Gå til innhold

"Tampongsyken..."

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er mye man lurer på her i verden, og jeg lurer egentlig på hva tampongsyken er for noe? og kan det være slik at man kan bli "steril" av dette problemet..? :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kan du lese en del om det. Jeg tror ikke man kan bli steril av det, men sykdommen er faktisk dødelig og det er jo en del verre. Men det er en svært sjelden sykdom.

Skrevet

Rart den ikke er mer utbredt slik som mange her inne slurver :roll:

Gjest Myumi
Skrevet

I en pakke med o.b. står det god informasjon om Tampongsyken eller TSS- Toxic Shock Syndrome som den egentlig heter. Dette er en ekstremt sjelden sykdom og ved normal hygiene og regelmessig bytte av tampong er du 99.9% trygg.

TSS har gjennom årene blitt brukt som skremselspropaganda for at jenter skal tvinges tilbake til ukomfortable bind, trusler om sterilitet, at den forsvinner inn i kroppen samt andre idiotiske teorier har blitt framsatt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan kan du si at TSS er skremselspropaganda, når det faktisk er en dødelig sykdom!!! :o

På 80-tallet ( tror jeg) var det svært mange som endte opp med denne sykdommen, og flere av de døde. Jeg så en dokumentar om dette på Discovery for en god stund siden.

Greit nok at ikke mange får denne sykdommen lenger, men gudsjelov fortsetter de å opplyse om den!

Skrevet

tusen takk for gode svar! Føler meg litt tryggere med en gang... :P Grunnen til bekymringen, er jo fordi man blir pepret med info om at den ikke skal sitte i lenger enn 3 timer, for ellers.....?!?Men det hender jo at proppen sitter i lenger enn 3-4 timer da...

Gjest Myumi
Skrevet

Her var det mange "jeg tror" argumenter.

TSS rammer såpass få jenter at det ikke er noen grunn til å la være å bruke tamponger fordi man er redd for å få TSS.

Skrevet
På 80-tallet ( tror jeg) var det svært mange som endte opp med denne sykdommen, og flere av de døde. Jeg så en dokumentar om dette på Discovery for en god stund siden.

Det kommer av at de brukte andre typer stoff i tampongene som absorberte mye mer enn dagens tamponger. Ja, man skal ikke bare vifte vekk faren for TSS, men man trenger ikke bli hysterisk heller. Normal, fornuftig bruk av tamponger er alt som trengs.

Gjest Myumi
Skrevet
tusen takk for gode svar! Føler meg litt tryggere med en gang...  :P  Grunnen til bekymringen, er jo fordi man blir pepret med info om at den ikke skal sitte i lenger enn 3 timer, for ellers.....?!?Men det hender jo at proppen sitter i lenger enn 3-4 timer da...

8 timer er maxgrensen men så lenge du skifter hver 4-5 time er du på den sikre siden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kommer av at de brukte andre typer stoff i tampongene som absorberte mye mer enn dagens tamponger. Ja, man skal ikke bare vifte vekk faren for TSS, men man trenger ikke bli hysterisk heller. Normal, fornuftig bruk av tamponger er alt som trengs.

Ja jeg vet de har forandret på stoffene, men jeg mener at de ikke opplyser om denne sykdommen uten grunn.

Jeg er så absolutt ikke hysterisk når det gjelder bruk av tampong, jeg bruker det selv også, men jeg er likevel ikke enig i at TSS-sykdommen blir brukt som skremselspropaganda for at folk skal bruke mindre tampong som Sunmin nevner.

Gjest Poirot
Skrevet
tusen takk for gode svar! Føler meg litt tryggere med en gang... :P Grunnen til bekymringen' date=' er jo fordi man blir pepret med info om at den ikke skal sitte i lenger enn 3 timer, for ellers.....?!?Men det hender jo at proppen sitter i lenger enn 3-4 timer da...[/quote']

En tampong kan fint sitte lenger enn 3 timer. Ellers kan skjeden lett bli sår ved at man til stadighet drar ut en ampng som ikke er våt nok.

http://www.no.always-tamponger.com/faq.html

http://www.mso-bergen.no/index.php?artikke...kelid=25&back=1

Skrevet

Nei, jeg er helt enig, det brukes ikke som skremselspropaganda. Det er en dødelig sykdom som skal tas på alvor, men man skal likevel huske at den er sjelden og at man trygt kan bruke tampong.

Gjest Nuske77
Skrevet

Har den sykdommen i bakhodet, men har ikke troen på at en får den med "normal" hygene....

Skrevet

Står til og med på pakkene at du faktisk kan sove med tamponger... bare du skifter til ny tampong rett før du legger deg og når du står opp! Har sovnet èn gang med tampongen i meg, var ikke noe fare.

Jeg synes det er bra at de fortsatt opplyser om denne sykdommen, selvom den er sjelden! Til og med 12-14 åringer bruker jo tamponger nå om dagen...de vet jo ikke alt de heller... :)

• 8 år senere...
Skrevet

Grunnen til at man kan få tampongsyken er jo nettopp fordi tampongene er fulle av kjemikalier. Selv om du bytter ofte, vil du fortsatt få disse kjemikaliene i blodomløpet, om det så er en aldri så liten dose. Bomullen er full av sprøytemidler (som tar livet av bomullsplukkere daglig), behandlet med kjemikalier under fremstillingen, kjemisk beleket, dekket i plast og i tillegg testet på dyr. Ikke bra. I helsekost og på apotek får du kjøpt økologiske tamponger som ikke inneholder giftstoffer. Se etter f.eks "Natracare".

Skrevet

En venninne av meg hadde denne da vi var unge. Må vel ha vært ca 20 år siden. Hun var dausjuk, altså virkelig nær døden. Mener å huske det var på trappene med multiorgansvikt og alt mulig. Hun er dog den eneste jeg kjenner til.

Skrevet

Grunnen til at man kan få tampongsyken er jo nettopp fordi tampongene er fulle av kjemikalier. Selv om du bytter ofte, vil du fortsatt få disse kjemikaliene i blodomløpet, om det så er en aldri så liten dose. Bomullen er full av sprøytemidler (som tar livet av bomullsplukkere daglig), behandlet med kjemikalier under fremstillingen, kjemisk beleket, dekket i plast og i tillegg testet på dyr. Ikke bra. I helsekost og på apotek får du kjøpt økologiske tamponger som ikke inneholder giftstoffer. Se etter f.eks "Natracare".

Kult å bumpe en 9år gammel tråd!

Skrevet

Alltid kult å bumpe ting med viktig informasjon.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Har den sykdommen i bakhodet, men har ikke troen på at en får den med "normal" hygene....

Man kan fint få det selv om man har normal hygiene.

Selv har jeg helt normal hygiene, men kan ikke bruke tampong etter at jeg ble alvorlig syk for en del år siden.

Skrevet (endret)

Eh, nei.

Årsaken til TSS er forhøyet bakterievekst i skjeden, pga tamponger som var laget på en helt annen måte i dag, som igjen fører til blodforgiftning.

På sytti og åttitallet var tampongene "bedre" enn i dag. De hadde en fenomenal oppsugingsevne, og kunne derfor sitte i i flere timer enn i dag uten at man brydde seg.

Dette, sammen med noe dårligere hygiene enn i dag, førte til en voldsom oppblomstring av farlige bakterier i skjeden, som spredte seg til resten av kroppen og i noen få tilfeller endte det med døden.

Jeg sier noen få, fordi man ikke vet hvor mange som døde av TSS før man fikk en "epidemi" av TSS i USA rundt 1981, hvor minst ni kvinner døde før de fant ut hva som var årsaken til den aggressive bakterien.

Først da de oppdaget at alle kvinnene hadde menstruert og brukt tampong da de ble syke, skjønte de hva som skjedde.

Etter dette, fikk tampongprodusentene beskjed om å lage tamponger med lavere oppsugingsevne, samt legge pakningsvedlegg i alle tampongesker med informasjon om TSS og nøye håndvask ved bytte av tampong.

Derfor ser man svært sjelden tilfeller av TSS i dag. Med mindre man bruker tampongen i tolv timer og har vært skitten på hendene når man byttet, er sannsynligheten for å få TSS svært liten.

Endret av Minya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...