Gå til innhold

Smerteterskel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen måte å teste sin egen smerteterskel på, eller blir det vanskelig å gjennomføre?

Skulle gjerne visst hva min smerteterskel er.

Jeg har f. eks hatt menstruasjonssmerter så vonde (for meg!) at jeg har sittet og gynget og oiet meg. Jeg har hatt migrene så vond at jeg har grått.

Og en gang hadde jeg så stiv nakke i en uke at hver gang jeg reise meg opp, kjentes det som om hodet skulle eksplodere (for meg!) så jeg gråt da og.

Men jeg har aldri knekt beinet eller født. Så jeg vet liksom ikke hvor godt jeg tåler smerte sammenlignet med andre, og det vil jeg gjerne vite.

Det kan jo hende at noen hadde opplevd smerten jeg opplevde som enkel? Eller mye verre enn jeg opplevde det som? Noen som vet?

Anonym poster: 66b72bb03fc80932cf8e67aa5be45618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smertefølelse er så individuelt og selvom migrene og menssmerter er ord som brukes så betyr ikke det at alle som har de plagene kjenner den samme smerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg skal snart føde, så har noe med det å gjøre, men må vel vente og se ;)

Anonym poster: 66b72bb03fc80932cf8e67aa5be45618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har mye med instilling å gjøre. Om du tenker at det kommer til å gjøre så vondt at du aldri i livet vil klare det, at du gruer deg veldig og heller bare vil dø så blir det nok helt jævli. Jeg hadde god innstilling og positive tanker frem mot fødselen, jeg gledet meg til å føde. Det gjorde sinnsyykt vondt, hadde det ikke vart så lenge så hadde jeg nok klart meg uten smertelindring, men til slutt var jeg helt tappet for energi og måtte krype til korset. Når epiduralen startet å virke fikk jeg super mye energi og alt det vonde var glemt :)

Er sinnsykt glad for at jeg lyttet til kroppen min, hvis jeg ikke hadde fått den tiden å hente meg inn så hadde nok ikke gutten min overlevd fødselen for det var vanskelig å få han ut og han var stor.

Bare husk at det finnes smertelindring og det er ingen skam å ty til det. Det er en grunn for at det tilbys :) lykke til med fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger migrene er vondt, og det har gjort tror jeg at jeg veldig tolerant ovenfor smerte. Jeg kunne grine av migrene når jeg var i tenårene. Jeg hadde migrene veldig mye fra jeg kan huske til 17-19 års alderen.

Nå har ikke jeg mens smerter, men jeg har brukket armer, ben, hånd, ribbein, sprukket indre organer, 5-6 hjernerystelser. Har nok desverre skadet meg mer enn de fleste.

I noen av disse tilfellene skulle jeg hatt legeassistanse fort, særlig der jeg sprakk milten og begynte å blå veldig mye ut i bukhulen. I samme slengen brakk jeg håndleddet og 3-4 ribbein.

Gjorde litt vondt så dro hjem på sofaen og dro en tur på legevakten 3-4 timer senere da det var noe som ikke stemte helt, før de fant ut at jeg skulle vært på Ullevaal for lengst. Ble sendt rett i sykebil og ble liggende en døgn på intensiv avdelingen.

Migrene var mye vondere enn dette, det var ikke engang i nærheten.

Har du klart deg over migrene anfall så kommer du nok ikke til å få det så mye vondere, selv om det er forskjellige grader av det.

Endret av Charmander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er vanskelig å bedømme skikkelig. Jeg har hatt spenningshodepine så det svimlet for meg, men likevel gått på skolen. Da jeg slo en splint av et bein inne i hånden, og rev et leddbånd i samme slengen trodde jeg det var "litt forstuet".

Men hvis noen stryker meg over leggen eller klyper meg lett i armen, så hyler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er kanskje forskjell på hvor mange nerver vi har her og der på kroppen?

Jeg håper at jeg tåler smerte godt, men vet jo ikke.. Migrene er vondt ja.

Føles som om hodet eksploderer eller at noen prøver å trykke en kvist gjennom hodet.

Anonym poster: 66b72bb03fc80932cf8e67aa5be45618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at smerte takles forskjellig. Jeg har migrene,cluster hodepine (b.la) samt jeg har født 2 barn.

Jeg kan ikke sammenligne migreneanfallets smerte med fødsel.Migrene er drittvondt,men det er jo det å føde også.(jeg fødte uten smertelindring)

Men du har mer "produktiv smerte" ved en fødsel.Fordi du får noe ut av smerten,om du skjønner?

Et migreneanfall er kun "straff" og ikke produktivt. En fødsel gir et fantastisk resultat

Smerteterskel hos meg er forskjellig fra sykdom til sykdom.Jeg tåler mer migrena enn cluster'n.Mens ryggsmertene er værre enn nakkeslengen.Det værste er Cluster og nervesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at smerte takles ulikt generelt så tåler de fleste enkelte typer smerte bedre enn andre. Jeg brakk armen en gang som ung og mine foreldre hadde ingen anelse fordi jeg ikke klagde over det og de ikke hadde sett at jeg hadde falt. Som tenåring sprakk jeg trommehinna av ørebetennelse som jeg ikke hadde fått med meg at jeg hadde, synes bare det surklet litt, mens når broren min fikk ørebetennelse gråt han av smertene. Menssmerter har jeg aldri hatt, brannsår gjør meg ikke så mye, ikke fotskader heller, men når jeg har bihulebetennelse eller problemer med øynene klarer jeg nesten ikke å forholde meg til min egen eksistens, så vondt gjør det. For meg er enkelte typer smerte lettere å isolere, mens ting som sitter, eh, nærmere hjernen/hodet trenger seg på på en helt annen måte.

Anonym poster: 846908b2ff0f930f4d568b222c8d612b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva dere mener :) Takk for svar.

Anonym poster: 66b72bb03fc80932cf8e67aa5be45618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...