Gå til innhold

Undersøkelse for gallesten. Hvordan?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Mistenker jeg har gallesten. Har endel av det i familien, og jeg har ubehag/smerter som passer til det som jeg har hørt mer eller mindre fargerike beskrivelser av opp gjennom årene.

Hvordan undersøker de for det? Jeg er sterkt overvektig (30-40 kg mer enn jeg bør veie), vil utvendig ultralyd i det hele tatt fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt usikker faktisk. Men ville kanskje trudd at du kan sjekke det med CT? :)

Anonym poster: 45e9343e6f4490cb7e7847fdb5f6d7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å undersøke om du har gallestein i galleblæra, så brukes ultralyd. Kan ikke svare på om overvekt påvirker hvor mye de kan se, men det er iallefall slik de kontrollerer om det er steiner i selve blæra.

Hvis det er slik at du har gallestein angrep, så er det mest sannsynligvis ikke steinene som er i gallesteinblæra. Da er det steiner som beveger seg i gallegangen. Den er 6-7 mm, og hvis det er steiner som er i den gangen, så gir det smerter som bare f*** (snakker av erfaring).

Det som legen da må gjøre er å ta blodprøver for å sjekke leververdier (forhøyde verdier indikerer at det er steiner som er i gallegangen).For å se om det er steiner i gallgegangen så må de bruke MR.

Det beste du bør gjøre dersom du tror det er gallestein, er å ta kontakt med lege og forklare smertene. Hvis legen ikke foreslår å ta blodprøver, så be om det selv,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye overvektig (25 kilo for mye) da jeg fikk utført UL på grunn av mistanke om gallestein. Var ikke noe problem å se steinene da i alle fall. (Jeg hadde 2 UL, på 2 ulike sykehus, vekta ble ikke nevt som et problem for å kunne se noe noen av gangene).

Anonym poster: 07170b904684f906976ffe68ee7d7db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se litt hvordan det utvikler seg. Sånn som det er nå er angsten for leger betydelig sterkere enn ubehaget, men greit å vite at det er metoder selv om jeg er feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gallestein er ikke ubehagelig, det er VONDT. Gallesteinsanfall er den verste smerten jeg har kjent og jeg har gått gjennom fødsel... Når det gjelder ultralyden, jeg var svært overvektig da jeg ble undersøkt for gallestein og det var lett å se hva det var.

Anonym poster: c43bd3e92d9f657e9835c29d4ae057ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...