Gå til innhold

Backpacking alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du vært på backpacking alene? Gjerne del din historier :)

Og for dere som har vært i asia, hvor mye tror dere man burde ha budsjett på for 3mnd for bo og hele pakka?

Anonym poster: c5d5ec371b7d472a5310418afa33fd7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, jeg skal følge med her! Vurderer å reise alene som backpacker i Asia/Oseania, men er usikker på om jeg tør... :)

Gjest padawan
Skrevet

Jeg vurderer tre eller fire uker i India og Nepal til vinteren og vurderer å få med meg noen selv omjeg vanligvis reiser alene.

Hint: brukere dere den rosa knappen "Legg til i favoritter" øverst i tråden slipper dere å lage poster ala "Mine innlegg".

Skrevet

Jeg har mange historier om å reise alene - dere finner alle på bloggen min (lenke i signaturen min). Jeg trives godt med å være på farten på egen hånd, og anbefaler det gjerne til andre. Jeg har reist alene både i Thailand, Kenya, Uganda, Tanzania, Mali og Senegal - og har aldri hatt noen dårlige opplevelser med det.

Dersom man tenker på å reise på egen hånd men gruer seg, så tenk litt gjennom hva du gruer deg til - og så finn løsninger på dette FØR du reiser.

Selv om man reiser alene har jeg aldri opplevd å være ensom på tur, man kan enkelt møte andre reisende på hosteller - eller lokale gjennom f ex Couchsurfing.

Budsjett kommer helt an på hvordan man legger opp ferien: skal man bo enkelt og billig eller skal det være luksus for alle penga? Skal man spise på bra restauranter hver dag, eller enkelt og billig? Skal man bruke mye penger på sighseeing og arrangerte gruppeturer, eller komme seg rundt på egen hånd?

Lykke til med planleggingen :)

Skrevet (endret)

Reiste alene med den Trans-sibirske jernbanen i høst, og endte opp på Borneo. Da var jeg lei og tok flyet hjem. Hadde i grunn mye på hjertet underveis, men føler ikke behov for å opprette noen blogg e.l. i ettertid

Et råd jeg leste på Lonely Planet i dag var egentlig ganske godt: "know why you are traveling". Altså: Bestem deg for hvorfor du egentlig reiser, skriv det ned, og ta det frem som en påminnelse hver gang du sliter underveis.

Nesten alle jeg snakker med lurer på hvor mye penger jeg brukte på mine tre måneder med backpacking, men det er hemmelig :wink: Som noen andre sier her så vil det jo uansett være 100% individuelt, alt ettersom hvilke prioriteringer man har

Endret av Knirke
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har (dessverre) ikke gjort det, men føler jeg kan anbefale det likevel. :) Har bare reist med venner og med kjæreste, og spesielt med kjæreste er det slik at mange tror man helst vil være i fred og ha det romantisk. Ble derimot kjent med veldig mange som reiste alene i Asia, da man gjerne ser at den andre er backpacker, slår av en prat og ender med å tipse hverandre om steder eller reise videre sammen. Veldig mange fortalte at det var aller best å reise alene, først da følte de full frihet og kunne velge selv hvor de ville dra. Pluss at folk er veldig åpne og "tar med seg" dem som reiser alene.

Budsjett er litt vanskelig å si noe om. Det kommer helt an på hvilke land du tenker deg til. Jeg har bodd i egen bungalow for 5 dollar natten, men opplevde at en del plasser som har fler turister, også gjerne har høyere priser. I byene syntes jeg det var vanskelig å få rimelige og ålreite rom, men jeg har lest her inne at andre derimot synes det har vært lett. Har kanskje litt med sesong å gjøre. Siste Asia-reise for min del var januar-april, og da er det jo høysesong.

Det kommer veldig an på hvilken komfort du ønsker. Har en kompis som reiste på 30.000 i 7 måneder, men han hadde ikke høy standard. Jeg brukte så mye at jeg ikke har lyst til å fortelle det igjen siden jeg fikk så mye pepper av AB sist. :P Jeg liker å ha mitt eget bad, ikke bo i dorms og å ha en ok beliggenhet. Dessuten er kjæresten min to meter høy og trenger litt plass. Kunne som regel få dette for 100-200 kroner. Så da ser du at om du ikke trenger høy standard, kan du finne noe til en rimelig penge også.

Bli alltid enig om pris på transport før du setter deg inn i en drosje/tuk-tuk.

Ellers vil jeg anbefale boka "South East Asia on a shoestring" for planleggingen, om det er Sørøst-Asia du tenker på. Ja, du finner alt på nett, men det blir veldig mye lettere å få en kort innføring, finne landene du helst vil dra til osv. Det står også litt om hvilket budsjett du bør ha for de forskjellige landene.

Hvis du sender meg en pm, kan jeg sende deg link til reisebloggen vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...