AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #1 Skrevet 17. februar 2013 Hei. Jeg er en jente i 20-årene som har en tendens til å overspise. Jeg har ganske nylig blitt bevisst på hvor unormalt forholdet mitt til mat er, og lurer på en del ting rundt det. Men før jeg spør om råd, kan jeg utdype litt mer: Jeg spiser vanlige måltider med sunn mat i det daglige, og tenker ikke så veldig mye over antall kalorier osv. Jeg trener også i normale mengder, og har et mye sunnere forhold til mat nå enn det jeg hadde i tenårene. Da pleide jeg å sulte meg og trene overdrevent mye for å holde vekta, og var mye tynnere enn jeg er i dag. Jeg har en normal kropp nå i dag med en normal BMI, og veier kanskje 12-13 kilo mer enn jeg gjorde da jeg drev med sultingen. Jeg har aldri snakket med noen eller fått hjelp til å slutte å sulte meg, det skjedde av seg selv da andre forhold i livet mitt bedret seg. Jeg syns det er utrolig deilig å ikke være så opptatt av kroppen min lenger, føler meg fri rett og slett. Men problemet er at jeg har begynt med overspising i stedet. Jeg kan ha gode perioder der det ikke skjer på mange uker, og så kan jeg ha perioder der det skjer hver dag. Jeg sørger for at jeg er alene, kjøper inn en stor boks med is, potetgull og smågodt, og spiser opp alt når jeg kommer hjem. Det føles så godt der og da, men jeg blir ganske lei meg etterpå og skammer meg. Jeg håper at de jeg bor med ikke legger merke til det. Når behovet melder seg kan jeg godt takke nei til invitasjoner fra andre, fordi jeg bare må hjem og spise den kvelden. Jeg merker også at jeg kan forsyne meg med ganske store porsjoner i selskaper osv, og skammer meg alltid etterpå da også. Nå er det sånn at min fysiske helse er tipp topp og påvirkes ganske lite av overspisingen (selv om jeg er redd for å spise på meg diabetes), men det føles som jeg er avhengig av å fråtse, og så er det den skammen som kommer etterpå da. Er dette noe jeg kan få hjelp til å slutte med? Jeg tenker på en måte at dette ikke er alvorlig nok til at noen vil hjelpe meg. Tipper jeg ikke får psykolog dersom jeg ber fastlegen om det. Vil det jeg beskriver her gå under kategorien overspising som spiseforstyrrelse? Uff... Har akkurat trykket i meg ganske mye, og tenker at jeg må ta tak i dette snart. Vil gjerne høre hva noen andre som har slitt/sliter med det tenker. Anonym poster: 86e4f7d8298c6b6ffa63c1e67fa86640
nickless Skrevet 17. februar 2013 #2 Skrevet 17. februar 2013 Ta dette opp med legen din , det er en spiseforstyrrelse det er mulig å få hjelp til å håndtere.
Gjest Lille-pus Skrevet 18. februar 2013 #3 Skrevet 18. februar 2013 Kjære AB, Jeg stenger tråden din nå. Det du forteller om er en spiseforstyrrelse, og fastlegen er det riktige mennesket til å hjelpe deg videre i behandling av dette. Jeg ser du er bekymret for at det ikke er alvorlig nok, og vil be deg ta kontakt med IKS, telefon 22940010. Der vil du møte mennesker som har erfaring med akkuart din type spiseforstyrrelse og som kan gi deg gode råd. Jeg ønsker deg det alle beste i å komme ut av dette, og ber deg pent om å søke den hjelpen som er tilgjengelig. Varm hilsen, Lille-pus, mod.
Fremhevede innlegg