Gå til innhold

Blåveis og nesebrudd


Mali87

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente på 25 år som for øybelikket er i Canada. på mandag var jeg på skitur i Rockey Mountains , og klarte kunststykket i en ufrivillig dobbelt salto(kan ikke registrere at jeg gjorde det selv, men noen heldige tilskuere fortalte meg det i etterkant :P) å landet rett på venstre halvdel av ansiktet. Heldigvis gikk det bra med ski, nakke og resten av kroppen, men ansiktet ble altså ganske utsatt. umiddelbart etterpå så hadde jeg en diger kul på størrelse med et gåseegg i panna, og en litt hoven nese samt noen skrubbsår. Jeg kjørte ned bakken og tok kontakt med helsepersonell på område og fikk konstatert at jeg ikke hadde hjernerystelse.

Jeg iset ned kulen i pannen, nesen og kinnet som jeg landet på så rask jeg hadde tilgang til is.

I går var jeg blitt mer generelt hoven og rød (kommende blåveis)rundt venstre øye( noe jeg forventet), men i dag har jeg begynt å bli hoven og rød i øyekroken på det andre øyet også. Jeg har ikke vært noe bekymret siden jeg ikke kjenner noen spesiell smerte i ansiktet, men vennene mine sier jeg burde oppsøke lege siden det begynner å bli blått på andre siden også.

Så spørsmålet mitt er, er det nødvendig å oppsøke lege hvis jeg ikke kjenner noen spesiell smerte annet enn at det presser(på grunn av at det er hovent)?

Eventuelt ville jeg fått noe for hevelsen

(Det burde kanskje også nevnes at jeg har en relativt høy smerteterskel, så jeg kjenner skjelden smerte i hender eller ansikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde tatt en ekstra sjekk.

Går ut i fra at du har forsikring så det er ikke hva det koster som bør hindre deg.

Anonym poster: fdf932676d288a76224088d45d544c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på øre/nese/hals lærte vi at ved kraftigbslagbmotbnesen vil man mest sannsynlig få blåveis på begge øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nettopp en opplevelse hvor jeg vil si ja det er greit å oppsøke lege.

Jeg tryna i tryvann (lol), og brakk håndledd, 3-4 ribbein, i tillegg sprakk jeg milten. Jeg dro hjem etter ulykken å blødde uten at jeg visste det.

Det ble etterhvert veldig vondt å måtte til og med operere når jeg kom på Ullevaal. Jeg vil si at det er bedre å være på den sikre siden.

Endret av Charmander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i det minste få sjekket inni nesen. Hvis du har en "indre blødning" i skilleveggen i nesen og denne ikke blir behandlet, kan brusken her dø slik at nesen din kan bli deformert. Dette er viktig å utelukke hvis man har fått slag mot nesen, for dette må behandles raskt.

Jeg ville også oppsøkt lege som kan kan undersøke for brudd og evt. nerveutfall (ikke alltid så lett å oppdage selv). En CT av ansikt er nok heller ikke dumt.

Anonym poster: 9dc8d3d933f80d8899a93b3160621b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...