Mafalda Skrevet 26. februar 2013 #21 Skrevet 26. februar 2013 Jeg ville absolutt snakket med dem. Ikke når du er irritert eller midt i en diskusjon der de rakker ned på deg, men hvis dere er rolige og du sier noe du kan 'ta dem på' og slå tilbake med at 'men jeg gjorde det og det da jeg var 12' og 'men jeg har jo vasket hele huset denne uka' etc. Støtter forslaget om å ta det opp i en situasjon der det ikke er konflikt. Og lag deg gjerne en liste (mentalt eller på papir) med helt konkrete eksempler på hva du gjorde på samme alder, i forhold til hva han slipper unna med. Legg gjerne til at saken har to sider: både at det faktisk er urettferdig at han slipper å gjøre så mye, og også at det går ut over ham hvis han får alt servert på sølvfat og slipper å løfte en finger hjemme. I samme slengen kan du ta opp at det er greit nok at de kritiserer deg eller ønsker at du skal gjøre ting annerledes, men at måten ting blir gjort på, og måten de snakker til deg på, faktisk oppleves sårende og urettferdig for deg. Hvis du klarer å ta denne diskusjonen i en rolig tone og legge fram gode argumenter, så skal de være bra håpløse hvis de ikke tar notis av hva du sier! Håper du klarer å nå frem med dette. Jeg synes det høres helt hårreisende ut- både at de er totalt blinde for forskjellsbehandlingen de driver med (og ja, foreldre er ofte blinde for egen forskjellsbehandling, men det er fullt mulig å tilstrebe seg på å likebehandle i forhold til plikter osv. Det er bare å være litt bevisst på hva man gjør, og passe seg for å la de yngste i familien forbli husets "babyer" til evig tid) og ikke minst måten du får slengt til deg kritikk på. Å fjerndiagnostisere folk med psykopatiske trekk er kanskje å dra det vel langt, men moren din bør definitivt få seg en wake up call på hvordan du opplever situasjonen. Lykke til!! (og som en liten digresjon: da sønnen min var på alder med broren din, måtte treneren på fotballaget faktisk forklare på et foreldremøte at han forventet at guttene var i stand til å ordne sitt eget utstyr, skifte selv, og gi beskjed ved fravær og forsinkelser. Til stort sjokk for enkelte satellitt-mammaer som kretser rundt guttebassene sine og knyter sko i størrelse 41 Så at enkelte mødre har det med å forvente svært lite av sønnene sine, er nok ikke uvanlig. Synd, for det er jo gutta selv det går ut over...) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå