Gjest Vevila Skrevet 23. februar 2013 #1 Skrevet 23. februar 2013 Som tittelen sier så synes jeg prisene har skutt i været de siste årene. Når kommer det til å slutte? Fikk hakeslipp her om dagen når jeg skulle ha meg en milkshake til 91 kr! Det å gå på kafé er jo også et kapittel for seg, dyrt å bevege seg ut døra her.
Rubies_ Skrevet 23. februar 2013 #2 Skrevet 23. februar 2013 (endret) Konsumprisindeksen har vel økt sammen med lønningene, eller? Jeg tror du bare var uheldig. Du måtte ha gått til en veldig dyr cafè om du betalte 90 kroner for en milkshake. Jeg var forresten på Yoghurt Heaven i dag, og spiste is. Fikk en stor en for bare 40 kroner ca. Syns ikke det var så dyrt.. Endret 23. februar 2013 av Rubies_ 2
absinthia Skrevet 23. februar 2013 #4 Skrevet 23. februar 2013 (endret) Milkshake er vel ikke akkurat et nødvendig produkt. Vi har det bra i Norge. Da jeg var i Estland i -92 kostet en is med tre kuler litt mer enn det en minstepensjonist der fikk å leve for pr dag. Lønningene våre har jo også skutt i været i takt med alt annet. Edit: måtte bare legge til at jeg vet at de har det mye bedre i Estland nå. Endret 23. februar 2013 av absinthia 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #5 Skrevet 23. februar 2013 Lønningene øker raskere enn prisene. Det kommer jo ann på. Kjenner flere som har hatt samme lønningene i mange år, uten økning. Kjenner også folk som jobber over fulltidsstilling og har utbetalt rundt 15 lapper. Ikke så veldit mye i dagens samfunn akkurat.. Anonym poster: 8706a723a2d97b23a6ed1bf6541b8ad3 1
Gud Skrevet 23. februar 2013 #6 Skrevet 23. februar 2013 Det kommer jo ann på. Kjenner flere som har hatt samme lønningene i mange år, uten økning. Kjenner også folk som jobber over fulltidsstilling og har utbetalt rundt 15 lapper. Ikke så veldit mye i dagens samfunn akkurat.. Anonym poster: 8706a723a2d97b23a6ed1bf6541b8ad3 Jeg vet også om varer som har hatt synkende pris, men hvis vi skal si noe om den generelle trenden må vi se på gjennomsnittet. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #7 Skrevet 23. februar 2013 Som tittelen sier så synes jeg prisene har skutt i været de siste årene. Når kommer det til å slutte? Fikk hakeslipp her om dagen når jeg skulle ha meg en milkshake til 91 kr! Det å gå på kafé er jo også et kapittel for seg, dyrt å bevege seg ut døra her. Hvor kjøpte du denne milkshaken? På restaurant? Der ligger alltid dessertene på en hundrings. Kjøper du is eller milkshake på Mc Donalds derimot, er det langt billigere. Prisene vil bare fortsette å stige hver januar, sammen med de økte lønningene i Norge. Men synes faktisk ikke at det er vanskelig å finne billige alternativer jeg da. Handler på Rema1000 i stedet for Meny og Spar osv. Anonym poster: 8b72557bd3dfe81446919b88d1443f19
Gjest Vevila Skrevet 23. februar 2013 #8 Skrevet 23. februar 2013 Dette var på en iskremkiosk, men på kaféer generelt er det utrolig dyrt. Har ikke noe problem med å finne billigere alternativ i butikkene, men om man skal ut å treffe venner er det vanskeligere. Jeg går på aap da, så merker ikke denne økningen i lønna, men synes det er utrolige priser uansett.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #9 Skrevet 23. februar 2013 Jeg vet også om varer som har hatt synkende pris, men hvis vi skal si noe om den generelle trenden må vi se på gjennomsnittet. Det har du rett i. Men samtidig har jeg full forståelse for at det er vanskelig for de som ikke får være med på lønnsfesten, uorganiserte folk som merkelig nok fordufter fra jobben om de prøver å organisere seg o.l, men det er vel en helt annen tråd. Anonym poster: 8706a723a2d97b23a6ed1bf6541b8ad3 1
Gjest O___o Skrevet 23. februar 2013 #10 Skrevet 23. februar 2013 Hvilke priser har økt, i sammenligning med hva?
Gjest Elissima Skrevet 23. februar 2013 #11 Skrevet 23. februar 2013 Jeg er enig i at det er dyrt i Norge. Frisør f.eks, 2600 kr for klipp og farge. Crazy. En øl på pub koster vel fort 80 - 90 kr nå for tiden? Lenge siden jeg har vært ute så husker ikke. For oss som ikke får økt lønning så blir det vanskelig å klare seg. Eller jeg går kanskje opp 2 kr i året, men blir ikke mye high life av det.
Gud Skrevet 23. februar 2013 #12 Skrevet 23. februar 2013 Det har du rett i. Men samtidig har jeg full forståelse for at det er vanskelig for de som ikke får være med på lønnsfesten, uorganiserte folk som merkelig nok fordufter fra jobben om de prøver å organisere seg o.l, men det er vel en helt annen tråd. Anonym poster: 8706a723a2d97b23a6ed1bf6541b8ad3 "Får være med"... Det er litt merkelig å si, synes jeg. Alle får være med hvis de er villige til å prioritere det. 2
Rubies_ Skrevet 23. februar 2013 #13 Skrevet 23. februar 2013 Jeg er enig i at det er dyrt i Norge. Frisør f.eks, 2600 kr for klipp og farge. Crazy. En øl på pub koster vel fort 80 - 90 kr nå for tiden? Lenge siden jeg har vært ute så husker ikke. For oss som ikke får økt lønning så blir det vanskelig å klare seg. Eller jeg går kanskje opp 2 kr i året, men blir ikke mye high life av det. Jeg tror man må se litt større på det enn bare prisene på utepils, milkshake og frisør. Dette er ikke nødvendigheter (ja ok, kanskje frisør, men ikke farge), og dette er noe man gjerne unner seg innimellom når man har råd. Det er andre varer som er viktigere. Du har matvarer som brød, melk, frukt og grønt. Jeg vet at prisene har økt, men jeg syns fortsatt ikke det er dyrt. Om vi ser på prosenttallene er vi et av de landene i Europa som bruker minst penger på husholdningsvarer. Så sånn sett, er vel ikke Norge sååå dyrt. Men utepils er kanskje blitt dyrere, og å kjøpe bil i Norge er dyrt. Men igjen, vi har gratis skolegang og så og si gratis legehjelp, og det blir jo også dyrere for staten, vil jeg tro. Så alt i alt, må man se på det som et veldig sammensatt bilde. Det skal koste noe! Bare se på bøndene for eksempel. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #14 Skrevet 23. februar 2013 "Får være med"... Det er litt merkelig å si, synes jeg. Alle får være med hvis de er villige til å prioritere det. Det syntes jeg blir litt enkelt å si. Folk som ufrivillig har havnet på en type stønad (ufør) eller har forpliktelser, lån, barn osv og ikke bare kan bytte jobb, kan ikke alltid bare velge noe annet. Men nå tror jeg vi sporer litt av fra trådens tema. Poenget mitt er at ja, jeg kan godt forstå at mange er fortvilte over prisøkning på diverse varer og tjenester her i Norge. Anonym poster: 8706a723a2d97b23a6ed1bf6541b8ad3 4
Gjest Vevila Skrevet 23. februar 2013 #15 Skrevet 23. februar 2013 Ser at det ikke er så mange som opplever dette likt som meg. Selv er jeg heldig som har en samboer som er i jobb, så vi klarer oss fint. Derimot har jeg en mor som er ufør, og synes det er utrolig trist at hun må spare for å kunne gjøre noe annet enn å gå hjemme.
Gjest Funky Punk Skrevet 23. februar 2013 #16 Skrevet 23. februar 2013 "Får være med"... Det er litt merkelig å si, synes jeg. Alle får være med hvis de er villige til å prioritere det. Alle kan ikke prioritere å være med. Uføretrygdede må leve på samme trygda uansett hvor mye lønninger og priser går opp. Disse blir bare mer og mer fattige og skyves mer og mer ut av samfunnet. Bortsett fra det så syns jeg ikke ting koster så mye i Norge i forhold til lønningene til de som kan jobbe. 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #17 Skrevet 23. februar 2013 Jeg bor utenlands, og synes ikke Norge er dyrt. Ja , det er kjempedyrt når jeg kommer på besøk, med min lønning som er rundt 30% av det snittlønnen er i Norge. I landet jeg bor, tjener folk gjennomsnittlig ca. 30% av i Norge. Vanlig industriarbeider eller lærer tjener rundt 1300-400 euro. Likevel: Bensin koster nesten like mye som i Norge (nesten 2 euro/liter), det samme med møbler og diverse stort og smått inventar. Maten er rundt 50% billigere, men fremdeles i realiteten dyrere enn i Norge (i forhold til inntekt). Vanlig husleie for 3-roms i småbyer (nær arbeidsplasser) ligger på 700-800 euro - omtrent 50% av vanlig inntekt. Strøm har samme pris om Norge, så her sparer folk det de kan, og er vinterkledd innendørs de 3 månedene det er vinter. Innetemperaturer på 10-12 grader er helt vanlig på vinteren. Gjerne 8-10 på badet - og uten varmekabler i gulvet. Så hvis problemet ditt er en (fullstendig unødvendig) milkshake til 90 kroner, ja da har du ikke mye å klage over. Hilsen fra en som bor i et kriserammet land i Sør-Europa Anonym poster: 0ec66b155191a150117e0d8e3a92d6c6 11
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #18 Skrevet 23. februar 2013 Rettelse: Det skulle være inntekt 1300-1400 euro (ikke 400) Anonym poster: 0ec66b155191a150117e0d8e3a92d6c6
Rubies_ Skrevet 23. februar 2013 #19 Skrevet 23. februar 2013 Ser at det ikke er så mange som opplever dette likt som meg. Selv er jeg heldig som har en samboer som er i jobb, så vi klarer oss fint. Derimot har jeg en mor som er ufør, og synes det er utrolig trist at hun må spare for å kunne gjøre noe annet enn å gå hjemme. Men sånn er det jo for mange som er i jobb også. Mange som er i full jobb som kanskje har boliglån, billån, forsikringer, TV-lisens, og alt mulig annet som koster penger, og som dermed må spare noen uker for å gjøre noe spesielt. 2
Gjest Vevila Skrevet 23. februar 2013 #20 Skrevet 23. februar 2013 Men sånn er det jo for mange som er i jobb også. Mange som er i full jobb som kanskje har boliglån, billån, forsikringer, TV-lisens, og alt mulig annet som koster penger, og som dermed må spare noen uker for å gjøre noe spesielt. Uføretrygdede har da også ofte boliglån, forsikringer og div. Det at man skal måtte spinke å spare for å gå ut på kafé med venninner synes jeg er ganske sykt. Folk som sliter blir da ikke bedre om de bare må holde seg inne fordi de ikke har råd til noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå