Gå til innhold

Vurderer å skaffe oss hund, men hvilken rase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat begynt å tenke på det å skaffe oss hund. Mye å tenke på og vurdere i den forbindelse. Jeg vet at det krever mye jobb!

Det jeg lurer på, er hvilken rase vi bør se etter. Det finnes kanskje ikke den "perfekte" hund?

Vi ønsker en som er barnevennlig, lett å oppdra (lydig), en som ikke bjeffer så mye, en som kan være alene opp til 7 timer (når vi er på skole og jobb). Vi ønsker en som kan være med på fjellturer. Den bør ikke røyte så mye. Må ikke være for stor.

Hvis vi skaffer oss hund så vil den være mye alene og passiv. Men den vil også bli med på mange turer og være i mye aktivitet.

Som sagt, så har vi bare begynt å tenke på det. Kan godt hende vi finner ut at det ikke passer for oss.

Anonym poster: 397028e0acf71667de632254fa65ff89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ambefale deg og sjekke ut "kooikerhund"! Har den selv, så om du finner den interesant kan du sende en pm, så kan jeg fortelle om mine erfaringer. Går forresten godt ilag med barn :-)

• Liker 1
Skrevet

Dere kan passe min hund ;-)

• Liker 2
Skrevet

Den var genial. Der kom kooikerhund opp og den var jo nydelig! Må bruke litt mer tid på den siden ser jeg!

Takker for svar!

• Liker 1
Skrevet

Vi har akkurat begynt å tenke på det å skaffe oss hund. Mye å tenke på og vurdere i den forbindelse. Jeg vet at det krever mye jobb!

Det jeg lurer på, er hvilken rase vi bør se etter. Det finnes kanskje ikke den "perfekte" hund?

Vi ønsker en som er barnevennlig, lett å oppdra (lydig), en som ikke bjeffer så mye, en som kan være alene opp til 7 timer (når vi er på skole og jobb). Vi ønsker en som kan være med på fjellturer. Den bør ikke røyte så mye. Må ikke være for stor.

Hvis vi skaffer oss hund så vil den være mye alene og passiv. Men den vil også bli med på mange turer og være i mye aktivitet.

Som sagt, så har vi bare begynt å tenke på det. Kan godt hende vi finner ut at det ikke passer for oss.

Hvorfor skaffe dere hund da?

Anonym poster: bced92f4c4dfe2208a91ea213472902f

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skaffe dere hund da?

Anonym poster: bced92f4c4dfe2208a91ea213472902f

Vel, vi er på skole/jobb hele uka, så en hund vil da nødvendigvis være mye alene og er da passiv! Men jeg skrev også at den vil være mye i aktivitet!

Gjest Badabing
Skrevet

Kooiker høres ut som en dårlig idé. Kan egentlig ikke komme på en bestemt rase som passer kravene deres.

Skrevet

Kooiker høres ut som en dårlig idé. Kan egentlig ikke komme på en bestemt rase som passer kravene deres.

Kan du utdype hvorfor Kooiker er en dårlig ide?

Skrevet

Om hunden skal være alene 5 dager i uka, ville jeg vurdert å skaffe to.

Er vanvittig mye selskap i hverandre.

Anonym poster: 1a39338fc9d01f1131ee67832f79aea5

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Kan du utdype hvorfor Kooiker er en dårlig ide?

Fordi det er en relativt krevende hund, som trenger mye både mentalt og fysisk. Har lett for å bli problemhunder om de ikke får nok stimuli, litt som border collie. Vet ikke hvordan det er med røyting, men muligens ikke akkurat den som røyter minst?

Ikke en hund jeg ville hatt "mye alene og passiv". Den er heller ikke en hund som er ansett som "lett å oppdra" selv om de kan bli veldig fine med mye trening. Absolutt en fin hund, men ikke som jeg ville anbefalt ut fra TS' kriterier.

• Liker 2
Skrevet

Fordi det er en relativt krevende hund, som trenger mye både mentalt og fysisk. Har lett for å bli problemhunder om de ikke får nok stimuli, litt som border collie. Vet ikke hvordan det er med røyting, men muligens ikke akkurat den som røyter minst?

Ikke en hund jeg ville hatt "mye alene og passiv". Den er heller ikke en hund som er ansett som "lett å oppdra" selv om de kan bli veldig fine med mye trening. Absolutt en fin hund, men ikke som jeg ville anbefalt ut fra TS' kriterier.

Må bare spør deg, hat du kooiker selv? For kooiker er i aller høyeste grad lett og oppdra. De har godt av mental stimuli, men om det er nødvendig er en helt annen sak. Smarte hunder, og det kommer helt ann på hvilke krav man har til en hund. Om man vil ha en trekkhund, så selvfølgelig er ikke det noen god ide med kooiker.

Kooiker er familien's andre hund, etter en tervuren. Vi fikk først negativ respons av en oppdretter siden det var 3 barn under 11 år i familien. Men når vi tok kontakt med oppdretter nummer to kunne ikke vedkommende skjønne hvorfor ikke vi skulle få en kooiker, for de var barnevennlige, og det til gangs.

Grunnen til at jeg sier dette er at man kan få mange forskjellige tilbakemeldinger, både negative og positive, alt ettersom hvem man snakker med. Og etter egne erfaringer så vil jeg nesten ambefale kooiker til alle og enhver, men det er fordi jeg er så fornøyd med rasen.

Kan også nevne at kullbroren til min hund ble avlivet pga at den var/ble aggressiv. Dette er mest sannsynlig pga at hunden var mye stresset. Den ble trent mye med, alt fra agility til blodspor. Så hundern var rett og slett overstresset. Og mye av det jeg kan lese av eierens dagbok på nettet så virket hunden ekstremt nervøs og usikker.

Vi har brukt "fri oppdragelse" på hunden vår, altså ikke noe form for vold, da jeg har stor tro på at dette ikke er rette måte og gjøre det på mtp hund. Og hunden vår er en liten buddha, som trasker rundt og vil ha kos, og spiser når den vil. Aldri vist aggressive tendenser.

Men igjen, spør man noen andre, vi vil de ganske sikkert sitte igjen med andre erfaringer, kanskje ikke negative, men ganske sikkert forskjellige.

Uffda dette ble langt .. :fnise:

Gjest Badabing
Skrevet

Flott at dere har gode erfaringer. :) Jeg synes det er nydelige hunder selv. Jeg har ikke kooiker, jeg vurderte det bare første gangen jeg skulle anskaffe min egen hund. Så det jeg skriver er bare basert på hva andre med rasen har sagt.

Så ut i fra det jeg har hørt og lest, tenker jeg at det ikke er rette rasen for TS ut fra hva de etterlyser.

Skrevet

Flott at dere har gode erfaringer. :) Jeg synes det er nydelige hunder selv. Jeg har ikke kooiker, jeg vurderte det bare første gangen jeg skulle anskaffe min egen hund. Så det jeg skriver er bare basert på hva andre med rasen har sagt.

Så ut i fra det jeg har hørt og lest, tenker jeg at det ikke er rette rasen for TS ut fra hva de etterlyser.

Det er mange forskjellige meninger der ute som sagt. :) Og det er riktig at man kan bli uheldig med akkurat den hunden. Og ingen er like. Ville anbefale deg TS og snakke med en oppdretter, om du kommer frem til noe. Forklare situasjonen, hvordan planene er. Vi fikk vår hund i sommerferien, og før vi kom oss i jobb igjen var allerede vofsen stueren. Så dette er en god ide da, og få hund i en lang ferie, sånn at den får god tid og venne seg til dere på :) Og ta litt "borte" trenging, sånn at den blir vandt til å være alene. Da kommer det ikke som et sjokk for den at dere er borte i 7 timer, og det meste kan vennes til :) Ønsker TS lykke til med valg av hund :)

Skrevet

Vi har en Bichon Havanais. Hun er liten og røyter ikke, men har veldig lang pels som trenger mye stell hvis ikke man klipper hunden slik som vi har gjort. Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har hørt henne bjeffe på de 4,5 årene vi har hatt henne, uten å overdrive. I perioder er hunden vår alene opp til 7 timer dagen og det går fint, men hun eelsker å gå på tur også. Hun er lett å oppdra, og tok sitt, ligg, gi labb, dans og suss på null komma nix.

Lykke til med valget :-)

Anonym poster: 2707348c6977f8253f603e73a5fb37d2

• Liker 2
Skrevet

Har lest mye i går og i dag, og nå er dansk svensk gårdshund favoritten. Noen som har erfaring med denne rasen?

Det er vanskelig å sette seg inn i de forskjellige rasene da det er mye forskjellige erfaringer ute og går (som dere også sier).

Skrevet

broren til min samboer har blanding av border collie og labrador, det er den fine hunden jeg har møtt på i mitt liv, jeg er i utgangspunktet livredd hunder, men denne herligheten kan jeg passe alene, gå tur med alene og leke med. Han er lydig som bare det og bjeffer nesten ikke i det hele tatt..

Han er veldig leken og krever en del energi, men får han beskjed om å ro seg, så gjør han det.

Skrevet

Har lest mye i går og i dag, og nå er dansk svensk gårdshund favoritten. Noen som har erfaring med denne rasen?

Det er vanskelig å sette seg inn i de forskjellige rasene da det er mye forskjellige erfaringer ute og går (som dere også sier).

Gårdshunder varsler, og kan der med bjeffe ganske mye. Min sier ifra hver gang noen er i nærheten av døra, kullsøstra bjeffer på alt hun ser og hører, både gjennom vinduer og i hagen.

Ellers en herlig, livlig aktiv hund med praktisk størrelse. Nå er røyteperioden i gang og finner hår over alt, men ellers er stellet lettvint. Bare å tørke over når vi kommer inn etter tur så er han ren.

Vær også klar over at det myye Jack Russel terrier og pincher i den rasen, både ift temperament og jaktinnstinkt. Flere jeg har snakket med tror rasen hans skal være myke og forsiktige, noe de slettes ikke er! Selv om det kommer an på individet og kan være forskjeller..

Har inntrykk av at de fleste DSG klarer å være alene en arbeidsdag.

Skrevet

Vel, vi er på skole/jobb hele uka, så en hund vil da nødvendigvis være mye alene og er da passiv! Men jeg skrev også at den vil være mye i aktivitet!

Ikke for å være slem, men at hunden er nok i aktivitet er ikke nok. Hunden trenger sosialisering med sine eiere, med sin familie, med andre hunder, andre barn og andre mennesker. Hunden trenger også mental stimulering der den får brukt hjernen sin og får utviklet og brukt sin psyke. Uten disse tingene vil hunden oppleve å bli understimulert, og en understimulert hund er ikke en lykkelig hund.

Men nå vet jeg ikke om dere mener at den bare vil være alene når dere er på jobb, i så fall er ikke det så stort problem. De fleste hunder er hjemme alene på hverdagene, og det går greit så lenge at man faktisk har tid til hunden når man kommer hjem! Og det er det viktigste spørsmålet å stille før man kjøper hund - har man tid!? Mange som jobber fulltid havner i tidsklemma, og kan ikke tilby hunden noe på ettermiddagstid. Kan dere det?

Skrevet

Ikke for å være slem, men at hunden er nok i aktivitet er ikke nok. Hunden trenger sosialisering med sine eiere, med sin familie, med andre hunder, andre barn og andre mennesker. Hunden trenger også mental stimulering der den får brukt hjernen sin og får utviklet og brukt sin psyke. Uten disse tingene vil hunden oppleve å bli understimulert, og en understimulert hund er ikke en lykkelig hund.

Men nå vet jeg ikke om dere mener at den bare vil være alene når dere er på jobb, i så fall er ikke det så stort problem. De fleste hunder er hjemme alene på hverdagene, og det går greit så lenge at man faktisk har tid til hunden når man kommer hjem! Og det er det viktigste spørsmålet å stille før man kjøper hund - har man tid!? Mange som jobber fulltid havner i tidsklemma, og kan ikke tilby hunden noe på ettermiddagstid. Kan dere det?

Ja. Det jeg mener er at hunden vil være alene hjemme på dagtid fra ca klokken 08 til 16 fra mandag til fredag pga skole og jobb. Ellers vil den ha masse oppmerksomhet og aktivitet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...