Gå til innhold

Gammeldags nylonstrømpe


Professor Orm

Anbefalte innlegg

Prøvde å søke i KG, fant ikke noe fornuftig.

Da nylonstrømper var nye på markedet, var de så sterke at de aldri gikk i stykker. Grunnen til at de rakner nå, er at man har tilsatt noe som gjør at de holder kortere, hvis ikke de tjener de jo ikke penger.

Spørsmålet er: Finnes det noe sted hvor man får tak i sånne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solsmil

Hvis du kjøper de tykke nok, så klarer du ikke å gå de til å rakne om du så går inn for det. Men om du tenker på de tynneste, så aner jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Prøvde å søke i KG, fant ikke noe fornuftig.

Da nylonstrømper var nye på markedet, var de så sterke at de aldri gikk i stykker. Grunnen til at de rakner nå, er at man har tilsatt noe som gjør at de holder kortere, hvis ikke de tjener de jo ikke penger.

Spørsmålet er: Finnes det noe sted hvor man får tak i sånne?

Dette er nok en sannhet med store modifikasjoner.

De originale nonstretch nylonstrømpene gikk absolutt i stykker de også.

De originale 100% nylonstrøpene var nok også litt tykkere enn mange av dagens flortynne strømper.

Er det lycra du tenker på som 'det som ble tilsatt' ?

Lycra for å gi strømpene stretch. De originale nylonstrømpene var nonstretch, noe om medførte at de måtte være akkurat passe for å unngå at man fikk skrukker ned ved anklene, eller at strømpene ble for korte.

Man får fremdeles kjøpt ekte 100% nonstretch nylonstrømper.

Det er noen få fabrikker i Europa som lager disse på de originale maskinene (Reading Machines) fra 50-/60-årene.

Strømpene er etter forholdene relativt dyre siden de er tidkrevde å lage, men til spesielle anledninger er de en 'killer' pga. glansen og den noe 'annerledes' lyden som genereres når strømpene 'sklir over hverandre'.

Jeg tror nok du bør være oppmerksom på at de under ingen omstendigheter er evigvarende.

De rakner disse også nemlig ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør en dame over 70 om de gikk i stykker. Alle gikk jo i nylonstrømper på femtitallet. Så enkelt er det.

Den originale formsydde (non-stretch) kvaliteten som produseres i dag er muligens tynnere enn de som ble benyttet tidligere. :vetikke: I dag er opp til 20 denier vanligst. Kanskje disse er et unntak og nærmere det trådstarter etterlyser:

http://www.stockingshq.com/stockings-c3/cervin-cervin-liberation-45-denier-fully-fashioned-stockings-p656

Jeg kan forøvrig støtte de som mener "ekte" nylonstrømper er noe helt spesielt. Jeg er en heldig mann som har strøket hånden på dameben med slike på :opplyser: Det er en nummeret kvassere opplevelse enn å stryke hånden over en nypolert bil :fnise:

Mvh

Knut

Anonym poster: 5428141ae21053e8d89b20ae9d63efc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...