Gå til innhold

Hjelp, hva skjer med meg?! (Herpes?)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere, jeg har litt panikk her jeg!

Denne uken fikk jeg et lite sår i underlivet (ikke på kjønnsleppene, men fremme i trusekanten). Trodde det kom av tørr,sprukken hud, kanskje en søm på treningstights/truse som hadde laget et sår under trening.

Så kom det flere!! Det er små (et par mm i diameter) blemmer på en måte (ligner vannblemmer), med en klar væske inni. Når de "poppes" så etterlates et rødt, åpent sår som væsker seg litt. Det har kommet nye de siste 2-3 dagene.

Verken blemmene eller sårene klør, svir eller gjør vondt på noen slags måte. Det klør kun litt når sårene gror og får en skorpe. Klør heller ikke i underlivet ellers.

Søkte på nettet på 'sår i underlivet' og fikk mange treff om herpes. Og fikk panikk!

Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg nå jeg. Synes dette er sykt pinlig og fælt :(

Har lyst til å begynne å gråte, og avlyse mitt fremtidige sexliv.

Vet heller ikke hva jeg skal si til han jeg holder på med.

Tror dere jeg kan ha herpes?

Bør jeg gå til legen? Hvordan tester man for herpes?

Kan jeg smøre noe på, slik at sårene heler fortere?

Det er ca. 14 dager siden sist jeg hadde sex. Det var ubeskyttet da jeg har holdt på med den samme fyren fast i 2-3 mnd. Jeg har ikke hatt sex med noen andre i mellomtiden. Regner med det samme gjelder for han, men kan aldri vite...

Jeg har hatt ubeskyttet sex før i mitt liv. Har jeg bare hatt det "liggende" eller er det sannsynlig at daten min har smittet meg med noe?

Kjære KG, kom med råd til en stakkars, panikkslagen ung jente :(

Anonym poster: 04ce89dfd980b997236f2d6be3236ace

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til lege nå imens du har utbrudd. Lettere å få stilt diagnose da.

Gjør det først.

• Liker 3
Skrevet

Enig med Myntepynt. Gå til lege og få avklart dette først.

Ut fra det legen min sa til meg, kan viruset ligge i kroppen i flere år før det bryter ut. I følge lommelegen.no er det også noen som er smittsomme uten å ha sår. Så det å prøve å finne ut hvem du har fått det fra, er i praksis nytteløst. Ikke er det vanlig å teste uten å ha symptomer heller, selv om veldig mange har viruset i kroppen uten noengang å få utbrudd. Altså er det nok ganske mange som har herpes i kroppen uten å være klar over det selv.

Når det gjelder fremtidig sexliv, vil åpenhet om det sikkert sette noen begrensninger for uforpliktende sex, ja. Men om man bruker kondom, og avstår fra sex den tiden du har utbrudd, så går det ofte bra likevel. Ikke er det fare for å aldri finne kjærligheten heller. Det er tross alt ganske vanlig, og ikke farlig heller, slik som med klamydia. Ikke tror jeg du vil være særlig plaget heller, når ditt første utbrudd er såpass mildt. Jeg vet om noen som må stå i dusjen og tisse for å lindre de verste smertene.

Skrevet

Har bestilt legetime... Gruer meg skikkelig :( Er ikke vant til å vise underlivet mitt til legen (vet at det er helt normalt, men likevel...). Er alltid nervøs når jeg er hos legen.

Hva skal jeg si? ..til legen?

Er det noe jeg kan gjøre i mellomtiden?

Takk for at dere svarer! Trenger sikkert noen gode råd etter legetimen :/

Anonym poster: 04ce89dfd980b997236f2d6be3236ace

Skrevet

Bare si at du har fått sår nedentil som du vil vite hva er. Hvis det ikke er på selve leppene elelr inni så kan det være det holder at du drar ned buksa litt.

Det kan sikkert føles flaut og ubehagelig for deg, men prøv å tenk at legen garantert har sett lignende og værre ting før. Prøv å rett fokuset på at du ønsker å bli kvitt dette, samt å finne ut av det, og at det dermed er viktig med en legetime.

Aner ikke om det er noe du kan gjøre, utenom å ikke klø hvis det klør.

• Liker 1
Skrevet

Har hørt at herpes gjor vondt som bare @%!&, så det kan alltids være noe annet. Men gå og få det sjekket, som de andre her sier.

Skrevet

Fikk en time i går allerede!

Det var mest sannsynlig herpes sa legen :( :(

Vet ikke hva jeg skal gjøre... Har truffet en fyr fast siste månedene, men nå går det ikke så bra mellom oss. Fikk utbrudd to uker etter sist jeg var med han. Legen sa at jeg mest sannsynlig hadde blitt smittet nå, enten via sex eller munnsex (som vi har hver gang vi har sex). Kan det stemme? Burde jeg ta dette opp med han neste gang vi treffes? Burde jeg "anklage" han (si at det er sannsynlig at han har smittet meg) eller bare si at jeg har fått herpes. Skammer meg så fælt, så vil egentlig ikke si det til noen...

Er så redd for at dette skal være det som ødelegger alt mellom oss.

Legen mente at sårene kom til å være der i opp til fire uker. Fikk ingenting for det. Har ikke lyst til å gå skjemmes over underlivet mitt i en mnd! Føler meg så ekkel!

Ikke kan jeg ha sex heller..

Er skikkelig lei meg nå :( Vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette her.

Føles ut som jeg har fått et stempel i panna med "hold deg unna"..

TS

Skrevet

Dette høres ut som herpes ja.. Og et slikt stort utbrudd er gjerne en indikator på at du nettopp har fått det av noen. Men fortvil ikke, du vet ihvertfall om det. Og med tiden lærer du å leve med det selv om det føles helt rart nå. Det er ufattelig mange som har herpes så ikke føl at du bærer hele verdens synder på skuldrene, for det gjør du ikke :)

Anonym poster: 39f97f208d0bc82a5a2f077e7ffebc99

• Liker 1
Gjest Silvermist
Skrevet

Fra apotek1.no:

Forekomst av herpes genitalis

• Genital herpes er svært vanlig og forekomsten øker
  • Mellom 20 og 40 % i aldersgruppen 20-40 år er smittet
  • Blant de smittede med HSV-2 er det bare ca 20 % som vet at de er smittet

Du er ikke alene TS! Vent til utbruddet er over, ta dine forholdsregler ved sex i fremtiden, og utover det er ikke dette noe du trenger å bruke energien din på. Det ordner seg! :5:

• Liker 1
Skrevet

Vet at jeg ikke er alene om det, men akkurat nå er det liksom ingen trøst.. Men eg skal prøve å ikke bli alt for nedstemt.. Akkurat nå er det så nytt. Føler meg som en ekkel greie som ingen vil ta i mer.

Har dere noen råd om hva jeg skal si til min vennen min? Skal jeg si noe i det hele tatt?

Nå er det på vei til å gå rett i dass (pga. andre ting, hans feil), men har så lyst til å redde den "greia" vi hadde :)

Han virker usikker på hva han vil, så jeg er redd dette her vil skremme han vekk. Selv om jeg har fått det av han...

Hva gjør jeg ang. ting som ONS/pulekompis/dating og bli kjent faser? Om jeg er i et forhold må jeg jo si det som det er, men er uforpliktende sex utelukket? Selvsagt med kondom! Jeg dropper den kun når jeg er i et monogamt forhold (gikk jo ikke så bra det heller).

Skrevet

Hei!

Jeg har også herpes. Fikk det for fem år siden da en gutt slikket meg. Visste ikke at han hadde munnherpes, så det gikk dritt. Sa det til han, og han kuttet kontakten. Men samma det, jeg var så sur på han da at jeg dreit i det. Følte jo at han hadde ødelagt livet mitt! Noen mnd etter ble jeg kjæreste med en, vi hadde vell sex i to mnd før han også fikk det. Jeg fortalte han om det, og jeg ble ganske sur på meg selv, men han forsto. Det ble slutt med han noen år etter. Så fikk jeg ny kjæreste igjen, livredd for å smitte han og, men fortalte han ingenting fordi jeg ikke ville miste han. Ventet et helt år før jeg gråtende fortalte om det. "Tror du seriøst jeg hadde forlatt deg pga det?" var som svar. *letta*. Vi har vært sammen i snart tre år og han har ikke blitt smitta enda! Bruker aldri kondom.

Det er tungt i begynnelsen, TS. og etter jeg fikk det har jeg aldri hatt ONS. Vil ikke utsette meg selv eller andre for det. Ha sex med de du stoler på.

Syntes det er rart at du ikke har vondt. Jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å gå. Når jeg tissa skrek jeg i smerte, og turte ikke spise eller drikke fordi jeg ikke ville ha dødens vondt der nede. Men folk er forskjellige! Venninna mi fikk det og, hun hadde bare litt svie.

Jeg syntes du burde fortelle det til evt kjærester, men skjønner hvis du ikke vil fortelle det i begynnelsen. Følg magefølesen din!

Anonym poster: 31bcde6ae487be4dd789d4325c881412

• Liker 1
Skrevet

Det gjør jo litt vondt da. Har åpne sår og det gjør vondt når trusekanten gnisser borti. Noe som skjer hele tiden. Håper bare at det ikke sprer seg til leppene :S

Når slutter det å komme nye blemmer? Har roet seg litt nå, men dukker opp nye nå og da.

Virker som det tar lang tid før sårene er borte :(

Skulle ønske det var noe jeg kunne smøre på for å få det til å gro fortere!

Akkurat nå er jeg på vei til å bli du dumpa.. Har ikke lyst på noe seriøst fremover. Er sex med kondom utenfor utbrudd en dum ide?

Skrevet

Det gjør jo litt vondt da. Har åpne sår og det gjør vondt når trusekanten gnisser borti. Noe som skjer hele tiden. Håper bare at det ikke sprer seg til leppene :S

Når slutter det å komme nye blemmer? Har roet seg litt nå, men dukker opp nye nå og da.

Virker som det tar lang tid før sårene er borte :(

Skulle ønske det var noe jeg kunne smøre på for å få det til å gro fortere!

Akkurat nå er jeg på vei til å bli du dumpa.. Har ikke lyst på noe seriøst fremover. Er sex med kondom utenfor utbrudd en dum ide?

Jeg fikk noen piller av legen. Da forsvant det etter et par dager!

I begynnelsen ville jeg brukt kondom uansett. Det er jo også veldig forskjellig med folk ang utbrudd. Noen har flere utbrudd i måneden, mens noen bare har en gang i året, eller en gang hvert tiår. Du burde derfor se ann litt på hvor ofte du har utbrudd. Har du ofte utbrudd burde du alltid bruke kondom, har du bare en gang i året så kan du kanskje droppe det. Men husk at herpes er en kjønnsykdom, og det er veldig trist hvis du smitter noen på en ONS eller sex med en venn, så vær obs :)

• Liker 1
Skrevet

Herpes smitter også uten at du har utbrudd. Så jeg ville brukt kondom uansett.

Det beskytter mot andre kjønnsykdommer også.

(Du kan like fult få bla. Aids med p piller.)

• Liker 2
Skrevet

Er det herpes 1 eller type 2 du har i underlivet?

Jeg har herpes type 1, den du får rundt munnen, jeg har den i underlivet etter at et svin slikka meg med munnsåret sitt.

Legen min sa det er en mildere type, selv om utbruddet var vondt som om jeg satt med underlivet på en tent grill.

Har ikke hatt utbrudd etter det første.

Anonym poster: 4f3d399153e355e6e768f158d71a9459

Skrevet

Er sex med kondom utenfor utbrudd en dum ide?

Jeg har tenkt å bruke kondom! Men jeg er redd for at jeg kun burde ha sex med en evt. kjæreste som uansett vil ha meg etter jeg har fortalt om det. For jeg er ikke i nærheten av å være i den situasjonen. Men jeg vil jo likevel ha sex...

Jeg fikk noen piller av legen. Da forsvant det etter et par dager!

I begynnelsen ville jeg brukt kondom uansett. Det er jo også veldig forskjellig med folk ang utbrudd. Noen har flere utbrudd i måneden, mens noen bare har en gang i året, eller en gang hvert tiår. Du burde derfor se ann litt på hvor ofte du har utbrudd. Har du ofte utbrudd burde du alltid bruke kondom, har du bare en gang i året så kan du kanskje droppe det. Men husk at herpes er en kjønnsykdom, og det er veldig trist hvis du smitter noen på en ONS eller sex med en venn, så vær obs :)

Herpes smitter også uten at du har utbrudd. Så jeg ville brukt kondom uansett.

Det beskytter mot andre kjønnsykdommer også.

(Du kan like fult få bla. Aids med p piller.)

Er det herpes 1 eller type 2 du har i underlivet?

Jeg har herpes type 1, den du får rundt munnen, jeg har den i underlivet etter at et svin slikka meg med munnsåret sitt.

Legen min sa det er en mildere type, selv om utbruddet var vondt som om jeg satt med underlivet på en tent grill.

Har ikke hatt utbrudd etter det første.

Anonym poster: 4f3d399153e355e6e768f158d71a9459

Vet ikke. Venter fortsatt på svar fra legen (men han mente at dette måtte være herpes).

Daten min slikket meg rett før utbruddet... Håper jeg fikk det fra kjeften hans og ikke penisen.

Skrevet

Meg igjen :(

Beklager at jeg maser..

Fikk ikke medisiner av legen siden utbruddet var så godt igang. Han mente det var for sent. Men jeg får stadig vekk nye blemmer? Burde jeg ringe tilbake eller bare håpe det slutter snart?

Har fått noen blemmer/sår ellers på huden også. På lår og armer :( Er dette normalt?

Sårene får aldri gro pga. truse og bukser som gnisser. Det blir bare større og mer såre. Hva kan jeg gjøre?? :/

Herregud, dette er så jævlig!! :'(

Gjest Anonym_Gjest:)
Skrevet

Meg igjen :(

Beklager at jeg maser..

Fikk ikke medisiner av legen siden utbruddet var så godt igang. Han mente det var for sent. Men jeg får stadig vekk nye blemmer? Burde jeg ringe tilbake eller bare håpe det slutter snart?

Har fått noen blemmer/sår ellers på huden også. På lår og armer :( Er dette normalt?

Sårene får aldri gro pga. truse og bukser som gnisser. Det blir bare større og mer såre. Hva kan jeg gjøre?? :/

Herregud, dette er så jævlig!! :'(

Hei, jeg saumfarer hele internett nå fordi jeg er redd jeg har fått herpes. Hadde ONS med en sist helg, og ble ganske sår dagen etter. Å bli sår etter sex skjer jo av og til, om man ikke blir skikkelig våt osv. Mandagen merket jeg at jeg begynte å svi, og tirsdagen ble det enda verre. Da oppdaget jeg prikker og fikk rar utflod. Onsdag og torsdag var uutholdelige! Prikkene var blitt til bylle-lignende kviser og jeg hadde fått et sår i "enden" av vagina mot anus, som ikke ligner grisen. Jeg har løpt fram og tilbake fra apoteket og kjøpt fuktighetsgivende kremer og Canesten i tilfelle det var sopp. Det gjør så vondt! Gruer meg hver gang jeg må på do. Har ikke klart å gå på do-do siden søndag... Føles som jeg skal føde en elefant :(

Selvfølgelig er det umulig å få legetime i denne byen, så jeg smører meg med Canesten og propper i meg smertestillende i håp om at det hjelper. Jeg føler frustrasjonen og redselen. Jeg er livredd for å gå til lege.. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...