale for falsk amneldelse.

Litt vrien balanse gang i det hele dessverre...

Synes alikevel at når det ikke er noen tvil om at det har vært gitt falsk forklaring osv. så burde det faen meg svi.

• Liker 2
Skrevet

Dersom det ikke er noen bevis mot deg som støtter vedkommendes anmeldelse, og saken blir henlagt. Har du vel krav på erstatning?

Anonym poster: eebb85047e9ca8ad29de6261597d8e88

Skrevet

Dersom det ikke er noen bevis mot deg som støtter vedkommendes anmeldelse, og saken blir henlagt. Har du vel krav på erstatning?

Anonym poster: eebb85047e9ca8ad29de6261597d8e88

Nei, da må du ha vært siktet i saken.

Anonym poster: b7a32b6b777dd2e8b9bf81cbcddb5d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...