Gå til innhold

Eksem(?) i hodebunn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg aner egentlig ikke om det er eksem, eller hva det kan være. Så da spør jeg her om det er noen som har opplevd det samme eller vet hva det kan være (ja, jeg har tenkt å spørre legen ;)).

Jeg husker egentlig ikke når det startet, men jeg har alltid hatt eksem (atopisk) på kroppen når jeg var liten, nå er det hovedsaklig kun hendene jeg får store problemer med og til tider litt flekker rundt omkring på kroppen (særlig rygg og skuldre). Jeg vet jeg har litt allergier mot diverse ting, men er usikker på hva (har aldri tatt allergitester..).

Det som er synlig i hodebunnen (jeg klarer ikke å se det selv, men kan kjenne det hvis jeg tar i hodebunnen) ifølge kjæresten er veldig små betente klumper, det ser egentlig ut som kviser, men det er litt merkelig hvis jeg skal få masse små kviser der? Når jeg aldri har hatt det når jeg var yngre. Det er vel det siste året eller noe jeg har hatt problemer med hodebunnen på denne måten. Det kan også se ut som de har en sammenheng med hårsekkene, men det er ikke det, for det er ingen hårsekker som er betent :P. Og det klør! Jeg tåler svært lite i hodebunnen, bare ved å børste litt hardt kan jeg begynne å blø. Det skal ingenting til, så når det klør masse så kan jeg klø til det blør.

Vil det hjelpe å bytte sjampo til en sjampo mot eksem? Eller er dette noe helt annet (hva kan det være?)? Noen som har vært borti dette før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-906332.aspx

Både jeg og samboeren min har brukt denne mot flass/tørr hodebunn.

Han har eksem i hodebunnen, noe som gjør at han flasser mye.

Jeg blir avogtil litt tørr og da fikser den det med en gang :)

Vet ikke om det hjelper i din situasjon, men det kan jo være.

Du har ikke byttet shampoo i det siste? Eventuelt farget håret?

Jeg vet at man kan få sånne kviser av enkelte shampooer.

Gjerne shampooer som får håret til å vokse raskt.

:haar:

Skrevet

http://www.vitusapot...PID-906332.aspx

Både jeg og samboeren min har brukt denne mot flass/tørr hodebunn.

Han har eksem i hodebunnen, noe som gjør at han flasser mye.

Jeg blir avogtil litt tørr og da fikser den det med en gang :)

Vet ikke om det hjelper i din situasjon, men det kan jo være.

Du har ikke byttet shampoo i det siste? Eventuelt farget håret?

Jeg vet at man kan få sånne kviser av enkelte shampooer.

Gjerne shampooer som får håret til å vokse raskt.

:haar:

Jeg har ikke vært flink til å bruke ordentlig sjampo i det hele tatt. Har stort sett grabbet med meg den billigste (stort sett den grønne fra garnier). Så jeg har tenkt lenge at jeg burde bare dra på apoteket. Men å tenke er ikke det samme som at jeg har gjort :icon_lol: . Får dra innom i morgen når lønninga er på plass, å få skaffet meg noe som kanskje kan hjelpe.

Det er lenge siden jeg har farget håret, for jeg har jo regnet med at det ikke er det beste for en hodebunn som ikke en gang liker hårbørsta..Så nå har jeg virkelig fin hårfarge :plystre:

Jeg skal iallefall prøve, det kan ikke skade å bruke noe ordentlig :ler:

Skrevet

Har du sensitiv hodebunn burde du ligge unna hårfarging ja.. ;)

Wow! Haha, jeg kunne aldri brukt billig shampoo! :O

Er kanskje skikkelig fin på det, men har dusjen stappfull av dyre hårprodukter. Nesten ikke plass til å stå der ;)

Skrevet

Har du sensitiv hodebunn burde du ligge unna hårfarging ja.. ;)

Wow! Haha, jeg kunne aldri brukt billig shampoo! :O

Er kanskje skikkelig fin på det, men har dusjen stappfull av dyre hårprodukter. Nesten ikke plass til å stå der ;)

Jeg har ikke råd til å bruke så mye penger på slikt :icon_lol:. Så det har bare blitt til at jeg har kjøpt billigere, men nå må jeg vel bare bruke penger på det. Når jeg fortsatt bodde hjemme var det litt lettere å få råd til ordentlig sjampo, men jeg kan reagere på de også, selv om de er såå bra og dyre..f.eks tåler jeg svært lite ansiktskremer, den ene jeg tåler får du kjøpt på dagligvarebutikken liksom. Så det er ikke altid at dyrt=bra for min del. Det samme med sminke. De sinnsykt gode produktene som skal være så bra for huden fungerer ikke. Jeg tåler noen produkter av max factor. Merkelig hud jeg har :ler:

Skrevet

Har du ikke råd til dyr frisørsjampo, kjøøp babysjampo.

Jeg har eksem og tørr hodebunn men den holder seg fin når jeg bruker babyprofukter.

Anonym poster: b5d78e5ca7f7af63ded28a65554cde86

• Liker 2
Skrevet

Når man har så sensitiv hodebunn er det ikke dyre frisørsjampoer man skal søke etter - de inneholder da også parfyme. Det er jo det som gjør at de lukter så godt. :) Gå heller på apoteket og få en nøytral sjampo uten parfyme. Jeg ville ikke søkt etter en flassjampo, da det behandler mer symptomer enn selve hodebunnen. Jeg ville bare gått for en for tørr hodebunn i første omgang.

Anonym poster: 2cec128882f63e3c74322e393a64d7df

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke råd til å bruke så mye penger på slikt :icon_lol:. Så det har bare blitt til at jeg har kjøpt billigere, men nå må jeg vel bare bruke penger på det. Når jeg fortsatt bodde hjemme var det litt lettere å få råd til ordentlig sjampo, men jeg kan reagere på de også, selv om de er såå bra og dyre..f.eks tåler jeg svært lite ansiktskremer, den ene jeg tåler får du kjøpt på dagligvarebutikken liksom. Så det er ikke altid at dyrt=bra for min del. Det samme med sminke. De sinnsykt gode produktene som skal være så bra for huden fungerer ikke. Jeg tåler noen produkter av max factor. Merkelig hud jeg har :ler:

Om du er allergisk skal du være forsiktig ja.

Iallefall den jeg linka deg til er gull ;)

Hehe..jeg har vel heller ikke akkurat råd.. men unnder meg en flaske rundt 200 i måneden.. hehe. :laugh:

Skrevet

Å, takk for tips om babysjampo. Det er jo verdt å prøve!

Skal ut å handle utstyr til den rare hodebunnen min i morgen!

I samme sleng så kan jeg jo spørre om dere har tips til stylingprodukter som ikke gjør vondt verre? Jeg har kort hår, som krever både voks og hårspray for å ikke se helt teit ut. Kan slike ting forårsake disse små betente kvise-lignende greiene? Eller er det rett og slett kun sjampo og balsam som gjør det slikt? (Det kan jo sikkert være noe annet også, men hvis det er så "lett" som kun at jeg er sensitiv så er det jo rimelig enkelt å fikse uten å gå til en lege/hudlege)

Skrevet

Om du er allergisk skal du være forsiktig ja.

Iallefall den jeg linka deg til er gull ;)

Hehe..jeg har vel heller ikke akkurat råd.. men unnder meg en flaske rundt 200 i måneden.. hehe. :laugh:

Jeg unner meg så mye annet ræl..at jeg vil ikke kjøpe frisørshampo (men så er det jo som andre nevner, det er jo fortsatt ting i de som ikke er bra for hodebunnen, hvis jeg reagerer på det som er i en sjampo. I tillegg består jo alle typer sjampo av de samme basis-stoffene. De eneste jeg synes gir merkelig hår (les: fett hår etter en time du har vasket det) er landlord og first price sine produkter. Så sånn sett vil jeg heller kunne slippe unna med 30 kr flaska, når det er basic same shit, bare i finere flasker og bedre dufter :fnise: )

Skrevet

Jeg klør av alt jeg får kjøpt hos frisør eller dagligvare, og reagerte faktisk også på den det er linket til. Antar det er SLS som er trigger hos meg. Redningen for min del ble denneog tro det eller ei denne når økonomien gikk helt i dass. Sistnevnte krever at jeg skyller håret med eddikvann, men til sammen bruker jeg kanskje 20 øre pr hårvask.

Skrevet

En venninne av meg som sliter med sensitiv hodebunn bruker sjampo fra pureology :-)

Skrevet

Jeg unner meg så mye annet ræl..at jeg vil ikke kjøpe frisørshampo (men så er det jo som andre nevner, det er jo fortsatt ting i de som ikke er bra for hodebunnen, hvis jeg reagerer på det som er i en sjampo. I tillegg består jo alle typer sjampo av de samme basis-stoffene. De eneste jeg synes gir merkelig hår (les: fett hår etter en time du har vasket det) er landlord og first price sine produkter. Så sånn sett vil jeg heller kunne slippe unna med 30 kr flaska, når det er basic same shit, bare i finere flasker og bedre dufter :fnise: )

Haha. Ser den.. men nå skal det sies at ikke shampoo bare er til for å få rent hår ;) det er såååå mye mer. MEN, er du bare ute etter rent hår, er det jo ingen vits i å betale masse for en fancy som gir deg volum, bygger opp skadet hår, definerer krøller, gir deg tykkere hår, gir deg mykt hår, gir deg stritt hår eller shiny hår.. :fnise:

Jeg derimot kunne ikke levd uten proteinkurer eller proteinshampoo, siden jeg bleiker håret mitt. Uten det, hadde håret vært helt jævlig :P eller volum shampoo, eller tykkende balsam :O Har nok litt mer vanskelig hår, jeg da :P krever sitt. Hehe

Og vet om 1000 forskjellige gode podukter <3 Men er dessverre ikke helt oppdatert på hvordan de er for de som har sår hodebunn. Svigermoren min derimot bruker både hårspray og voks, hun har heftig psoriasis i hodebunnen også.

Men blir du til å gå til legen også?

Skrevet

Haha. Ser den.. men nå skal det sies at ikke shampoo bare er til for å få rent hår ;) det er såååå mye mer. MEN, er du bare ute etter rent hår, er det jo ingen vits i å betale masse for en fancy som gir deg volum, bygger opp skadet hår, definerer krøller, gir deg tykkere hår, gir deg mykt hår, gir deg stritt hår eller shiny hår.. :fnise:

Jeg derimot kunne ikke levd uten proteinkurer eller proteinshampoo, siden jeg bleiker håret mitt. Uten det, hadde håret vært helt jævlig :P eller volum shampoo, eller tykkende balsam :O Har nok litt mer vanskelig hår, jeg da :P krever sitt. Hehe

Og vet om 1000 forskjellige gode podukter <3 Men er dessverre ikke helt oppdatert på hvordan de er for de som har sår hodebunn. Svigermoren min derimot bruker både hårspray og voks, hun har heftig psoriasis i hodebunnen også.

Men blir du til å gå til legen også?

Ja, jeg orker ikke å bruke så mye fancy stuff for håret. Av og til hårkur og slikt. Men det er sikkert nesten et halvt år siden jeg farga håret nå (vanligvis farger jeg det en gang i mnd). Så det er egentlig veldig fint for tida :fnise: . Det eneste som er litt stress (synes jeg) er at jeg har veldig glatt hår, som egentlig skal være litt mer fluff i (for å si det slikt), så det eneste som fungerer for å få det til er sånn dust it-pulver. Men, det kan jo være det som gjør at jeg har så merkelig hodebunn. Ikke vet jeg. I tillegg til voks og hårspray.

Jeg får spørre legen hvis det ikke går over (jeg er litt sånn som ikke gidder å gå før jeg må..).

Hvis du husker det en eller annen gang kan du jo spørre svigermoren din hva hun bruker. Og sende tips til meg på pm :)

Skrevet

Jeg klør av alt jeg får kjøpt hos frisør eller dagligvare, og reagerte faktisk også på den det er linket til. Antar det er SLS som er trigger hos meg. Redningen for min del ble denneog tro det eller ei denne når økonomien gikk helt i dass. Sistnevnte krever at jeg skyller håret med eddikvann, men til sammen bruker jeg kanskje 20 øre pr hårvask.

Det skal jeg huske på neste gang jeg handler på iHerb :) Takk for tips! (Tror ikke jeg har så lyst å skylle i eddikvann da.. :icon_lol: )

Skrevet

En venninne av meg som sliter med sensitiv hodebunn bruker sjampo fra pureology :-)

Takk for tips! Skal sjekke opp denne også :)

Skrevet

Ja, jeg orker ikke å bruke så mye fancy stuff for håret. Av og til hårkur og slikt. Men det er sikkert nesten et halvt år siden jeg farga håret nå (vanligvis farger jeg det en gang i mnd). Så det er egentlig veldig fint for tida :fnise: . Det eneste som er litt stress (synes jeg) er at jeg har veldig glatt hår, som egentlig skal være litt mer fluff i (for å si det slikt), så det eneste som fungerer for å få det til er sånn dust it-pulver. Men, det kan jo være det som gjør at jeg har så merkelig hodebunn. Ikke vet jeg. I tillegg til voks og hårspray.

Jeg får spørre legen hvis det ikke går over (jeg er litt sånn som ikke gidder å gå før jeg må..).

Hvis du husker det en eller annen gang kan du jo spørre svigermoren din hva hun bruker. Og sende tips til meg på pm :)

Jeg er helt likedan når det kommer til lege. Liker ikke leger så går ikke med mindre jeg må :P

Også synes jeg det er litt dyrt..vil heller bruke penger på hårprodukter :fnise:

Tja..kan jo kanskje være dust it som forårsaker dette, men hvem vet :P jeg har iallefall ikke peiling.

Svigers bruker bare Paul Mitchell produkter. Vet ikke om de er mer sensitive, men hun elsker iallefall de ;)

Og! om du har proplemer med hodebunnen må du være forsiktig med farge :overrasket: Det kan forværre ganske mye. Å stripe håret derimot kan være greit, for da får du løftet litt mer fra hodebunnen (tips fra svigermor) ;)

Jeg leste litt mer om dette med kviser og sånt i hodebunnen. Mye det kan komme av. Om du vasker håret hver dag eller opptil flere ganger om dagen foreksempel. Eller bruker mye hatt/lue :P

Skrevet

Har eksem i hodebunn - den blir tørr, klør og flasser. Vært igjennom hele apoteket og prøvd alle shampooer de har der. Også de nevnt i tråden her ;) De fungerte en periode, men så ble alt bare mye verre... Til nød har jeg brukt barneshampoo uten parfyme og parabener.

Helt til jeg ble anbefalt Neccin shampoo hos frisør. Den er gull!!! Kan vaske håret hver dag, og det har helt sluttet å klø :hoppendeglad::strix:

Anonym poster: c37de9658dc197c9c7e93488a86be9cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...