Gjest LadySizz Skrevet 17. februar 2013 #1 Skrevet 17. februar 2013 Får besøk av mine foreldre imorgen,og tenkte jeg endelig skulle få brukt opp den store pakken med lammekoteletter jeg har hatt liggende i fryseren alt for lenge nå Men nå har det seg slik at jeg så og si aldri lager lam/sau,så aner ikke hva jeg kan gjøre med de,eller hva slags tilbehør som passer best til kotelettene. Så er det noen her som har ett bra tips eller tre?
Gjest LadySizz Skrevet 17. februar 2013 #2 Skrevet 17. februar 2013 Ingen gode "kokker" her som kan hjelpe meg?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2013 #3 Skrevet 17. februar 2013 Jeg liker å partere de opp og lage en gryte med dill og kantareller.
Gjest LadySizz Skrevet 17. februar 2013 #4 Skrevet 17. februar 2013 Jeg liker å partere de opp og lage en gryte med dill og kantareller. Interessant.. Hva bruker du som basis i gryten da? Fløte? Buljong? Og hva serverer du til? Er veldig glad i gryter,så det var en god ide
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2013 #5 Skrevet 17. februar 2013 Her er oppskrift forresten. Ca 500 g strimlet lammekjøtt fra lammelår eller frossent lammeskav 2 ss margarin /olje til steking 300 g kantarell eller annen sopp 1 bunt frisk dill 1 stk løk i grove biter 1 beger crème fraîche orginal, 35 % 2 dl hvitvin eller eplemost/eplejuice 1 ts salt ½ ts pepper. 1. Fres kjøttet i en varm gryte i to omganger. På denne måten blir kjøttet stekt og ikke kokt. 2. Fres sopp og løk raskt før du har kjøttet tilbake i gryta. Kok dette sammen med hvitvin i ca 5 minutter. 3. Rør inn crème fraîche, hakket dill, salt og pepper og la alt småkoke i 5-10 minutter. Server med potetmos eller godt brød. Og selvfølgelig tyttebærsyltetøy! Tror det skal fungere med koteletter også.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #6 Skrevet 17. februar 2013 Brun kotelettene lett i veldig varm panne, men kun så de får farge. Etterstekes i stekovn, jo lavere temperatur og lenger tid, jo bedre blir de. Serveres med fløtegratinerte poteter eller hjemmelaget potetmos, sopp og blomkål. Hjemmelaget rødvinssaus hvis du har tid. Anonym poster: e88d5af7d1710d247c680eaa4e14ae9c 1
Tabris Skrevet 17. februar 2013 #7 Skrevet 17. februar 2013 Lammekoteletter med fløtegratinerte poteter er utrolig godt.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2013 #8 Skrevet 17. februar 2013 Det er mer biffterritorium synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #9 Skrevet 17. februar 2013 Jeg liker å gi lammekoteletter smak og tilbehør fra Midtøsten. Gni inn kotelettene med olivenolje, salt, spisskummen, koriander, paprika og evt litt cayenne før de stekes enten i stekepanne eller aller helst grillpanne, om du har. Serveres med sitronbåter til å presse over kjøttet og feks - couscoussalat med tomat, rødløk, persille og mynte, pluss tzatziki - hummus eller auberginepuré og tomatsalat med frisk koriander Anonym poster: 6cb79eb52d3538bbb51208eb4a98db9b 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #10 Skrevet 18. februar 2013 Det er mer biffterritorium synes jeg. Nei. Anonym poster: e88d5af7d1710d247c680eaa4e14ae9c
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2013 #11 Skrevet 18. februar 2013 Nei. Anonym poster: e88d5af7d1710d247c680eaa4e14ae9c Jo, jeg synes det.
Nalaya Skrevet 18. februar 2013 #12 Skrevet 18. februar 2013 Brun kotelettene i pannen, og etterstek dem i ovnen sammen med hakkede tomater, hvitkløk, litt chilli osv. Lag potetstappe til, NAM!
Alvina Skrevet 18. februar 2013 #13 Skrevet 18. februar 2013 (endret) Ha de i en leirgryte sammen med 2-4 løk delt i to, et til to fedd hvitløk, gulrøtter delt i staver (som du legger mellom kotelettene for å få de brune/stekte) og ca 1 ss gurkemeie. Litt safran om du har, men du kan lage dette uten gurkemeie og safran, kutt da ut hvitløk, erstatt smør med olje og server med poteter, salat laget av bredbladet persille og finhakket rå løk og loff / fint brød som man dypper i olivensausen på tallerkenen. Litt salt, oc, svart pepper, ca 1,5 . 2 ss smør / eller halv - en dl. olivenolje (kommer an på varianten du velger) og litt vann (1 dl, maks men gulrøttene osv vil avgi væske og er det fett på kjøttet tar du i mindre vann eller ikke vann) Serveres med brokkoli, potetmos eller mandelpotet (evt gulløye), og evt tyttebær, gjerne salat. Men dette ble rotete skrevet, det er flere måter å lage retten på og det blir ikke samme rett, egentlig... For man kan lage lam i langpanne, ca 1,6 kg kjøtt (gjerne bog), 6-8 tomater, deles i to, 4-7 løk, deles i to. 1-3 rød eller grønn chili, deles i to. 6-9 poteter (gjerne Beate eller potet som tåler koketid) Olivenolje som dekker halve panna når alt er lagt i. 1 ss gurkemeie krydder 1 knivodd safran (kan sløftes) Litt salt Svakt krydret med pepper Stekes på ca 200 grader i 1,5 til to timer. Serveres med en salat med finhakket løk og finhakket bredbladet persille. Og baguetter eller s.k. fint brød. Retten er fra Tunisia. Veldig enkel og veldig god. Passer sammen med en Chianti. Håper maten ble god, ser du startet tråden for par dager siden. Endret 18. februar 2013 av Alvina 1
Gjest LadySizz Skrevet 18. februar 2013 #14 Skrevet 18. februar 2013 Tusen takk for gode tips alle sammen! Skulle egentlig lage middagen idag,men blir satt ut til imorgen,og ser ut til at jeg vil prøve Alvina sin rett,den hørtes nydelig ut :D 1
Nalaya Skrevet 18. februar 2013 #15 Skrevet 18. februar 2013 Tusen takk for gode tips alle sammen! Skulle egentlig lage middagen idag,men blir satt ut til imorgen,og ser ut til at jeg vil prøve Alvina sin rett,den hørtes nydelig ut :D ja, det hørtes supergodt ut! Vet dere hvor man får tak i slike leirgryter? De er jo helt geniale!
Gjest LadySizz Skrevet 18. februar 2013 #16 Skrevet 18. februar 2013 ja, det hørtes supergodt ut! Vet dere hvor man får tak i slike leirgryter? De er jo helt geniale! Vet Ikea har,ellers er jeg litt usikker. Jernia kanskje? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå