Gå til innhold

Jeg er så redd for å ringe ! Why?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff. Det er helt utrolig hvor grusomt jeg synes det er å gjøre noe så enkelt som å kontakte noen ved å ringe dem. Jeg må ringe Brilleland for å ordne med en faktura, men hver gang jeg henter fakturaen og mobilen og slår nummeret så stopper alt opp. Det føles faktisk ut som om noe forferdelig horribelt vil skje hvis jeg trykker på den grønne telefonen! Føles ut som om det er en knapp for selvmord noen ganger. Det er jo helt tullete, men allikevel veldig reelt for meg. Jeg blir helt panikkslagen. Og det gir seg ikke selv etter flere "suksessfulle" forsøk hvor ingenting grusomt har skjedd.

Jeg har jo klart å svare på telefoner og ringe før, men da er jeg alltid nervene i høyspenn så jeg nesten ikke får med meg noe av hva som blir sagt i andre enden siden jeg er så redd. I tillegg er jeg så anspent siden jeg ikke vil si noe feil at det ender med at jeg sier noe tullete eller feil. Slitsomt altså. Og for en ekkel følelse det er.

Noen som skjønner hva jeg mener?

Anonym poster: 6fdf24ae98de1933bf46706b4ab6bf8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det akkurat likens :fnise: Kvier meg fortsatt å ringe fremmede(f.eks. lege, tannlege), men det har blitt bedre med åra uten at jeg egentlig har gått inn for det:P

Skrevet

Samme her. For meg er det trolig pga at jeg har store problemer med ren verbal kommunikasjon. Uten ansiktsuttrykk ol å forholde meg til sliter jeg med å få med meg hva folk sier, og når det er min tur å snakke, med mindre det er folk jeg kjenner svært godt.

Skrevet

Jeg har det nøyaktig på samme måte!

Anonym poster: 84362c5f009f483260b44e7ef006ac8a

Skrevet

Vet det er mange som sliter med det der.

Kan du prøve å øve deg litt med å ringe familie? Gjør samtalen formell, presenter deg ordentlig og fortell hva det gjelder osv? Kanskje det blir lettere fremover å ta slike telefoner?

Skrevet

Sannsynligvis fordi du ikke ser den du snakker med og derfor er usikker på om du blir forstått, evt. om du forstår vedkommende rett. Dessuten føler du muligens at du "forstyrrer"?

Skrevet

Jeg har det helt likt! Er fryktelig sjenert, men synes det er myyye enklere å møte noen fremmede face to face enn å snakke med dem over telefonen.

Er dårlig på å formulere og ordlegge meg riktig, og føler meg "fanget" i en telefonsamtale. Ender ofte med at jeg begynner å fnise og le fordi jeg er så redd.

Anonym poster: fd935a18256b4675970ab0f7c7268b09

Skrevet

Telefonskrekk. Mange som sliter med det. Det kan heldigvis trenes opp til å bli lettere, men skjønner det må være kjipt da mye av kommunikasjonen i dag foregår på telefon.

Skrevet

Kjenner meg SÅ godt igjen! For meg hjalp det ikke med eksponeringsterapi i det hele tatt, derimot ble det mye verre. Nå det siste året har det blitt mye bedre! Så det er absolutt håp for at det forsvinner, men vet at det er utrolig slitsomt, hvem kan ikke ta en telefon liksom? :blomst:

Skrevet

TS her.

Greit å vite at det er flere enn meg som har det sånn. Håper at jeg med trening kan bli flinkere, for hva annet kan man gjøre liksom? Kanskje det er selvtilliten som er litt av problemet?

Hybelkaninen, hva gjorde at du ble bedre etterhvert? :)

Skrevet

TS her.

Greit å vite at det er flere enn meg som har det sånn. Håper at jeg med trening kan bli flinkere, for hva annet kan man gjøre liksom? Kanskje det er selvtilliten som er litt av problemet?

Hybelkaninen, hva gjorde at du ble bedre etterhvert? :)

Tror også det har en del med selvtilliten å gjøre ja. Tidligere var det mye press forbundet med tlf-samtalene, når psykolog "presset" på og den tiden jeg jobbet i butikk. Nå i det siste har det derimot vert sjeldnere samtaler som også ofte har vært valgfrie, da har jeg fått mer mestringsfølelse. Tror det er lurt å ha noen som kan ta "kompliserte" tlf for en i begynnelsen og så øve seg på de lettere i starten, slik at man ikke ender opp med å føle mer nederlag. Håper du finner ut av det TS!

Skrevet

Har samme problemet forsåvidt.. Men på jobben blir jeg tvunget til å ringe folk hele tida, noe jeg virkelig hater :/

Men det blir bedre etterhvert da.. Har ingen anelse om hvorfor jeg blir så redd av det haha :( Til og med bare jeg skal ringe typen noen ganger..

Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg har det akkurat på samme måte. Bruker glatt mail der jeg kan gjøre det, føler jeg får med meg mye mer info ved å ta ting skriftlig enn å snakke i telefonen. Det hjalp litt å jobbe på kundeservice i en stor bedrift, der måtte vi av og til ringe opp kunder etc. Men samtidig var det også lettere, for da kunne jeg presentere meg som "boblebrus fra xx-firma". Etter at jeg slutta der har skrekken kommet litt tilbake. Synes det er forferdelig å ringe folk jeg ikke kjenner så godt, alt fra lege, butikker etc. til kollegaer på jobb (forholdsvis ny og kjenner ikke alle så godt, starter heller en lang mail-rekke :ler: ). Men har blitt flinkere på å bare hoppe i det og tenke at jeg må bli ferdig med det. Jeg blir positivt overrasket, stort sett hver gang, over at "jøss, dette gikk jo kjempebra!" :fnise:

Skrevet

Huff. Det er helt utrolig hvor grusomt jeg synes det er å gjøre noe så enkelt som å kontakte noen ved å ringe dem. Jeg må ringe Brilleland for å ordne med en faktura, men hver gang jeg henter fakturaen og mobilen og slår nummeret så stopper alt opp. Det føles faktisk ut som om noe forferdelig horribelt vil skje hvis jeg trykker på den grønne telefonen! Føles ut som om det er en knapp for selvmord noen ganger. Det er jo helt tullete, men allikevel veldig reelt for meg. Jeg blir helt panikkslagen. Og det gir seg ikke selv etter flere "suksessfulle" forsøk hvor ingenting grusomt har skjedd.

Jeg har jo klart å svare på telefoner og ringe før, men da er jeg alltid nervene i høyspenn så jeg nesten ikke får med meg noe av hva som blir sagt i andre enden siden jeg er så redd. I tillegg er jeg så anspent siden jeg ikke vil si noe feil at det ender med at jeg sier noe tullete eller feil. Slitsomt altså. Og for en ekkel følelse det er.

Noen som skjønner hva jeg mener?

Bruk kontaktsjemaet deres i stedet. Det er nok mange bedrifter som skjønner at noen kunder kvier seg for telefonen. De har derfor alternative metoder å nå dem på.

Anonym poster: 2582a07bf37f76326bdecbd8fc548716

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...