AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #1 Skrevet 20. februar 2013 Husker da jeg gikk 2. år på vgs og meldte meg opp til fysikk og matte, som jeg fullførte greit og fikk gode karakterer i uten å anstrenge meg veldig, tross for at jeg var en høyst medioker elev ellers. Det var en den jenter på fagene, som også fikk gode karakterer, men jeg husker jeg registrerte at de ofte satt gruppevis med arbeidet og ofte spurte oss guttene om hjelp til diverse oppgave. etter noen år som studen på et mannsdominert fag ser jeg i grunn de samme tendensene. jentene blir tatt under vingen til guttene og får veldig mye hjelp. La oss si at ca 30 % av guttene sitter og jobber selvstendig, mens de resterende sitter i grupper. Av samtlige jenter, som utgjr ca 25% av studiet sitter de i grupper med guttene. Er det rett og slett sånn jenter får bedre karakterer på skolen enn guttene? At guttene hjelper dem gjennom? Nå som jeg er voksen klarer jeg liksom ikke å forstå hvordan det kan ha seg at kvinner skal være smartere enn menn, jeg ser så få indikasjoner på det ellers i hverdagen. Men skoleresulater sier jo noe annet. Er det simpelt enn jente-gutt dynamikk som går i favør jenter som gjør at gutter villig hjelper dem og gir dem en hjelpende hånd gjennom studiet som er grunnen? Anonym poster: 72cd19b166446ceae67468295ac5d81b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #2 Skrevet 20. februar 2013 Oi. Anonym poster: 7a6e1fdc6aa03e0b819a6a025a833c82 3
Ego Skrevet 20. februar 2013 #3 Skrevet 20. februar 2013 Om det er guttenes fortjeneste at jenter gjør det bra... hvorfor gjør ikke da disse guttene det bedre selv? 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #4 Skrevet 20. februar 2013 Synes det er helt motsatt. Anonym poster: 4cb18da80e792f10d125057db312afcc
OhSerendipity Skrevet 21. februar 2013 #5 Skrevet 21. februar 2013 Om det hadde vært sånn, så vil jeg tro jentene og guttene hadde fått like gode karakterer. Jeg tror det har mer å gjøre med hvordan man jobber, hvor mye innsats man legger i det og hvilke mål man setter seg. Samarbeid er jo for mange en genial måte å bearbeide stoffet på. Det handler ikke om å få hjelp, men om å hjelpe hverandre. Jeg ser ingenting galt i det selv om jeg personlig foretrekker, og alltid har foretrukket, å jobbe alene. 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #6 Skrevet 21. februar 2013 Om det er guttenes fortjeneste at jenter gjør det bra... hvorfor gjør ikke da disse guttene det bedre selv? guttene gjør det da bedre også. Noen vel og merke. Selv om snittet vårt er lavere er det også guttene som er i toppsjikte. Jentene er jevnere, men ikke helt der oppe. du må jo innrømme at det er litt merkeli da at vi aldri finner noen kvinner som hevder seg etter at de er ferdi med grunnskolen. jeg vill gjerne sett kjønnsdelte skoler bare for å se om de kan føre til mindre distraksjoner for guttene og mer fokus på skolen. Jeg tror nemlig det er kjønnsdelingen som hemmer guttene. Anonym poster: 72cd19b166446ceae67468295ac5d81b 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #7 Skrevet 21. februar 2013 Om det hadde vært sånn, så vil jeg tro jentene og guttene hadde fått like gode karakterer. Jeg tror det har mer å gjøre med hvordan man jobber, hvor mye innsats man legger i det og hvilke mål man setter seg. Samarbeid er jo for mange en genial måte å bearbeide stoffet på. Det handler ikke om å få hjelp, men om å hjelpe hverandre. Jeg ser ingenting galt i det selv om jeg personlig foretrekker, og alltid har foretrukket, å jobbe alene. men det er en dårlig læringsmåte siden de bare lærer seg å pugge informasjonen der og da. det er liksom det, det virker som om jenter er flinke til å pugge å ramse opp det læreren vil at de skal si, men en dypere forståelse for fagene og kompetanse utenfor pensum virker det ikke som de tilegner seg. Anonym poster: 72cd19b166446ceae67468295ac5d81b 1
OhSerendipity Skrevet 21. februar 2013 #8 Skrevet 21. februar 2013 men det er en dårlig læringsmåte siden de bare lærer seg å pugge informasjonen der og da. det er liksom det, det virker som om jenter er flinke til å pugge å ramse opp det læreren vil at de skal si, men en dypere forståelse for fagene og kompetanse utenfor pensum virker det ikke som de tilegner seg. Anonym poster: 72cd19b166446ceae67468295ac5d81b Jeg er uenig i det meste du har skrevet, men akkurat dette er jeg til en viss grad enig i. Jeg synes det er alt for spredt i høyere utdanning til at man kan generalisere på samme måte, men i hvert fall på videregående har jo dette vært en klassiker. Jeg har alltid hatt inntrykk av at guttene generelt sett tok ting kjappere, men forberedte seg dårligere til vurderingssituasjoner. Jentene jobbet mer, pugget mer og la mer arbeid i prestasjonene sine, men satt med en dårligere helhetlig forståelse for stoffet de skulle lære seg. Men jeg synes likevel ikke at dette har noe med saken å gjøre, og det er bare generaliseringer og synsing. Det er jo ikke noe av dette som stemmer i alle tilfeller. 1
Gjest Badabing Skrevet 21. februar 2013 #9 Skrevet 21. februar 2013 Det her husker jeg gutta sa da bestevenninnen min vant Abel-prisen (eller hva det het, en slags matematikkonkurranse) på videregående. De var småsnurte for at hun vant, siden hun stadig hadde bedt noen om å forklare noe for seg. Det var absolutt ikke fordi hun var dårlig i matte, men fordi hun ville forstå oppgaven helt fullstendig. Mange av guttene spurte aldri om noen ting. Det var altså slik hun ble god, ved å spørre og grave til hun forstod oppgavene fullt ut. Jeg tror bare guttene må bli flinkere til å spørre når de lurer på noe. Skolen kan selvfølgelig ha forandret seg siden jeg gikk der, men den gang ble det ikke ansett som kult å rekke opp hånda for å spørre om ting. Selv om kanskje mange andre lurte på det samme, så skulle man ikke dra ut tiden, det kunne jo hende vi kunne få gå litt før om ingen spurte om noe! 3
pantertante Skrevet 21. februar 2013 #10 Skrevet 21. februar 2013 Det var altså slik hun ble god, ved å spørre og grave til hun forstod oppgavene fullt ut. Jeg tror bare guttene må bli flinkere til å spørre når de lurer på noe. Skolen kan selvfølgelig ha forandret seg siden jeg gikk der, men den gang ble det ikke ansett som kult å rekke opp hånda for å spørre om ting. Litt det samme som at en del menn ikke spør folk om veien når de har rotet seg bort? Eller ikke har bruk for å følge bruksanvisningen når de skal montere noe?
Ego Skrevet 21. februar 2013 #11 Skrevet 21. februar 2013 (endret) guttene gjør det da bedre også. Noen vel og merke. Selv om snittet vårt er lavere er det også guttene som er i toppsjikte. Jentene er jevnere, men ikke helt der oppe. du må jo innrømme at det er litt merkeli da at vi aldri finner noen kvinner som hevder seg etter at de er ferdi med grunnskolen. jeg vill gjerne sett kjønnsdelte skoler bare for å se om de kan føre til mindre distraksjoner for guttene og mer fokus på skolen. Jeg tror nemlig det er kjønnsdelingen som hemmer guttene. Anonym poster: 72cd19b166446ceae67468295ac5d81b Endret 21. februar 2013 av Ego 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå