Gå til innhold

Begynne med p-piller. Har tatt angrepille.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym poster: b67a1701139c9869eb88f07c09cc2167

Jeg skal begynne med p-piller og de skal jeg begynne med første dag i menstruasjonen. Jeg har hatt en veldig regelmessig mens, men i denne syklusen har jeg tatt en angrepille.

Jeg tok angrepillen den 17. og eggløsningen min skulle etter planen ha vært i dag den 20., men når ca. blir den nå? Angrepillen utsetter eggløsninga, ikke sant?

Blir det tull i systemet hvis jeg begynner på p-piller neste mens? Burde jeg vente til mensen etter der igjen for at det skal bli på "riktig syklus?"

Anonym poster: b67a1701139c9869eb88f07c09cc2167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke angrepillen har noe å si på når du begynner på pp.

Så tror nok det går greit om du begynner når første mensen kommer.

Håper dette hjalp :)

Anonym poster: 0cb5c163de49dae74d9881c559d477f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man skal begynne på pilla første mensdag er såvidt jeg vet at man skal være beskyttet mot graviditet fra første pille. (Sjekk pakningsvedlegget, det står mer om disse tingene der!) Du kan ellers begynne på pillene når som helst, men da må du bruke tilleggsprevensjon en ukes tid for å være tilstrekkelig beskyttet. Og hvis du begynner på et vilkårlig tidspunkt i syklusen kan du nok risikere mer "rot" i form av mellomblødninger/spotting, enn hvis du begynner i mensuka.

Min konklusjon er at du trygt kan starte på pillene denne syklusen. Hvis du føler deg usikker så bruk kondom hvis du har sex i løpet av den første uka. Og angrepillen skal hindre eggløsning, så hvis den har gjort jobben sin skal du ikke ha hatt eggløsning denne måneden. Det er vel forøvrig ganske vanlig at angrepillen roter litt med syklusen din, den også, så ikke få panikk hvis ikke mensen kommer akkurat når du venter den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis angrepillen har funka skal jeg ikke ha eggløsning før ca. 20. mars og mensen ca. 5. april? Eller blir eggløsninga forskjøvet bare noen dager..?

Grunnen til at jeg vil begynne når mensen kommer er for å ikke rote til syklusen min, som legen min sa. Men lager kroppen min en ny syklus hvis nå mensen er forskjøvet pga angrepillen og jeg bynner på min neste mens?

Anonym poster: b67a1701139c9869eb88f07c09cc2167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrepillen skal "avlyse" denne månedens eggløsning, så nei, den blir ikke bare utsatt noen dager. Neste eggløsning skal, som du sier, skje i slutten av mars. Angrepilla er en p-pille, men hormondosen er vel litt annerledes. Noen sier at angrepilla også hindrer et eventuelt egg i å feste seg, slik p-piller gjør, men dette er visst litt usikkert. Siden det tross alt bare er én pille tror jeg det er begrenset hvor mye syklustrøbbel den kan forårsake.

http://www.klikk.no/kunder/nycomed/nycomedvinter/nycomedangrepillen/article750258.ece

Her er det svar på vanlige spm., fra leverandøren. De gir inntrykk av at det ikke er vanlig med mer enn noen få dagers forskyvning av mensen etter én angrepille, så syklusen din blir ikke fullstendig forstyrret av dette.

Når du begynner på p-pillene får du uansett en viss justering av syklusen, og man kan aldri garantere at det ikke blir litt tull i starten - de fleste opplever mellomblødninger i en viss grad, frem til kroppen venner seg til det nye regimet. Dette kan ta kort eller lang tid, uavhengig av hvordan syklusen din var fra før. Den lille forstyrrelsen syklusen din kan ha fått av angrepillen vil neppe ha noen merkbar effekt oppi dette her. Du kan selvfølgelig vente en måned til for å se om du merker noen forstyrrelser bare fra angrepillen, men jeg tror ikke du har noe nevneverdig å tjene på det sånn i forhold til syklusen.

Hvis du ikke greier å bestemme deg foreslår jeg at du ringer legen din og spør hva han/hun anbefaler for å forstyrre syklusen så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...