LeaMichele Skrevet 22. februar 2013 #1 Skrevet 22. februar 2013 Vi har nå kjøpt oss vårt eget hus, og da fått med hage. Jeg har aldri interessert meg i hage, så har null peiling. Så da spør jeg etter de beste bøkene for nybegynnere. Som har litt av hvert! Samtidig vil jeg prøve meg på litt urter og kanskje noen grønnsaker etterhvert, hvilke bøker anbefaller dere? Og om det er noen sider/blogger/forum som er fantastisk bra på nett, vil jeg gjerne ha tips om dette også :D
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #2 Skrevet 22. februar 2013 Ikke at jeg har mye å sammenligne med, men jeg synes bøkene til Agneta Ullenius er fine for nybegynnere: Urtehagen Grønnsakshagen Begge er utgitt på Tun og oversatt av … vel, æh … meg … Anonym poster: c4c26dff2f80c31684d85528d71da8f8
Gjest Erja Skrevet 22. februar 2013 #3 Skrevet 22. februar 2013 Jeg elsker "Krukker med stil" http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=10114&isbn=9788202312695
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #4 Skrevet 23. februar 2013 Late hager av Tor Smaaland Anonym poster: d8e0371d04505b13a6a902788b6466ff
O'hara Skrevet 23. februar 2013 #5 Skrevet 23. februar 2013 Jeg liker også bøkene til Tor Smaaland, har alle. Liker og Små Hager. Men hvilke hagebøker som er bra kommer jo litt an på hva du liker, hva du skal.. Skal du anlegge grønnsakshager så hjelper det jo ikke å tipse deg om bøker som tar for seg engelske hager.. Vil anbefale deg å ta en tur på biblioteket og låne deg noen ulike bøker. Lykke til!
Gjest Tulipana Skrevet 23. februar 2013 #6 Skrevet 23. februar 2013 Du kan finne mye info og tips på hagegal.no også, og de er veldig flinke til å svare på spørsmål.
LeaMichele Skrevet 23. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2013 Jeg liker også bøkene til Tor Smaaland, har alle. Liker og Små Hager. Men hvilke hagebøker som er bra kommer jo litt an på hva du liker, hva du skal.. Skal du anlegge grønnsakshager så hjelper det jo ikke å tipse deg om bøker som tar for seg engelske hager.. Vil anbefale deg å ta en tur på biblioteket og låne deg noen ulike bøker. Lykke til! Først vil jeg ha en bok som tar seg av litt av hvert i en hage, hvor man liksom får grunnleggende kunskap om hagehold. Litt om blomster, litt om trær, litt om frukttrær. Et oppslagsverk kanskje, hvis no sånt finnes. Urtene og grønnsakene skal jeg ikke begynne med helt enda, må få dreisen på det andre først! Vært å kikka på biblioteket, men tror interessen for hagebøker er stor her, for det er veldig dårlig med bøker der.
O'hara Skrevet 23. februar 2013 #8 Skrevet 23. februar 2013 Du vet du kan fjernlåne? Til grunnleggende så synes jeg Smaaland sine bøker er fine. Ellers finner du mye tips inne hos Hagelaget. Jeg abonnerte en stund på bladene, der er det mange fine tips, samt er du medlem kan du få hjelp om det er noe du lurer på. Det kan kanskje være et tips? Anbefaler deg til å finne ut hvilken klimasone du er i, samt snakke med ditt lokale hagelag. Selv om man tilhører en klimasone kan man i realiteten være under en annen. De fleste som er hageinteresserte gir mange gode tips til en nybegynner. Tegn litt i første omgang, finn ut hvor himmelretningene er og plant utfra det. Mitt tips er å avvente det meste av jobb til neste år, så bruker du denne sommeren til å bli kjent med hagen og planlegge. Legg en langsiktig plan og gjør litt etter litt. Er du en som ikke vil tilbringe timer i hagen, lager du en lettstelt en Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #9 Skrevet 16. juli 2023 Jeg er i samme situasjon nå - og tar opp igjen tråden. Hvilke bøker er gode for en nybegynner? Anonymkode: 361e9...51e
Amossa Skrevet 16. juli 2023 #10 Skrevet 16. juli 2023 Hvorfor foretrekker du bøker når det finnes så mange hageblogger og nettsider om hage og blomster? Det skjer alltid mye nytt, og nettsidene får det med seg. Hagebøker er fort historie. Selv bruker jeg youtube mye, men samler også ideer på Pinterest. Følger også noen blogger, men har forstått at mange av disse kun er på Instagram nå. Der er ikke jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #11 Skrevet 17. juli 2023 Amossa skrev (9 timer siden): Hvorfor foretrekker du bøker når det finnes så mange hageblogger og nettsider om hage og blomster? Det skjer alltid mye nytt, og nettsidene får det med seg. Hagebøker er fort historie. Selv bruker jeg youtube mye, men samler også ideer på Pinterest. Følger også noen blogger, men har forstått at mange av disse kun er på Instagram nå. Der er ikke jeg. Jeg leser blogger også, men liker å ha noe å bla i. Anonymkode: 361e9...51e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå