Gå til innhold

Hva er en knehøne?


Gjest Borghild

Anbefalte innlegg

Gjest Borghild

Utrolig kult ord syns jeg, har det vel sikkert fra Donald som så mange andre kule ord. Men hva er egentlig en knehøne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bokmålsordboka oppgir bare betydningen "ynkelig person, reddhare".

Mens "mehe" (også et morsomt ord) trolig kommer fra "noe(n) som henger med, medhenger" og betyr "slapp, uselvstendig person, dott".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trønder, og for meg er ei knehøne et ynkelig mannfolk; "hain e ei knæhøne"

Men om man bruker kneet i slosskamp gir man noen en knehøne. Da som regel på en viss plass på et mannfolk.;"Hain fikk sæ ei knæhøne"

Anonym poster: 6a661c37cbd675d522138b7be796afad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og fan av det ordet, men har ikke funnet noe om opphav ol.

Feiginger blir jo ofte sammenlignet med nevnte fjærkre og en persons "knestyrke" indikerer vedkommendes mot eller viljestyrke. Det mentale bildet jeg får etter å ha hørt ordet ser omtrent slik ut:

post-64078-0-11766100-1361067259_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde knehøne var når noen kneet deg bak låret så du fikk kjerringstøt (sikkert dialektord dette også). Gjør hvertfall ille vondt!

Når jeg tenker meg om kan dette ha vært en "lårhøne" også, men jeg er ganske sikker på vi brukte ordene hipp som happ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en løsaktig kvinne som liker å bli tatt hardt bakfra av 2-3 mannfolk på tur.

Anonym poster: e18430db90f2929f474ac135f2d6bf62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Jeg har vokst opp med at knehøne er en pyse. Pappa roper knehøne til meg når han har hoppet uti sjøen, og jeg bruker lang tid på å komme meg uti. :grine:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...