Gå til innhold

Ektorp fra IKEA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en ny sofa og lurer på en Ektorp fra Ikea.

Noen som har en slik og kan fortelle om den er god å sitte i over tid?

Anonym poster: 55d8593ba89ea4fefc1f400877287cb7

Skrevet

Vi har Kivik fra ikea.

Kjøpte den for 1år siden og venter nå på ny sofa fra Living.

Den delen av sofaen som er mest brukt er totalt ubrukelig. Det nytter ikke å "puffe opp" ryggputene til original form lenger, ei heller sitte putene.

Derfor får vi heller ikke solgt den.

Skrevet

Jeg har hatt Ektorp (har ingen erfaring med Kivik som Avalon nevner, det er vel uansett to forskjellige sofaer), og syns den har vært en god sofa. Men, det er ikke en sofa-investering over mange år, for putene mister fasongen etter en stund. Jeg hadde min i 2 år før jeg solgte den, da var den fortsatt i OK stand. Fikk problemer med at fjær tøyt ut av noen puter, fikk reklamert hos IKEA.

Sitte/liggekomforten er veldig god.

Skrevet

Jeg har hatt Ektorp (har ingen erfaring med Kivik som Avalon nevner, det er vel uansett to forskjellige sofaer), og syns den har vært en god sofa. Men, det er ikke en sofa-investering over mange år, for putene mister fasongen etter en stund. Jeg hadde min i 2 år før jeg solgte den, da var den fortsatt i OK stand. Fikk problemer med at fjær tøyt ut av noen puter, fikk reklamert hos IKEA.

Sitte/liggekomforten er veldig god.

Er ikke fjær i Kivik, mulig derfor den ikke går tilbake til fasongen den skal ha.

Men, er uansett enig i at de fleste sofaer fra ikea ikke er noe en kjøper for å ha i 10år. Er mer som en overgangssofa om kan kalle det det. =)

Skrevet

Er ikke fjær i Kivik, mulig derfor den ikke går tilbake til fasongen den skal ha.

Men, er uansett enig i at de fleste sofaer fra ikea ikke er noe en kjøper for å ha i 10år. Er mer som en overgangssofa om kan kalle det det. =)

Jeg tror det kommer veldig an på bruken. Er man èn person i husholdningen så kan sikkert sofaene vare i flere år, også avhenger det hvilken type sofa man velger. Stockholm sofaen er dyrere (8000 for en 3-seter), men kvaliteten er også deretter. Man kan ikke vente å ha en sofa som ser like fin ut og er like komfortabel etter 7 år når den koster 3000 kr :)

TS, Ektorp er en kosesofa, så hvis du vil ha en sofa å "velte" deg litt i til en billig penge, så er den helt topp. De har solgt Ektorp i over 10 år på IKEA, det er nok en grunn til det :)

Skrevet

Det er 10års garanti på ektorp sofaene :) Garantiheftet finner du her: http://www.ikea.com/ms/no_NO/pdf/quality_brochures/EKTORP_guarantee_FY10.pdf

Det er en skikkelig kosesofa som 2shy sier. Jeg har en, men den er nå i leiligheten jeg leier ut siden den ikke passet inn hos samboeren min. Den er så god å sove i og ligge i og bare ta det helt med ro at jeg faktisk savner den litt. Jeg valgte ektorp den gangen jeg kjøpte den fordi foreldrene mine hadde 3 sofagrupper i huset sitt og alle 3 var ektorp. De startet med en og plutselig var alle gruppene byttet ut med ektorp fordi de er så praktiske og behaglige. Jeg hadde lest i et interiørblad om en dame som hadde mer enn nok penger og levde av interiør, hun hadde byttet sofa noen ganger. Alikevel falt hun alltid tilbake på ektorp fordi den er så behagelig å sitte og ligge i. Det var to av de største grunnen til at jeg valgte den sofaen. Det at man kan bytte trekk og sånt er jo også et veldig pluss.

Nå har vi en sofa fra møbelringen med to sjeselonger og som er stor og fin. Den kostet 10000kr på tilbud og er ikke i nærheten av en så god kosesofa som ektorp er. En av ryggputene har også allerede begynt å bli stygg(Samboer sitter rart i sofaen for er på hans side). Vi har hatt den i ca et halvt år. Så pris og forhandler er nok ikke alltid det som sier om sofaen er behagelig og verdt prisen. Jeg er fornøyd med sofaen vi har nå også, men jeg syns ektorp er en bedre sofa!

Anonym poster: 0d2d6471dc41f5d76b93315b0f96dfd5

Skrevet

Da går jeg for Ektorp :laugh:

Trenger en "overgansgsofa" som jeg kan slange meg i.

Akkurat nå har jeg lånt en Klippan, og den er helt grusom. Jeg skjønner ikke at folk kan kjøpe en slik sofa.

Skrevet

Da går jeg for Ektorp :laugh:

Trenger en "overgansgsofa" som jeg kan slange meg i.

Akkurat nå har jeg lånt en Klippan, og den er helt grusom. Jeg skjønner ikke at folk kan kjøpe en slik sofa.

Enig, hadde heller kjøpt en brukt komfortabel sofa enn en Klippan!

Hvilken farge skal du gå for, TS? :)

Skrevet

Jeg går for en mørk. Gleder meg til å dra på Ikea imorgen.

Skrevet (endret)

Et vennepar av meg har en Ektorp som sikkert allerede har blitt ti år, jeg syns den er akkurat like god å sitte i som min på under et år. Men de synker sammen en del, så de holder seg ikke så fine hvis de blir mye brukt ;)

Endret av Thorn
Skrevet

Jeg bare elsker våre ektorpsofaer. Vi har tre. ;)

Skrevet (endret)

Jeg har en Ektorp 3-seter med sjeselong. Kjøpte den brukt på Finn, regner med at den var brukt i noen år før jeg fikk den.

Jeg liker den veldig godt! Fantastisk for mitt bruk, som for det meste er å ligge knøvla sammen i sofaen med puter og tepper. Sitteputene holder seg helt greit, ryggputene kan bli litt most sammen, men litt banking og fløffing får dem ålreit på plass igjen.

Så jeg vil anbefale den tll folk som ønsker seg en behagelig og billig sofa. Veldig kjekt at man kan vaske trekkene, eller bytte dem ut om man ønsker forandring. De er dessuten ganske lette å selge på Finn ettersom mange vil ha dem og kjenner til dem.

Men klart, det er en billigsofa, så man kan ikke forvente like mye som man kan fra en sofa til 15 000 kr.

PS: Ser noen skriver om Kivik-sofaene. Jeg er enig i at de ikke er gode. En jeg kjenner kjøpte en ny Kivik-sofa med sjeselong, og etter bare noen måneders bruk (av 1-2 personer) var sjeselongen skikkelig nedsunket i midten.

Endret av Tonje!
Skrevet

Jeg hadde en sofa fra Living som jeg betalte 20.000 for, den satt vi istykker på under ett år -og vi er ikke overvektige. Så pris er ikke nødvendigvis kvalitet.

Solgte den og låner som sagt en Klippan nå som er sofaen fra helvete.

Ser at noen selger en splitter ny på finn, det er en sovesofaEktorp, men det er vel alle 3 seterene?

Skrevet

Ser at noen selger en splitter ny på finn, det er en sovesofaEktorp, men det er vel alle 3 seterene?

Nei, Ektorp har både vanlige 3 setere, og 3 setere som er sovesofa. Sistnevnte koster vesentlig mer :)

Annonse
Skrevet

Litt OT, men jeg har falt helt for den lilla varianten. Spørs om ikke jeg må kjøpe denne :ler:

http://www.ikea.com/...359/#/S69894021

Vi har den lilla, og den er fin altså! Kjøpte den opprinnelig til min egen hybel, men mannen liker den også godt :)

Ektorp er en ganske stor sofa, syns jeg. Neste gang skal vi kjøpe en som er litt nettere. Men den er rimelig og god å sove på (både som madrass og det at den faktisk blir en ganske bred "seng" om man tar bort putene) og enkel å endre farge på :)

Skrevet

Vi har den lilla, og den er fin altså! Kjøpte den opprinnelig til min egen hybel, men mannen liker den også godt :)

Ektorp er en ganske stor sofa, syns jeg. Neste gang skal vi kjøpe en som er litt nettere. Men den er rimelig og god å sove på (både som madrass og det at den faktisk blir en ganske bred "seng" om man tar bort putene) og enkel å endre farge på :)

Jeg skjønner at den lilla varianten er populær, for den var helt utsolgt på et varehus, og det var minimalt igjen på lager. Og ikke skal de bestille inn nye partier med den fargen heller, så hvis jeg skal ha, må jeg shoppe fort :ler:

Skrevet

Jeg skjønner at den lilla varianten er populær, for den var helt utsolgt på et varehus, og det var minimalt igjen på lager. Og ikke skal de bestille inn nye partier med den fargen heller, så hvis jeg skal ha, må jeg shoppe fort :ler:

Løp og kjøp ;)

Jeg kjøpte min for halvannet år siden, og ja, den er nok mer nedsittet enn om jeg hadde kjøpt en sofa i 15-20 000-kronersklassen. Men jeg liker den godt for det. Den er såpass solid at jeg ikke har noen problemer med å klatre over ryggen, sitte på armlenene osv. Den har også vært gjennom en flytting, det klarte den fint (men flyttefolka sleit fælt opp 3 etasjer..) :)

Skrevet

Det lilla trekket til Ektorp går ut av sortimentet ja :/ jeg syns det er et av de finere trekkene. Liker nyansen så godt :)

Skrevet

Det lilla trekket til Ektorp går ut av sortimentet ja :/ jeg syns det er et av de finere trekkene. Liker nyansen så godt :)

Enig, det er den perfekte fargen! Er så lei av hvitt, beige, grått, sånne "trygge" og nøytrale farger som "alle" har. Men, er det ikke en nettside som selger utgåtte sofatrekk fra IKEA?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...