Gå til innhold

Tips til oppdraglse? Gutt, 15 måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, så sitter jeg her da, og innser at babyen ikke er baby lenger, men en liten ramp. ;)

Lurer egentlig på hvordan dere andre gjør det når ungen blir litt vrang? Da tenker jeg ikke på sånn som når han ikke vil kle på seg, for det går helt fint her. Hvis han begynner å vri på seg og klage, så forklarer jeg bare kort at vi må kle på ullbuksen slik at vi kan ta på skoene før vi skal ut. Da roer han seg, og begynner å smile og le (han elsker skoene sine!). :)

Nei den atferd jeg tenker på er rampestreker og raptuser. Som å slå tv, prøve å åpne peisdøren, slå hunden (!) med leker, slå og lugge meg. Jeg ser han gjør dette for å teste grensene, da han ser på meg for å se hvilke reaksjoner han får, og når jeg sier nei så fortsetter han gjerne i ekstra tempo. Det jeg gjør er å si strengt nei til han, og jeg holder meg alvorlig selv om han ler og prøver å "sjaermere" seg ut av det. Hører han ikke etter (noe han så og si aldri gjør), sier jeg rolig og strengt nei en gang til, og når han da ikke hører etter, så fjerner jeg han fra situasjonen.

Passer alltid på å ikke sette meg rett ned med han etter at jeg har fjernet han, for jeg tenker det er greit å ikke gjøre slik at han gjør rampestreker for å få oppmerksomheten min. Det jeg gjør er at jeg tar han bort, samtidig som jeg sier "det er farlig å røre peisen", "det er ikke lov å slå Balder, mamma etc." osv. Så setter jeg han på gulvet. Noen sekunder etter jeg har satt han ned og han har begynt å leke med noe annet, så setter jeg meg ned med han hvis jeg har tid. :)

Er dette riktig? Ellers er det noen hensikt i å forklare mer om hvorfor han ikke får lov, som å si "det er ikke lov å slå mamma, mamma får vondt når du slår", eller er han så liten at dette ikke er noen vits enda?

Ellers så prøver jeg å alltid rose han for positiv atferd, jeg setter meg ned på gulvet og leker, koser og leser etter middagen og jeg prøver å lære han hvordan han kan håndtere hunden. Altså vi setter oss alle sammen på gulvet, også sier jeg "du må være snill med Balder, stryk han på ryggen slik mamma gjør". Da gjør han det på samme måte som meg, og jeg roser han.

Jeg er veldig rask på å "ta" han når han slår hunden, men hunden er heldigvis veldig flink, for han stoler på at jeg ordner opp på han, så han ser alltid på meg og gir meg et visst blikk når gutten begynner raptusene sine, eventuelt reiser han seg og går, men dette er jo uansett atferd jeg vil ha plukket bort fort.

Han har blitt mye mer rampete etter han begynte i bhg. De er fire gutter på samme alder, og flere av de andre har søsken, så han har nok lært mye rampestreker hos disse guttene. :fnise:

Er dette helt normalt oppførsel, eller har vi en skikkelig utfordring i vente med en svært viljesterk og rampete gutt? :P

Endret av Teriyaki
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt normalt ut. Min var i hvert fall også slik ;) Jeg håndterte det på samme måte som deg. Jeg har alltid sagt "Nei", og så gitt ham sjansen til å gi seg av seg selv. Gjorde han ikke det ble det et nytt "Nei" og så løftet jeg ham vekk. Og i starten gikk han bare tilbake og prøvde mer, selvfølgelig.

Jeg hadde ikke lange forklaringer. Men kunne si: "Nei, jeg får vondt" (evt "au" hvis det er et ord han responderer bedre på.

Nå er gutten min snart tre, og da er det litt annerledes. Hvis han slår nå må han be om unnskyldning, og så gir vi hverandre en klem.

Gjest Sunheart
Skrevet

Det er helt normalt, og selv om de ikke skjønner så mye av forklaringen din om hvorfor han ikke skal gjøre det, er det mye bedre å forklare alikavel. Det nyttet iallefall her, og forklare grunnen :) Og ellers ikke gi han oppmerksomhet når han tester deg med mindre det er noe farlig. Vær flink å kommentere om han gjør noe positivt, skryt av han og le med han om han gjør noe fint. Det vil forstrerke den fine oppførselen hans

Skrevet (endret)

Takk for svar. :) Godt å "høre" at jeg ikke gjør noe feil, da. :) Men da fortsetter jeg å forklare han hvorfor, bare med korte og enkle ord. :)

Føler det er mer utfordrende nå enn da han var noen måneder gammel. Greit nok at man led av søvnmangel, men nå skal man jo faktisk oppdra ungen og prøve å få en høflig og veloppdragen gutt ut av han. Får litt prestasjonsangst.. ;)

Endret av Teriyaki
  • Liker 3
Skrevet

Å, kjenner meg igjen i alt her! Sånn er det hos oss også.. Favoritten er å prøve å kjøre på bikkja med en tralle. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har sagt nei og tatt den vekk, men det når bare ikke inn!! :) Ellers gjør jeg ven stort sett det samme som deg Teriyaki.. Mors tålmodighet får virkelig prøvd seg! ;) Godt de er så utrolig sjarmerende og gode i tillegg da, he he :)

Skrevet

Å, kjenner meg igjen i alt her! Sånn er det hos oss også.. Favoritten er å prøve å kjøre på bikkja med en tralle. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har sagt nei og tatt den vekk, men det når bare ikke inn!! :) Ellers gjør jeg ven stort sett det samme som deg Teriyaki.. Mors tålmodighet får virkelig prøvd seg! ;) Godt de er så utrolig sjarmerende og gode i tillegg da, he he :)

Hehe, ja det er nå enda bra det :)

Skrevet

Jeg synes det hjelper å si hva de skal gjøre, i stedet for hva de ikke skal gjøre. F.eks hvis jenta mi slår, kan jeg si "nei, bare være god/kose med mamma" (og viser med hånden hennes at hun heller kan stryke, og stryker henne på kinnet). Da hender det hun slår seg selv i ansiktet og så stryker og sier mmmmm... :fnise:

Min erfaring er i alle fall at hun ikke skjønner så mye av ordet ikke. Nei er enklere, og så sier jeg heller hva hun skal gjøre.

Skrevet

Jeg synes det hjelper å si hva de skal gjøre, i stedet for hva de ikke skal gjøre. F.eks hvis jenta mi slår, kan jeg si "nei, bare være god/kose med mamma" (og viser med hånden hennes at hun heller kan stryke, og stryker henne på kinnet). Da hender det hun slår seg selv i ansiktet og så stryker og sier mmmmm... :fnise:

Min erfaring er i alle fall at hun ikke skjønner så mye av ordet ikke. Nei er enklere, og så sier jeg heller hva hun skal gjøre.

Det var jo en god ide. :)

Skrevet

Hei :) les " relasjoner med barn" av herdis palsottir.

Jeg vet ikke om jeg hadde brukt nei mye, men evt avledet i stedet. Ala ungen kaster leker og plager hunden - vil du tegne?

Anonym poster: 8d944c47d0e3111123d4ea27343022a7

Skrevet

Hei :) les " relasjoner med barn" av herdis palsottir.

Jeg vet ikke om jeg hadde brukt nei mye, men evt avledet i stedet. Ala ungen kaster leker og plager hunden - vil du tegne?

Anonym poster: 8d944c47d0e3111123d4ea27343022a7

Bør han ikke også få beskjed om at det han gjør er feil?

• Liker 2
Skrevet

Bør han ikke også få beskjed om at det han gjør er feil?

Enig med deg. Jeg skulle tro at det tar lenger tid å lære hvis man ikke får tydelige tilbakemeldinger.

• Liker 2
Skrevet

Barn skjønner jo at det de gjør ikke er helt riktig da.. De er jo utrolig flinke til å lese kroppspråk. Avledning synes jeg også er mye bedre. Kjefting er det desidert verste jeg vet, og veldig dårlig gjort av foreldre å gjøre.

Skrevet

Enig med deg. Jeg skulle tro at det tar lenger tid å lære hvis man ikke får tydelige tilbakemeldinger.

Det tar null tid å lære hvis man gidder å vente til barnet er modent nok til å forstå tilbakemeldingen. Jeg gadd aldri styre med "oppdragelse" i den alderen og likevel har ungene lært de samme tingene som andre til samme tid. Avledning eller fokus på positiv handling er mer effektivt og gir mye meindre negativ stemning. ;) Selvfølgelig, om man orker å løpe rundt i et halvt år og kverne på de samme tingene, så må man gjerne gjøre det.

Anonym poster: 824ce80e745a701ba09d1d4e3b8362d4

• Liker 1
Skrevet

Barn skjønner jo at det de gjør ikke er helt riktig da.. De er jo utrolig flinke til å lese kroppspråk. Avledning synes jeg også er mye bedre. Kjefting er det desidert verste jeg vet, og veldig dårlig gjort av foreldre å gjøre.

Å si nei til barnet er da ikke synonymt med å kjefte. Her får han en kort tilbakemelding om at det ikke er greit det han gjør. Hører han ikke etter (noe han som oftest ikke gjør ;) ), fjerner jeg han fra situasjonen, og hvis nødvendig, avleder.

Skrevet

Jeg snakker ikke om kjefting og dårlig stemning. Jeg snakker om et rolig "Nei". Et ord ord jeg ikke tror barn har vondt av å høre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg snakker ikke om kjefting og dårlig stemning. Jeg snakker om et rolig "Nei". Et ord ord jeg ikke tror barn har vondt av å høre.

Vel, det blir uansett fort at man går rundt og sier "nei" hele dagen og om man nå vil innrømme det eller ikke, så er det ikke akkurat noe som gir god stemning. Samtidig tror jeg de aller fleste som velger å oppdra slik også har en forventning om at er man konsekvent nok og sier nei mange nok ganger, så vil barnet fort lære. Du sier det jo selv, at du tror det tar lengre tid for barnet å lære om du ikke går rundt og sier konsekvent nei. ;) Saken er at når barnet er kommet dit i utviklingen at hjernen er moden for "oppdragelse", så lærer de lynfort. Og enda bedre, de har ikke lært å gå rundt og si nei...

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes heller ikke det er kjefting å si nei. Jeg synes det er riktig å si nei. Ikke bare for å lære hva som er rett og galt, men hvis barnet prøver på noe som er farlig. Det betyr vel ikke at man lager dårlig stemning?

Skrevet

Vel, det blir uansett fort at man går rundt og sier "nei" hele dagen og om man nå vil innrømme det eller ikke, så er det ikke akkurat noe som gir god stemning. Samtidig tror jeg de aller fleste som velger å oppdra slik også har en forventning om at er man konsekvent nok og sier nei mange nok ganger, så vil barnet fort lære. Du sier det jo selv, at du tror det tar lengre tid for barnet å lære om du ikke går rundt og sier konsekvent nei. ;) Saken er at når barnet er kommet dit i utviklingen at hjernen er moden for "oppdragelse", så lærer de lynfort. Og enda bedre, de har ikke lært å gå rundt og si nei...

Jeg tror du og jeg har veldig ulikt syn på barneoppdragelse. For ja, jeg tror absolutt det å være konsekvent og si "nei" er viktig.

Hvorfor synes du "nei" er så ille? Når det er sagt på en rolig måte?

Skrevet

Her er det også på samme måte :) Men i tillegg til alle rampestrekene så hater han å kle på seg og å skifte bleie. Så er mange kamper om dagen. Men bruker samme metode som deg. Bruker også "nei" og "ikke lov" osv og tror ikke han har vondt av å høre det. Tar han også vekk fra situasjonen etter f.eks. 2 advarsler.

Alle gjør forskjellig, men tror ikke vi gjør noe feil Teryiaki :)

Men må ærlig si at det er ikke lett å være like tålmodig når ungen står i bru på stellebordet med bæsj opp etter ryggen altså! ;)

Skrevet

Hehe, nei det skjønner jeg godt. :fnise: O ligger som regel i ro når vi skifter bleie, men han må stort sett alltid ha en ting å holde på, og jeg må alltid fortelle han at vi skal skifte bleie. Da sier han "beie" og virker mer fornøyd enn hvis jeg bare gjør det uten å involvere han. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...