Gå til innhold

Erstatning for melkeprodukter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å kutte ned på melkeprodukter, og trenger litt tips om hva som kan fungere som (gode) erstatninger for disse varene:

- Skummetmelk (til f.eks. havregrøt, frokostblandinger, ol.)

- Cottage chese

- Mager kesam

- Gulost

- Philadelfiaost

Jeg har null peiling på melkefrie matvarer, så om noen vet om noen gode erstatninger så setter jeg utrolig pris på svar :)

Anonym poster: b05fd9c35e5f2cf2cd3c833d048183a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Yellow Taxi

- Skummetmelk (til f.eks. havregrøt, frokostblandinger, ol.) - Rismelk funker best til frokosblanding, soyamelk best til tilbredning.

- Cottage chese - Ingen ordentlig erstatning.

- Mager kesam - Ingen ordentlig erstatning.

- Gulost - Ingen ordentlig erstatning.

- Philadelfiaost - Soya-smøre ost.

Har alt dette på store matvarebutikker (coop, ultra, ica maxi og helsekost).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Med tilbredning, mener du da at om jeg lager havregrøt så bør jeg bruke soyamelk, mens hvis jeg spiser den kald så bør jeg bruke rismelk?

Tror det kommer til å bli vanskelig å ikke ha noe å erstatte cottage cheese og kesam med, for jeg spiser utrolig mye av det nå.

Anonym poster: b05fd9c35e5f2cf2cd3c833d048183a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Takk for svar :) Med tilbredning, mener du da at om jeg lager havregrøt så bør jeg bruke soyamelk, mens hvis jeg spiser den kald så bør jeg bruke rismelk?

Tror det kommer til å bli vanskelig å ikke ha noe å erstatte cottage cheese og kesam med, for jeg spiser utrolig mye av det nå.

Anonym poster: b05fd9c35e5f2cf2cd3c833d048183a2

Ja, det jeg mener ja. I matlaging blir som regel både havre og rismelk for tynt, men rismelken er naturlig søtest så den smaker best "rått". Det finnes jo noe slik soya fløte og havre fløte som man kan bruke i matlaging der man skulle tilsatt litt fløte/kesam/cottage cheese, men til å spise fra boksen er det nok ikke noe nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soya skal en ikke få i seg for mye av, og i mange av oserstatningene er det palemolje som ikke er bra for kroppen. For å erstatte melk kan du bruke rismelk eller havremelk. Smaker fantastisk i alle varianter av grøt. Dersom du vil ha en ost uten melk finnes det i hvertfall på coop og meny en cheddarost som smaker helt nydelig. Eller så har du ren geiteost på meny. Bare å spørre dersom du skulle lure på noe mer.

Rismelk:

Risdryck_Naturell.jpg

rismelk-sjokolade-og-vanlig.jpg

rismelk_small.jpg

Smør uten melk:

48977.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303532286874646977656c616373&_ts=139ba8b54fe

Ost uten melk: (fåes ofte hos meny)

tofutti-cheddar.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min har drukket havremelk, men jeg tror for de fleste, vil rismelk være det som likner mest på skummetmelk. Havremelk smaker jo veldig havre, rismelk smaker egentlig bare søtt.

Havregrøt ville jeg kokt på bare vann, jeg tror ikke det er noe særlig godt kokt med soyamelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har drukket havremelk, men jeg tror for de fleste, vil rismelk være det som likner mest på skummetmelk. Havremelk smaker jo veldig havre, rismelk smaker egentlig bare søtt.

Havregrøt ville jeg kokt på bare vann, jeg tror ikke det er noe særlig godt kokt med soyamelk.

Havregrøt kokt på rismelk/havremelk smaker jo himmelen! Bare idiotisk å trekke inn soyamelk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soya skal en ikke få i seg for mye av, og i mange av oserstatningene er det palemolje som ikke er bra for kroppen. For å erstatte melk kan du bruke rismelk eller havremelk. Smaker fantastisk i alle varianter av grøt. Dersom du vil ha en ost uten melk finnes det i hvertfall på coop og meny en cheddarost som smaker helt nydelig. Eller så har du ren geiteost på meny. Bare å spørre dersom du skulle lure på noe mer.

Rismelk:

Risdryck_Naturell.jpg

rismelk-sjokolade-og-vanlig.jpg

rismelk_small.jpg

Smør uten melk:

48977.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303532286874646977656c616373&_ts=139ba8b54fe

Ost uten melk: (fåes ofte hos meny)

tofutti-cheddar.jpeg

og Rimi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alpro soya yoghurt naturell fungerer stort sett i matlaging og som dip. Men det blir sjeldent helt det samme. Jeg som har melkeallergi tåler heldigvis melk fra andre dyr så jeg bruker saueost/bøffelost den sjelden gangen jeg har vil ha ost. Ellers bruker jeg Bjerke Salatdressing på taco i stedenfor ost og rømme. Bare å spørre meg også om du lurer på noe :) Når man ikke tåler blir det til slutt en vanesak, når man ikke har en kraftig reaksjon på melk kan jeg skjønne at det er vanskelig å kutte ut ost og sjokolade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Skummetmelk (til f.eks. havregrøt, frokostblandinger, ol.) - ulike typer melk

- Cottage chese - soyayoghurt?

- Mager kesam - soyayoghurt?

- Gulost - soyaost, bør krydres

- Philadelfiaost - soyarømme?

Når du skal ut på jakt etter allergivarer, er det bare å forberede seg på å fly fra butikk til butikk. Rema 1000 er som regel billigst på allergiprodukter, men du vil finne et bedre utvalg på Meny/Ica sannsynligvis...

Jeg er fornøyd med melkeerstatning generelt, men akkurat ost er ikke så lett. Jeg syns det er godt med soyaost hvis jeg krydrer osten, hvis ikke, smaker det rart, syns jeg.

Det går an å bruke naturell soyayoghurt som en slags erstatning for kesam, tenker jeg...

Det er også spennende å variere med ulike typer melk:

- soyamelk (tykner som vanlig melk pga er ganske lik oppbygning som kumelk)

- rismelk (veldig søtt, godt i kakao og bakverk som pannekaker/boller f.eks.)

- havremelk (sunt og godt!)

- mandelmelk/nøttemelk (greit å lage selv også)

- kokosmelk (godt i bakverk, gir saftighet)

Ellers kan du bruke eplejuice i bakverk istedenfor melk, du kjenner ikke eplesmaken :-)

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB. Glemte å nevne Erlet, en fløteerstatning som kan brukes til mye forskjellig. Denne er dyr, men drøy hvis du fryser den i isbitterninger, så er det bare å klemme rett i en saus f.eks. Kan brukes som erstatning for creme fraiche, er det noen som mener. Fås kjøpt på Meny.

NB. Jeg har ikke prøvd denne selv, annet enn å ha smakt produkter med Erlet i - veldig godt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...