Gå til innhold

Har egentlig ikke råd til ferie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jada, vi burde holde oss hjemme. Men nå har vi ikke hatt ferie på fire år, for hvert år har det dukket opp noe som har gjort at vi har måttet se langt etter ferie. Og etter et tøft år trenger vi virkelig å komme oss litt bort i år, få litt miljøforandring og bare kose oss.

Vi er et par på ca. 30 år. Ingen barn. Egentlig er ingen av oss tilhengere av sydenferier, men er villige til å vurdere omtrent hva som helst for å få ei lita uke borte hjemmefra i løpet av året.

Vi bor i nord, så vi må regne med utreise fra Tromsø. Det i seg selv fordyrer jo en del. Men hvor bør vi sikte oss inn for å få en billigst mulig ferie? Og når er det billigst? Vi er ganske fleksible på reisetidspunkt, så lenge vi kan planlegge det en stund i forveien. Kan altså ikke hoppe på en tilfeldig restplass.

Vi stiller ikke høye krav til luksus, men telttur er ikke aktuelt. Vil bo på et hotell og ha eget bad, og det bør helst være vårlig eller sommerlig klima dit vi skal (har fått nok vinter, snø og kulde, men trenger ikke knallvarme). Pris er avgjørende. Vi har ikke en bestemt sum, men er mer på utkikk etter hvor billig det er mulig å få det for så å vurdere om vi klarer å spare opp så masse.

Utover det er vi åpne for det meste.

Noen råd?

Anonym poster: 43b88f64ad61608d2498a4a69a580c6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er litt rask så har Norwegian.no en god del bra tilbud på flybilletter :)

Har også hørt om folk som bytter hus med andre, men vet ikke om det koster noe.. går jo an å se.

http://homelink.org/norge/

Skrevet

Sjekket direkterutene fra Tromsø til sydlige strøk? Selv om det ikke er direkte det dere ser etter.

Anonym poster: 5a70f94b11d3e3e6a4839075e57b2963

Skrevet

Jeg har sett litt på Riga. Kan få flybilletter for ca. 5500 tur/retur for to voksne. Synes det er ganske mye, men så er jo Riga en billig by, har jeg hørt. Ser ut som man kan få et ok hotell for 250-300 kr natta der, og det er vel billig å spise ute og sånt også?

Har ikke sett på kun fly til "syden". Lurer litt på om det kan være kronglete (og dyrt!) å komme seg fra flyplassen til en ok plass å være på slike steder, fordi ting ofte er veldig tilrettelagt for charterturer? Har hørt om folk som har endt opp med å bruke masse penger på taxi pga dårlig kollektivtilbud. Tar gjerne imot konkrete tips om steder der det er enkelt å ta kun fly og så bestille hotell utenom.

TS

Skrevet

Det finnes en hel del rimelig og bra. Selv elsker jeg å drømme meg bort på reisesidene hos Finn.no.

Men en ting. Ikke det du spør om, men kanskje noe du burde vurdere.

Er økonomien deres sunn, når det hvert eneste år dukker opp noe som velter alle planer?

Hva med krisebuffer, sparing og sånt? Tenke framover.

Det er veldig dyrt å leve på kreditt eller være på etterskudd. (Ikke nødvendigvis deres situasjon)

Du kan gå inn på pengevett.com og få litt innspill for sparing og hverdagsøkonimi.

God tur, forresten, og lykke til :hug:

• Liker 2
Skrevet

Vi kan få billetter til London for ca 3800 tur/retur for to personer, og man kan bo på et Easy Hotel for 30-40 pund pr natt. Men ellers vil det være mye dyrere enn f.eks. Riga.

Må finregne litt på ting her. London hadde vært deilig. Der kunne vi glatt kosa oss ei uke uten å være med på ting som koster penger. Gratis museer, koselige parker og lange spaserturer langs Themsen og i travle bygater. Riga er jeg mer usikker på, det er en by jeg ikke kjenner så mye til.

Må innrømme at storbyferie frister mer enn "syden", men så er jo prisen avgjørende da. Men er det nødvendigvis så mye billigere å dra til "syden" dersom man ikke har mulighet til å hoppe på en restplass direkte fra Gardermoen?

TS

Skrevet

Det finnes en hel del rimelig og bra. Selv elsker jeg å drømme meg bort på reisesidene hos Finn.no.

Men en ting. Ikke det du spør om, men kanskje noe du burde vurdere.

Er økonomien deres sunn, når det hvert eneste år dukker opp noe som velter alle planer?

Hva med krisebuffer, sparing og sånt? Tenke framover.

Det er veldig dyrt å leve på kreditt eller være på etterskudd. (Ikke nødvendigvis deres situasjon)

Du kan gå inn på pengevett.com og få litt innspill for sparing og hverdagsøkonimi.

God tur, forresten, og lykke til :hug:

Vi har grei kontroll på økonomien og har en buffer på 50.000 kr. Klarer oss greit sånn sett. Men den bufferen skal ikke brukes på luksus som ferie, så den hjelper oss ikke i det tilfellet.

Ting som har veltet ferieplanene våre de andre årene har vært dødsfall i familien (måtte bruke en del penger på uventet flyreise til andre kanten av landet på kort varsel, sånt koster skjorta), en bil som streika (er avhengig av den, så måtte prioritere reparasjon), midlertidig arbeidsledighet osv.

Lever ikke på kreditt, men har lav inntekt og stram økonomi. Bufferen gir oss trygghet i hverdagen sånn at vi slipper å ligge søvnløse i dårlige tider. Og vi satser på å øke den gradvis sånn at vi etter hvert kan få kjøpt egen bolig. Ferie må vi spare til utenom, og det er ikke så lett. Føler egentlig ikke at vi trenger så mange råd om sparing. ;)

TS

• Liker 6
Gjest navnelapp
Skrevet

Vi byttar hus i feriane, og har kjempesuksess med det. Mange vil til Norge, og ekstra mange vil nordover, og oppleve midnattsol og polarsommar. Kunne det vere noko? Du betalar ca. 800 for å bli medlem på t.d. boligbytte.no, og så kan du bytte med folk i sør-Frankrike, i Spania, i London eller i Hellas. Vi har vore i Skottland, i Danmark, fleire gongar i Frankrike, i Malaga i Spania og i Hellas. Då betalar du kun for flyreisa, dei kjem til di leiligheit, og du drar til deira. Ei fantastisk og rimeleg ordning! Turen vår for fire i fjor sommar tre veker i Hellas kom på 15000! Vi budde gratis, handla lokal mat og nikoste oss.

• Liker 2
Skrevet

Vi byttar hus i feriane, og har kjempesuksess med det. Mange vil til Norge, og ekstra mange vil nordover, og oppleve midnattsol og polarsommar. Kunne det vere noko? Du betalar ca. 800 for å bli medlem på t.d. boligbytte.no, og så kan du bytte med folk i sør-Frankrike, i Spania, i London eller i Hellas. Vi har vore i Skottland, i Danmark, fleire gongar i Frankrike, i Malaga i Spania og i Hellas. Då betalar du kun for flyreisa, dei kjem til di leiligheit, og du drar til deira. Ei fantastisk og rimeleg ordning! Turen vår for fire i fjor sommar tre veker i Hellas kom på 15000! Vi budde gratis, handla lokal mat og nikoste oss.

Er dere ikke redd folk kommer til å stjele fra dere eller rote der de ikke burde rote?

Skrevet

Vi har grei kontroll på økonomien og har en buffer på 50.000 kr. Klarer oss greit sånn sett. Men den bufferen skal ikke brukes på luksus som ferie, så den hjelper oss ikke i det tilfellet.

Ting som har veltet ferieplanene våre de andre årene har vært dødsfall i familien (måtte bruke en del penger på uventet flyreise til andre kanten av landet på kort varsel, sånt koster skjorta), en bil som streika (er avhengig av den, så måtte prioritere reparasjon), midlertidig arbeidsledighet osv.

Lever ikke på kreditt, men har lav inntekt og stram økonomi. Bufferen gir oss trygghet i hverdagen sånn at vi slipper å ligge søvnløse i dårlige tider. Og vi satser på å øke den gradvis sånn at vi etter hvert kan få kjøpt egen bolig. Ferie må vi spare til utenom, og det er ikke så lett. Føler egentlig ikke at vi trenger så mange råd om sparing. ;)

TS

Beklager at jeg var taktløs.

Det er bare alt for mange som ikke har kontroll på økonomien. Og da koster en ferietur som man egentlig ikke har råd til jævla mye når den skal betales.

Jeg kan egentlig ikke komme med så mange andre forslag enn de som alt er på bordet. Tromsø og planleggingstid gjør som du sier at restplasser blir vanskelig. Du kan jo søke på finn, sortere etter utreiseste og pris, og se hva som dukker opp.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Er dere ikke redd folk kommer til å stjele fra dere eller rote der de ikke burde rote?

Vi snakkar saman på mail masse før vi drar, så dei blir som godt bekjente. Ingen orkar å betale 800 for å dra til eit anna land og stjele, spesielt ikkje frå nokon du kjenner. Dei fleste har vel ganske velutvikla grenser for kva dei rotar i når dei er hos andre som gjest. Dessutan er dei jo utlendingar, så dei har ikkje så mykje interesse av våre private papir. I byrjinga låste vi barskapet og sølvtøyskapet, men det har vi slutta med. Heilt unødvendig. Vi byttar også bil, og då lagar vi ein avtale om at viss noko skjer dekker vi kvarandres eigenandelar.

Det eg kan seie er at på denne måten møter du den tredjedelen av verdas befolkning som er rausare og opnare enn snittet. Boligbyttarar er som regel utruleg hyggelege folk, og mange av dei har vi blitt facebookvennar med og sender julekort til, sjølv om vi berre har møttest ein halvtime ved ankomst. Du reiser alltid til dei som kjem til deg, så det at ein er hos kvarandre gir jo også ei nærheit, på ein måte.

Vi har alltid med ei lita gåve, og dei har med ei gåve til oss. Og så ryddar og vaskar ein etter seg, sjølvsagt. Veldig hyggeleg opplegg! Vi har gjort det nærare tjue gongar, og har aldri hatt dårlege erfaringar. i år skal vi ei veke til København i påska, og tre veker i Barcelona i sommarferien. Nesten gratis! :)

• Liker 1
Gjest Elissima
Skrevet

Hva med Polen? Der er det veldig billig. Litt usikker på om det finnes billigbilletter fra Tromsø, men fra Torp flyplass kan du iafall få flybilletter for ca 600 kr t/r. Er visst fine strender utenfor Gdansk... og Gdansk har billige restauranter og en del severdigheter.

Gjest Trolletrine
Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet, går det direkteruter fra Tromsø til blant annet Tyrkia. Hvis dere har mulighet til å reise utenom fellesferien, så kan dere få en uke i Tyrkia til rundt 4000 kr hver - spesifisert. Koster sikkert ikke veldig mye mer hvis dere ønsket to uker heller. Trikset er å vente til skolen begynner,så ramler prisene. Sjekk ut Star Tour og Ving :-)

Tyrkia er også en særs billig plass å leve ;-)

Endret av Trolletrine
Skrevet

Hva med Finnland eller Sverige? Eller Island. Kanskje litt bakvendt med Island, må vel reise via Oslo for å komme dit?

Ferie trenger ikke å være i utlandet. Mange flotte steder i Norge, og det trenger ikke koste all verden.

Anonym poster: 40c87fdfb4a4230c6741d4ec18a9a7d5

Skrevet

Meld deg på nyhetsbrevene til forskjellige flyselskap, og reiseselskap. Da får man ofte veldig gode tilbud. Vet dere helst ikke vil til typisk syden, men ving og startour (og sikkert apollo) har gode tilbud en gang i uken-såkalt "happy hour". Jeg har flere ganger kjøpt to ukers reise et par måneder fram i tid til mellom 1000 og 2000/pers i dobbeltrom. Dette er fra Oslo da, så vil nok bli dyrere fra Tromsø, men fortsatt billig. De har de siste par ukene begynt å legge ut reiser i august også, det er jo et stykke fram i tid.

Ellers vil jeg si at både Tallin og Praha er fine byer.

Lykke til med ferien :)

Skrevet

Jeg hadde lett rundt etter rimelige flybilletter til en storby. Deretter er det bare å lete rundt etter en liten leilighet eller b&b som passer budsjettet. Vi leier alltid leilighet eller hus når vi skal bo ett sted mer enn tre netter.

Hvis dere har leilighet har dere et kjøkken. Dere kan dra innom matmarkeder og kjøpe inn god mat og drikke til frokost, og dere kan også lage "matpakke" og ha piknik i en park i løpet av dagen (og heller unne dere en skikkelig god middag ute).

Gallerier, museer, monumenter, parker, utkikkspunkt osv er som regel gratis. Ta med gode sko, kjøp pass på kollektivtransport og et kart og dere får sett utrolig mye.

For mange storbyer kan dere finne tips og guider til gratis/billige ting å gjøre der.

Konsertbilletter i London f.eks. får man til rundt 100kr per person selv for ganske kjente band. s

Skrevet

Anbefaler flybilligst.com. Der kan du enkelt søke på lavprisgrafer og se når det er billigst å reise. F.eks. i slutten av mai er det mulig å komme seg til byer som Krakow, Budapest og Praha for ca. kr. 2.500,-/pers.

Hotell finner du i alle prisklasser. Du kan få helt greie dobbeltrom (ofte med frokost) til under kr. 500,-/natt.

Så drømmen om en ferietur er nok ikke utopi, skal du se!

Skrevet

Har ikke sett på kun fly til "syden". Lurer litt på om det kan være kronglete (og dyrt!) å komme seg fra flyplassen til en ok plass å være på slike steder, fordi ting ofte er veldig tilrettelagt for charterturer? Har hørt om folk som har endt opp med å bruke masse penger på taxi pga dårlig kollektivtilbud. Tar gjerne imot konkrete tips om steder der det er enkelt å ta kun fly og så bestille hotell utenom.

TS

Det er jo bare å finne seg et reisemål som ligger i nærheten av en flyplass og så ta buss eller taxi dit du skal. Vi kjøpte flybilletter til Rhodos gjennom Apollo i fjor og betalte under 2000 pr billett. Taxi inn til Rhodos by kostet 15 euro. Billig og bra hotell fant vi på nettet.

Anonym poster: ccdb30f812777c58afcc957f1adae3bf

Skrevet

London!

Her er hva jeg brukte på en 5 dagerstur til London (reise med en venninne) like før jul

Fly t/r 750kr (Norwegian, fra Oslo)

Hotell 4 netter: kr 1000 (Tune Hotels Waterloo)

Konsert: 120kr

Show: 250kr

Kollektivtransport: ca 350kr

Mat og drikke: ca 2000

Så fra torsdag morgen til mandag kveld brukte jeg rundt 4500kr totalt på reise, opphold, og lommepenger. Det beste var at jeg følte at vi opplevde og gjorde MYE, spiste god mat og hadde det kjempegøy, uten at jeg hadde spinket og spart underveis.

Frokost var ikke inkludert på hotellet så vi spiste et smørbrød og tok en kaffe på cafe om morgenen. Lunsj spiste vi som regel på en pub, også spiste vi på ulike italienske og asiatiske restauranter på kveldene. Puber og barer har alltid ulike tilbud på ulik vin/øl/drinker så det er veldig mye billigere enn her hjemme.

Siden vi ikke hadde kjempegod råd prioriterte vi å gjøre kulturelle ting på dagen i stedet for å shoppe. Ting vi gjorde var å besøke: Victoria&Albert, Natural History Museum, Tate Modern, British Museum, sto på skøyter på skøytebane, besøkte Winter Wonderland i Hyde Park, gikk tur i ulike nabolag.

Anonym poster: 35d0d96c5b0d8f5b586c08c61e83ec7e

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg vet akkurat hvordan du har det TS. Det å finne reiser fra Tromsø-Narvik-Bardufoss er slett ikke en enkel greie når man har litt lite å rutte med.

Berlin er en relativt billig by.

Jeg kom i går hjem fra Berlin. Jeg brukte endel mer penger enn jeg hadde tenkt, mye fordi jeg kjøper gaver til nære familie medlemmer når jeg er ute å reiser. Allikevel kunne jeg godt klart meg fint på 2000,- i lommepenger. Dersom du ikke trenger å gå på restaurant hver dag, men kan kjøpe mat på take away plasser (På asia gourmet fikk du for eksempel en stor porsjon med mat for ca 5,50 euro)

Hotellet vi bodde på betalte vi 3400,- for 4 netter. (I ettertid ser vi at vi hadde kunnet halvert denne posten dersom vi på forhånd hadde visst at vi bare kom til å bruke rundt 7 timer på hotellet hver dag. Dvs at bassenget, treningsrom og sauna egentlig bare var helt unødvendig. Da vi ikke hadde tid til å bruke dette. Hotellet het Adina Apartment Haupbanhof.

De har utrolig god kollektiv transport. Første dagen kjøpte vi "Welcome Card ABC" Dette er en 72 timers billett som man kan bruke på trikk, t bane og buss. Denne kostet 26,5 euro. Vi fikk også en velkomstbok, som gjorde at vi fikk rabatt på MANGE ulike attraksjoner, for eksempel så var vi i tv-tårnet, busstur rundt hele byen og fikk forklart alt fra berlin-muren til hva som fnates i kjøpesenteret KaDeWe, vi var på dyrepark og på konsentrasjonsleir. Vi betalte rundt 10-13 euro per pers per tur. Du trenger jo selfølgelig ikke å være med på akkurat disse. Det er også mulig å dra til konsentrasjonsleiren alene, uten guide. Anbefaler allikevel å kjøpe welcome card. Der står omtrent alt du trenger å vite. I tillegg er det endel gratis attrasjoner der :)

Reisen hadde vi imidlertid spinket og spart lenge til, og desverre tok vi en råsjangs og bestilte fly fra to ulike flyselskaper. Bfoss-oslo. oslo-berlin. Vi hadde beregnet at det holdt med 2 timer på Gardemoen, men vi mistet flyet til Berlin på grunn av forsinkelse, og måtte kjøpe 2 nye billetter til ca 4000,-

(Noe som ikke var med i budsjettet) Så jeg anbefaler deg å bestille reise hele veien med ETT flyselskap, for man vet jo aldri....

Sjekk ut denne: https://www.finn.no/...ata=BER&month=4

Så Håper jeg du finner noe billig og bra! Prøv å sett opp et budjett også se om du finner flybilletter innenfor de rammene du har satt, og dersom flyreisen er dyrere enn forventet (noe som det antaglig blir) så prøv å se om du kan spare det inn på billig hotell, attraksjoner osv :)

LYKKE TIL!

Ps. send meg gjerne en PM hvis det er noe du lurer på.

Endret av followURdreams

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...