AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #1 Skrevet 18. februar 2013 Har en lege som pusher meg veldig på at jeg skal ta gastrisk bypass. Jeg har sagt jeg er skeptisk, og at jeg mener det er mulig for meg å gå ned i vekt uten om jeg bare får den rette hjelpen, men hun gir seg ikke. Hun lovpriser slankeoperasjon for alt det er verdt, og påstår at det knapt finnes bivirkninger og at hun ikke kan se noe som helst som taler i mot en slik operasjon. Selv er jeg veldig skeptisk, og liker dårlig at min egen lege nærmest presser meg til dette. Det har jeg også gitt uttrykk for, men hun står på sitt. "Alle som har tatt det går raskt ned i vekt, og alt blir så bra!" osv osv osv. Derfor håper jeg på at det finnes noen her inne som selv har fått utført denne operasjonen; evt har en i nær familie/en nær venn som har gjennomgått den. Er det så utopisk som legen min vil ha det til, eller finnes det flere baksider til medaljongen enn hun noengang vil komme til å fortelle meg? Jeg håper på tilbakameldinger fra både de som er kjempefornøyd og de som evt ikke er det. Fordeler, ulemper osv. Jeg mener fremdeles selv at jeg med god hjelp, oppfølging og trening skal kunne klare å gå ned uten operasjon. Men jeg er avhengig av at noen nærmest setter opp en meny jeg skal følge, at jeg følges opp svært jevnlig, og ikke minst at jeg får økonomisk støtte til å gå på treningssenter for det er veldig dyrt. Har sett at Elixia har noe de kaller Light Club som jeg har lyst til å prøve, men det er svindyrt. Jeg har ikke råd. Kunne man ikke heller få slike tiltak på "blå resept" fremfor å bli pushet til en operasjon man overhodet ikke ønsker? Det er hodet mitt det er noe feil med, jeg klarer ikke å pushe meg selv, jeg har ikke nok viljestryke og disiplin osv til å klare dette på egen hånd, men jeg mener allikevel at operasjon ikke er løsningen... Blir fortvilet av hele situasjonen. Mann 36 Anonym poster: fb3c200dc95c99f7307c5f34a8894ff2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #2 Skrevet 18. februar 2013 En lege skal ikke sitte og presse en til og ta en slanke operasjon vis du ikke selv vil det. Klart det blir lettere å gå ned og er jo en stor hjelp for mange, men ikke altid det er løsningen. Er man innstilt til og klare å gå ned selv så klart klarer du det. Hvorfor mener legen at du ikke skal klare det? Er da mange som har jobbet hardt og klart og gå ned selv uten operasjon. Har mamn hormon problemer elle noe slik så er det jo litt vanskeligere og klare å gå ned, men man klarer det vis man bare vil og ikke gir opp. Jeg selv slitter med hormonproblemer og sliter veldig med å gå ned, men har enda ikke gitt meg. Men Må nok desverre ta en slik operasjon etter hvert, men det er siste utvei. Prøve litt til selv selv om jeg snart har prøvet alt. kjenner 3 stk som har tatt denne operasjonen og har gått veldig bra med dem. Ene jeg kjenner veide 170 kilo og etter litt over 1 år så veier hun 77 kilo. Hun gikk ned veldig raskt. Men har ingen problemer av noe slag etter operasjonen. kommer jo litt an på hva mna gjør selv også. Og det lønner seg nok og holde seg litt i form før en slik operasjon, men jeg vet ikke så mye om det enda selv. Men Så klart en slik operasjon kan jo både gå galt og bra, men slik er det jo med alle operasjoner. Legen må ha veldig god grun til og si at du ikke klarer og gå ned selv. Hadde det vært legen min så hadde jeg blitt sint tror jeg. Men hun/han mener det sikkert godt på en måte men syns nå ikke at en lege skal sitte slik og si at du må. Vis du vil prøve selv så anbefaler jeg og prøve det selv og heller vurdere operasjon senere. Jeg prøver hvertfal alt jeg kan får jeg tar en slik operasjon. Jeg hadde selv problemer med og prøve og slanke meg selv for vet hat det går feil vei tilslutt likevel på grun av hormonene. Men prøver uansett, selv om jeg spiser lite og ofte og trener 1-3 timer om dagen så hjelper det lite men da holder jeg hvertal kroppen i gang. men har nå klart og gå ned 28 kilo så det er en start å håper at kroppen er med meg videre på nedgangen. Men redd for at det skal gå opp igjen. Men prøver og holde mote oppe. ER hvertfal mye man kan gjøre selv uten at det skal koste deg mange penger. Bare og begynne å gå en liten tur hver dag.20-30 min el noe. er en veldig god start. Fikk tips av lege eller er mange som sier det men slutte og spise poteter, pasta og ris feks. Drikke 1,5 liter hvertfal med vann om dagen eller farris. Jeg drikker mer farris en vann for vanne samler seg letter i kroppen min, men prøver og drikke hvertfal 1l vann om dagen med 1,5 liter farris. Noen sier du trenger 3l drikke løpet av 1 dag, Og ikke drikke noe særlig med alkolhol mens du prøver og slanke deg. Spise mer grønsaker og frukt. Men ikke for mye søte frukter. Og prøv og spis krom tabletter for å minske søttsuge Hjelper veldig. Bruker det selv. Spis lite og ofte. Og ikke hopp over frokosten for det er den viktigse måltide om dagen. Hvis du feks drikker 2l kjølskapkaldt vann så forbrenner du 800kj per dag, rådet mitt er å drikke en halv liter kaldt vann 4-6 ganger daglig, gjerne før måltid og mellom disse. Men drikk hvertfal 1,5 liter hver dag. Men helst mer Jeg prøver og drikke halv liter før jeg skal spise selv og blir fortere met av det og ikke spise fort tygg godt og sakte. Mange som spiser fort og kjenner ikke etter når man er met får man er over met hvert en av dem selv. Men nå spiser jeg sakte og tygger godt, bruker ca 20-30 min på middagen og spiser mye mindre en før, for nå rekker man og kjenne at man er mett da man er mett Og prøve og ungå og drikke mens du spiser, vent gjerne 20 min etter et måltid. Så er du på god vei til et slankere liv. Og spise magert pålegg på maten, grovt brød, tja hvertfal en hjelp Anonym poster: 564f6af42c33ad04020f6d645f362db8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #3 Skrevet 19. februar 2013 Bytt lege? Folk klarer å gå ned utrolig mye med rett kosthold, trening og motivasjon. Operasjon bør være siste utvei, det er jeg enig med deg i. Tror du må finne deg en "gjeng" som kan støtte deg og noen som kan følge deg opp. Kanskje en "fat camp" kan være noe? Har hørt om folk som har fått permisjon og reist på et kursted i en periode og da lærer man sikkert masse! Husker ikke hvor jeg leste det dessverre. Vet ikke nok om det til å si noe mer konkret, men håper jeg har gitt deg noen ideer i hvert fall. Lykke til, dette klarer du! :-) Anonym poster: b20a0c4183ccb62fca50ab3e2638cae4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #4 Skrevet 19. februar 2013 Tusen takk for utfyllende gode svar, og for god støtte. Har funnet litt blogger og sånt om operasjonen, men syns ikke jeg blir noe klokere av det. De alvorligste mulige bivirkningene av operasjonen skremmer dritten av meg, men det er jo selvsagt også store bivirkninger om man ikke kommer seg ned i vekt på egen hånd... Det er også det legen min bruker som argument da - hvor farlig det er på sikt hvis jeg ikke kommer meg ned i vekt. Og at jeg har forsøkt i årevis uten å lykkes. Men jeg er jo ærlig på det. Jeg er ikke disiplinert nok på egen hånd rett og slett. Jeg må piskes litt, om dere skjønner. Når jeg skal gjøre det på egen hånd bare lurer jeg meg sjøl hele tiden. Men operasjon? Nei, det ønsker jeg virkelig ikke... Skulle bare ønske jeg klarte å få legen til å forstå. Ønsker ikke bytte lege heller, da denne legen har fulgt meg gjennom store deler av livet, siden jeg var tenåring. Hun kjenner meg, på godt og vondt. Vanskelig å bygge opp et nytt forhold til ny lege føler jeg. Hadde jeg bare hatt råd til å gå på noe sånt som den Elixia Light Club-saken. Der følges man opp, og man er en gruppe som pusher hverandre, og man kan ikke skulke unna og lure seg sjøl - iallfall ikke uten at noen tar deg på det. Og det er akkurat det jeg trenger! Men 799,- pr mnd + medlemsavgiften på 549,- pr mnd = 1348 kr pr mnd! (+ oppstartsavgiften på 399, så første måneden ville det da bli 1747 kr!) Det er penger jeg ikke har... Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan få støtte til trening, som er en langt bedre og mer helsemessig forsvarlig greie enn å proppe folk full med medisiner, eller på operasjonsbordet (etter en lang og krevende utredning først). Anonym poster: fb3c200dc95c99f7307c5f34a8894ff2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #5 Skrevet 22. februar 2013 Tusen takk for utfyllende gode svar, og for god støtte. Har funnet litt blogger og sånt om operasjonen, men syns ikke jeg blir noe klokere av det. De alvorligste mulige bivirkningene av operasjonen skremmer dritten av meg, men det er jo selvsagt også store bivirkninger om man ikke kommer seg ned i vekt på egen hånd... Det er også det legen min bruker som argument da - hvor farlig det er på sikt hvis jeg ikke kommer meg ned i vekt. Og at jeg har forsøkt i årevis uten å lykkes. Men jeg er jo ærlig på det. Jeg er ikke disiplinert nok på egen hånd rett og slett. Jeg må piskes litt, om dere skjønner. Når jeg skal gjøre det på egen hånd bare lurer jeg meg sjøl hele tiden. Men operasjon? Nei, det ønsker jeg virkelig ikke... Skulle bare ønske jeg klarte å få legen til å forstå. Ønsker ikke bytte lege heller, da denne legen har fulgt meg gjennom store deler av livet, siden jeg var tenåring. Hun kjenner meg, på godt og vondt. Vanskelig å bygge opp et nytt forhold til ny lege føler jeg. Hadde jeg bare hatt råd til å gå på noe sånt som den Elixia Light Club-saken. Der følges man opp, og man er en gruppe som pusher hverandre, og man kan ikke skulke unna og lure seg sjøl - iallfall ikke uten at noen tar deg på det. Og det er akkurat det jeg trenger! Men 799,- pr mnd + medlemsavgiften på 549,- pr mnd = 1348 kr pr mnd! (+ oppstartsavgiften på 399, så første måneden ville det da bli 1747 kr!) Det er penger jeg ikke har... Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan få støtte til trening, som er en langt bedre og mer helsemessig forsvarlig greie enn å proppe folk full med medisiner, eller på operasjonsbordet (etter en lang og krevende utredning først). Anonym poster: fb3c200dc95c99f7307c5f34a8894ff2 Det syns jeg var veldig dyrt så det ville ikke jeg ha begynt på uansett jeg, bedre og betale 1 års kort på trenings senter og evt få en privat trener. Eller hvertfal kjøpe 1 årskort på treningsenter og bestemme deg for å trene hvertfal 3 ganger i uka i starten og øke etter hvert. Nå vet jeg ikke hvor mye årskorte koster der du bor evt men tror det blir mye billigere i lengden i stedefor det du snakker om nå. eller hvertfal ville jeg ha funnet ut hvor mye dem skal ha for årskort der. Eller så er det mye man kan gjøre selv bare man bestemmer seg for det. Begyn med å gå 20-30 min hver dag, gjør det før du setter deg ned med ting du elsker å driver med. Jeg feks liker å lese eller se på tv. Har laget meg en regel om at jeg ikke skal se på tv eller lese i boka mi før jeg har trent minst i 45 min men helst 1 time. HAr trenings sykel inne så jeg setter den foran tv og sykler 45-1 time om dagen eller så går jeg tur. Jeg bestemmer ikke på forhånd hvor jeg skal gå, men bare går og ser hvor jeg lander til slutt. Hender seg det blir en tur på 2-3 timer til slutt men veldig godt etter på. Har med meg musikk og en flaske med vann. Tar en pause om jeg trenger det på 5 min men stort sett så bare går jeg og nytter frisk luft Og om du ikke har råd til års kort på trenings senter så hør hvor mye dem tar for enkle timer og bestem deg for å feks ta 3 ganger i mnd med styrke, bare for å ha noe annet en bare gå feks. Eller så er det mye man kan gjøre hjemme bare man har fantasi. Bruke 1,5 liter flasker med noe vann eller sand feks finne vekter det :D Bruker det selv. Men får du begynner med dette så sett deg ned og tenk over om du virkelig vil dette eller ikke. Du må bestemme deg og være streng med deg selv. Sett deg mål, skriv dem ned og heng dem en plass du ser dem hver dag. Anonym poster: 564f6af42c33ad04020f6d645f362db8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #6 Skrevet 22. februar 2013 Om du ikke il ta operasjonen syns jeg det er helt feil at du skal gjøre det hvertfall. Alle operasjoner innebærer risiko, både narkosen og sele operasjonen, samt at man kan få komplikasjoner i ettertiden. Man har jo også visse smerter etterpå og fordøyelsessystemet kommer til å fungere på en annen måte, så man må ha rette innstillingen før man et opereres. Jeg ble operert for 5 år siden på Aleris og har ikke annet enn godord å komme med. Jeg gikk raskt ned i vekt, har ikke hatt noen komplikasjoner og har 4 stabile år bak meg som normalvektig. Gikk ned 50 kg første året og ble der. Nå lever jeg helt normalt, spiser normalt, er n ormalt s,åspist. Kan fint spise kake i selskap og godteri i helgene, det jeg må passe på er å ikka ha for lavt blodsukker når jeg inntar noe som er mye sukker eller karbohydrater i, da kan jeg gå på en smell. Har et vellykket svangerskap som operert bak meg og er nå gravid med nr 2. Største "problemet" mitt er vel at jeg har en del overflødig hud etter all den overvekten. Anonym poster: e82d087226b1ed3ad88ce91feaa83918
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #7 Skrevet 22. februar 2013 Jeg ble også operert på Aleris for snart fem år siden og jeg har dessverre bare gode erfaringer å komme med. Ingen komplikasjoner i det hele tatt, gått ned over 60 kg og har fått fjernet løshud. Fått et nytt liv, rett og slett. Det var kanskje ikke det du ville høre. Anonym poster: c04383768c6e9bca3dbc708f2fffe0a2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #8 Skrevet 22. februar 2013 også Ha med deg musik da du er ute å gå tur, Jeg selv må ha musik når jeg er ute å gå turer, musik med litt fart i som jeg føler at jeg får litt mer energi av og Er ikke enkelt og starte men få en kamerat eller noe slik til og bli med deg i starten be han dra deg med Vis du syns det er vanskelig og starte selv. Jeg kan være slik selv men når jeg har lyst og gå tur så forter jeg meg å kle på meg og løper ut for vis man drøyer det så blir det ikke noe av. Er viktig og finne styrken i deg. og bestemme seg og utføre det. Man vinner på det selv, og slutte og spise poteter, ris og pasta og heller velge grønnsaker. Blomkål og brokoli er veldig godt det spiser jeg veldig mye ikke blir man lei eller. Enten så koker jeg dem, bruker litt oliven olje i en panne og woker dem med svinekjøtt er veldig godt. Trenger ikke bare ha de to men kjøp en wok blaning og ta litt blomkpl og slik oppi er veldig godt. Mange som ikke er glad i grønsaker osv. Vet ikke om du er det men? Bruk fantasien og prøve seg frem. Før du begynner og lage mat så drikk 0,5l med kaldt vann, og prøv og ungå drikk under maten og tygg godt legg gaffelen og slik ned hver gang du har mat i munnen og ikke stress når du spiser, mange som gjør det, Men vis man tygger godt å lenge og bruker 20-25 min på middagen så kjenner man at man bli mett da man blir mett i stedefor å kjenne lenge etter på at man skulle egentlig ikke ha spist den siste askjeten med mat vis du skjønner, blir litt dumt skrevet men regner med du forstår Jeg skriver dette for jeg har vært der selv og er stor selv og jobber med saken, har lenge slit med overvekt og slitt med og gå ned. og har prøvet mye og prøvet meg fram med måde den ene og andre måten. Man må finne en løsning på hvordan man skal gå ned selv. og bestemme seg for å ikke gi opp, vis det plutselig går opp igjen en stund. Jeg har nesten gitt opp mange ganger men så finner jeg styrken i meg og fortsetter på det jeg helts vil. Det er å gå ned og bli om ikke tynn, så tynnere. JEg ønsker ikke å bli for tynn men finne en vekt jeg selv blir fornøyd med. Men tar kilo for kilo og heller ser an hvor mange kilo jeg vil gå ned. Har enda langt igjen til et ønsket utsende. Men Gir ikke opp jeg bare føler det jeg gjør nå. Trene, spiser mye grønnsaker, reint kjøtt, drikker vann/farris. osv Nå vet jeg ikke mye du veier osv men stå på ikke gi deg. operasjon er siste utvei. Klarer man det ikke selv så er det jo en hjelp. Men prøv alt du kan selv. Få med deg noen om du syns det er vanskelig selv. Bare for å få støtte og hjelp. Lettere og være flere en alene for mange også. Du har sikkert noen venner som er villige til og støtte og hjepe deg om du spør dem. samme hva man opererer så kan man få komplikasjoner. Er en risiko samme hva man skal operere. Men er en risiko og være stor også og klarer man ikke å gå ned så finnes det hjelp. Jeg har prøvet som sakt i mange år og gå ned selv. Og klarer jeg det ikke selv nå så må jeg ta operasjon vis jeg noen gang vil bli lettere. Men får se hva tiden vil bringe. Men det beste er å klare det selv. Hva er det som gjør at du ikke klarer og pushe deg selv? Vil du virkelig dette og gå ned eller er du usikker? hva tror du selv skal få deg til og pushe deg selv? hva spiser du løpet av en dag feks? Jeg selv hadde vanskeligheter med å starte på slanking osv. Men har endelig klart og starte gått ned over 30 kilo, selv om jeg har langt igjen osv. Kan jeg prøve og hjelpe deg i gang. Hjelper og finne ut hvorfor ting er vanskelig osv. Anonym poster: 564f6af42c33ad04020f6d645f362db8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå