Anne-Elin Skrevet 21. mars 2004 #1 Del Skrevet 21. mars 2004 Hallo alle sammen! Jeg er ikke så veldig aktiv her inne, men har smugtittet, og fått gode råd her en lang stund :-) Men nå er det noe jeg lurer litt på....Hva er vanlig når det gjelder plassering av foreldre i kirken under vielsen? Jeg har vært i 3 bryllup de siste årene, og i de har det kun vært paret som skal vies og de respektive forloverene som har sittet der oppe. I dag sa svigermor (ja, eller kommende svigermor blir det vel) at både hun og min pappa skulle sitte der oppe sammen med oss også, i tillegg til forloverene våre. Er jo bare hyggelig det, altså, lurte bare på hva som er vanlig? Varierer det fra sted til sted? Nå er det jammen ikke lenge igjen til den store Dagen heller, det var 5 uker igjen i går :-) Gleeeder meg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 21. mars 2004 #2 Del Skrevet 21. mars 2004 Hos oss er det vanlig at foreldrene sitter på første rad, ikke oppe sammen med brudeparet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 21. mars 2004 #3 Del Skrevet 21. mars 2004 Har vært i bryllupp med begge deler. Kommer litt ann på kirkens innredning, plass osv. Hos oss er det en trapp opp til der vi sitter med forlovere, der er det ikke plass til foreldrene. De skalsitte på egne stoler nedenfor trappen, ikke på første rad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 21. mars 2004 #4 Del Skrevet 21. mars 2004 I de bryllupene jeg har vært i, har foreldre (brudg. mor og brudens far) sittet oppe sammen med brudeparet og forlovere. Slik blir det også hos oss. Men det kommer sikkert ann på hva som er vanlig i kirken du tilhører? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 21. mars 2004 #5 Del Skrevet 21. mars 2004 Hos oss er det vanlig at foreldrene sitter på første rad' date=' ikke oppe sammen med brudeparet.[/quote'] Sånn er det også i kirken vi skal gifte oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 21. mars 2004 #6 Del Skrevet 21. mars 2004 Hvordan plassering av brudepar og foreldre er i kirken kan variere veldig. Noen steder har tradisjoner, noen kirker har tradisjoner og noen familier har sine tradisjoner på slikt. Interiøret i kirken har også betydning. Plassering av både seg selv, forlovere og foreldre er helt valgfritt. Det er mange tradisjoner ute og går, og da må dere ta et valg om dere vil forholde dere til en av dem. Jeg har til og med hørt om at brudeparet har sittet på første benk under vielse. Det meste går an. Det aller vanligste er at brudepar og forlovere sitter framme i "koret" (ved alteret). Det med at foreldre sitter framme er en tradisjon man finner i noen bygder. På http://www.orkdalsmenighetene.no/vigsel/index.htm klikk på seremonien og deretter på stolplassering. Der er de vanligste tradisjonene for stolplassering beskrevet. Vær klar over at mange kirker kun har 4 "brudestoler". Dvs. finstoler som settes framme. Skal foreldre også sitte framme, må man da evt ta med stoler selv, eller bruke andre stoler som kanskje ikke er like fine. For å få plass til brud med kjole, brudgom, forlovere og i tillegg foreldre, er man avhengig av å ha kirke med stort "korparti". Stolene må ikke stå for tett. Da kan det bli vanskelig når brud og brudgom skal fram til alteret. Lykke til !! Hilsen Lampeskjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne-Elin Skrevet 22. mars 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 22. mars 2004 Tusen takk, nå ble jeg mye klokere! Jeg får vente til vi har hatt samtale med presten, og høre hva som er vanlig, se hvordan "innredningen"er osv. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. mars 2004 #8 Del Skrevet 22. mars 2004 Vi har bestemt at hos oss skal pappa sitte oppe sammen med oss, pluss forloverne. Det er sånn vi vil ha det, og da blir det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 22. mars 2004 #9 Del Skrevet 22. mars 2004 Jeg vil ikke ha pappa og svigermor oppe sammen med oss, så derfor blir det bare forlovere og brudepar hos oss! Akkurat sånn jeg vil ha det :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendelin Skrevet 22. mars 2004 #10 Del Skrevet 22. mars 2004 Hos oss skal begge foreldrepar sitte sammen med oss.(trygt og godt :klem2: ) Det er iallefall sånn vi er "vandt" til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monimos Skrevet 22. mars 2004 #11 Del Skrevet 22. mars 2004 Vi skal på samtale med presten i kveld, og da er dette en av de MANGE spørsmålene vi har. Tror nemlig at dette varierer, som andre her også sa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 22. mars 2004 #12 Del Skrevet 22. mars 2004 Vi skal bare ha forloverne sittende oppe sammen med oss. Det er både vi og våre foreldre mest fornøyd med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 22. mars 2004 #13 Del Skrevet 22. mars 2004 Blir bare oss og forlovere hos oss. Ikke vanlig med noe annet i den kirken vi gifter oss, tror jeg (Har i allefall aldri sett noe annet enn det der...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Tiili¤ Skrevet 22. mars 2004 #14 Del Skrevet 22. mars 2004 Vi og skal kun ha forlovere sittendes oppe med oss, har ikke hørt om noe annet før jeg leste det her på KG! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallingbrud Skrevet 22. mars 2004 #15 Del Skrevet 22. mars 2004 Vi fikk beskjed av presten at i vår kirke er det tradisjon at min far og hans mor sitter oppe ved alteret med oss. Tradisjonen er slik: Først sitter jeg ved siden av min far, mens kjæresten sitter overfor meg med sin mor. Forloverene sitter bak/på siden. Når vi har sagt ja, så går vi over til å være nærmeste familie, og sitter derfor ved siden av hverandre, med mor/far overfor oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 22. mars 2004 #16 Del Skrevet 22. mars 2004 Vi har ikke bestemt oss enda, men det blir enten begge foreldrene eller ingen, det er det eneste jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Skrevet 23. mars 2004 #17 Del Skrevet 23. mars 2004 Eg har sett veldig mange variantar av plassering og kven som sit framme i koret. Ofte vert det litt tull og forvirring når foreldra sit framme når det skal byttast plassar etter vigselshandlinga Nokon som gløymer å byte plass og sånn.... Så det er iallefall lurt å sørge for at alle veit kvar dei skal site og når dei skal site der! Og kanskje øve litt på førehand? Vi skal berre ha oss sjølv og forlovarar framme. Ser ikkje heilt vitsen med å stille ut heile slekta :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendelin Skrevet 23. mars 2004 #18 Del Skrevet 23. mars 2004 Eg har sett veldig mange variantar av plassering og kven som sit framme i koret. Ofte vert det litt tull og forvirring når foreldra sit framme når det skal byttast plassar etter vigselshandlinga Nokon som gløymer å byte plass og sånn.... Så det er iallefall lurt å sørge for at alle veit kvar dei skal site og når dei skal site der! Og kanskje øve litt på førehand? Har ikke de fleste øvelse og gjennom gang med presten i forkant av vielsen da :klø: Kan ikke være så vanskelig å huske vel Noen som ikke var "til stede" under øvelsen kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 23. mars 2004 #19 Del Skrevet 23. mars 2004 Har ihvertfall tenkt å øve et par ganger med pappa, for det trur jeg absolutt trengs!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendelin Skrevet 23. mars 2004 #20 Del Skrevet 23. mars 2004 Jeg og Stakkaren blir helt grønn i trynet og blank i øya ( )hver gang det er snakk om bryllupet....og ennå er det over ett år til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå