Gå til innhold

Bedømte sensoren feil ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde oppkjøring på mandag, og bestod ikke. Sensoren min mente dette var på grunn av en "farlig situasjon" som oppstod i et kryss. Denne situasjonen bestod av at jeg kom til et kryss der det kom biler fra både venstre og høyre på en forkjørsvei. Jeg stoppet før krysset i og med at jeg hadde vikeplikt fra begge sider. Det var to felt der jeg stod. Så bilene på høyre side for meg (og sola ) gjorde det vanskelig for meg å se om det kom biler fra høyre og i tillegg til dette var det relativt lite oversiktlig i og med at disse bilene kom fra en sving med noen trær rundt seg. På venstre side hadde jeg derimot god sikt helt opp til neste rundkjøring som jeg også kunne se. Jeg så klart at det ikke var noen biler hele denne lange strektningen så jeg kjørte forsiktig litt lengre fram inn i feltet til disse bilene som kom fra venstre for å kunne se om det var ledig i det høyre feltet ( noe jeg måtte gjøre fordi jeg ble blendet slik jeg stod). Jeg så fort at det var kun en bil i dette feltet og valgte etter å sett nok en gang om det var noen biler på vei i det feltet jeg stod å bli stående noen få sekund til for å deretter komme meg ut i bak denne bilen. Jeg forhindret ingen med å stå bittelitt ut i dette feltet og kunne fort ha rygget om det var en bil på vei ned dette feltet. Dette mente da sensoren min var en så farlig situasjon at jeg bare kunne stryke på dette.

Etter å fortalt han hvordan jeg tenkte og at jeg var fult klar over at det ikke var noen biler på vei osv, begynte han også å si at jeg hadde kjørt for sakte i en 60sone, som også kunne blitt FARLIG. Jeg kjørte da i 45-50km i timen og dette stedet bestod av skarpe svinger merket med trekantskilt flere plasser og i tillegg var det relativt glatt. Lurer på om det er noen som har en formening om dette var rett avgjørelse av å ikke gi meg førerkortet? Eventuelt om det er noe vits i å klage i det heletatt? Alle jeg har kjørt med har bestandig hatt stor troa på at jeg skulle stå, og ble svært overrasket.

Anonym poster: 0b32396e92c995025518cc76044efa9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om noen fra din høyre holdt på å ta forbikjøring? Uansett vanskelig for oss å dømme uten å ha vært der selv, men du kommer neppe noen vei med å klage eller noe, du får nesten bare bite i det sure eple og ta oppkjøringen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke sensoren tok feil, ut i fra det du skriver.

Anonym poster: 57b88da7cbcd24c15b5b5460ee6ea449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke klage på sensors avgjørelse i ettertid, fordi man ikke kan bevise at avgjørelsrn er feil, fordi man ikke kan gjenskape hendelsen.

Oppkjøring er som en slags muntlig eksamen, du kan ikke klage på den heller i ettertid.

Ang selve situasjonen vil jeg si sensor hadde rett. Hva ville du gjort om det kom en bil bak deg som forhindret deg fra å rygge vekk fra en bil som kom fra venstre?

Endret av PecanPie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et liknende kryss her jeg bor. Større biler som skal til høyre (og dem er det mange av) sperrer ofte sikten for de som skal til venstre. Dessverre ikke annet å gjøre enn å vente til du har full oversikt. Og som PecanPie sier, det er stor fare for at bilen bak følger på så du ikke har mulighet til å rygge tilbake. Og hva skjer da?

Anonym poster: 5c837fd436bb9060a07e1e33df8e7f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør til høyre når den ved siden av kjører til venstre, da vet du at du kan kjøre, den sperrer tross alt veibanen, liksom. Det lærte min kjørelærer meg.

Anonym poster: f03016e43cc82bb942316f6fc1bf9042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør til høyre når den ved siden av kjører til venstre, da vet du at du kan kjøre, den sperrer tross alt veibanen, liksom. Det lærte min kjørelærer meg.

Anonym poster: f03016e43cc82bb942316f6fc1bf9042

Slik jeg forstår TS er det det motsatte som er problemstillingen her, altså hun skulle til venstre, og bilen i høyre felt (og sola) sperret for sikten fra høyre.

Anonym poster: 5c837fd436bb9060a07e1e33df8e7f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig med sensoren.

Man skal ikke plumpe ut i feil kjørebane av prinsipp. Du brukte unnskyldningen at "du ble blendet", men tenk hvis alle skulle brukt slike unnskyldninger (som ikke er lovfestet), f.eks å snu på ulovlige steder, fordi ingen biler var jo der osv.

Skjer mye farlige situasjoner på grunnlag av at føreren vurderer situasjonen selv og ikke etter reglene, f.eks å kjøre forbi noen rett før en sving, fordi det "ser ut" som at det går bra.

Er også enig i det med at om det kom en bil i full fart, og du lå i mye lavere fart, så kunne det gått galt.

Tror det han forsøker å lære deg TS, er at man ikke skal ta noen sjanser i trafikken.

Anonym poster: a42ee41010ed92c15e707329c82b3f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...