Gå til innhold

Saken om krigsveteraner i vg.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva synes dere? Er det feil at vi ikke har såkalte spesialister på ptsd i Norge? Og hvorfor blir ingenting gjort?

Anonym poster: 00b576c30a46c3d8ac482b066e9c183c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva synes dere? Er det feil at vi ikke har såkalte spesialister på ptsd i Norge? Og hvorfor blir ingenting gjort?

Har du en link?

Generelt er det vanskelig å behandle PTSD. Det finnes noen psykiatere i Norge med kompetanse på PTSD. Og Modum Bad har et behandlingsopplegg for PTSD. Men de fleste som har PTSD får kun prate med en tilfeldig psykolog som har ledig plass på lista eller psykiatrisk sykepler.

Mange må lære seg å leve med symptomene, og tilrettelegge livet sitt slik at de fungerer best mulig i hverdagen. Noen får dessverre problemer med å fungere i jobb og familie. Det er forferdelig slitsomt å ha PTSD. Kroppen kan være i konstant alarmberedskap. Man kan ha problemer med å konsentrere seg. Problemer med søvn på grunn av mareritt og oppvåkninger i løpet av natten. Man kan få hjertebank, hodepine, muskulære smerter og andre fysiske symptomer. Det kan være slitsomt å være sammen med andre. Og det kan føles ensomt, fordi andre fortsetter livet mens man selv har problemer med å komme seg videre.

Det som kan hjelpe er samtale om traumene og eksponeringsterapi. Det kan hjelpe å gå detaljert inn i voldsepisodene. Og fortelle det gang på gang på gang... Det kan hjelpe å skrive ned marerittene. Og det kan hjelpe å ta hensyn til seg selv. Det er viktig å ikke føle seg presset eller stresset, da det kan forsterke symptoemene og man kan bli helt utmattet.

Skrevet (endret)

Man kan jo ikke si at Norge ikke har spesialister på PTSD, jeg er sikker på at mange innenfor helsevesenet har hatt kontakt med mennesker som har traumer og både har lært mye av det og at de har relevant undervisning.

At man allikevel kan si at mange ikke vet nok er jo en annen sak, men uansett.

Det at ingenting blir gjort er vel heller ikke helt korrekt, det har heldigvis vært økende fokus på mental helse til de som kommer tilbake fra utenlandstjeneste så jeg håper det hvertfall går fremover på det punktet.

Fra artikkel i aftenposten:

"

Hele 9,9 prosent sier de har alvorlige eller moderate stressplager en måned etter at de er kommet hjem.

Det kommer frem i Afghanistanundersøkelsen 2012, som ble lagt frem mandag. Dette er en undersøkelse av psykisk helse hos norsk personell som har tjenestegjort i Afghanistan i perioden 2001 – 2011.

Undersøkelsen ble lagt frem mandag formiddag i Oslo Militære Samfund, for forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

7,3 prosent sier de plages av angst, 4 prosent sier de sliter med depresjoner. Begge deler ligger på landsgjennomsnittet for den mannlige befolkningen.

Fire år etter tjenesten sier 6,2 prosent at de har betydelige stressplager. 25 prosent av veteranene sier de har et risikofylt alkoholforbruk.

40 prosent sier de føler seg psykisk sterkere etter å ha vært med på utenlandsoppdraget, fem prosent mener de er blitt psykisk svakere.

Fire av ti er uenige i påstanden om at det norske, militære engasjementet i Afghanistan har vært vellykket. Ni av ti er likevel tilfreds med sin egen innsats. "

Jeg er vel egentlig ikke overrasket over noen av tallene med tanke på stresset de opplever, det tallet jeg finner høyest er vel at 25% sier de har ett risikofylt alkoholforbruk.

Det er sikkert mye som kan forbedres men noe kommer også annpå en selv uansett hvilken vinkel man ser det fra, noen vegrer seg kanskje for å søke hjelp også.

At 40% sier de er psykisk sterkere kontra 5% som sier de er svakere er jo noe som i og for seg er ett positivt tall.

Nå skimmet jeg bare artikkelen men psykiske senskader kan jo forekomme en god del tid etter traumatiske opplevelser så varierende tall vil nok uansett forekomme ved tiden for den samme gruppen.

Endret av Equinox
Skrevet

Jeg har dessverre ikke link, men ligger på vg+ :) jeg synes det er utrolig stort av den mannen de hadde intervju med, å tørre å gå ut med sin historie sånn. Jeg mener, han ser jo ikke akkurat ut som en som sliter sånn!

Tror forøvrig jeg formulerte meg feil, vi har vel kanskje noen "spesialister" på ptsd. Men vi har ingen som er spesialister på krigsrelaterte sykdommer og skader.

Skrevet

Det er definitivt et felt vi bør ha mer kompetanse på. Ikke bare pga de norske soldatene, men også for voldtektsofre, flyktninger, voldsofre osv. Problemet er at når det ikke tas fatt i under den akutte fasen, kan det fort bli en kronisk lidelse.

Medikamenter er av lite nytte, det trengs et godt behandlingsopplegg..

Soldatene er en svak gruppe. Det er stigmatisert å få psykiske etterreaksjoner når man er i denne typen selvvalgt yrke der tøffhet, maskulinitet, takle alt osv blir sett på som sterke sider.

Anonym poster: b11620da653e31a8062107ca3a8ea8c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...