Gå til innhold

2 åring som spiser lite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2 år gammel gutt som begynner å bli ganske tynn. Han var "godt i hold" før, nå er han lett som en fjær.

Tips? Erfaringer?

Anonym poster: c4e161baa868d041036f7eb3e58b0c0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme problemet her...! Tror man bare må slutte å bekymre seg og stresse med mat :-\

Skrevet

Sørg for å tilby mat som du vet han liker. Ikke stress med hva han faktisk spiser. Ikke gjør måltid til en kamp. Din jobb er å tilby mat. Noe fremmed og noe kjent som du vet han spiser. Hans jobb er å spise maten.

Anonym poster: 3aeb107722ab13bde659a270dfc17fb7

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vel "heldig" som har en flink sønn som spiser godt, men noen ganger vil han ikke spise middagen. Men jeg har ikke stresset med det og latt han få fundere selv og etter hvert så tar han tak i skeien og begynner å spise eller at jeg gir han en skje.

Anonym poster: 68bc2e007a0a3f544ff0805e97e90922

Gjest Vena Cava
Skrevet

Skulle akkurat til å skrive en egen tråd om dette.

Har akkurat samme problem hjemme, bortsett fra at hun har ikke begynt å vist vektnedgang enda men jeg begynner virkelig å bi bekymret. Er det sånn dét skal bli nå fremover?

Det eneste hun vil ha en brødskive. Og når hun får det så spiser hun ikke mer enn en halv skive før hun sier hun er mett og vil ned fra stolen.

Hun spiser ingenting varmt, som middagsmat. Det vil hun ikke smake på en gang. Har prøvd alt av nye smaker, og gamle smaker.

Før spiste hun ALT. Hn elsket mat. Spiste fisk, kjøtt, pasta, grønnsaker...nå er det kun brød.

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Er helt rådvill.

Skrevet

Vi sitter med boret til hun har spist det vi har sagt hun skal spise. Om vi så må sitte i 3 timer. Får hun tildelt en skive skal hun spise halve. Legger på små porsjoner middag og de skal spises opp. Noen ganger leser vi, aldre ganger leker vi, de fleste gangene bare snakker vi om dagligdagse ting.

Vi holder på med frokosten ennå, hun spiste nesten ingenting i går, oghun sier hun er mett nå. Det vet jeg at hun ikke er. Så får vi se hvor lenge vi blir sittende...

Gjest navnelapp
Skrevet

Ein må berre ikkje slutte å tilby ulik mat. Dette går over. Plutseleg snur det. Evolusjonsbiologane meiner dette er ei fase som har til hensikt å beskytte barnet mot å smake på farlege ting, i motsetnad til babyperioden, då ein puttar alt mogeleg i munnen. Denne perioden varer ikkje lenge. Eg trur ikkje på Redbull sin metode. Eg trur på å ha organiserte måltid, sette fram mat, legge lite på tallerkenen, la dei spise, og så rydde bort. Ingen snacks, men hyppige måltid gjer susen. Dei som går i barnehagen et ofte godt der.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Vi sitter med boret til hun har spist det vi har sagt hun skal spise. Om vi så må sitte i 3 timer. Får hun tildelt en skive skal hun spise halve. Legger på små porsjoner middag og de skal spises opp. Noen ganger leser vi, aldre ganger leker vi, de fleste gangene bare snakker vi om dagligdagse ting.

Vi holder på med frokosten ennå, hun spiste nesten ingenting i går, oghun sier hun er mett nå. Det vet jeg at hun ikke er. Så får vi se hvor lenge vi blir sittende...

Er ikke barnet ditt i under to år?

Varierer aldri ditt dagsbehov for mat?

Tvinge i så små barn maten kan bare gjøre vondt værre. Hadde det vært en tenåring som hadde forsynt seg selv, så greit, men ikke så små.

Sitte tre timer ved bordet for at ungen skal spise opp maten sin er jo galskap!

TS: ikke lag noen kamp og Big deal ut av det er mitt tips.

Har selv en lettvekter av en fireåring. Men hun er jo frisk og rask, så maser ikke om maten.

Noen er mer småspiste enn andre.

Er han slapp derimot...

Endret av Magdalene
  • Liker 2
Gjest Purple Haze
Skrevet

:hakeslepp:

Dette er maktmisbruk overfor et lite barn. Og det kommer kun til å resultere i at barnet får et veldig anstrengt forhold til mat.

Da min sønn gikk i barnehagen, var det en ansatt som tvang han til å sitte ved bordet i 2-3 timer slik du gjør med ditt barn. Vedkommende ble fjernet fra den avdelingen, da vi som foreldre oppdaget dette.

• Liker 5
Skrevet

Hvor lite er det snakk om, og hvordan er høyde og vekt på barnet?

Det er nemlig veldig normalt at de blir tynnere i den alderen, de blir mer aktive og får flere ferdigheter, sover mindre osv. Jeg tror veldig mange foreldre tror ungene deres spiser alt for lite, uten at de egentlig gjør det. Barn som faktisk spiser for lite, blir slappe og ukonsentrerte.

Anonym poster: dc077436fcd5ed5fd68923bd81b6f752

Skrevet

Dersom du begynner å bli virkelig bekymret for hans næringsinntak ville jeg snakket med fagfolk. Det KAN være et reelt problem knyttet til spising og fordøyelse, som bunner ut i andre ting enn "kresenhet".

Dersom han spiser, kan det være en mulighet å gi ham næringstett pålegg på brødskiven?

Anonym poster: 9c8618be8f4e81a51d170f85da0ba2ed

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi har forresten gått over til å henne helmelk i stedet for lettmelk, seterrømme i stedet for lettrømme etc..

Skrevet

Tvinge i så små barn maten kan bare gjøre vondt værre. Hadde det vært en tenåring som hadde forsynt seg selv, så greit, men ikke så små.

Har selv en lettvekter av en fireåring. Men hun er jo frisk og rask, så maser ikke om maten.

Er han slapp derimot...

Reknet med at folk tok den "3 timer med matbordet" med en klype salt jeg da, meeeen tydeligvis ikke.

Hun har gått i 10 dager der hun har spist en banan og en liten yoghurt (en av en firepakkning), så nei, får hun bestemme selv så spiser hun ikke.

Skrevet

Er han slapp derimot...

Reknet med at folk tok den "3 timer med matbordet" med en klype salt jeg da, meeeen tydeligvis ikke.

Hun har gått i 10 dager der hun har spist en banan og en liten yoghurt (en av en firepakkning), så nei, får hun bestemme selv så spiser hun ikke.

Skrevet

Ein må berre ikkje slutte å tilby ulik mat. Dette går over. Plutseleg snur det. Evolusjonsbiologane meiner dette er ei fase som har til hensikt å beskytte barnet mot å smake på farlege ting, i motsetnad til babyperioden, då ein puttar alt mogeleg i munnen. Denne perioden varer ikkje lenge. Eg trur ikkje på Redbull sin metode. Eg trur på å ha organiserte måltid, sette fram mat, legge lite på tallerkenen, la dei spise, og så rydde bort. Ingen snacks, men hyppige måltid gjer susen. Dei som går i barnehagen et ofte godt der.

Hva gjør du da? Tilbyr ikke mating men lar barnet spise selv om han vil? Her kan det gå dager uten at han spiser om vi bare setter frem maten.

Skrevet

Hva gjør du da? Tilbyr ikke mating men lar barnet spise selv om han vil? Her kan det gå dager uten at han spiser om vi bare setter frem maten.

Lurer jeg også på. Tydelig at de har barn som faktisk spiser en del alikevell...

Gjest Purple Haze
Skrevet

Drikker han bra? Det er tross alt det viktigste.

Min yngste var også sånn da han var liten, og jeg bekymret meg fælt. Også blir de store, og da må man stagge de ved matfatet ;)

Veldig mange 2-3 åringer har perioder hvor de bruker mat som en slags kontroll over seg selv, livet og foreldrene. Det er ikke mange ting de har kontroll over i livet sitt i den alderen, mat er ofte den ene tingen de fullt og helt klarer å kontrollere. Det er et ledd i selvstendighetsprosessen, som starter i den alderen.

Det sies at ingen friske barn sulter i hjel i Norge. Om de får i seg væske, så stemmer nok det bra.

Skrevet

Min yngste var også sånn da han var liten, og jeg bekymret meg fælt. Også blir de store, og da må man stagge de ved matfatet ;)

Veldig mange 2-3 åringer har perioder hvor de bruker mat som en slags kontroll over seg selv, livet og foreldrene. Det er ikke mange ting de har kontroll over i livet sitt i den alderen, mat er ofte den ene tingen de fullt og helt klarer å kontrollere. Det er et ledd i selvstendighetsprosessen, som starter i den alderen.

Det sies at ingen friske barn sulter i hjel i Norge. Om de får i seg væske, så stemmer nok det bra.

Da blir det innhandling av H melk, seter rømme osv og kun tilbyding fra nå av :)

Skrevet

Ja egentlig. Men kan jeg tilby en skive og litt frukt, og være glad han spiser frukta, eller skal jeg kun tilby skive?

Middagen, er det greit om han bare spiser litt erter? Skal ikke nevne noe på at han bør spise litt av alt?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Da blir det innhandling av H melk, seter rømme osv og kun tilbyding fra nå av :)

Lurt :)

Også er det smart å ha litt oppskåret frukt og grønt stående lett tilgjengelig. Da får de i seg noe, i hvert fall, og en del sunne ting på kjøpet.

Små barn liker ofte å spise en og en matvare om gangen. Hva med å la de få bare fiskekake, kjøttkake eller hva det måtte være, grønnsaker for seg, potet for seg osv? Kan være verdt et forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...