Gå til innhold

For lite variasjon pga. lite kunnskap

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gud jeg er så lei svin, kylling og kjøttdeig at jeg kan spy :kvalm: Det er liksom det det går i her i huset fordi både samboer og jeg er helt retard på kjøkkenet! :murvegg: Prøver å variere tilbehøret, men der løper jeg liksom inn i det samme problemet...

Spiser også for lite fisk fordi den eneste formen for fisk jeg kan lage er stekt laks, frossne fiskepinner og seifilet, og ferdigkjøp fiskegrategn.

Mest avanserte jeg kan lage er finnebiff med toro-pose :dry:

Har testa diverse oppskrifter fra bøker og på nett men jeg har ofte ikke nok kunnskap til å kunne følge en oppskrift en gang :tristbla: *sukk* Skulle vel helst hatt et kurs, men har til gode å finne ett her jeg bor.

Hjelp?

Anonym poster: c96670d700e17555a9ef299738c82f5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, det var mer avansert og variert enn mitt opplegg! Men jeg er fornøyd og går ikke lei (ikke av middagen ihvertfall).

Jeg rullerer på (la meg se) kylling, svinekoteletter, lammekoteletter, laksefilet. Lett å slenge en enhet av dette inn i stekeovnen, og koker ris eller pasta, eller ovnssteker en potet i båter, eller en pose potetmos.

Kjøttpølser -> suppe.

Kjøttdeig -> gryterett.

Ellers er det ferdigmat som pizza, lasagne, pai.

Liker bare fet fisk (laks, sild, makrell) men jeg prøver å ha dette som pålegg så ofte som mulig.

Grønnsaker har jeg spist rå til frokosten lenge, men i det siste har jeg begynt å varme frosne og spise til middagen, det er digg.

Skrevet

Ang fiskegrateng kan du jo lage det selv. Det er faktisk skremmende enkelt. Du koker fisk og så koker du makaroni/pastaskruer eller hva du ønsker. Så lage du hvit saus(du kan godt bruke toro) som du blander med muskat. Så legger du pastaen i en form, så blander du fisk og hvit saus sammen og heller over. For å få inn grønnsaker kan du blande inn det med fisken og sausen. Som strø på toppen kan du enten kjøpe griljemel eller knuse knekkebrød. Stek den nederst i oven i ca 200 grader.

Du kan også lage gratenger med andre ting. F.eks bytte ut fisk med kylling og hvit saus med kylling saus.

Kjøttdeigen kan du lage kjøttboller av. Bland egg,krydder av eget ønske og kjøttdeigen til boller og så stek dem i panne. Tilbehør kan være,pasta med ostesaus(igjen kan du bruke toro), nuddler og wokgrønnsaker eller du kan kan putte de i pitabrød med tzatziki og grønnsaker, i pitabrød kan du også skjære opp svinekjøttet i strimler og fylle inn ønsket tilbehør. Pitabrød kan også brukes til pitapizza.

Laksen kan også variers på andre måter enn det klassiske med poter og grønnsaker. Du kan lage laksepasta f.eks. http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pasta-og-ris/laksepasta

Andre ting du kan lage er jo omelett.Der er det jo bare fantasien som setter begrensninger. Du kan fylle den med kjøtt, fisk,ost,tomater,løk,sopp,poteter,spinat,squash osv. Ved siden av omelett kan du enten ha salat eller brød.

Du kan også kjøpe posesuppe som du bruker som en base og tilsetter ekstra grønnsaker, fisk, kylling eller det du ønsker og som kan severes med fersk brød ved siden av.

Anonym poster: 70037be03990ef7af676e834bd09e65f

• Liker 1
Skrevet

Edit: I laksepastaen synes jeg det er godt med erter,men her kan du også velge mye forskjellig tilbehør.

Skrevet

Hva konkret er det med oppskrifter som gjør at du ikke klarer å følge dem?

Anonym poster: 5289765c16fb4ffea4605cc747091b08

• Liker 4
Skrevet

Ang fiskegrateng kan du jo lage det selv. Det er faktisk skremmende enkelt. Du koker fisk (...)

Hjelp, tror har kokt fisk en gang i hele mitt liv, og det var faktisk til en fiskegrategn. Den ble en totalfiasko og var ikke spisbar så den måtte hives. Kommer fra en sterk; du-skal-ikke-hive-mat-familie, så blir så demotivert når forsøkene mine ender slik:\

Hva konkret er det med oppskrifter som gjør at du ikke klarer å følge dem?

Anonym poster: 5289765c16fb4ffea4605cc747091b08

Det varierer jo, men som ofte er det ting jeg ikke vet hva er, eller hvordan man behandler, kan være en grønnsak eller kjøtt(bankekjøtt f.eks.??), eller dette med jevning som det står man skal lage i mange oppskrifter.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Fin oppskrifter du tror du kan klare og se hvordan det gjøres på youtube. Det er så mye lettere å få det til når man ser hvordan det gjøres fremfor å bare lese om det.

Ikke ha som mål å klare å lage alt mulig rart selv, men fokuser på en ting om gangen. Når du føler du mestrer en rett, så prøver du deg på en ny.

Om du prøver å bite over alt på en gang så mister man gjerne all motivasjon når man ikke klarer det.

Sett deg som mål og f.eks klare fiskegrateng først. Så lærer du deg å lage en enkelt saus. Deretter kan du lære deg å lage en gryterett. Osv osv

Jeg kunne bokstavelig talt ikke lage mat bortsett fra brødskiver når jeg flyttet hjemmefra.

I dag lager jeg all mat fra bunnen av. Jeg ser på matprogrammer, youtube osv og lærer meg noe nytt den dag i dag (20 år etter at jeg flyttet hjemmefra)

Du kan lese om de forskjellige ingrediensene. Spesielt ting fra innvandrerbutikker kan være veldig overveldende når man ikke vet hva alt er, så les og lær om de forskjellige tingene og du vil fort oppdage at det er helt normale varer, bare med litt rare navn :)

Skrevet

I tillegg til alle gode forslag du har fått, så burde du investere i en basiskokebok som "Den rutete kokeboken" til Ingrid Espleig Hovig, eller en som ligner. Her får du forklart hva de forskjellige tingene er, inludert det å lage jevning.

Ellers er det faktisk bare en måte man kan bli flink til å lage mat på, det er å prøve og feile, prøve og feile og prøve igjen, helt til man har taket på det.

Tror de færreste av oss er uten tabber på kjøkkenet, vi bare snakker ikke så høyt om dem.

:heks:

• Liker 3
Skrevet

Du kan bruke rå fisk i gratengen.Da berenger du bare litt lenger tid,så da burde det gå ;)

Skrevet

Hva med å lage vegetar innimellom? :) Vegetarbloggen har mange fine oppskrifter!

Skrevet (endret)

Hva slags kokebøker er det du bruker da? :)

Hvis du kan få tak i, så prøv å få tak i en skole-kokebok. Jeg har fremdeles min fra 9.klasse (Boller og burritos) og den er veldig grei! Enkle, gode oppskrifter! Og ting står greit forklart.

Det er bare å prøve og feile med maten! Du lærer av det, også blir den samme retten mye bedre neste gang, Hvis du gidder kurs, så hadde ikke det vært så dumt heller. Jeg har vært på ett matlagingskurs før og det var kjempegøy!Også får man spise maten etterpå :D

Endret av Kjempeliten
Skrevet

Flere tips.

Du sier at du er lei av svin og kylling men hva bruker du den til?

Du kan jo skjære den opp i strimler(etter at den er stekt) Så koke nuddler og steke wokgrønnsaker.Deretter blander du alt og tilsetter woksaus.Der har du jo uendlige varianter å velge i mellom. Jeg har også funnet ut at det er godt med fiskekaker.Høres kanskje sært ut,men det er godt.

Du kan også bruke fiskekaker helt "plain" med standar tilbehør.Poteter,saus og grønnsaker. Og fiskekaker får du også i mange varianter.

Og hvis det er en dag du har dårlig tid og trenger en veldig rask middag kan du kjøpe kjøttpudding som du steker og har på brødskiver.

Av kjøttdeigen kan du jo også lage karbonader(samme fremgangsmåte som kjøttboller,men du "trykker" de flate").Så kjøper du hamburgerbørd og ønsket tilbehør.

Så har du pasta carbonara. Da koker du pasta og i stedet for å få panikk på hvordan du skal lage den sausen får du ferdig saus. Eller selvfølgelig standar spagetti med kjøttsaus

Skrevet

Tusen takk for alle tips og råd:) skal definitivt sjekke ut kokebøkene dere har nevnt!

Hva slags kokebøker er det du bruker da? :)

Hvis du kan få tak i, så prøv å få tak i en skole-kokebok. Jeg har fremdeles min fra 9.klasse (Boller og burritos) og den er veldig grei! Enkle, gode oppskrifter! Og ting står greit forklart.

Det er bare å prøve og feile med maten! Du lærer av det, også blir den samme retten mye bedre neste gang, Hvis du gidder kurs, så hadde ikke det vært så dumt heller. Jeg har vært på ett matlagingskurs før og det var kjempegøy!Også får man spise maten etterpå :D

Har den boller og burritos-boka jeg også :fnise: Og har forsåvidt laget ting derfra, med varierende resultat:P Via den jeg lærte å lage kjøttboller:P

Flere tips.

Du sier at du er lei av svin og kylling men hva bruker du den til?

Du kan jo skjære den opp i strimler(etter at den er stekt) Så koke nuddler og steke wokgrønnsaker.Deretter blander du alt og tilsetter woksaus.Der har du jo uendlige varianter å velge i mellom. Jeg har også funnet ut at det er godt med fiskekaker.Høres kanskje sært ut,men det er godt.

Du kan også bruke fiskekaker helt "plain" med standar tilbehør.Poteter,saus og grønnsaker. Og fiskekaker får du også i mange varianter.

Og hvis det er en dag du har dårlig tid og trenger en veldig rask middag kan du kjøpe kjøttpudding som du steker og har på brødskiver.

Av kjøttdeigen kan du jo også lage karbonader(samme fremgangsmåte som kjøttboller,men du "trykker" de flate").Så kjøper du hamburgerbørd og ønsket tilbehør.

Så har du pasta carbonara. Da koker du pasta og i stedet for å få panikk på hvordan du skal lage den sausen får du ferdig saus. Eller selvfølgelig standar spagetti med kjøttsaus

Åh, det har jeg laget så mange ganger at jeg er sååå lei:P Prøvd ulike sauser men... ugh. Får nesten av-smak på særlig kjøttet:S

Liker fiskekaker, men vil helst lage dem selv. Ferdigkjøpte synes jeg ofte smaker små-harskt. Noen som har en enkel fiske-kake oppskrift? Siden jeg kan lage kjøttboller liksom:P

Anonym poster: f7e5539bd75726eef86b63e3aba1d22a

Skrevet

Bare for å reklamere litt for min egen dagbok så har jeg begynt å legge ut oppskrifter der(orker ikke begynne å finne frem oppskrifter derfra når de uansett ligger der inne). De fleste er kjempeenkle å lage. Og ikke la deg avskrekke av lange ingredienslister, det betyr ikke at det er vanskelig å lage. Et tips er å sette alt klart før du begynner å steke. Altså, skjær og mål opp alt på forhånd sånn at du ikke trenger å stresse med det samtidig som du skal steke/koke/gjøre noe annet. Ting som skal oppi samtidig kan du samle sammen slik at det ikke blir så mye å holde styr på.

(om du tester noen av oppskriftene som står i dagboka mi er det bare å spørre om det er noe du lurer på, så skal jeg svare så fort som mulig :) )

Skrevet

Jeg har noen tips her som, iallefall jeg synes er ganske enkelt =)

Brun kyllingflièt i panna (slik at de får litt farge), salte og peppre.

Legg fileène i en ildfastform sammen med en god klatt margarin og litt vann.

Skjær gjerne opp løk i passe store biter (ikke små biter) og gulerøtter og ha dette i samme form.

Stek alt i stekeovnen.

Kan også gjøres med biff.

Er man lei av pasta, ris, kokte/stekte poteter: Lag potetstappe og ha søtpoteter oppi itillegg til vanlige poteter.

Smaker skikkelig godt sammen med både kylling og biff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...